חפש מאמרים:
שלום אורח
19.10.2019
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

גלויה משנות התשעים: קולנוע תיעודי-אישי בעידן הדוקו-ריאליטי

מאת: מיקוקה הפקותקולנוע24/04/2014472 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

אנו נמצאים בתקופה בה הפך התיעוד העצמי לנחלת הכלל. הרשתות החברתיות וז’אנר הדוקו-ריאליטי לצדן מאפשרים לנו הצצה על עולמן של אינסוף דמויות. ייצוגים "אותנטיים" של המציאות מפציעים מכל פינה. הפרטיות שייכת לעבר. אנחנו לא יכולים ללכת לישון בלי שיטוט בפייסבוק או צפייה בפרק של מחוברים פלוס, ואם עוד לא העלו את פרק תשע תמיד אפשר לגלוש לאתר של רשת TLC ולצפות במאמא ג'ון מכינה ג'אנק פוד לבנותיה בסדרת הדוקו-טראש האמריקאית "Here Comes Honey Boo Boo".

אך חשוב לזכור כי ז'אנר הדוקו-ריאליטי לא היה קיים ללא ז'אנר הקולנוע הדוקומנטרי האישי. מדובר בז'אנר קולנועי שפרח בסוף שנות השמונים עם כניסתן של מצלמות הוידאו הביתיות לשוק והגיע לשיאו באמצע שנות התשעים. היום, עם ריבוי ונגישות אמצעי התיעוד העצמי כמו סמארטפונים ומצלמות רשת עבר הז'אנר אדפטציה ללב הפריים-טיים. אז רגע לפני שנשכח מאיפה הכל התחיל, הנה שיעור היסטוריה מקוצר ביותר וכמה המלצות חמות שלא תתקלו בהן בכל מקום.

הקולנוען שנחשב לאבי הקולנוע הדוקומנטרי הוא דג'יגה ורטוב הסובייטי שהאמין בקולנוע מבוסס-מציאות, או כמו שהוא וחבריו קראו לזה "סינמה וריטה". סרטו המפורסם ביותר הוא "האיש עם מצלמת הקולנוע" משנת 1929 הפותח באזהרה הבאה:

"זהירות צופים, הסרט הזה הוא ניסוי בתקשורת קולנועית של אירועים אמיתיים ללא עזרתן של כותרות, ללא עזרתו של סיפור, ללא עזרת התיאטרון. מטרת העבודה האקספרימטלית היא ליצור שפה בינלאומית של קולנוע המבוססת על ההפרדה הטוטלית שלו מספרות ותיאטרון".

כאשר הייתה אמנות הקולנוע בתחילת דרכה היו עסוקים היוצרים בביסוס מעמדה כילדה החדשה בבלוק ועשו זאת בין השאר על ידי הפרדתה מעולם היצירה הנרטיבית. הקולנוע הוא יצירה אסוציאטיבית, הם טענו, וחומריה הם המציאות

היום, כמעט מאה לאחר מכן, השפעתו של ורטוב עדיין ניכרת, אך לאו דווקא בז'אנר הדוקומנטרי. קצב העריכה של שוט ממוצע בסרטו "האיש עם מצלמת הקולנוע" עמד על פחות מ-3 שניות בתקופה בה אורכו הממוצע של שוט היה 11 שניות. אורך השוט שהציע ורטוב באופן חלוצי נותר עד היום אורכו הרווח של שוט בסרטים הוליוודיים.

משחדל הקולנוע להתעסק בשאלת נפרדותו מהאומנויות האחרות עבר הדיון להגדרות פנים-קולנועיות ואחת העיקריות שבהן היא במה נבדל קולנוע עלילתי מקולנוע דוקומנטרי? קצרה היריעה מכדי להכנס לדיון המרתק או המיותר הזה (תלוי את מי שואלים) אבל השורה התחתונה היא שלאף ז'אנר אין חזקה על האמת.

לעתים עוברים יוצרים ליצור בז'אנר התיעודי-אישי קודם כל מסיבות פרוזאיות. כשדויד פרלוב החל ליצור את "יומן" הוא מאס בקולנוע המקצועי בו התקשה להשיג תקציב לסרטיו והחל לתעד את הסובב אותו. את יצירת המופת שלו "יומן" שהפכה לשם נרדף לז'אנר התיעודי-אישי בישראל צילם בין 1973 ל- 1983 בעצמו.

 

 

יותר מעשר שנים לאחר מכן משתקפת תל-אביב גם במצלמתו של יוצר הקולנוע עמית גורן. עם ובלי קשר למיקום, אי אפשר להתעלם מהשפעתו של פרלוב על סרטיו. סרטו של גורן "ארץ אחרת" משנת 1998 צולם במשך חמש שנים ומתעד גם הוא את היוצר וסביבתו הקרובה, כולל את האישה לשעבר. לצד המשפחה בארץ ובחו"ל מתעד גורן גם את הזעזועים הפוליטיים שעברה המדינה באמצע שנות התשעים. רצח רבין מעולם לא נראה פיוטי כל כך .

אלמנט אוניברסלי החוזר על עצמו בקולנוע התיעודי-האישי הוא הצורך של היוצר לצלם את משפחתו ברגעי משבר. לפני שלוש שנים נתקלתי לגמרי במקרה בביתו של חבר בסרטו המרשים ביותר של ג'רמיה זגר "In a Dream". זגר הוא קולנוען אמריקאי, יליד פילדלפיה, שצילם את סרטו בין 2001 ל-2008. גם בסרט הזה המשפחה עומדת במרכז ובמיוחד דמות האב.

החידוש של זגר, שהוא גם הדבר הראשון בן מבחינים כשרואים את סרטו, הוא העונג הויזואלי הניבט ממנו. בניגוד לתפיסה הרווחת בעולם הדוקומנטרי ובמיוחד בז'אנר האישי-פיוטי בו התוכן לרוב קודם לצורה, זגר שם דגש עצום על הצד הויזואלי. הדבר ניכר כבר בשוטים הראשונים של הסרט בהם הוא מראה את אמנות הפסיפס הצבעונית של אביו, הלא פחות צבעוני, האמן יזאיה זגר.

למרות הפיוטיות הסרט מספק דרמה לא קטנה שלא הייתה מביישת סרט עלילתי כתוב היטב. יש בו בגידה, התמוטטות עצבים, נפילה לסמים, יציאה מסמים, גירושים ודיבורים על מחלות נפש. הסרט זכה בפרסים רבים בעולם ושודר ברשת HBO האמריקאית ב-2009.

 

סרט שהזכיר לי מאד את סרטו של זגר הוא סרטו השני של הבמאי הארגנטינאי גסטון סולניקי משנת 2011. את הסרט ראיתי לפני שנה בפסטיבל הקולנוע בירושלים, הייתה זו הקרנה חגיגית בנוכחות הבמאי ובני משפחתו שבאו לראות את עצמם על המסך. גסטון הוא ארגנטינאי ממוצא יהודי וחלק ממשפחתו מתגוררת בארץ. הסרט מורכב מ-200 שעות חומר גלם שצולם במשך 12 שנה המתאספים לכדי פורטרט-משפחתי אינטימי בן 74 דקות.

"פפירוסן", על שם אותו נייר ממנו היו יוצרים מגילות במצרים העתיקה, נראה כמו home movie קלאסי ומתענג על הדמיון. סצינת הסיום הבלתי נשכחת שלו היא מסיבת בת-המצוה הגנרית של אחותו הגדולה של הבמאי הכוללת את כל הקלישאות: אולם, שמלות נוצצות, וכיאה ליהודי התפוצות, ריקוד המוני לצלילי "הבה-נגילה" בגרסת הדיסקו.

 

כל סרט כזה הוא פרויקט מפעל חיים קטן או גדול עליו עמלו היוצרים במשך שנים. השאלה מדוע בחרו להביט במציאות הקרובה אליהם בתיווכה של עדשת המצלמה היא נושא למאמר אחר, אבל מה שבטוח הוא שהישגיהם והתובנות שהם מספקים לנו מוכיחים שהעקשנות משתלמת.


 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

מיקוקה הפקות- חברה להפקת תוכן וידאו יצירתי

www.mikooka.com

www.facebook.com/MikookaProduction

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת מיקוקה הפקות

מאת: מיקוקה הפקותשיווק15/04/15673 צפיות
לפני כמה זמן עלית על תגלית מרעישה שיכולה לשנות את העולם. אננס כתום. פנית לחברים, פירסמת בפייסבוק, בנית אתר ואפילו תלית שלט חוצות. עכשיו כל מה שחסר לך זה סרט וידאו עם כנפיים... כזה שישווק וימכור גם הרבה אחרי שהסרט עלה לאוויר.

מאת: מיקוקה הפקותקולנוע11/11/141414 צפיות
העולם היום מתפתח במהירות ובכל יום מצטרפות לחיינו המצאות חדשות. הרבה מההמצאות הטכנולוגיות החדשות שאנו רואים עובדות בעיקרון של פיוז'ן- מיזוג בין דברים קיימים באופן שיוצר מוצר חדש. על פי העיקרון הזה פיתחו לפני מספר שנים בחברת הסטראט-אפ DigiGage מוצר המשלב תוכן וירטואלי עם מעלית- מיזוג של שני עולמות שונים שביחד יוצרים חווית משתמש חדשה לגמרי!

מאת: מיקוקה הפקותצילום31/07/14735 צפיות
זה תפס את רובנו כילדים, היינו רצים אחרי מסוק צעצוע עם שלט המונע ע"י סוללות ומתפלאים כשהצלחנו להשאיר אותו באוויר. היום, באמצעות רחפנים משוכללים המחוברים למצלמות מקצועיות הצעצוע מהילדות הפך לעבודה של מקצוענים.

מאת: מיקוקה הפקותקולנוע21/07/14606 צפיות
כל איש הוא סיפור, אבל לא כל סיפור שווה שיספרו אותו. כשאנחנו כותבים תסריט לסרט דוקומנטרי מסע ועדיין אין לנו דמות ראשית אנחנו מנסחים את הרעיון הכללי של הסרט ומתחילים את עבודת התחקיר, בחיפוש אחר הדמות האידיאלית.

מאת: מיקוקה הפקותקולנוע24/04/14519 צפיות
המשותף לכל סוגי הצילום הדוקומנטרי היא תשומת הלב המיוחדת הנדרשת מהצלם. בשונה מקולנוע עלילתי, הצלם לא תמיד יודע מראש מה יהיה גודל הפריים ומה יהיו תנאי התאורה, שלא לדבר על מהלכי ההתרחשות. בהיעדר הנתונים הללו, מהלך השיחה של הדמויות המצולמות הוא לעיתים קרובות זה שיכתיב את עבודת הצלם. במילים אחרות, נדרש ממנו סוג מסוים של אלתור.

מאת: מיקוקה הפקותקולנוע24/04/14522 צפיות
אם גם אתם נמנים על אלו שלפני שנים עוד רכשו מצלמה דיגיטאלית אבל מאז מצלמים את הילדים רק באייפון – המידע שלהלן חשוב מאד עבורכם. בעזרת מספר אפליקציות ידידותיות למשתמש נסביר לכם כיצד להפוך את המכשיר הסלולארי למעבדת קולנוע קטנה.

מאת: מיקוקה הפקותקולנוע24/04/14675 צפיות
מכירת חומרים ברשת לצלמי וידאו – האם זה משתלם? טיפים מקצועיים על עולם ה- FOOTAGE BANK

מאמרים נוספים בנושא קולנוע

מאת: shmolikקולנוע19/04/151817 צפיות
המידע שאנחנו מכניסים למוחינו הוא מה שבונה אותנו ומשנה את הדרך שבה אנו מסתכלים על דברים. הנה סרטים מומלצים מעוררי השראה, סרטי קומדיה ששינו לרבים את דרך ההסתכלות על החיים בעוד גרמו להם ליפול מהכיסא מרוב צחוק.

מאת: מיקוקה הפקותקולנוע11/11/141414 צפיות
העולם היום מתפתח במהירות ובכל יום מצטרפות לחיינו המצאות חדשות. הרבה מההמצאות הטכנולוגיות החדשות שאנו רואים עובדות בעיקרון של פיוז'ן- מיזוג בין דברים קיימים באופן שיוצר מוצר חדש. על פי העיקרון הזה פיתחו לפני מספר שנים בחברת הסטראט-אפ DigiGage מוצר המשלב תוכן וירטואלי עם מעלית- מיזוג של שני עולמות שונים שביחד יוצרים חווית משתמש חדשה לגמרי!

מאת: רז דרוםקולנוע10/09/142277 צפיות
אין כבר ספק בכלל כי הדרך הכי טובה לראות סרטים זה בצפייה ישירה. כי מה לעשות, סרטים לצפייה ישירה מקנה לנו הרבה יותר יתרונות מחסרונות. יש שני חסרונות שיכולים לפגוע בחוויה של צפייה בסרטים לצפייה ישירה והם איכות ותרגום מובנה.

מאת: רז דרוםקולנוע09/09/142041 צפיות
בעידן המודרני בו אנחנו חיים כאשר לכולנו יש אינטרנט סופר מהיר בבית, סרטים לצפייה ישירה הפכו לנפוצים מתמיד. עכשיו הרבה יותר קל לראות סרטים, יותר נוח, יותר מהיר ובקיצור הרבה יותר יעיל.

מאת: רז דרוםקולנוע04/09/143269 צפיות
מעוניינים לראות את הסרטים הכי חדשים וגם כאלה שעדיין לא הגיעו לקולנוע באיכות הכי גבוהה ובחינם? הגעתם למקום הנכון.

מאת: רז דרוםקולנוע03/09/142120 צפיות
בעבר הרחוק, כאשר היינו מעוניינים לצפות בסרטים, היינו צריכים להוריד אותם דרך תוכנות מזעזעות כמו אימיול ואפילו קאזה למי שזוכר. ההורדות היו כל כך איטיות שלפעמים היה לוקח לנו שבועות להוריד את הסרטים שרצינו. האינטרנט המהיר עוד היה בחיתוליו, לינקים מהירים להורדה ישירה עוד לא היו קיימים והכל הרגיש ארוך ומייגע. כאשר מהירות האינטרנט גדלה לחמש מגה ואז לעשר מגה, לאט לאט ראינו שאנחנו כבר לא צריכים להוריד את הסרטים על מנת לראות אותם, האינטרנט שלנו מספיק מהיר על מנת לראות סרטים לצפייה ישירה באיכות סבירה.

מאת: רז דרוםקולנוע28/08/142478 צפיות
אין ספק כי עכשיו זו התקופה הכי יפה בעידן של סרטים לצפייה ישירה עם תרגום מובנה. כיום ניתן להשיג סרטים חדשים באיכות גבוהה מאוד עוד לפני שהם מגיעים לקולנוע.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica