חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

הבושם: איך עושים אותו ומה סוד בחירת הריחות?

מאת: יוסי פלדלריזמות עסקית12/12/20092582 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

הבושם: איךעושים אותו ומה סוד בחירת הריחות?

הוא אלגנטי, מסתורי ומהפנט. ואם יודעים איך לבחוראותו, הוא גם הפיתוי המושלם. מה מסתתר מאחורי האביזר הכי סודי שלנו ואיך הופכיםאותו לחלק בלתי נפרד מהאישיות

אתם נוטלים את הבושם האהוב עליכם, לחיצה קטנה על המכל -והנה הניחוח המוכר מתפשט בחלל האוויר. חשבתם פעם מכמה ריחות שונים מורכב הניחוחהזה? ומתוך כמה ריחות בוחרים אותם?

התשובות בהתאמה הןלפחות מאה ואלפים. וזה רק הופך את עניין בחירת הבושם למורכב ומסובך עוד יותר.כשכל כך הרבה ריחות קיימים במאגר ומספר הצירופים פשוט אינסופי, מספר הבשמים עולהבהתאם. וכך, מדי שנה, בעיקר בחגים, אנחנו מוצאים את עצמנו עומדים ברשתות השיווקמול מדפים עמוסים מאות בשמים, מרחרחים את פרקי הידיים שלנו (ושל זולתנו)ומתלבטים מה לקנות. כי כשאנחנו קונים בושם, אנחנו מושפעים לא רק מניחוחו, אלא גםמ"ה מסביב" שלו: השם, הצבע, עיצוב הבקבוק, אפילו מהכוכב התורן המייצגאותו. יצרניות הבשמים יודעות זאת ולא חוסכות מאמצים כדי להפיק עוד ועוד בשמיםיפהפיים, ניחוחיים ואלגנטיים, והבחירה רק הולכת ונעשית קשה יותר ויותר.

אז מכיוון שידע הואכוח, החלטנו לחשוף בפניכם - רגע לפני שאתם פותחים את הארנק וקונים עוד בושםכמתנה לחג - את "מאחורי הקלעים" של תעשיית הבשמים. איך מייצרים אותם?מאין באים רכיבי הריח? כיצד מצליחות החברות השונות לשכנע אותנו לקנות בושםמסוים? ואיך תוכלו לדעת מה הבושם הנכון לכם? במילים אחרות: הכירו את עובדותהחיים של עולם הבשמים.

הסופרמן של הריחות

הפתעה: אלה שמייצרים את רובהבשמים אינם המותגים המופיעים עליהם - בתי האופנה, חברות הקוסמטיקה אוהמגה-סטארים שחשקו בבושם משלהם (ע"ע שרה-ג'סיקה פארקר ודיוויד בקהאם).לייצור אחראיות כעשר חברות בלתי

מוכרות (כמו פרמניש וז'יבודן),שזאת התמחותן. החברות ששמן מופיע על הבושם מעבירות ליצרניות הבושם תדריך עםהפרטים הדרושים: תכונות הבושם (למשל, ריח פירותי או אוריינטלי), הרכיבים שחשובשיופיעו בו, המסרים שעליו לשדר (רעננות, נשיות), אישיות הכוכב שעליו לשקף ועוד.חוץ מלערבב את הבושם, הן אחראיות לכל דבר בו - קונספט, עיצוב, פרסום.

אולם הדמות החשובהביותר בתעשיית הבשמים אינה חברת הקוסמטיקה, גם לא יצרנית הבשמים ואפילו לאהדוגמנית או הכדורגלן שתרמו לבושם את שמם. זהו אדם שזהותו נותרת תמיד עלומה. לנוהוא ידוע רק בכינוי המקצועי שלו: ה"אף".

האף הוא בעצם בוראהבושם. תפקידו לאתר מתוך מאגר רכיבי הריח את אלה שעונים על דרישות החברה ולקבועאת היחסים ביניהם. למשל, אם חברת בשמים רוצה להפיק לכבוד הקיץ בושם בניחוח רענןהמזכיר את חוף הים ומשדר מסר של חופש, על האף "לשלוף" את הריחותשעשויים לענות על הדרישות האלה, ולציין את מידת היחסים המומלצים ביניהם.

אם נביא בחשבוןשבמאגר הנ"ל מצויים אלפי תווי ריח שונים, המשימה נראית בלתי אפשרית. אז איךהוא עושה את זה?! ובכן, האף הוא הסופרמן של עולם הריחות. בעוד שהאדם הממוצעמסוגל לזהות מקסימום 6-5 ריחות שונים ברציפות, האף ניחן בחוש ריח שמאפשר לולזהות יותר מ-6,000 תמציות ריח שונות (!), וגם בזיכרון חד ביותר, שמאפשר לולזכור כל ריח. ובכל זאת, זה לא מספיק. כדי להיות אף יש לצלוח בהצלחה לימודיםגבוהים בבית הספר הגבוה לבישום בצרפת, שנמשכים 7-5 שנים(!).

גם לאחר ההמלצה עלהריחות תפקידו של האף לא נגמר. לאחר רקיחת הבושם במעבדה הוא מרחרח אותו בקפדנותומעביר חוות דעת מפורטת: להוריד מעט מריחו של פרח מסוים, להוסיף מעט מתו ריחאחר. תפקיד נוסף המוטל על האף הוא פיתוח גוני ריח נוספים, הרשומים כפטנט, כדילספק לחברה שאותה הוא מייצג ייחודיות ומונופול שימנעו פיתוח חיקויים.

מאיפה בא הריח

להרכבת הבושם משתמש האף ב-80-60תווי ריח מתוך המאגר. מקצתם מופקים מן הטבע - מעולם הצומח, מתבלינים, מחומריםהמצויים בים ומעורות

אודה מה?

מושגיםבבישום שצריך לדעת

ההבדל ביןאו דה טואלט, או דה קולון ופרפיום הוא באחוז האלכוהול שהם מכילים. ככלשאחוז האלכוהול גבוה יותר, כך הריח רענן יותר ונשאר על הגוף לאורך זמן.פרפיום. מכיל אלכוהול בריכוז של 96%. 40%-20% עוצמה על הגוף. לא מגיע עםמכל התזה או רולר. הפרפיום מגיע בבקבוקונים קטנים משום שהוא מרוכז. מאותהסיבה כדאי לשים מעט ממנו ולא לשפוך חצי בקבוק בכל התבשמות. כיום כמעט לאמייבאים פרפיומים לארץ משום שאין לכך דורש. או-דה-פרפיום / או-דה-טואלט.מכיל אלכוהול בריכוז של 86%-80%. עוצמה של 20%-10%. או-דה-פרש /או-דה-קולון. מכיל אלכוהול בריכוז של 60%. עוצמה של 3%-2% על הגוף. בושםללא אלכוהול. מכיל בסיס שומני לחלוטין ותמצות מקסימלי. עוצמה של 3%-2%בלבד.

 

 

של בעלי חיים - אולם רובם מופקיםבתנאי מעבדה, מחומרים סינתטיים המחקים את הריחות הטבעיים באופן כמעט מושלם.

הסיבה פשוטה -תעשיית הבשמים מתקשה כלכלית להתמודד עם האתגרים שמציב לה הטבע. לבד מהתלות בעולםהטבע, שלא פעם מהתל בנו ובוחר לא להוריד גשמים או להצמיח פרחים, עלות הרכיביםהטבעיים יקרה הרבה יותר, העמידות נמוכה (התמציות הטבעיות נוטות להתקלקל עםהזמן), והפקת תמצית הריח היא לעתים על גבול הבלתי אפשרי.

דוגמה מובהקת לכךהיא הפקת המושק, אחד המרכיבים המרכזיים ביותר בתעשיית הבשמים. המושק החושני מופקלא פחות מאשר מבלוטות פי הטבעת של איל המושק, החי בהרי ההימלאיה ובטיבט. הפקתהמושק כרוכה בהרג האיל, שנחשב לזן הנתון בסכנת הכחדה.

מאחר שניסיונותלגדל את האיל בחוות לא הצליחו להביא לייצור הריח המיוחל, חברות קוסמטיקה רבותמשתמשות ברכיבים חלופיים שריחם מזכיר את המושק (כמו ענבר), או מחקות אותו באמצעימעבדה - אפשרות זולה, זמינה ועמידה יותר. אגב, הראשונה שמצאה לו תחליף הולםהייתה קוקו שאנל עם יצירתה המפורסמת "שאנל חמש".

היחס בין המרכיביםהטבעיים לעומת המרכיבים הסינתטיים הוא זה שיוצר את ההבדל העיקרי בין הבשמיםהשונים. בושם שמורכב בעיקר ממרכיבים סינתטיים נקרא בושם אלדהידי. היתרון הגדולשל הבשמים האלדהידיים הוא בכך שהריח שאנחנו שואפים מהבקבוק הוא גם הריח שאנחנונדיף לאחר שנתיז אותו על העור. עם זאת, הבושם האלדהידי מתיישן במהירות ומקבלכעבור כמה שעות נופך כבד.

לעומת זאת, ריחם שלהבשמים הטבעיים ישתנה מאדם לאדם. הבושם לא מקבל מיד את הניחוח הסופי שלו עלהגוף, כך שאי אפשר לדעת כבר בחנות שהוא מתאים לנו במאת האחוזים. עם זאת הואמאפשר לפתח "טביעת ריח" אישית.

בוני הפירמידות

באיזו צורה בנוי הבושם שאתםמתיזים? מרובעת או אובאלית, כצורת הבקבוק? תופתעו לדעת, אבל דווקא... פירמידה.לאחר שקיבלו מהאף את הנוסחה המתאימה להכנת הבושם, יוצרים הכימאים במעבדה אתההרמוניה הריחנית בפירמידה, המורכבת משלוש שכבות של תווים.

בראש הפירמידהנמצאים התווים העליונים, המהווים כ-20% מתמצית הבושם. הם מורכבים מפירות הדרומספקים לנו את ההרגשה המרעננת, המתקבלת בהתזה ראשונית, שנמשכת 15 דקות.

במרכז נמצא לבהבושם, התווים המרכזיים, המהווים כ-30% מהבושם. הם מורכבים מעצים ומעלי פרחיםומפיצים ניחוח עד כשעתיים.

בבסיס נמצאת נשמת הבושם. אלה הםהתווים הבסיסיים, המהווים כ-50% מכלל הבושם. הם מורכבים מתבלינים, אזוב, עובשופרומונים סינתטיים (המחקים חומרים כימיים שהגוף מפריש, ושמשפיעים על מידתהמשיכה המינית).

בניגוד לשאר חלקי הבושם, הבסיסאינו מכיל שומנים, והוא נותר על הגוף שעות לאחר ההתזה. הבסיס הוא בעצם ריח הבושםשאנחנו מכירים.

ה"דבק"שמחבר את שלוש השכבות הוא אלכוהול בריכוז של 96%. לאחר הוספת האלכוהול מניחיםלבושם לתסוס כמה חודשים. כן, ממש כמו יין. המינימום ההכרחי הוא שלושה חודשים,שאחריהם מתקבל בושם בריכוז 20%.

לאחר סיום התסיסהיצרנית הבושם מעבירה את התוצרת לחברה שהזמינה אותו. שם מריחים, מתייעצים, בוחניםאת הריח, ומחליטים אם לחתום עם היצרנית על הסכם קנייה, שיהפוך את תרכובת הריחותלשלהם באופן בלעדי.

להסתכל בקנקן

זהו. הריח הושלם, הפקק נחתם והבושםהגיע למדף בחנות. שם הוא יישב, עד שנושיט אליו יד. חשבתם פעם מה גורם לנו לקנותבושם? התשובה, מן הסתם, תהיה "הריח". נכון, אבל זה רק חלק קטןמהעניין.

כמו מפלגה בימיהבחירות, כל בושם יוקרתי מתיימר לשדר מסר ייחודי. את המסר הזה, שנועד לכבוש אתלב הצרכנים ולגרום להם לפתוח את ארנקם, אנשי השיווק מנסים להחדיר לתודעת הצרכניםבאמצעים שונים: דיילות שיווק נמרצות, שם הבושם, תמהיל הריח, העיצוב והצבע, אפילומועד ההשקה.

מתברר, שכשאנחנובוחרים בושם, אם לעצמנו ואם כמתנה, אנחנו מושפעים מגורמים רבים שאנו אפילו לאערים להם: המחיר, המותג, העיצוב, התדמית של הבושם (קלאסי או מתוחכם), צבעו (ירוקמשדר רעננות, כחול מסמל חופש ואדום הוא צבע הפיתוי) - כל אלה מרכיבים את הגורםהמשפיע ביותר: המסר.

חברת הבשמים קשארל,למשל, שיווקה באחרונה בושם שנועד להעביר מסר של תשוקה. כל שאר המרכיבים נבחרובהתאם: השם - "אמור אמור אליקסיר

פאשן",שפירושו שיקוי אהבה; מועד ההשקה - יום האהבה; צבע הבקבוק - אדום לוהט; העיצוב -דמוי צוואר ברבור ענוג ואצילי; הריח - פרחים ופירות.

התוצאה היא שהבחירהשלנו עלולה להיות מושפעת בעיקר מפרסומות, משיווק מוצלח ומשכנוע של אנשי מכירות.לפעמים השידוך עובד, אבל באותה מידה אנו עלולים למצוא את עצמנו מדיפים ריחות שלאנעימים אפילו לנו. אז מה עושים? גם נעזרים בטיפים שיש לנו בשבילכם איך לבחורבושם (ראו מסגרת) וגם זוכרים לא רק להתפעל מהקנקן, אלא להריח טוב-טוב מה שישבתוכו.

ייעוץ מקצועי: פרופ' מל רוזנברג,מיקרוביולוג ומומחה בינלאומי לריחות פה וגוף מהפקולטה לרפואה, אוניברסיטת תלאביב; איריס אגיב, מנהלת ההדרכה, חטיבת מוצרי יוקרה לוריאל; סטפן בלג'מן, מנהלמותג ל'אוקסיטן; דניאל מק'דרמוט, מדריך ראשי בחברת קלווין קליין הבינלאומית;לייזה המאירי, מנהלת ההדרכה של אסתי לאודר ישראל; אורלי עוז-שמואל, מדריכה ראשיתשל חטיבת הקוסמטיקה דיפלומט; אסי טוחן, מחברת הספר "בושם", בהוצאתחיים טובים


ליקט


יוסי פלדלר 0546898871

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר: