חפש מאמרים:
שלום אורח
12.08.2020
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

תיעוד בוידאו של מופעים ואירועים בימתיים

מאת: מיקוקה הפקותקולנוע24/04/2014584 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק


כיצד כדאי לתעד בוידאו מופעים ואירועים בימתיים?

כל עסק זקוק לתיעוד אירועים חיים – ימי עיון, כנסים, הרצאות, מופעים מוזיקליים או אירועי תרבות למיניהם. המטרה הראשונה בתיעוד וידאו איכותי היא לא רק תזכורת לכך שהאירוע התקיים אלא הנצחתו לכדי יצירה העומדת בפני עצמה.

לפני שניגשים לתיעוד של אירוע יש להתייחס לשתי שאלות מרכזיות:

1. מהי מטרת התיעוד?

2. מיהו קהל היעד?

את שתי השאלות הללו נשאל את עצמנו לפני ובמהלך כל הפקה שנעבוד עליה. במקום לצאת לצילומים ולאחר מכן לנסות "לפצח" את התוצר (הסרט) בחדר העריכה, ראוי להתכונן מספיק זמן מראש ולשאול את השאלות הבאות: מה אורכו של הסרט? איפה הוא יוקרן? מה יהיה המבנה שלו? איזו תחושה הוא אמור להעביר לצופה? מה הוא נועד למכור? ובעיקר – למה שמישהו יצפה בו עד הסוף?

לפעמים, ערב לפני היציאה לצילומים, נדמה שהתשובות לשאלות אלה הן "ברורות מאליהן", אבל המציאות מגלה שזו לא האמת. אם ניגשים להפקה תיעודית בצורה מדוייקת ומתכוננת, מעניין לגלות שאפשר ליצור סרט מעניין ואף מרתק גם אם מדובר "רק בסרט סיכום" או בסרט "שרק מתעד פתיחת תערוכה".

כדי להבהיר את התהליך המתרחש לפני היציאה לצילומים, הנה מספר דוגמאות למטרה וקהל יעד: מטרת ההפקה בתיעוד מופע מוזיקלי יכולה לנוע בין: "להעלות שיר חדש ליוטיוב" ועד "לעזור להרכב למכור הופעות ברחבי העולם". קהל היעד יכול להיות "אמרגנים", "מנהלי פסטיבלים", "המעריצים" או "קהל שלא מכיר אותנו". התשובות לשאלות הללו יתוו את הסיפור של הסרט.

לאחר שהציר הנרטיבי מתבהר, ניגש לעיצוב החוויה האסתטית: קצב הסרט, הפתיחה והסגיר, זוויות הצילום, בחירת הכלים הטכניים (עדשות, מתכונים מיוחדים וכדומה), אפקטים, מעברים, שילוב ראיונות, גראפיקה ומוזיקת רקע.

זוויות צילום בתיעוד מופע/אירוע

באופן אידיאלי, המצב הבסיסי של תיעוד מופע בימתי יהיה באמצעות שלוש מצלמות:

מצלמת "מאסטר" שקולטת את כל ההתרחשות ומוצבת בדרך כלל בחלקו האחורי של האולם. בנוסף אליה יוצבו שתי מצלמות משני צדיה הנגדיים של הבמה, כאשר אחת מתעדת את ההתרחשות בשוט שגודלו בינוני והשנייה, אשר תהיה קרובה יותר לבמה, תצלם תקריבים (CLOSE UP's).

שוט "המאסטר" נקרא גם "LONG SHOT" או בקיצור, LS.

לא לפספס דבר

מתוך הבנה ומיומנות רבה של תפעול המצב הבסיסי לתיעוד, אפשר להיות יצירתיים יותר ולשבור את החוקים. לדוגמא, אם רוצים ליצור וידאו קצבי יותר, רצוי להוסיף עוד זוויות צילום שיאפשרו קאטים מרובים בחדר עריכה. כדי ליצור אווירה נינוחה יותר בה מתקבלת התמונה המלאה מזוית בלתי צפויה, ניתן להיעזר במנוף צילום, או בתחלופות מעודנות יותר של ציוד מסוג זה.

למרות הדוגמאות הנ"ל, הוספת זוויות צילום לא מחייבת הצבת מצלמות נוספות בלוקיישן. ניתן להוסיף זויות צילום אם הופכים את אחת המצלמות למצלמה ידנית המתופעלת על ידי צלמ/ת הנעים עמה בחלל. אפשרות נוספת להוספת זויות צילום היא השתלה של מצלמות זעירות בלב-לבה של ההתרחשות (לדוגמא – על מערכת התופים) אשר יניבוו זוויות יוצאת דופן ובלתי צפויות.

תיעוד אירועים מוזיקליים

הנה דוגמא מהשנה האחרונה של תיעוד הלהקה הצרפתית נובל וואג בה בחרנו את דרך התיעוד "הבסיסית": שלוש מצלמות; Long Shot, Medium shot, Close up.

לעומת זאת, כששלומי שבן התארח במיצג אומנותי של אסף תלמודי וליאת סגל ביריד צבע טרי 5, ומכונת צבע ענקית ירקה צבע על הבמה בקצב המוזיקה החלטנו להציב בחלל שתי מצלמות ניידות (נקראות גם "ידניות" או "מצלמות כתף"). אחת מהן עם עדשה רחבה מאד שמייצרת עיוות אופטי המדגיש את הסוריאליזם ביצירה האומנותית והשניה בעלת עדשה צרה יותר. המצלמה עם העדשה הרחבה שימשה כמצלמת "מאסטר".

בנוסף לשתי המצלמות הניידות (CANON DSLR) הצבנו על הבמה שתי מצלמות זעירות ממותקנות. את הקמת המופע צילמנו עם מצלמת כף יד מסוג TM700 של פנסוניק. התוצאה לפניכם:

תיעוד אירועים עיסקיים

ישנם מקרים בהם נצלם ונקרין את התוצר ב"מעגל סגור" בעת ההתרחשות; באירוע שארגנה חברת Google Israel ללקוחותיה בשנה שעברה עשינו שימוש בחמש מצלמות שהצבנו בחלל יחד עם ארבע מצלמות שצילמו רק את המתופף, כוכב בפני עצמו (Cobus Potgieter).

פתיחת התערוכה הראשונה בבית העיר, מתחם ביאליק בתל אביב הייתה הפקת וידאו צנועה יותר אשר צולמה עם שתי מצלמות בלבד, אבל בשל תכנון מדויק האירוע תועד בצורה עשירה ומקיפה/

 

הצלם המצונן שכח לסגור הדלת?

בין אם מדובר בהרצאה קטנה, מסיבת עיתונאים מצומצמת או זמרת שמלווה את עצמה בגיטרה, לעולם לא נצא לשטח עם מצלמה אחת בלבד. מספיק שנגמרה הסוללה של המצלמה באמצע, שמישהו בעל פדחת בוהקת יחלוף באיטיות על פני המצלמה, או שהצלם יתעטש בעודו אוחז במצלמה והקטע כולו לא שמיש בחדר עריכה. זה פשוט לא מקצועי.

מפרטים טכניים:

תיעוד אירועים חיים או אירועים מוזיקליים בדרך כלל יכללו מפרט דיי דומה:

מצלמות, חצובות, לעיתים אמצעים להקלטת סאונד או תוספות קלות של תאורה.

מצלמה מסוג EX3 של סוני או החלופה שלה – 160 של פנסוניק, היא רווחת מאד בשוק בשימוש באירועים עסקיים או מופעים בימתיים קטנים, נכון לזמן כתיבת שורות אלה.

אנחנו תמיד עושים מאמץ ועובדים עם מצלמות CANON מסוג DSLR כדי לתת לכל פריים מראה של מיליון דולר, גם כשזה מקשה על עבודת העריכה או על תהליך ההפקה. מצלמות אלה מחייבות סט עדשות, אביזרים מיוחדים ואקסטרה תשומת לב (הן נוטות להתחמם, לחלקן יש מגבלה של זמן הקלטה, הקבצים שהן מייצרות כבדים מאד ודורשים, ברוב המקרים, עמדת פריקת חומרים על הסט ויתר תשומת לב).

לרוב נוסיף למפרט הטכני אביזרי מיתקון, מצלמות זעירות וועוד כל מיני פיצ'פקעס קטנים שמשדרגים בצורה ניכרת את התוצר הסופי, והעלות שלהם היא מזערית.

תיעוד מופעים זו אמנות בפני עצמה. היכולת להעביר את מהות האירוע ולהציגו בצורה המחמיאה,

 

המעניינת והנכונה ביותר עבורו היא עניין מחושב הדורש תכנון וניסיון רב. ליכולת הזו יש קשר ישיר לחוקי הנרטיב של הקולנוע הדוקומנטרי ולנוכחות של הסיפור. מי לא זוכר את הרגע האיקוני בו קורט קוביין לוקח נשימה עמוקה לקראת סוף ההופעה ב- MTV Unplugged , אותו רגע בו הוא פוקח לרווחה את עיניו הכחולות ומישיר מבט למצלמה? אנחנו לא רוצים לפספס רגעים כאלה.


 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

מיקוקה הפקות- חברה להפקת תוכן וידאו יצירתי

www.mikooka.com

www.facebook.com/MikookaProduction

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת מיקוקה הפקות

מאת: מיקוקה הפקותשיווק15/04/15798 צפיות
לפני כמה זמן עלית על תגלית מרעישה שיכולה לשנות את העולם. אננס כתום. פנית לחברים, פירסמת בפייסבוק, בנית אתר ואפילו תלית שלט חוצות. עכשיו כל מה שחסר לך זה סרט וידאו עם כנפיים... כזה שישווק וימכור גם הרבה אחרי שהסרט עלה לאוויר.

מאת: מיקוקה הפקותקולנוע11/11/141568 צפיות
העולם היום מתפתח במהירות ובכל יום מצטרפות לחיינו המצאות חדשות. הרבה מההמצאות הטכנולוגיות החדשות שאנו רואים עובדות בעיקרון של פיוז'ן- מיזוג בין דברים קיימים באופן שיוצר מוצר חדש. על פי העיקרון הזה פיתחו לפני מספר שנים בחברת הסטראט-אפ DigiGage מוצר המשלב תוכן וירטואלי עם מעלית- מיזוג של שני עולמות שונים שביחד יוצרים חווית משתמש חדשה לגמרי!

מאת: מיקוקה הפקותצילום31/07/14849 צפיות
זה תפס את רובנו כילדים, היינו רצים אחרי מסוק צעצוע עם שלט המונע ע"י סוללות ומתפלאים כשהצלחנו להשאיר אותו באוויר. היום, באמצעות רחפנים משוכללים המחוברים למצלמות מקצועיות הצעצוע מהילדות הפך לעבודה של מקצוענים.

מאת: מיקוקה הפקותקולנוע21/07/14710 צפיות
כל איש הוא סיפור, אבל לא כל סיפור שווה שיספרו אותו. כשאנחנו כותבים תסריט לסרט דוקומנטרי מסע ועדיין אין לנו דמות ראשית אנחנו מנסחים את הרעיון הכללי של הסרט ומתחילים את עבודת התחקיר, בחיפוש אחר הדמות האידיאלית.

מאת: מיקוקה הפקותקולנוע24/04/14627 צפיות
המשותף לכל סוגי הצילום הדוקומנטרי היא תשומת הלב המיוחדת הנדרשת מהצלם. בשונה מקולנוע עלילתי, הצלם לא תמיד יודע מראש מה יהיה גודל הפריים ומה יהיו תנאי התאורה, שלא לדבר על מהלכי ההתרחשות. בהיעדר הנתונים הללו, מהלך השיחה של הדמויות המצולמות הוא לעיתים קרובות זה שיכתיב את עבודת הצלם. במילים אחרות, נדרש ממנו סוג מסוים של אלתור.

מאת: מיקוקה הפקותקולנוע24/04/14575 צפיות
אנו נמצאים בתקופה בה הפך התיעוד העצמי לנחלת הכלל. אז רגע לפני שנשכח מאיפה הכל התחיל, הנה שיעור היסטוריה מקוצר ביותר וכמה המלצות חמות שלא תתקלו בהן בכל מקום.

מאת: מיקוקה הפקותקולנוע24/04/14626 צפיות
אם גם אתם נמנים על אלו שלפני שנים עוד רכשו מצלמה דיגיטאלית אבל מאז מצלמים את הילדים רק באייפון – המידע שלהלן חשוב מאד עבורכם. בעזרת מספר אפליקציות ידידותיות למשתמש נסביר לכם כיצד להפוך את המכשיר הסלולארי למעבדת קולנוע קטנה.

מאמרים נוספים בנושא קולנוע

מאת: shmolikקולנוע19/04/152001 צפיות
המידע שאנחנו מכניסים למוחינו הוא מה שבונה אותנו ומשנה את הדרך שבה אנו מסתכלים על דברים. הנה סרטים מומלצים מעוררי השראה, סרטי קומדיה ששינו לרבים את דרך ההסתכלות על החיים בעוד גרמו להם ליפול מהכיסא מרוב צחוק.

מאת: מיקוקה הפקותקולנוע11/11/141568 צפיות
העולם היום מתפתח במהירות ובכל יום מצטרפות לחיינו המצאות חדשות. הרבה מההמצאות הטכנולוגיות החדשות שאנו רואים עובדות בעיקרון של פיוז'ן- מיזוג בין דברים קיימים באופן שיוצר מוצר חדש. על פי העיקרון הזה פיתחו לפני מספר שנים בחברת הסטראט-אפ DigiGage מוצר המשלב תוכן וירטואלי עם מעלית- מיזוג של שני עולמות שונים שביחד יוצרים חווית משתמש חדשה לגמרי!

מאת: רז דרוםקולנוע10/09/142684 צפיות
אין כבר ספק בכלל כי הדרך הכי טובה לראות סרטים זה בצפייה ישירה. כי מה לעשות, סרטים לצפייה ישירה מקנה לנו הרבה יותר יתרונות מחסרונות. יש שני חסרונות שיכולים לפגוע בחוויה של צפייה בסרטים לצפייה ישירה והם איכות ותרגום מובנה.

מאת: רז דרוםקולנוע09/09/142252 צפיות
בעידן המודרני בו אנחנו חיים כאשר לכולנו יש אינטרנט סופר מהיר בבית, סרטים לצפייה ישירה הפכו לנפוצים מתמיד. עכשיו הרבה יותר קל לראות סרטים, יותר נוח, יותר מהיר ובקיצור הרבה יותר יעיל.

מאת: רז דרוםקולנוע04/09/144695 צפיות
מעוניינים לראות את הסרטים הכי חדשים וגם כאלה שעדיין לא הגיעו לקולנוע באיכות הכי גבוהה ובחינם? הגעתם למקום הנכון.

מאת: רז דרוםקולנוע03/09/142340 צפיות
בעבר הרחוק, כאשר היינו מעוניינים לצפות בסרטים, היינו צריכים להוריד אותם דרך תוכנות מזעזעות כמו אימיול ואפילו קאזה למי שזוכר. ההורדות היו כל כך איטיות שלפעמים היה לוקח לנו שבועות להוריד את הסרטים שרצינו. האינטרנט המהיר עוד היה בחיתוליו, לינקים מהירים להורדה ישירה עוד לא היו קיימים והכל הרגיש ארוך ומייגע. כאשר מהירות האינטרנט גדלה לחמש מגה ואז לעשר מגה, לאט לאט ראינו שאנחנו כבר לא צריכים להוריד את הסרטים על מנת לראות אותם, האינטרנט שלנו מספיק מהיר על מנת לראות סרטים לצפייה ישירה באיכות סבירה.

מאת: רז דרוםקולנוע28/08/142770 צפיות
אין ספק כי עכשיו זו התקופה הכי יפה בעידן של סרטים לצפייה ישירה עם תרגום מובנה. כיום ניתן להשיג סרטים חדשים באיכות גבוהה מאוד עוד לפני שהם מגיעים לקולנוע.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica