חפש מאמרים:
שלום אורח
05.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

גירושים - סחיטת מזונות מגברים

מאת: זכויות הגברדיני משפחה14/12/20091228 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

תופעה: נשים סוחטות מזונות מגברים

כ-30% מהנשים המתגרשות מעכבות את הסכמתן לקבלת גט מבעלן, וממשיכות ליהנות ממזונות אישה.  

מדי שנה עולה אחוז המתגרשים בישראל, והוא עומד כיום על אחד מכל שלושה זוגות. הליך הגירושים כרוך במקרים רבים במאבקים משפטיים שלעיתים הופכים לארוכים ומכוערים. מעבר לבעיית חלוקת הרכוש, הסדרי הראיה וחלוקת מזונות לילדים, ניצבים בתי המשפט בפני סוגיה כבדת משקל שרבים אינם מודעים אליה: קביעת מזונות האישה בטרם ניתן לה גט.

על פי החוק זכאית האישה למזונות מבעלה עד לרגע קבלת הגט. תפקידם של מזונות אלה  לשמור על רמת חייה עד אשר ייעתר בעלה לתת לה גט והיא תסכים לקבלו.

על כן מזונות האישה הם בראש ובראשונה הלכה הומאנית שמטרתה לשחרר את האישה מתלות מוחלטת מבעלה המפרנס אותה, בניהולה מולו מאבק גירושים. אך במציאות החדשה, פעמים רבות האישה מצליחה לפרנס את עצמה, ומשכורתה עשויה גם לעלות על משכורתו של בעלה.

חשוב להזכיר כי לא כל דרישה של אישה למזונות היא סחטנית ולא מוצדקת. להיפך, ברוב המקרים מדובר בפעולה שאכן מצילה את האישה מתלות מוחלטת בבעל. אך כאשר נוקטת האישה צעדים מתוחכמים על מנת להגדיל את מזונות האישה, ולהאריך באופן מלאכותי את התקופה בה היא זכאית להם, על הבעל המתגרש לחשוף זאת בפני בית המשפט ולהפחית מעול הפרנסה המוטל עליו.

במקרים בהם התרגלה האישה לרמת חיים גבוהה, המזונות שנקבעים לה גבוהים מאד, וכך למעשה אין לה אינטרס אמיתי להפסיק את קבלתם ולהסכים לקבל גט מבעלה.

התמשכות תשלום מזונות האשה, שעלותם מרקיעה לפעמים לסך של אלפי ₪ לחודש, יוצרים לחץ כלכלי קשה על הבעל. לחץ זה יכול לגרום לו לוותר על דרישות לא מוצדקות של האישה, וכך הופכים המזונות למכשיר סחיטה יעיל ואכזרי.

איך מזהים סחטנות?
בשביל לחשוף מניעים פסולים בבקשת מזונות האישה, יש לבדוק אם דרישותיה עומדות בקנה אחד עם רוח ההלכה, כלומר, האם היא באמת נתמכת על פרנסתו של בעלה, והאם היא באמת ובתמים מנסה לקצר את תהליך הגירושים, ולא מעכבת אותו שלא לצורך אומרת עורכת דין חגית לב. בשביל לבדוק את השאלה הזו היא מציעה לבדוק מספר פרטים.

האם האישה מפרנסת ממעשיי ידיה?
על פי ההלכה האישה פטורה מלשאת בעול פרנסת המשפחה. אך אם חלק גדול מהכנסות המשפחה מגיעות ממנה, רשאי הבעל לטעון שדי לה במעשה ידיה, ולכן הוא פטור מלפרנס אותה. גם אם האישה הפסיקה לעבוד בסמוך לעליית יחסי הזוג על שרטון, הדבר עלול להיחשב לדרישה לא הוגנת למזונות. כמו כן, אם האישה היא בעלת השכלה ורקע מקצועי נרחבים היכולים לאפשר לה השתכרות מכובדת, והיא בוחרת שלא לצאת לשוק העבודה, יכול הבעל לטעון שהיא לא מממשת את פוטנציאל ההשתכרות שלה, ולכן לא מגיעים לה מזונות אישה מלאים.

משמעות המגורים בנפרד
כאשר האישה חיה בנפרד מהבעל היא תזכה ברוב המקרים למזונות אישה. מדוע? מפני שעובדה זו מוכיחה מעל לכל ספק שחיי השיתוף הכלכליים בינה לבין בעלה הגיעו לקיצם. 

אך אישה הנוקטת בפרובוקציות שונות בניסיון לגרום לבעל לעזוב את הבית המשותף, נוקטת בתרגיל נבזי ומסוכן. אם ייתגלו מעשיה, עלול בית הדין להכריז עליה כאישה מורדת ולשלול ממנה את המזונות להם היא מצפה.

יש לזכור כי מטרת הפרובוקציות היא להשיג צו הרחקה נגד הבעל מהבית. תרגיל זה מעניק לאישה יתרון יחסי, מעבר לשהייה בבית הממומן על ידי הבעל. הילדים נותרים תחת שליטתה של האם. כעת היא יכולה לשלוט בהסדרי הראייה, והבעל יכול לאבד את הקשר עם הילדים, דבר המפעיל לחץ שעלול לגרום לו לוותר בתחומים אחרים שבמחלוקת.

כמו כן גברים מתגרשים עברו  פרובוקציות של נשותיהם בעבר נמנעים מלהגיע לבית המשותף מחשש לתרגילים ופרובוקציות נוספים שעלולים להסתיים עבורם בלילה נוסף במעצר.

יש לזכור כי בית המשפט נוהג כלפי אישה שסבלה מאלימות בסטנדרטים שונים, ובצדק. אך אם אישה טופלת על בעלה האשמות למעשי אלימות, והדבר לא מוכח לבית המשפט, היא עשויה לקבל באופן אוטומטי מזונות אישה מוגדלים.

כמו כן תשיג אותה אישה על פי רוב פיצוי בחלוקת הרכוש בגין הסבל אותו עברה כביכול, וחלוקת הרכוש לא תשמור על היחס המקובל של  50 אחוז לכל צד. פיצוי זה על אלימות הבעל כביכול, עלול להגיע לסכומי כסף נכבדים, ועל כן הפיתוי לטפול אשמה על הבעל מתחזקת.

אלימות נגד נשים היא מכת מדינה המצדיקה צעדים חמורים וחד משמעיים נגד בעלים אלימים אומרת עורכת דין חגית לב ומוסיפה מאידך, שאם יתגלה כי האישה העלילה האשמות על הבעל  עלול בית הדין הרבני להכריז על האישה כמורדת, ולכפות עליה גט מיידי. תלונות שווא גם פוגעות קשה בזכויות הנשים, שכן רשויות החוק והאכיפה עלולות ליחס תלונה אמיתית לתלונת שווא וזאת בעקבות הריבוי בתלונות השווא.

עיכוב מתן הגט
עורכת דין לב מעריכה ש-30% מהנשים מעכבות את מתן הגט לבעליהן, למרות שהמספרים הרשמיים של מעוכבי גט נמוכים בהרבה. הדבר קורה מסחבת התהליכים לרישום בעל כמעוכב גט. הגט תלוי על פי רוב בהסכמת שני הצדדים, אלא אם כן הוא נכפה על ידי בית הדין. אם האישה מעכבת את הסכמתה לקבלת גט ללא סיבה אמיתית, היא עלולה להיחשד כמי שנהנית מהמצב ולהיות מוכרזת כסרבנית גט. עובדה שתפגע במזונות האישה הניתנים לה.

הגברת התלות בתקציב המשותף
בכדי לקבל מזונות אישה גבוהים, על האישה להראות כי היא נהנית מרמת חיים גבוהה, וכי הריחוקמבעלה לא מאפשר לה להמשיך ברמת החיים אליה התרגלה. ההלכה הזו עלולה להיות מנוצלת לרעה. על מנת להוכיח כי הן נהנות מרמת חיים גבוהה נוהגות נשים אלו לפזר כספים ולהשתמש בחשבון המשותף ביד רחבה ובנפש חפצה.  חשוב לציין כי על מנת לצאת מחשבון בנק משותף חייבת להיות נכונות של שני הצדדים, מה שעשוי להיות בעייתי בסיטואציה של הליך גירושים.

כאשר חשבון הבנק המשותף נמצא במינוס אין אפשרות לסגור אותו, והמצב עלול להביא לסנקציות כלכליות על הבעל, ולעירוב גורמי גבייה לא סימפטיים ומסוכנים. 

www.right4man.com

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

right4man@gmail.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת זכויות הגבר

מאת: זכויות הגברדיני משפחה14/12/092967 צפיות
בספר דברים פרק כ"ד פסוק א' נאמר כדלקמן: "כי ייקח איש אישה ובעלה והיה אם לא תמצא חן בעיניו כי מצא בה ערוות דבר וכתב לה ספר כריתות ונתן בידה ושילחה מביתו".

מאת: זכויות הגברדיני משפחה14/12/091172 צפיות
כיום לא מעט נשים מגישות תלונות סרק לגברים שלהן, מה שנחשב לכוח רב בבתי המשפט בתהליכי גירושין. גברים רבים נפגעים רגשית וכלכלית מתלונות הסרק הללו- גבר המואשם באשמות פליליות חסרות כל בסיס נגד ילדיהם או נשותיהם נמצאים בסיכון מבחינת מקום עבודתם וכך גם את פרנסתם, ולרוב הכנסתו של הגבר משמשת מקור פרנסה יחיד במקרים כאלה.

מאמרים נוספים בנושא דיני משפחה

מאת: איתמר כוכבידיני משפחה11/05/211509 צפיות
הורים מעוניינים להבטיח את כספם באמצעות החתמת הילד/ה ובן/בת זוגו על הסכם הלוואה, במסגרתו הם יתחייבו להחזיר את הכספים עם גירושיהם או חתימה על הסכם ממון של ילדיהם עם בן/בת הזוג.

מאת: איתמר כוכבידיני משפחה11/05/211305 צפיות
עשרת התנאים אשר הורים יכולים להציב לילדיהם או אף לילדם ובת/בן הזוג המתגוררים בדירה, שההורים רכשו והעניקו במתנה לילדיהם (או הבטחת כספים שהעניקו), המשתנים בהתאם לנסיבות המקרה כדלהלן:

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןדיני משפחה26/01/201619 צפיות
בית המשפט העליון בפסק דינו של כבוד השופט מ' מזוז, הכריע בימים אלו בעתירה המכוונת נגד החלטות של המשיבים 2-1, בית הדין הרבני הגדול בירושלים ובית הדין הרבני האזורי בתל אביב-יפו (להלן: בית הדין האזורי), מיום 14.2.2019 ומיום 12.11.2018 בהתאמה, בהן נקבע כי העותר חייב בגט לאשתו.

מאת: טלדיני משפחה03/06/182016 צפיות
אחד הנושאים המרכזיים בענייני גירושין הינו חלוקת הרכוש. בשיקולים של חלוקת רכוש כל צד מעלה את טענותיו כאשר מטרתו לקבל נתח משמעותי יותר בכלל הרכוש שנצבר.

מאת: רוני הכהןדיני משפחה10/04/181581 צפיות
לכל עורך דין לגירושים יש את הסגנון שלו. כדאי לוודא כי הסגנון שלהם מתאים הן שלך ואת הסגנון הדרוש כדי להגן על האינטרס שלך במהלך ואחרי הגירושים.

מאת: רוני הכהןדיני משפחה28/03/181695 צפיות
איך מסייעים בשלבים הללו של הפירוק הבלתי נמנע כדי ליצור עד כמה שפחות רגעים קשים בהליך מורכב שכזה? פניות אל עו"ד משפחה הן בהחלט צעד נבון

מאת: רוני הכהןדיני משפחה23/10/171802 צפיות
ברגע בו כבר נמצאים על פרשת דרכים לקראת גירושים יש כאלה שיכולים לומר דבר או שניים לגבי איך להתגרש נכון וחשוב להבין את העניין לעומק טרם הקפיצה השירה לתוכו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica