חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

דוקו-מסע: עוד דרך לספר סיפור דוקומנטרי

מאת: מיקוקה הפקותקולנוע24/04/2014982 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק


החיפוש אחר הדמות המושלמת הוא חומר הבערה של יוצרים דוקומנטרים רבים. לעתים יוולד הסרט בראשו של היוצר מתוך מפגש עם דמות מרתקת ולעתים יתחיל הדוקומנטריסט את מסעו בעקבות מקום, תקופה או סיפור ועל-סמך הנתונים הללו ימצא דמויות שיספרו את אותו סיפור.

אך על כל סרט דוקומנטרי שאתם רואים בקולנוע או בטלוויזיה יש אלפי רעיונות נהדרים שלא הבשילו לכדי סרט. הסיבות לכך הם לרוב כסף, דמות שלא מוכנה להחשף, או נושא שהתגלה כבלתי-מספק.

במאים רבים יוצאים מנקודת ההנחה שברגע שימצאו את הדמות המושלמת הם יוכלו לשים מולה מצלמה ויצא להם סיפור קולנועי. לעתים זה נכון, אך בהרבה מקרים הם יגלו, לאחר שצברו שעות של חומר גלם, שאמנם יש להם דמות – אך אין להם סיפור.

כל סיפור הוא מסע

לדמות קולנועית רצוי שיהיה רצון וכדאי שתהיה לה מטרה, ובכדי שתהיה דרמה בסיפור רצוי עוד יותר שהדרך לאותה מטרה תהיה מאתגרת ורצופה במכשולים. עם הגעתה למטרה (לא בהכרח הראשונה שהייתה לה) עתידה הדמות לעבור שינוי. והיות וזהו היסוד החשוב ביותר של כל דמות קולנועית, הכללת מסע גיאוגרפי בסרט הוא יריית פתיחה מצוינת.

ליווי דמות במסע גיאורגפי הוא כלי דרמטי מעולה בקולנוע הדוקונמטרי. כך מקבל המסע הרגשי שעוברת הדמות ביטוי פיזי. כמובן שכיוצרים אינכם צריכים ליזום את המסע בעצמכם – כחלק מהתחקיר, עליכם לחפש דמות שיוצאת למסע בו יש לכם עניין וולהתלוות אליה.

מסע שכזה יכול להיות מסעה של אלמנה צעירה לאיתור גופתו של בעלה החטוף, מסעם של זוג גברים הנוסעים להודו לאסוף את ילדם החדש מאמו הפונדקאית או מסעו של אדם זקן מהקומה הרביעית לקומת קרקע. גם זה הוא מסע.

אודיסאה בנהלל

תחילתם של סרטי המסע הוא בקולנוע העלילתי האמריקני חובב-המרחבים. באותם סרטים יקביל המסע הפיזי למסע הפנימי אותו עוברת אחת הדמויות. לעתים יהיה זה מסע התבגרות, לעתים התפכחות ובמקרים רבים יסתיים באותה נקודה בה התחיל.

מקורותיהם הספרותיים של סרטי המסע הם במסעות אפיים כדוגמת האפוס המסופוטמי "גילגמש" ו"אודיסאה" של המשורר היווני הומרוס. אותם אפוסים עברו גלגול מודרני על-רקע מרחביה האינסופיים אמריקה של המאה ה-20, מאה בה עלה ייצור הרכבים במדינה באופן משמעותי.

 

 

תיכנסי כבר אל האוטו וניסע

בניגוד למצופה, נעשו מספר סרטי-מסע גם בארצנו הקטנטונת ונטולת המרחבים. לאחרונה יצא מתהום הנשיה הסרט "הטרמפיסט" (ובאנגלית: an American Hippie in Israel), סרט היפים כושל שמרוב מבוכה מבסס את מעמדו כסרט קאלט ומוקרן פעם בחודש בסינמטק תל-אביב. וכהוכחה שקשה לעשות סרטי מסע בארץ, נציין שהמקום בו צולם חלקו הארי של הסרט כבר לא נמצא בשליטת ישראל.

מסע אל העבר

בשנות התשעים היה בארץ גל של סרטי מסע המתמקדים בשואה. אחד הידועים בהם הוא הסרט "אבא'לה בוא ללונה פארק" (1995) של הבמאית ניצה גונן. בסרט מלווה השחקן שמואל וילוז'ני את אביו למסע לאושוויץ ודרך המסע אל העבר לומדים השניים דברים על ההווה.

סרט נוסף החוזר לאותה תקופה הוא הסרט "הדירה" (2011), סרטו של הבמאי ארנון גולדפינגר שנולד עם פינוי דירתם התל-אביבית של סבו וסבתו לאחר לכתם. בפינוי (המצולם – אולי משוחזר) מגלה גולדפינגר פרטים מטרידים אודות העבר המשפחתי הדורשים פענוח. במסע מנסה גולדפינגר להבין מה פשרה של מערכת היחסים הקרובה של סבו וסבתו עם קצין אס.אס. עמו נראו מחובקים בתמונה. את קצה החוט מוצא גולדפינגר בדמות בתו של הקצין המתגוררת באירופה, ובאופן מאולץ, לטעמי, מקדיש חלק ניכר מסרטו לעימות שלה עם עברה המורכב. גולדפינגר, במסעו, כופה עליה לעבור מסע שניכר שהיא לא מוכנה לו כלל.

 

 

כמו באמריקה

בהתכתבות עם סרטי מסע אמריקניים החליט הבמאי ניצן גלעדי לקחת את משפחתו התימנית לטיול של פעם בחיים אל הגרנד קניון. יחד עם חומרי ארכיון נרקם בסרט "זמן משפחה" סיפור המהווה מיקרוקוסמוס לחייהן של משפחות רבות. רק שבניגוד לשאר המשפחות, משפחתו של גלעדי התקבצה לה יחדיו במסע-סיוט-אינטימי שלא משאיר הרבה ברירות למשתתפיו. מטרתו הייתה לעמת את אביו עם אורח החיים שלו (הבמאי הוא הומוסקסואל מוצהר) ושל אחיו.

סרט מסע נוסף ששם את יוצרו במרכז הוא סרטה של הבמאית נילי טל "בת 60 מחפשת אהבה" (2010) המוגדר כ"מסע אישי מרגש בעקבות האהבה". כחלק מהחיפוש בחרה טל לצאת לשייט של פנויים-פנויות בגיל העמידה בארה"ב חמושה בחברה טובה ומצלמה. לא אגלה לכם אם היא מצאה אהבה, אבל הדרך לשם בהחלט הייתה מרתקת.

 

 

מסע אל עצמי

לעתים יוצאת דמות למסע בעקבות אדם נוכח-נפקד על מנת לשדר אותות של קרבה בלתי מושגת. סרט מהסוג הזה הוא הסרט "ג'יפסי דייוי" (2011) שהיה מועמד לפרס הסרט התיעודי הטוב ביותר בפסטיבל סאנדנס בשנת יציאתו. את הסרט יצרה הבמאית רחל לאה גו'נס שיצא למסע חובק-עולם במטרה לפגוש את כל הנשים והילדים בחייו של אביה שנטש אותה ואת אמה כשהייתה ילדה. אביה הוא המוזיקאי האמריקאי דויד סרווה גו'נס, כיום נגן פלמנקו צועני. המסע של ג'ונס לעבר דמות האב הנעלמת הסתיים בהפיכתה לאמא בעצמה.

הסוף הוא רק ההתחלה

המסע הפיזי הוא עוד נקודת מבט דרכה אפשר להסתכל על יצירה דוקומנטרית. ערכו של המסע אינו נספר לפי הקילומטרים כמו לפי ערכו הסימבולי היות וכל סרט דוקומנטרי ועלילתי כאחד, הוא סוג של מסע; מסע חיצוני, פנימי, אישי, נוסטלגי, מסע אל העבר, מסע אל העתיד.

 

ולמי שאין לו זמן ממון או אומץ לצאת למסע משלו תמיד יהיה הקתרזיס שיחווה על ידי צפייה במסע של מישהו אחר. אותו מסע יכול להיות מרתק בין אם השיגה הדמות את מבוקשה ובין אם הבינה שהחיים כמו שהם, הם לא רעים בכלל.


 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

מיקוקה הפקות- חברה להפקת תוכן וידאו יצירתי

www.mikooka.com

www.facebook.com/MikookaProduction

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת מיקוקה הפקות

מאת: מיקוקה הפקותשיווק15/04/151331 צפיות
לפני כמה זמן עלית על תגלית מרעישה שיכולה לשנות את העולם. אננס כתום. פנית לחברים, פירסמת בפייסבוק, בנית אתר ואפילו תלית שלט חוצות. עכשיו כל מה שחסר לך זה סרט וידאו עם כנפיים... כזה שישווק וימכור גם הרבה אחרי שהסרט עלה לאוויר.

מאת: מיקוקה הפקותקולנוע11/11/142342 צפיות
העולם היום מתפתח במהירות ובכל יום מצטרפות לחיינו המצאות חדשות. הרבה מההמצאות הטכנולוגיות החדשות שאנו רואים עובדות בעיקרון של פיוז'ן- מיזוג בין דברים קיימים באופן שיוצר מוצר חדש. על פי העיקרון הזה פיתחו לפני מספר שנים בחברת הסטראט-אפ DigiGage מוצר המשלב תוכן וירטואלי עם מעלית- מיזוג של שני עולמות שונים שביחד יוצרים חווית משתמש חדשה לגמרי!

מאת: מיקוקה הפקותצילום31/07/141201 צפיות
זה תפס את רובנו כילדים, היינו רצים אחרי מסוק צעצוע עם שלט המונע ע"י סוללות ומתפלאים כשהצלחנו להשאיר אותו באוויר. היום, באמצעות רחפנים משוכללים המחוברים למצלמות מקצועיות הצעצוע מהילדות הפך לעבודה של מקצוענים.

מאת: מיקוקה הפקותקולנוע21/07/141074 צפיות
כל איש הוא סיפור, אבל לא כל סיפור שווה שיספרו אותו. כשאנחנו כותבים תסריט לסרט דוקומנטרי מסע ועדיין אין לנו דמות ראשית אנחנו מנסחים את הרעיון הכללי של הסרט ומתחילים את עבודת התחקיר, בחיפוש אחר הדמות האידיאלית.

מאת: מיקוקה הפקותקולנוע24/04/141070 צפיות
המשותף לכל סוגי הצילום הדוקומנטרי היא תשומת הלב המיוחדת הנדרשת מהצלם. בשונה מקולנוע עלילתי, הצלם לא תמיד יודע מראש מה יהיה גודל הפריים ומה יהיו תנאי התאורה, שלא לדבר על מהלכי ההתרחשות. בהיעדר הנתונים הללו, מהלך השיחה של הדמויות המצולמות הוא לעיתים קרובות זה שיכתיב את עבודת הצלם. במילים אחרות, נדרש ממנו סוג מסוים של אלתור.

מאת: מיקוקה הפקותקולנוע24/04/14927 צפיות
אנו נמצאים בתקופה בה הפך התיעוד העצמי לנחלת הכלל. אז רגע לפני שנשכח מאיפה הכל התחיל, הנה שיעור היסטוריה מקוצר ביותר וכמה המלצות חמות שלא תתקלו בהן בכל מקום.

מאת: מיקוקה הפקותקולנוע24/04/141014 צפיות
אם גם אתם נמנים על אלו שלפני שנים עוד רכשו מצלמה דיגיטאלית אבל מאז מצלמים את הילדים רק באייפון – המידע שלהלן חשוב מאד עבורכם. בעזרת מספר אפליקציות ידידותיות למשתמש נסביר לכם כיצד להפוך את המכשיר הסלולארי למעבדת קולנוע קטנה.

מאמרים נוספים בנושא קולנוע

מאת: shmolikקולנוע19/04/152880 צפיות
המידע שאנחנו מכניסים למוחינו הוא מה שבונה אותנו ומשנה את הדרך שבה אנו מסתכלים על דברים. הנה סרטים מומלצים מעוררי השראה, סרטי קומדיה ששינו לרבים את דרך ההסתכלות על החיים בעוד גרמו להם ליפול מהכיסא מרוב צחוק.

מאת: מיקוקה הפקותקולנוע11/11/142342 צפיות
העולם היום מתפתח במהירות ובכל יום מצטרפות לחיינו המצאות חדשות. הרבה מההמצאות הטכנולוגיות החדשות שאנו רואים עובדות בעיקרון של פיוז'ן- מיזוג בין דברים קיימים באופן שיוצר מוצר חדש. על פי העיקרון הזה פיתחו לפני מספר שנים בחברת הסטראט-אפ DigiGage מוצר המשלב תוכן וירטואלי עם מעלית- מיזוג של שני עולמות שונים שביחד יוצרים חווית משתמש חדשה לגמרי!

מאת: רז דרוםקולנוע10/09/143925 צפיות
אין כבר ספק בכלל כי הדרך הכי טובה לראות סרטים זה בצפייה ישירה. כי מה לעשות, סרטים לצפייה ישירה מקנה לנו הרבה יותר יתרונות מחסרונות. יש שני חסרונות שיכולים לפגוע בחוויה של צפייה בסרטים לצפייה ישירה והם איכות ותרגום מובנה.

מאת: רז דרוםקולנוע09/09/143254 צפיות
בעידן המודרני בו אנחנו חיים כאשר לכולנו יש אינטרנט סופר מהיר בבית, סרטים לצפייה ישירה הפכו לנפוצים מתמיד. עכשיו הרבה יותר קל לראות סרטים, יותר נוח, יותר מהיר ובקיצור הרבה יותר יעיל.

מאת: רז דרוםקולנוע04/09/1411163 צפיות
מעוניינים לראות את הסרטים הכי חדשים וגם כאלה שעדיין לא הגיעו לקולנוע באיכות הכי גבוהה ובחינם? הגעתם למקום הנכון.

מאת: רז דרוםקולנוע03/09/143246 צפיות
בעבר הרחוק, כאשר היינו מעוניינים לצפות בסרטים, היינו צריכים להוריד אותם דרך תוכנות מזעזעות כמו אימיול ואפילו קאזה למי שזוכר. ההורדות היו כל כך איטיות שלפעמים היה לוקח לנו שבועות להוריד את הסרטים שרצינו. האינטרנט המהיר עוד היה בחיתוליו, לינקים מהירים להורדה ישירה עוד לא היו קיימים והכל הרגיש ארוך ומייגע. כאשר מהירות האינטרנט גדלה לחמש מגה ואז לעשר מגה, לאט לאט ראינו שאנחנו כבר לא צריכים להוריד את הסרטים על מנת לראות אותם, האינטרנט שלנו מספיק מהיר על מנת לראות סרטים לצפייה ישירה באיכות סבירה.

מאת: רז דרוםקולנוע28/08/147439 צפיות
אין ספק כי עכשיו זו התקופה הכי יפה בעידן של סרטים לצפייה ישירה עם תרגום מובנה. כיום ניתן להשיג סרטים חדשים באיכות גבוהה מאוד עוד לפני שהם מגיעים לקולנוע.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica