חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

בדיקת יציבה דינאמית מול בדיקה סטאטית לחולים הסובלים מסחרחורת – מכשיר אמריקאי מול מכשיר "כחול לבן"

מאת: חנוך צורבריאות14/12/20091505 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מכשיר ה"טטרקס" של פרופ' ראובן כהן רז המשמש לבדיקת יציבה (פוסטורוגרפיה) פורץ אל השוק הבינלאומי, ומיועד לשפר את האיבחון אצל חולים עם מחלות אורתופדיות, הפרעות בשווי משקל והפרעה בחילוף חומרים. האם שימוש ב"טטרקס" יכול היה למנוע את האסון בו נהרג סרן אסף רמון ז"ל? אילו שימושים עתידיים יכולים להיות לבדיקת היציבה? האם יש טיפול יעיל לסחרחורת? על שאלות אלה ואחרות יענה פרופ' ראובן כהן רז בכתבה שלפנינו.

פרופ' כהן רז, מהי בדיקת יציבה?
כאשר אדם עומד על רצפה הוא מעביר את לחץ המשקל שלו מרגל לרגל ומאזור אחד באותה רגל אל אזור אחר. בבדיקה, האדם עומד על פלטות המכילות חיישנים שמעבירים את המידע אל מחשב. עיבוד הנתונים שמגיעים מהחיישנים מאפשר להסיק מסקנות לגבי מצבו הרפואי של הנבדק.

האם ישנם עוד סוגי מכשירים כאלה בעולם?
כן. קיים מכשיר המבצע בדיקה שבה הנבדק עומד על פלטה בודדת שמתנועעת באמצעות מנוע. בדיקה זו נקראת פוסטורוגרפיה דינמית. המכשיר שלי מבצע פוסטורוגרפיה סטטית והוא יותר זול, נייד ופשוט.

מה הקשר שלך אל חיל האוויר?
בעבר חיל האוויר בדק טייסים באמצעות פוסטורוגרפיה סטטית לצורך הפקת לקחים משימוש במכשיר לבדיקת יציבה. הבדיקה הראתה קשר סטטיסטי בין מספר שעות השינה של הטייס וטיב הביצועים שלו באימונים מבחינת היכולת לדייק בהפצצה ואיכות הנחיתה. טייסים שישנו טוב קיבלו ציונים יותר טובים באימונים.

האם בדיקה כזו היתה יכולה למנוע את ההתרסקות של סרן אסף רמון ז"ל?
נסיבות האסון שבו אסף רמון נהרג לא ידועות לציבור, וכך גם לי. ייתכן כי גם בחיל האוויר לא יודעים פרטים חשובים שהיו יכולים לסייע בחקירת האסון. משום כך אוכל רק לומר שבאופן כללי בדיקת יציבה יכולה לסייע באבחון של עייפות. 

אילו קטגוריות של מחלות ניתן לאבחן באמצעות בדיקת היציבה?
כאשר התרשים לא תקין, ניתן להפריד בן הפרעה ממקור פריפרי לבין הפרעה ממקור מרכזי, שהוא המוח. כאשר אדם סובל מהתקפי סחרחורת נשאלת השאלה האם זה בגלל מחלה של האוזן או מחלה במוח.

יש רופאים שנעזרו בבדיקות שערכת במכשיר הטטרקס?

ד"ר ויקטור רוט, מומחה לאורתופדיה, שמחזיק במשרדו מכשיר פוסטורוגרפיה משוכלל שבאמצעותו הוא בודק את החולים. על סמך הבדיקה הקלינית והבדיקה באמצעות המכשיר הוא מתאים לחולים שלו מדרסים שנבנים במדויק לכל פציינט. כיום לד"ר רוט יש מוניטין רב בתחום תיקון בעיות יציבה.

רופא נוסף הוא ד"ר זכריה שמש מבי"ח הדסה שזכה למוניטין בינ"ל בעקבות מחקריו בתחום הטיניטוס (רעשים בראש או באוזניים). ד"ר שמש הפנה אלי חולים רבים שסבלו מסחרחורת או ממחלת מנייר. החולים, חלקם תושבי חו"ל שהגיעו במיוחד לישראל לטיפול אצלו, עברו בדיקת יציבה שסייעה באיבחון מצבם. בהמשך עקבתי אחר מהלך הטיפול אצל ד"ר שמש והתרשמתי מאוד מהתוצאות החיוביות. 

האם אתה צופה שימושים עתידיים למכשיר הטטרקס?
ישנם הרבה שימושים אפשריים. הכל תלוי ברצון המחוקק והממונים על התקציבים הרלוונטיים. לדוגמה: בארה"ב נהג תחת השפעת אלכוהול יכול לסרב לנשוף אדים אל תוך מכשיר בדיקה. לאור זאת יצא חוק שמתיר לשוטרים לקחת ממנו דגימת דם. החוק החדש עדיין טרם עמד במבחן משפטי, אולם יתכן שיהיה נהג שיחליט לסרב, ישכור עורך דין ויעשה סקנדל משפטי.

אני סבור כי יש בהחלט מקום לשימוש בבדיקת יציבה כתחליף לבדיקת דם, במטרה לבדוק האם הנהג כשיר לנהיגה. במהלך הבדיקה לא מתבצעת פעולה פולשנית ולכן אין סיבה להתנגד לה. כמו כן אין חשיבות רבה לאיבחון מדוייק של הגורם לחוסר הכשירות בנהיגה. בין אם מדובר בהשפעת אלכוהול, סמים, עייפות גדולה או סכרת לא מאוזנת התוצאה היא אחת: נהג שממצאי הבדיקה שלו מעידים על כושר נהיגה לקוי- עלול לגרום לתאונה

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

לקריאה בויקיפדיה אודות פרופ' ראובן כהן רז

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת חנוך צור

מאמרים נוספים בנושא בריאות

מאת: חיים נויבריאות03/09/22343 צפיות
ספקית תוכנת המודיעין לקבלת החלטות ממוקמת להרוויח מהוצאות IT ממשלתיות בהיקף של 15 מיליארד ליש"ט בבריטניה ולעזור לתהליך המודרניזציה של מחלקות, סוכנויות וגופים ציבוריים

מאת: חיים נויבריאות25/02/22447 צפיות
Zoom Contact Center קובע סטנדרטים חדשים לחוויות שירות לקוחות באמצעות אינטראקציות מרובות ערוצים מותאמות לווידאו

מאת: חיים נויבריאות29/01/22562 צפיות
סופטבנק גרופ קורפ הודיעה היום כי החברה ומרסלו קלור הסכימו להיפרד לאחר שותפות מוצלחת בת תשע שנים. במקביל לעזיבתו של מר קלור, מישל קומבס מונה למנכ"ל קבוצת סופטבנק אינטרנשיונל ("SBGI"). בתפקיד זה יפקח על תיק התפעול וההשקעות של סופטבנק גרופ אינטרנשיונל*.

מאת: חיים נויבריאות19/10/21653 צפיות
ANANDA Scientific Inc., חברת ביוטכנולוגיה לפיתוח תרופות, הודיעה על ביצוע ניסוי קליני לבדיקת השפעתה של תרופה מחקרית בשם Nantheia™ ATL5, המבוססת על קנבידיול (CBD), בפורמולציה נוזלית ייחודית שהינה חלק מהקניין הרוחני של החברה. החברה עושה שימוש בטכנולוגיה מוגנת פטנט, כטיפול משלים לשימוש יתר באופיואידים. הבקשה לאישור התרופה החדשה (IND) לניסוי זה אושרה על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA).

מאת: חיים נויבריאות21/05/21737 צפיות
שלב 2 בניסוי הקליני של טיפול בדלדול העצם באמצעות EB613 הניב את התוצאה המקווה לאחר 3 חודשים; המידע המלא, כולל BMD, צפוי ברבעון השני של 2021

מאת: חיים נויבריאות08/09/20776 צפיות
הבדיקה שפיתחה MeMed מבחינה בין זיהומים ויראלים לחיידקיים במהירות ובדיוק רב, תשולב בתפריט פלטפורמת הבדיקות של החברה האיטלקית

מאת: חיים נויבריאות06/09/20828 צפיות
~ צוות של מומחים ב-Gleneagles City ביצע בהצלחה ניתוח מורכב בתוך מגיפת קוביד-19 ~

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica