חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מניות – תקציר

מאת: איתמר כוכבידיני תאגידים29/02/20164230 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

שיעור מס' 4 – מנהל עסקים – תואר MBA – ספנות ונמלים – תקציר

 

מניות – תקציר

ד"ר איתמר כוכבי עורך דין, רואה חשבון וכלכלן

הטכניון – הפקולטה להנדסת תעשייה וניהול, מרצה בקורסים "חשבונאות ניהולית מתקדמת" ו"בקרת עלויות".

מרצה מצטיין טכניוני – הצטיינות יתירה בהוראה לשנת תשע"ה סמסטר חורף.

אוניברסיטת חיפה – הפקולטה לניהול – מנהל עסקים, מרצה בקורס "עקרונות החשבונאות" לתואר MBA.

מחבר הספר: "רווחה בעולם קפיטליסטי" Welfare in a Capitalist World, אשר יצא לאור בהוצאת ספריית גלובס.

ד"ר מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה Dr. Faculty of Law, University of Haifa.

מניה

חוק החברות, התשנ"ט-1999, קובע בסעיף 1 בהגדרות – "מניה",  בזו הלשון:

"מניה" - אגד של זכויות בחברה הנקבעות בדין ובתקנון;

מניה – Stock Share – מניה הינה נייר ערך (תעודת השתתפות) בעלת ערך כספי. מניה מעידה על חלקו של המחזיק בה בהונה של חברה, ברכוש החברה, בזכותו להשתתפות ברווחיה ובחלקו ברכוש החברה בעת פירוקה. בעלי המניות הם פורמאלית בעלי החברה ואחראים מבחינה כספית להתחייבויותיה בגובה סכום המניה אשר בידם. בעלי המניות מרכיבים את האסיפה הכללית של החברה. לפי החוק, לחברה פרטית יכול ויהיה בעל מניות אחד. לבעל המניה מוקנה בעלות מלאה או חלקית בזכויות ושליטה בחברה. כמו כן, לבעל המניות יש מספר זכויות בסיסיות הצמודות למניות, כגון: זכות הצבעה באסיפה הכללית, זכות לקבלת דיבידנד (בנושא דיבידנד ר' תקציר הרצאה) וזכויות בעת פירוק. חלוקת המניות בין בעלי המניות מייצגת את שיעור הבעלות של כל אחד מהם בחברה. דהיינו, מעמדו של מחזיק במניות הולך ומתחזק ככל שהוא מחזיק ביותר מניות.

מניות רגילות – מניה חייבת להיות בעלת ערך נקוב (ע"נ או ע.נ.). ערך המניות משתנה בכל יום על פי התהליכים הכלכליים המשפיעים על החברה. ערך כלכלי של חברה ומניותיה משקפים בשוק המניות ציפיות לרווחים בעתיד, ולא רק רווחים מצטברים בהווה. המשקיע במניות מצפה ליהנות מרווחי החברה ע"י קבלת דיבידנד ואם זו מתפרקת, עוברים לידיהם עודפי הרכוש שלה, לאחר סילוק כל ההתחייבויות והתביעות כלפיה. בעל מניות יכול לממש את השקעתו ולמכור את המניות וליהנות מרווחי הון. מניה היא נכס הניתן לקניה, למכירה, להעברה, לשעבוד, להורשה. העברת מניה נעשית ע"י כתב העברת מניה.

מניות בכורה – Preference Share – מניות בכורה הן מניות המעניקות לבעליהן זכויות עדיפות על פני אחרים בכך שלמחזיקים במניות הבכורה הזכות לקבל דיבידנד בשיעור קבוע מראש.  חברה לא תוכל לשלם דיבידנד לבעלי המניות הרגילות אלא אם שילמה קודם לכן את הדיבידנד לבעלי מניות הבכורה. (קיימים סוגים נוספים של מניות בכורה, למשל, מניות בכורה משתתפות ומניות בכורה צוברות) הזכויות העדיפות שמעניקות מניות הבכורה באות לידי ביטוי גם בעת פירוק החברה. מניות הבכורה זכאיות לקבל את חלקן ברכוש החברה לפני יתר בעלי המניות. אומנם, בעלי מניות בכורה מוגבלים בזכות הצבעה באסיפה הכללית.

מניות מייסדים* – Founders Shares – מניות מייסדים הן מניות המונפקות בתמורה למאמציהם של בעלי המניות ביוזמה וקידום החברה. מניות מייסדים מונפקות בתמורה להתחייבות שלא להתחרות בעסקי החברה או בתמורה להעברה לחברה זכויות ונכסים בעת הקמתה, למשל, פטנט ומוניטין.

לבעלי מניות מייסדים מוקנות זכויות מיוחדת בהצבעה, בדיבידנד ובחלקם בהון בפירוק החברה. משקלן שווה לכל יתר המניות הרגילות.

מניות הנהלה* – Management Shares – מניות הנהלה הן מניות המקנות לבעליהן זכויות בבחירת הנהלת החברה לבעלי מניות הנהלה מוקנות זכויות הצבעה עדיפות על פני יתר בעלי המניות בלי כל יחס לע"נ של המניות. מניות הנהלה מוקצות במגמה לתת למחזיקים בהם נתח מעסקי הפירמה, על מנת לעודדם וליצור אצלם תמריץ להקדיש את כל כוחם, מרצם ועניינם לחברה.

מניות לעובדים – Incentive Stock – הן הטבה לעובדים המאפשרת להם לקנות מניות בתאגיד בו הם עובדים. מניות לעובדים הינן בכמות מוגדרת ובמחיר קבוע, במסגרת תקופת זמן נתונה, במחיר נמוך במקצת ממחיר השוק, או בתנאים מועדפים הסדר זה נועד לתת לעובדים הרגשה של שותפות במפעל, לעודד את העובדים והמנהלים לפעילות ורמת ביצוע גבוהה וליצור תמריץ להישאר בחברה (ר' בנק לאומי, בנק פועלים ורשת מגה).

הערה:  המידע המוצג במאמר הינו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים. רק הוראות החוק, הפסיקה או הוראות המוסד המטפל, מחייבות וקובעות.

הכותב: ד"ר איתמר כוכבי, הינו מרצה בפקולטה הנדסת תעשייה וניהול בטכניון בחיפה כ-20 שנה, בקורסים חשבונאות ניהולית מתקדמת ובקרת עלויות. כמו כן, מרצה באוניברסיטת חיפה, בפקולטה לניהול – מנהל עסקים, לתואר MBA, בקורס "עקרונות החשבונאות".

ד"ר מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה. Dr. Faculty of  Law, University of Haifa, ISRAEL.

במקצועו רואה חשבון וכלכלן (כ-23 שנה), וכן עורך דין. בעל משרד עריכת דין (רואה חשבון), בקריית הממשלה בחיפה. תחום התמחותו דיני מיסים, משפט מסחרי ודיני עבודה.

מחבר הספר: "רווחה בעולם קפיטליסטי" Welfare in a Capitalist World, אשר יצא לאור בהוצאת ספריית גלובס.

מיקום המשרד: קריית הממשלה פל ים  7, חיפה, טל: 8621350- 04, פקס: 8621349- 04, פל': 5443671- 050

e-mail: cpa-adv-itamar@bezeqint.net

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

 הכותב הינו מרצה בפקולטה הנדסת תעשייה וניהול במקצועות חשבונאות ניהולית מתקדמת ובקרת עלויות למעלה מ-15 שנה, וד"ר מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה.

(PhD ) Faculty of Law, University of Haifa, ISRAEL     [רואה חשבון(כלכלן)-כוכבי איתמר (C.P.A.)]

מחבר הספר: "רווחה בעולם קפיטליסטי" Welfare in a Capitalist World, אשר יצא לאור בהוצאת ספריית גלובס.

משרד עורך דין, קריית הממשלה פל ים 7, חיפה,טל: 8621350- 04, פקס:8621349- 04, פל': 050-5443671

cpa-adv-itamar@bezeqint.net

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת איתמר כוכבי

מאת: איתמר כוכבידיני משפחה11/05/211505 צפיות
הורים מעוניינים להבטיח את כספם באמצעות החתמת הילד/ה ובן/בת זוגו על הסכם הלוואה, במסגרתו הם יתחייבו להחזיר את הכספים עם גירושיהם או חתימה על הסכם ממון של ילדיהם עם בן/בת הזוג.

מאת: איתמר כוכבידיני משפחה11/05/211298 צפיות
עשרת התנאים אשר הורים יכולים להציב לילדיהם או אף לילדם ובת/בן הזוג המתגוררים בדירה, שההורים רכשו והעניקו במתנה לילדיהם (או הבטחת כספים שהעניקו), המשתנים בהתאם לנסיבות המקרה כדלהלן:

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים30/12/201163 צפיות
בית המשפט השלום, גזר על מהנדס כימיה, במסגרת הסדר טיעון; הטלת עונש - 33 חודשי מאסר בפועל וקנס בגובה חצי מיליון שקלים, זאת בנוסף ובכפוף לתשלום כל המס, בגין ההכנסה שהושמטה -38 מיליון. המהנדס הורשע בהעלמת הכנסות של 38 מיליון שקלים בחשבונות בנק UBS בשוויץ, לאחר שמכר את חלקו בחברה שהיה שותף בבעלותה ברומניה. המהנדס הודה בהשמטת ההכנסה בסך 38 מיליון ₪.

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים30/12/201182 צפיות
בשבועות האחרונים, הופיעו או התקשרו למשרדי, אזרחים ישראלים תמימים ומזדמנים, המחזיקים מטבעות דיגיטליים, בעיקר ביטקוין. להפתעתם, הללו התבקשו על ידי מחלקת המודיעין של רשות המסים, למלא טפסים הדורשים מהם גילוי מלא על נכסיהם והמס בהתאם. האזרח צריך למלא את הטופס, תוך ציון הנכסים אותם הוא מחזיק בארץ ובחו"ל. השאלות המופנות לאותם אזרחים הינן כלליות, תוך בקשה להצהרה על נכסים. רשות המיסים מכוונת לנכסי הביטקוין, מאחר ואלה הם נכסיהם העיקריים של מקבלי טפסי ההצהרה.

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים26/10/201408 צפיות
חוקי המס בישראל קובעים, כי מתנות פטורות ממס וזאת כל עוד הן ניתנו בתום לב. אולם, פסק דין תקדימי מחייב בבית המשפט העליון מיום 18 באוקטובר 2020, קבע כי הכנסות הרב – המערער, נכנסות בגדר סעיף 2(1) בפקודת מס הכנסה המחייב במס "השתכרות או רווח מכל עסק או משלח יד שעסקו בו תקופת זמן כלשהיא". המשמעות של הפסיקה המחייבת שהתקבלה בבית המשפט העליון הינה, שמעתה ואילך, ידוענים, מקובלים ולמעשה כל אדם בעל פרופיל חברתי – ציבורי – תקשורתי גבוה, צריך לדווח על שווי המתנות שלו, וכן – גם מחתונות ואירועים משמחים אחרים

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים10/09/201069 צפיות
בימים אלה – חודש דצמבר 2016, הופיעו במשרדי, סידרה חדשה של אזרחים תמימים ומזדמנים אשר להפתעתם התבקשו על ידי רשות המיסים להסביר את מקורות הכנסתם בגין: נסיעות לחו"ל, ריבוי דירות, דירות יוקרה, רכבי יוקרה.

מאת: איתמר כוכביחוק ומשפט - כללי10/09/201247 צפיות
תַּם עִדַּן הַסּוֹדִיּוֹת הַבַּנְקָאִית בִּשְׁוַויְץ בְּעִקְבוֹת הֶסְכֵּם חִלּוּפֵי מֵידַע אוֹטוֹמָטִיִּים

מאמרים נוספים בנושא דיני תאגידים

מאת: רוי ורלדיני תאגידים17/04/201266 צפיות
מימון אישי אינו נוגע רק לכסף. יש בו מידע נוסף על השכל הישר והמיושן. ניהול הכספים שלך הוא דבר שנלמד ורוב האנשים לומדים אחרי שהם כבר נקלעו לחובות. קחו את הטיפים הבאים ברצינות ונסו ליישם שינויים אלה בכספכם על מנת לחיות חיים מאושרים יותר ונטולי לחץ.

מאת: רוי ורלדיני תאגידים17/01/191344 צפיות
השקעות נדל"ן מפחיד את רוב האנשים, אבל זה לא חייב להיות ככה בכלל. לא משנה אם אתה רק מתחיל או כבר להשקיע בתחום הנדל"ן במשך זמן מה, העצה הבאה יכולה לעזור. המשך קריאה ותלמד מה צריך לעשות עם השקעה בשוק הנדל"ן.

מאת: רוי ורלדיני תאגידים23/10/171533 צפיות
If you are unable to get an unsecured credit card due to your low credit rating, sign up for a secured card. If you use it correctly, it will help improve your credit standing.

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןדיני תאגידים05/02/172122 צפיות
בהתאם לדו"ח הכונס הרשמי שפורסם ביום 18-12-2016, נא לשים לב להערות בדו"ח הכנ"ר,מהן ניתן ללמוד שקיימות חברות מתוך החברות הנ"ל, שסיימו את הליך הפירוק.

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןדיני תאגידים01/02/172215 צפיות
עו"ד נועם קוריס כותב על תפקיד בעלי מניות בחברה

מאת: איתמר כוכבידיני תאגידים02/10/162052 צפיות
קיפוח הינו מניעת זכויות או הזדמנויות שוות תוך התנהגות שאינה הוגנת כלפי האחר. קיפוח מהווה אפליה לרעה או הבדלה לרעה כלפי מישהו.

מאת: איתמר כוכבידיני תאגידים22/04/163795 צפיות
ייפוי דוחות כספיים בחברות פרטיות בתהליך התמוטטות לא תמיד מוצג מצבה האמיתי של חברה, עם המתרחש בתוך כתלי החברה בפועל.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica