חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

היבטים על קואלציות ותפקידם במדינה דמוקרטית

מאת: רמי כהןדמוקרטיה ושלטון07/01/20092284 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

קואליציות

קואליציות משתנות על פי שיטת הבחירות והתרבות הפוליטית בכל מדינה (ראה שיעורים על בחירות ומפלגות):

יש טווח אידיאולוגי לקואליציה ופרט למצבים קיצוניים לא תשב מפלגת ימין קיצונית עם שמאל קיצונית על כן ישנן מספר אפשרויות.

גודלן של המפלגות ומיקומן המערכת הפוליטית משפיע על עמדת המיקוח. תיתכן מפלגה קטנה אך מיקומה מאפשר לה לסחוט כספים ממפלגת השלטון. על כן נאמר כי קואליציה מעוותת: מוסיפה, מכניה, מחלקת על פי הסכם.

יתרונן של המפלגות היושבות בקואליציה:

•o       שלטון = כוח והשפעה (כיסאות = עמדות השפעה)

•o       שליטה בתקציבים - כסף לקבוצת האינטרס / בוחרים.

•o       אופציה להכתיב את האידיאולוגיה.

•o       מקנה רלוונטיות / לגיטימציה - כניסה לקואליציה מקנה לגיטימציה למפלגה (בגין וחירות, שינוי). ערביי ישראל נחשבים כלא לגיטימיים והדבר מחליש אותם על אף היותם רלוונטיים לקהל הבוחרים שלהם.

•o       יצירת אליבי - היושב בקואליציה יכול לומר שניכנס כדי לקדם אינטרס מסוימים ולומר שלא נתנו לה לעשות את כל מה שרצה.

חסרונות הישיבה בקואליציה:

•o       היושבים בקואליציה משלמים את מחיר האחריות ובכך מתרחקים ממימוש ה"אידיאולוגיה הטהורה".

•o       הישיבה בקואליציה מחייבת פשרנות. ולכן יש איבוד של יכולת התימרון.

•o הצלחות של ממשלות מזוהות עם המנהיג שלהן. אם יכשל המנהיג יגלגל את האחריות לקואליציה כולה.

•o       כתוצאה מכל אלה איבוד אמון הציבור שיתבטא בבחירות הבאות.

מושגים:

מפלגת שלטון - הגורם המרכזי בממשלה, "מפלגת הציר", בעל האפשרות להרכבת קואליציה. יתכנו גם שתי מפלגות כאלו. אם ישנה בלעדיות לאחת כזו לאורך זמן תהפוך למפלגה דומיננטית. מפלגה זו תגדיר את שאר השותפות כסחטניות ותנסה לקצץ אותן במסגרת התקציב.

לשון מאזניים - מפלגות בעלות יכולת הצטרפות לכל קואליציה ומתאימות. האינטרס מנחה אותן הוא הישיבה בקואליציה.  הן יהיו מפלגות קטנות או בינוניות אך כוחן היחסי גדול הון ישתמשו בו ל"סחיטת" כספים. מפלגת השלטון תחפש ראשית את השותפות הטבעיות ורק לאחר מכן תפנה למפלגות "לשון המאזניים" -בשל הסכנה שיתחברו לקואליציה יריבה.

רשת ביטחון - מפלגה שלא לקחה חלק בקואליציה אך תמשמש לה רשת ביטחון בנושאים מסוימים התואמים  את תפיסת עולמה. מפלגות אלו נבחנות בעיתות משבר כשלמפלגת השלטון אין הכוח לממש את המדיניות שלה, אז הן באות לידי ביטוי ומספקות את התמיכה בכנסת. קיימת בעייתיות כיוון שהדבר לגיטימי ולא לגיטימי - הערבים באוסלו ואצל שרון.

קואליציה נודדת - מצויה במשטרים נשיאותיים לרוב שלא מחייבים הקמת קואליציה קבועה שכן הנשיא מנהל את ענייני המדינה. מדובר על הצבעת הפרלמנט בנושאים מצפוניים בהם לא ניתן לכפות משמעת קואליציונית (הפלות, דת ומדינה, יחסים עם גרמניה). במקרים אלו, במידה ולנשיא הנבחר אין רוב של מפלגתו בפרלמנט הוא יבקש את תמיכתם של סנאטורים בתמורה לתגמול (כבוד, הערכה, סיוע בהעברת חוקים).

לא ניתן להסתמך על קואליציות אלה פרט להצבעה ספציפית.

מפלגות גלגל חמישי - מפלגות שהצטרפו לקואליציה ברגע האחרון או במהלך הקדנציה נחשבות סחטניות יותר ממפלגות שהשיגו את דרישותיהם בתהליך המשא ומתן הראשוני.

היסטוריה מוכיחה שמפלגות שנכנסו אחרונות לקואליציה יהיו גם הראשונות לצאת כי אם מפלגת השלטון לא חייבת את אותה מפלגה הדיון הופך בעייתי ויחסי הכוחות הם לטובת מפלגת השלטון.

פעמים רבות מפלגות אלו מוגדות כ"סחטניות" ע"י מפלגת השלטון וכ"אידיאולוגיות" בעיני עצמן. במידה ויכנסו מאוחר יראו כמי ש"ניקנו" ע"י השלטון.

עיוותים בקואליציה:

הקואליציה יוצרות פיתויים שונים ועל כן היא רבת עיוותים:

•o       קידום אישי - וויתור על עמדות אידיאולוגיות מסיבות אישיות (יוקרה, וולבו).

•o       הנטייה להתנפח - ממשלות מרשות לעצמן ריבוי שרים כפי שהציבור יוכל לשאת זאת. כך נוצרה פונקצית "שר בלי תיק".

•o       חבירה למפלגת השלטון - מעבר ממפלגה אחת לאחרת על מנת להיות בשלטון. כארלנתריזם -על שם כלנתר, נבחר למפלגה אחת ונדד למפלגה אחרת שהצליחה לכונן רוב במועצת עיריית ירושלים. "התרגיל המסריח" גם הוא הוכחה לכך שמפלגות מוכנות לנדוד על מנת לקדם את האינטרסים שלהם ולאו דווקא על פי חוקי האתיקה.

•o       חוסר פרופורציונאליות - אין תרגום מדויק של רצון הציבור - מפלגות קטנות הן בעלות כוח רב רק בשל עמדת המיקוח שלהן.

דמוקרטיה קואליציונית / בועז שפירא

הדמוקרטיה בראשיתה הייתה דמוקרטיה ישירה אולם הדבר לא אפשרי כיום במדינות מודרניות רבות אוכלוסיה. לכן, אנו פועלים לפי עקרון הדמוקרטיה הייצוגית שהיא בבסיסה האצלת סמכויות לנבחרים כאשר הסמכות מגיעה מלמטה.

הבעיה העיקרית בדמוקרטיה ישירה היא: שקשה להבטיח כי הנציג ייצג נאמנה את האינטרסים של שולחיו כל הזמן.

חברה במשטר דמוקרטי צריכה להחליט על פי "רצון העם" מהי שיטת הממשל ושיטת הבחירות שיתאימו לה מבין מגוון שיטות קיימות. השיטה למעשה מתרגמת את קולות הבוחרים למשרות פוליטיות מרכזיות.

שיטת הבחירות ובניית קואליציה הם תהליכים מניפולטיביים ביותר.

חשוב לזכור כי המושג קואליציה הינו רחב ובא לידי ביטוי בתחומים פוליטיים רבים כמו למשל: מפלגה, קבוצות לחץ ועוד. קואליציה למעשה מקיפה אנשים קבוצות שאין להם זהות גמורה אולם הם מתאגדים על מנת לממש אינטרסים משותפים. קואליציה מתגבשת על סמך הסכמה של 2 גורמים ומעלה ומבטיחה תוצאה טובה יותר מכפי שהייתה מתקבלת ללא שיתוף פעולה. בדמוקרטיה דו מפלגתית אין צורך בתהליך קואליציוני לעומת דמוקרטיה רב מפלגתית בה מתקיים תהליך קואליציוני מתמיד.

מפלגות וקואליציות:

4 סיבות המניעות מפלגות להצטרפות לקואליציה ממשלתית:

•1.       השפעה שלטונית- המפלגות שואפות לקחת חלק בשלטון, להשפיע עליו, להיות אחראיות לתקציבים ציבוריים ולהשפיע על המדיניות הציבורית.

•2.       קיום - השתתפות בממשלה נוטה להשפיע על עצם קיום המפלגה.

•3.       לגיטימציה למדיניות - השותפות בקואליציה מעניקה לגיטימציה למדיניות לא פופולארית.

•4.       פטריוטי- מפלגה יכולה לראות צורך פטריוטי בהשתתפותה בממשלה.

2 סיבות לבעייתיות הקיימת בשותפות קואליציונית:

  1. אי נוחות- על שיתוף הפעולה עם היריבים.
  2. זהות המפלגה - על המפלגה לבחון האם בהסכם הקואליציוני היא מצליחה לשמר את זהותה ולא לשלם מחיר כבד מדי שיבריח את הבוחרים ויגביל את כוחה.

קואליציה כאליבי- הקואליציה מאפשרת למפלגות לתרץ את חוסר היישום של הבטחות לבוחרים טרום הבחירות מאחר ובהסכם הקואליציוני נעשות פשרות רבות.

הקואליציה בסופו של דבר במובן מסוים מהווה בגידה של המפלגה בציבור בוחריה אולם מתארת את רצון הציבור הרחב בצורה מדויקת יותר מאשר המצע של כל מפלגה לחוד מאחר ובקואליציה נעשות פשרות על המצע על מנת להגיע למכנה משותף רחב ככל הניתן.

חשש ממשי של המפלגה היא מהאפשרות כי גורמים פנים מפלגתיים, המתנגדים לפשרות הקואליציוניות ינסו לבצע הפיכה או להתמרד בשלטון המפלגה (דוגמת מורדי הליכוד) ההצטרפות לקואליציה יוצרת לחצים סיעתיים קשים שיכולים להביא עד פילוג המפלגה (ליכוד- קדימה) חשוב לזכור כי במשחק הקואליציוני הזה לא מדובר רק בהשתתפות של מפלגות שלמות כפי שנראה על פני השטח אלא גם של סיעות, גורמים פנים מפלגתיים ואף פוליטיקאים בודדים.

פוליטיקה קואליציונית כפוגעת בערכי הדמוקרטיה - יש הטוענים כך מאחר והיא לוקחת את בחירת הממשלה מהבוחרים ומפקידה אותה בידי פוליטיקאים העושים עסקאות שלא תמיד משקפות את רצון הבוחרים.

כלומר לעיתים נוצרת ממשלה שהיא סילוף גמור של רצון הבוחרים בכך שהיא מעניקה כוח למפלגות קטנות שהן או למטרת רווח פוליטי, או מפלגות שהציבור בחר בבחירות ל"העניש" או מפלגות קיצוניות. ההסכם הקואליציוני המהווה את הבסיס למדיניות הממשלה מהווה פשרה שלא אושרה ע"י הבוחרים. מעבר לזה, הבחירות ככלי להבעת שביעות/ חוסר שביעות מהמפלגה מאבדות מהאפקטיביות מאחר ולא תמיד ברורה מידת האחריות של כל מפלגה בנפרד למדיניות שלה.

אנו למדים כי מה שנראה כהפסד בקלפי לא מעיד על חיסול הכוח הפוליטי.

ממשלה וקואליציה:

רה"מ מהווה שחקן ראשי אולם כאשר מביטים בקואליציה פנימה לקואליציה רה"מ הוא סה"כ מנהיג אחת הקבוצות. כל מרכיב ממשלה במערכת רב מפלגתית זקוק לקואליציה רחבה של מפלגות וקבוצות על מנת לעבור את סף חמישים האחוז. השותפות היא המחלישה את זהותו, ייחודו וחדות המסר של רה"מ.

בקואליציית ערב הבחירות מתמקד המועמד בכמה שיותר בוחרים כלומר, הקמת קואליציה רחבה ככל האפשר.

ביחסים שבין הפרלמנט לבין הממשלה והעומד בראשה הממשלה היא  הדומיננטית מאחר והבעת אי אמון בה יביא לפיזור הפרלמנט. חברי הפרלמנט ששייכים לקואליציה מחויבים במשמעת שמוסכמת בהסכם הקואליציוני המגביל את פעילותם ויוזמתם.

אופוזיציה פרלמנטארית חלשה בעיקר בשעות בהם הממשלה מתקשה להתמודד עם נושאים ביטחוניים כלכליים עלולה להביא לעליית גורמים חוץ פרלמנטרים קיצוניים.

במערכת הרב מפלגתית, הציבור מצפה שהממשלה לא תסטה מעקרונותיה על אף הסחטנות של המפלגות הקטנות אולם בפועל המציאות מאלצת את הממשלה לא אחת לבצע מהלכים פרגמאטיים המתעלמים מהאידיאולוגיה. באופן כללי ניתן לזהות תזוזה למרכז בקרב מפלגות שיש להם סיכוי להרכיב ממשלה בזמן בחירות על מנת למשוך את הקולות ה"צפים".

יציבות הקואליציה ותפקוד הממשלה:

!!! ההיסטוריה מלמדת כי ההנחה שמערכת דו מפלגתית מניבה דמוקרטיה יותר אפקטיבית ויציבה ממערכת רב מפלגתית היא מוטעית. ממשלות קואליציוניות קרובות יותר לאזרח הממוצע מאשר מפלגה אחת המורכבת מימין או שמאל. ממשלות קואליציוניות הן רחבות, מייצגות את מרבית הכוחות הפוליטיים ולכן מתאימות יותר לחברה פלורליסטית. לא יציב בחברה פלורליסטית כי לא מייצג את החברה.

השפעות על התהליך הקואליציוני: חוקות, חוקים, הסדרים מוסדיים ותרבות פוליטית מטילים אילוצים על המערכת הקואליציונית- על הקמתה, תחזוקתה ופירוקה. והוא משפיע על תפקוד המפלגות, הפרלמנט, הממשלה וראש הממשלה.

•o       מפלגות- הקמת הקואליציה משליכה על הפעילות הפנים מפלגתית כאשר סיעות פנים מפלגתיות מנסות להשפיע על הרכב הממשלה ומדיניותה.

•o       רשות המחוקקת- יחסים המהותיים והמספריים בין הקואליציה לאופוזיציה קובעים את אופי תפקוד הפרלמנט (הכנסת).

•o       ממשלה- מושפעת מיחסי הגומלין בין השותפות הקואליציוניות.

גורמים המשפיעים על יציבות הקואליציה:

•1.       היחס המספרי בין הקואליציה לאופוזיציה- קואליציה גדולה תהיה יציבה יותר (לב דווקא).

•2.       צל הבחירות - משפיע על כל חברות הקואליציה שיודעות כי בקרוב יתמודדו מול שותפיהן לקואליציה לכן הימצאות המתחרים בממשלה מעמידה את השרים בפני שאלות קשות הנוגעות לקרדיט ופופולאריות.

משטר יציב וממשלה יציבה הם מונחים נבדלים,הם קרובים זה לזה בכך שאי יציבות של הממשלה נתפסת כחולשה של המשטר. אך יתכן גם מצב בו ממשלה יציבה מידי (דומיננטית) תהווה איום על יציבות המשטר מאחר והיא עלולה ליצור חוסר איזון במערכת של האיזונים ובלמים.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת רמי כהן

מאת: רמי כהןזוגיות ואהבה08/08/111628 צפיות
ויברטור הוא אולי אביזר המין הפופולארי והמפורסם ביותר ולא סתם הוא הפך להיות כזה. מדובר בסוג של תחליף משוכלל לאיבר מין גברי, אז אומנם הוא לא יכול לחב' אותך בלילה ולא מלטף את השיער עד שאת נרדמת או מקשיב לכל מה שאת אומרת, אבל מצד שני הוא לעולם לא מתעייף, יש לך את האפשרות לשלוט ברטט

מאת: רמי כהןרכב21/07/111433 צפיות
אוטו1 השיק השבוע פורטל חדש ונוצץ שגובש מתוך הצורך בהבנת שוק הרכב העכשווי. הפורטל קם מתוך הצורך לאגד במקום אחד את מירב המידע הרלוונטי והמתאים לכל המתעניינים ברכב - מתחום ההשכרה, דרך

מאת: רמי כהןצרכנות17/08/101682 צפיות
במזל טוב הבאתם ילד חדש לעולם ולאחר שהות בבית החולים הבאתם אותו הביתה. רוב ההורים הטריים רוצים לשים את ילדיהם בחדר המעוצב במיוחד לפעוטות, חדר בצבעים מתקתקים עם אביזרים ומשחקים רבים שיצרו אווירה של ילדות ושמחה. מחקרים רבים הראו כי צבעים, דמויות ומרקמים שונים תורמים רבות להתפתחותו של התינוק ולכן יש להקפיד על צבעוניות רבה בחדרי תינוקות

מאת: רמי כהןאקטואליה07/01/102139 צפיות
אני רוצה להיות עיתונאי – זה ממש ממש כיף נראה לי – לכתוב בעיתון דה מרקר, להופיע בתקשורת, להיות מפיק בערוץ 10 או ערוץ 2 – העיקר לעבוד בתחום – ייתכן וארצה להיות אפילו רפי גינת שאהיה גדול. העיקר להיות בתחום. אני שנים עוקב אחרי התקשורת ואוהב אנשים שכותבים בה או מהתלים בה כמו רני רהב או רביב דרוקר למשל.

מאת: רמי כהןחינוך ולימודים - כללי03/06/091766 צפיות
מאבק המורים שהתרחש בשנה החולפת גרף תמיכה חסרת תקדים בקרב הציבור הרחב. רן ארז וארגון המורים העל יסודיים יצאו למאבק מתוך אמונה בצורך ברפורמה במערכת. בעזרת שינויים יסודיים במערכת החינוך ניתן יהיה לקדם את מעמד המורים ואת התלמידים.

מאת: רמי כהןדמוקרטיה ושלטון05/05/091921 צפיות
מאמר חדש שפורסם בתחום מדעי המדינה ביום שבת האחרון הראה עד כמה מצבה של המדינה עגום ועד כמה אנחנו בפיגור אחרי המדינות שאנו מתיימרים להדמות להן

מאת: רמי כהןחינוך ולימודים - כללי03/05/092011 צפיות
רן ארז על מאבק המורים לקידום החינוך. מאבק המורים שהתרחש בשנה האחרונה זכה לתמיכה חסרת תקדים בקרב הציבור הרחב. בהפגנה גדולה שהתקיימה בכיכר רבין בתל אביב הגיע המאבק לשיאו ואנשים רבים הגיעו להביע את תמיכתם. רן ארז וארגון המורים נאבקו לשם קידום החינוך. במסגרת המאבק לחמו למען מספר מטרות עיקריות מתוך רצון להביא לקידום המערכת ולשיפורה.

מאמרים נוספים בנושא דמוקרטיה ושלטון

מאת: בנימין קלינגרדמוקרטיה ושלטון25/07/232516 צפיות
התהליך מחייב אותנו לעבור מספר שלבים עד לקבלת ההיתר. השלב הראשון הוא בדיקת מידע, שלב בו אנו בודקים מול המועצה המקומית האם בכלל קיימת אופציה לתוספת בניה מצד המועצה המקומית ואגף השיכון והבינוי.

מאת: אדיר בנימינידמוקרטיה ושלטון25/06/231552 צפיות
מידת ההשפעה של הרשתות החברתיות על אופן התנהלותם של נבחרי ציבור. אנחנו יודעים שהתופעה קיימת וגם ערים להשפעותיה. אך עד כמה שונה כיום הזירה הציבורית ביחס לעידן הקודם?

מאת: בנימין קלינגרדמוקרטיה ושלטון18/11/222518 צפיות
הרפורמה בתכנון, רישוי ובניה במסגרת תיקון 101 לחוק התכנון והבניה קבעה לוחות זמנים לתהליכי רישוי שונים עבור רשות הרישוי ומכון הבקרה וזאת במטרה לקצר, לייעל ולפשט הליכי רישוי בניה. לצורך כך וכחלק מתהליך הדיגיטציה של שירותי משרדי הממשלה השונים, בשנת 2016 הושקה מערכת רישוי זמין של מנהל התכנון המאפשרת הגשת בקשה להיתר בניה באופן מקוון. תהליך הוצאת היתר בניה לא אמור לארוך זמן רב לפי זמני המערכת, אך בפועל פרק הזמן מתארך כתוצאה מהתנהלות לקויה של הועדות ו/או של המבקש. במאמר זה נציג את פרקי הזמן המפורטים בחוק ואת פרקי הזמן המיושמים במציאות עד לקבלת היתר בניה. נציין שהזמן הממוצע היום לקבלת היתר בניה על פי לשכת האדריכלים הוא מעל שנתיים וחצי, הזמנים הרשומים מטה הם הזמנים של משרדים אשר מומחיותם היא הוצאת היתרי בניה. משרד קלינגר בנימין הינו המשרד היעיל ומהיר ביותר בקבלת היתרי בנייה.

מאת: בנימין קלינגרדמוקרטיה ושלטון31/12/201247 צפיות
משרד קלינגר היתרי בנייה, רישוי עסקים וייעוץ מוניציפאלי מתמחה בייעוץ ייצוג ועבודה מול גורמים מוניציפאלים הקשורים בהוצאת היתרי בניה, תכנון ערים וסביבה, מיסוי,רישוי עסקים,בקשות לשימוש חורג,שינוי יעוד,הכשרת חריגות בניה,ביטול צווי סגירה,הפסקת עבודה,צווי הריסה. בקשות לשינוי תב"ע ,היתרי בניה, אדריכלות, קידום בקשות ,זירוז הליכים בירוקרטים ,יעוץ סטטוטורי, הסדרים והסכמים עם הרשויות, שרותי הנדסה ופקוח על הבניה.

מאת: בנימין קלינגרדמוקרטיה ושלטון27/03/201410 צפיות
תיקון 116 לחוק התכנון והבניה מהווה מהפכה בחוק התכנון והבניה. הוא מחמיר מאד, מטיל צווי הריסה בסיטונות וקנסות של מאות אלפי שקלים, ומצמצם את סמכויות השופטים בבתי המשפט.

מאת: בנימין קלינגרדמוקרטיה ושלטון11/01/201434 צפיות
מה הוא רישיון עסק? עסקים הפועלים בתחומים שונים נדרשים בהוצאת רישיון עסק – היתר מכוח חוק רישוי עסקים הניתן על ידי משרד הרישוי ברשות המקומית ומהווה אישור לפעילותו התקינה של העסק. הרישיון מעיד כי בעסק מסוים ננקטו כל האמצעים הנדרשים לשמירה על בריאותו, ביטחונו, בטיחותו ואיכות חייו של הציבור. בהתאם, קבלת הרישיון מותנית בעמידה בכל התנאים שהציבו הרשויות, בהם סידורי כיבוי אש, תנאי תברואה נאותים, בטיחות מבנים ועוד. משרד הרישוי הוא גם זה שאחראי על אכיפת החוק ורשאי להטיל סנקציות על עסקים שאינם עומדים בתנאיו

מאת: אבי דוידידמוקרטיה ושלטון07/04/191517 צפיות
מדריך למתחילים אודות הגשת עתירות לבג"צ.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica