חפש מאמרים:
שלום אורח
30.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

נקודה שבועית פרשת "ראה" ה'תשע"ה

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע12/08/2015872 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

כמעט ואין שבוע שעובר ללא שיחת טלפון לתרום לגוף כזה או אחר, ולעתים מתדפקים על דלתנו מבקשי תרומות וכמובן אותם מקבצי נדבות שאנו נתקלים לא אחת בהם בקרן הרחוב .

פרשת השבוע שלנו, פרשת "ראה", מזכירה לנו את המצווה החשובה מצוות צדקה: "כי יהיה בך אביון... בארצך אשר ה' אלוקיך נתן לך,לא תאמץ את לבבך ולא תקפוץ את ידך מאחיך האביון. כי פתח תפתח את ידך לו...די מחסורו אשר יחסר לו. הישמר לך פן יהיה דבר עם לבבך בלייעל...ורעה עינך באחיך האביון...נתון תיתן לו ולא ירע לבבך בתתך לו".

התורה קוראת לנו לעזור לעניים ומדגישה בחזרות שונות אל האדם שיאמץ את ליבו, ומזהירה את עינו הרעה לבל ייפול במידת הקמצנות, ומבקשת שידינו תיפתח אל העני.

ספר החינוך כותב על המצווה הזאת: "הלא הוא ברוך הוא יספיק לעני די מחסורו - זולתנו. אלא שהיה מחסדו ברוך הוא, שנעשינו שלוחים לזכותנו" - מצוות הצדקה היא לאו דווקא צורך לעני, שהרי ה' ידאג לצורכו ומחסורו, אלא שאנו בני האדם זקוקים איש לרעהו על מנת ליצור חברה בעלת מבנה חינוכי.

אנחנו נדרשים לעצב את אישיותנו ולהיפתח אל הזולת במאור פנים.

לב האדם מטבעו הוא אנוכי. הוא קודם כל יקפוץ את ידו וזו תכונה אנושית מוכרת, ובלי חינוך מתמיד ורצוף עינו של האדם תהיה צרה בזולתו.

על כן באה מצוות הצדקה וקוראת לנו לשנות ולהפוך את טבענו: לפתוח את הלב מהיסוד, ליצור מודעות ורגישות על ידי נתינה בפועל. הנתינה הזאת היא הפעולה שתעצב ותחנך ותהפוך את ליבנו.

כשהתורה כתבה "נתון תיתן לו" היא הביאה את חז"ל לדון ביחס שבין הנותן למקבל. ומכאן אמרו שהייתה במקדש לשכת חשאים. זו הייתה לשכה בה נתנו כסף בחשאי ועניים היו מתפרנסים ממנה בחשאי.

וכאן, במילה "לו" ובלשכה הזאת שבמקדש נולד המושג "מתן בסתר". זהו אחד מסעיפי מצוות הצדקה המחייבת לשמור על כבודו של העני בעת הגשת העזרה.

צדקה שניתנת אבל גורמת לבושה מוטב שלא תינתן, כפי שמסור על רבי ינאי שראה אדם אחד שנתן זוז לעני בפרהסיה ואמר: מוטב שלא נתת לו מעכשיו - שנתת לו וביישתו".

רק נתינה שיוצרת קרבה, שייכות ושותפות,ושלא פוגעת ברגישויות אנושיות קרויה צדקה. אי אפשר רק לראות במילוי מחסורו החומרי של האדם חזות הכול.

שנזכה תמיד לתת!

שבת שלום ומבורך!

חוויית השבוע שלי

http://h-y.xwx.co.il/

תודות : לצחי מיכאלי

לע"נ יעקב בובר, שבתאי טורס, שמואל פולק ואברהם פישר שנפלו במלחמות ישראל והיו נצר אחרון למשפחתם

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

מנכ"ל ארגון "אורי עוז-הפקות"חבר בעמותות "רוח טובה" "החוויה היהודית"מנהל קשרי חברה וקהילה ב"קמפוס מופת למדעים",אחראי על מיזמים חינוכיים ,קשרי קהילה ומשימות לאומיות בפרוייקט "מצליח" -מצויינות לימודית חברתית, מנהל אתר "תורה" http://www.torah.in/he1

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת דוד דרומר

מאת: דוד דרומריהדות26/11/181630 צפיות
הגמ' מביאה סגולה להצלחה בלימוד:ללמוד ליד נהר - סימן טוב הוא - כשם שמי הנהר שופעים ואינם פוסקים, כך לא יפסק לימודכם ויצליח. (כריתות ו.(

מאת: דוד דרומריהדות12/11/181559 צפיות
אין ספק שתמימות מעלה נשגבה היא, אבל אין לה ערך אצל הרמאים ...

מאת: דוד דרומריהדות06/11/181588 צפיות
בסוף, הכול יהיה טוב. אז אם זה לא טוב, זה לא הסוף !!

מאת: דוד דרומריהדות04/11/181518 צפיות
אדם צריך להאמין שאפילו קש המונח על הארץ הוא בגזירת השם יתברך שגזר להיות מונח שם. ויש השגחה פרטית איך תהא מונחת עם הקצוות לכאן או לכאן. (אמרי פינחס).

מאת: דוד דרומריהדות31/10/181385 צפיות
דבר גדול זה להיות בשמחה - כל ההישג של היצר הרע הוא לא רק עצם העבירה, אלא העצבות שאחר כך "... (שמש ינון)

מאת: דוד דרומריהדות29/10/181443 צפיות
הגאון החסיד רבי הילל מפריטש אמר: כשמתרגלים לחושך, מתחילים לחשוב שהחושך הוא אור.

מאת: דוד דרומריהדות22/10/181253 צפיות
אם אין לאדם אישה, אין לו במה לתרץ את מעשיו; אבל כשיש לו אישה, היא משמשת בעבורו 'עזר כנגדו' ומעתה יש לו תירוץ נוח לכל מה שאין הוא רוצה לעשות, בטענה שהאישה אינה מסכימה לכך.

מאמרים נוספים בנושא פרשת השבוע

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע18/07/181044 צפיות
תחילת הנאום בפרשתנו, פרשת "דברים", והוא פותח בתוכחות משה לעם רק שאלה תוכחות שנאמרות ברמז וכפי שמפרש רש"י במקום, זה מפני כבודם של ישראל,

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע06/06/181082 צפיות
בשבת נקרא בפרשת השבוע, פרשת "שלח לך", על אחד החטאים הגדולים שחטאו בני ישראל בזמן הליכתם במדבר.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע31/05/181005 צפיות
פרשת השבוע שלנו, פרשת "בהעלותך", פותחת בנושא הדלקת המנורה במקדש ומתוכה ניתן ללמוד עניין חשוב ומהותי בעולם החינוך.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע24/05/181027 צפיות
השבוע חגגנו וציינו את חג שבועות הוא חג מתן תורה.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע16/05/181051 צפיות
בשעה טובה אנו מתחילים השבת את החומש הרביעי, חומש "במדבר".

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע10/05/181035 צפיות
הנה אנו שוב מגיעים לסיומו של חומש "ויקרא". חומש שבחלקו הראשון עסקנו רבות בענייני קדושה כמו קורבנות ועבודת הכוהנים בבית המקדש ובחלקו השני נגעה התורה בפרטי הפרטים של חיי היום יום הלאומיים והחברתיים שלנו כאומה וכבני אנוש.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע25/04/181128 צפיות
רוצים תמיד להגיע לתוצאות. להצלחות. לכבוש יעדים ולהגיע אליהם הכי מהר שאפשר.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica