חפש מאמרים:
שלום אורח
20.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

החלל הפנוי - למה בעצם להאמין ?

החלל הפנוי - למה בעצם להאמין ?

שאלה:

קראתי בליקוטי מוהרן את העניין הזה שיש שאלות באמונה שאין עליהן תשובה, ושאפילו משה רבנו לא ידע עליהן תשובה, ושלאף אחד בעולם לא היה ולא תהיה עליהן תשובה, ושכל מי שנכנס לשאלות האלו עם השכל שלו עוזב את האמונה.

והשאלה שלי היא, מדוע בעצם להאמין ? ז"א אם באמת זה נגד השכל האנושי, אז מדוע בעצם להאמין למשהו שהוא נגד השכל האנושי ?

האם יש עניין ללכת נגד השכל ? אם בשכל מבינים שמשהו הוא לא נכון, אז מדוע להאמין בו ?

האם האמונה היא שגעון ? כי הרי היא נגד השכל...

ובכלל, מי בכלל אומר שזאת האמת, אם השכל אומר אחרת ?

תשובה:

ראשית נסכים איתך שהאמת היא אחת ושאין 2 אמת, ושהשכל הוא אכן אמת, ושבאמת אם השכל אומר משהו אז הוא האמת ואם השכל אומר על משהו שהוא שקר, אז הוא אכן שקר וכולי.

כמו כן נסכים איתך, כי אין לו לאדם בעולמו אלא את השכל לנסות ולגלות באמצעותו את האמת. ואם לא נקשיב לשכל, אז ממילא אפשר כבר להאמין לכל מיני אמונות כזב וכיו"ב. והדבר היחיד שצריך להצמד אליו הוא אל השכל הישר ואך ורק אל השכל הישר בלבד.

ואז כמובן נשאלת השאלה, כיצד הדבר הזה מסתדר עם עניין האמונה שהיא נגד השכל ? וכיצד זה שבאמת צריך להאמין נגד השכל ?

ונוסיף גם לשאול, מאחר שזה נגד השכל, אז מדוע להאמין דווקא בזה, הרי אפשר גם להאמין בכל דבר אחר. אז מדוע דווקא בזה ? והעניין צריך כמובן ביאור כדלהלן.

והתשובה:

אמר רבי נחמן מברסלב במספר מקומות "אמונה איתקריאת כד איתחבר בה אמת"

היינו שאמונה אמיתית ושלמה, היא רק כאשר היא מחוברת אל האמת. ונסביר את העניין כולו.

השכל הוא אכן האמת ואפשר ומומלץ ורצוי להשען על השכל ואפשר לסמוך רק על השכל ולא צריך אמונה כלל. מצד האמת השכל הוא מספיק חזק ואמיתי כדי לדעת את האמת. הנשמה היא השכל. והיא חלק אלוקה ממעל. והיא מספיק מזוככת כדי לדעת באמצעותה את האמת.

אלא מה ? העניין הוא שהאדם עצמו לא מספיק משתמש בשכל של עצמו, ולכן השכל של האדם הוא מאוד חלש.

ז"א השכל הוא אכן כלי אמיתי לידיעת האמת, אך זה אפשרי רק כאשר השכל תקין ושלם. דהיינו שהאדם משתמש בשכלו בשלמות.

יחד עם זאת, אם האדם לא משתמש בשכלו בשלמות, דהיינו עושה טעויות בחייו וכיו"ב. כגון לדוגמא כועס, שזה דבר שהוא בבירור נגד השכל וכיו"ב, הרי שזה מעיד על כך שהשכל של אותו האדם אינו תקין. וממילא השכל של האדם פסול לעדות.

ונחדד: שכל תקין היינו שכל שבו אין לאדם שום שאלה בעולם בשום נושא בעולם, שזו תכלית הידיעה. וכל זמן שהאדם לא הגיע לכך שהשכל שלו שלם לגמרי, דהיינו כל זמן שיש לאדם ספק כלשהו בנושא כלשהו בעולם, אפילו הספק הקטן ביותר, הרי ששכלו של האדם הזה אינו שלם, ושכלו עדיין אינו יודע את האמת האמיתית, אלא רק אמיתות יחסיות בלבד.

נחדד עוד יותר: כל זמן שהאדם יכול לדעת יותר מאשר מה שהוא יודע, הרי שהוא אינו יודע את הכל, וממילא שכלו אינו תקין.

ונוסיף: כל זמן שאדם לא תיקן את חטא אדם הראשון שהוא הפגם של עץ הדעת טוב ורע, הרי ששכלו פגום והוא אינו יודע את האמת באמת, אלא הוא רק יודע אמיתות יחסיות וכיו"ב.

האמת היא באמת אחת. ובאמת מצד האמת אין סתירה בהפכים של החלל הפנוי. ובאמת רק אחד מהצדדים נכון, ז"א קיימת אמת אחת שאין לה הפך, ושבו השאלות האלו כלל לא קיימות.

אלא מה ? שכדי להבין את השכל הזה, לשם כך צריך הרבה מאוד שכל. ולא סתם הרבה מאוד שכל, אלא שצריך את כל השכל שבעולם, כדי להבין את הנושא הזה של החלל הפנוי באמת.

היינו כי מי ששכלו שלם בשלמות שאין שלמות אחריה, הוא דייקא ורק הוא זוכה להבין בשכל שלו (ללא צורך באמונה) את האמת של החלל הפנוי. והוא דייקא זוכה להבין בשכל שלו ששני ההפכים האלו הם אמת לגמרי.

וזו ורק זו נקראת ידיעה שלמה, ידיעת האמת באמת, להכלל בא"ס לגמרי, תשובה שלמה, תורת ה ממש וכולי.

אלא מה ?

שהשכל הזה הוא כ"כ גדול, שאי אפשר להסביר אותו בשכל אנושי. ולכן השכל הזה "נקרא" אמונה ביחס לאלו שאינם מבינים את השכל הזה. כי ביחס אליהם זו אכן רק אמונה כי זה נוגד את השכל האנושי.

אך בייחס למי שהשלים את דעתו לגמרי, אצלו זה שכל לגמרי ולחלוטין לא אמונה, אלא שכל ממש.

ואדרבה, כל מה שנקרא אצל האדם שכל זו בכלל אמונה. כי באמת כל זמן שהאדם לא מגיע לשלמות השכל לגמרי, הרי שגם מה שנקרא אצלו שכל ממש, זו רק אמונה, כי מאחר שהוא אינו יודע עדיין את הכל, ממילא יכול להיות שהוא טועה... ואולי הוא יגלה פתאום משהו נוסף שיהפוך אצלו את כל הקערה על פיה וכולי.

כך שבאמת כל זמן שאדם לא זוכה לתכלית הידיעה ולידיעה שלמה, הרי שכל מה שהוא בטוח בו, הוא רק אמונה בלבד ולא שכל אמיתי.

***

ואדרבה על האדם להלחם בכל האמונות הכוזביות שבו, על ידי שימוש בשכל. והדרך היחידה לגלות את השקר, היא על ידי שימוש בשכל.

ואז כאשר האדם חוקר ומשתמש בשכלו, כך שכלו של האדם מתחזק יותר ויותר.

עד שהאדם מגיע למצב שבו הוא מבין את השורש של השאלות של החלל הפנוי, ואז הוא מסתבך לגמרי, כי באמת אי אפשר בשכל אנושי למצוא תשובה לשאלות האלו.

ונחדד: צריך את כל השכל שבעולם כדי להבין בכלל את השאלות של החלל הפנוי. וכל זמן שאין לאדם את כל השכל שבעולם, הוא בכלל לא מבין את השאלות האלו באמת.

ורק אחרי שהאדם משלים את שכלו, רק אז הוא בכלל מבין את השאלות האלו והוא צריך לעבור בהן בהכרח.

וכאשר האדם מסתבך עם השאלות של החלל הפנוי, זו מלחמת גוג ומגוג המפורסמת, וזהו גם שיא הגהנום האפשרי, וזו גם צעקת הציפורים שבני אדם לא יכולים לעמוד בה (בסיפורי מעשיות במעשה על הקבצנים).

כי באמת השכל האנושי לא מסוגל למצוא תשובות לשאלות האלו. ואף על פי כן השאלות האלו קיימות.

וככל שיש לאדם יותר שכל, כך הוא מבין טוב יותר את השאלות האלו, וכך הוא סובל יותר מכך שהוא מסתבך ולא מצליח למצוא תשובות לשאלות האלו.

ואז האדם נמצא בסכנה גדולה שלא ישתגע ממש...

אך מי שליבו אמיץ וחזק, הוא ממשיך לחקור בשכלו למרות שהוא מבין שאין תשובה בשכל, למרות זאת הוא ממשיך לחקור ולחפש את האמת האמיתית באמת.

ואז אחרי שהאדם חוקר בשכלו כ"כ חזק, על ידי זה המוחין של האדם מבטשין בכתר, והאדם זוכה לקבל שכל חדש שהוא השכל הנקנה, שזאת השגת הא"ס במטי ולא מטי וכולי.

כי השכל הנקנה הוא מעל השכל האנושי. וכדי להגיע אליו אי אפשר אל על ידי זה שהאדם מחזק את שכלו האנושי כמה שיותר, ומוסר את נפשו ממש ללכת אחרי השכל שבכל דבר, כי רק דרך זה האדם זוכה להשיג את השכל האמיתי, שהוא השכל הנקנה.

וכאשר האדם זוכה לשכל הנקנה, אז הוא מפסיק להאמין ומתחיל להבין באמת. כי רק שם זו נקראת ידיעה שלמה, ורק שם כאשר השכל שלם, רק שם זהו שכל אמיתי ולא אמונה.

כי האמונה שייכת רק אצל אלו שאין להם שכל וידיעתם אינה שלמה בלב שלם. אך אצל מי שזוכה לשכל הנ"ל, הוא דייקא אינו מאמין אלא דווקא מבין בשכל הנקנה שלו את התשובות לכל השאלות שבעולם, גם לאלו שבאות מהחלל הפנוי.

****

ובזה יתבאר גם מ"ש רבי נחמן מברסלב על השאלות של החלל הפנוי, "שאין שם למדן ליישבן" דהיינו משמע שכאילו אפשרי ליישבן. ומיד אח"כ אמר רבי נחמן מברסלב כי אין שם שכל ליישבן. ולכאורה זה סותר כמובן.

אלא שהלמדן הוא זה שיש לו את השכל הנקנה, ששם השאלות בטלות מעיקרא, רק שבשכל אנושי אי אפשר להבין את התשובות וכולי.

****

ונסכם: אכן על האדם לחפש רק את האמת ולהשתמש בשכל בלבד. ואם האדם יעשה זאת בשלמות שאין שלמות אחריה, אז הוא יזכה לשכל הנקנה ויראה את האמת וכולי...

המאמר החלל הפנוי - למה בעצם להאמין ? - בחסות האתר EIP.co.il
הכנס לאתר ותהנה ללא הגבלה מעוד מאמרים על: אמונה, תורה, רבי נחמן, רבי נחמן מברסלב, ברסלב, יהדות ועוד ...

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

מאת: אליעד כהן - היחיד בעולם שמתחייב - 100% אושר אמיתי בשלמות מוחלטת בכל תחומי החיים - נסו ותראו! 

הכנס עכשיו לאתר EIP.co.il ותהנה מאלפי מאמרים + הרצאות וידאו על כל נושאי החיים בכלל, ועל האושר שלך בפרט ...

מאמן אישי / אימון אישי / חרדה / פחד / הפרעת חרדה / טיפול בחרדה / פחדים / דיכאון - EIP.co.il ועוד...

ידע - להצליח

תכנסו ותהנו ...

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ברסלב - רבי נחמן מברסלב - אימון אישי

רבי נחמן מברסלב מבאר כי קיימת אהבה שבדעת, שהיא האהבה של השי"ת לעם ישראל כפי שהיא היתה לפני בריאת העולם. ובפשיטות הרעיון הוא כי כאשר האדם נכלל בבחינת לפני הבריאה, על ידי זה הוא זוכה לאהבה הזאת שהיא אינה תלויה בדבר. והאהבה הזאת שבדעת היא בחינת מחוייב המציאות, והיא נצחית והיא מעל הזמן, והיא לא משתנה, ואין בה שום רע, והיא לא תלויה בשום סיבה משום שהיא קודמת לבריאת הסיבות וכולי. ומצו"ב מאמר מהעניין הנ"ל - אהבה עצמית אמיתית. איך להגיע אליה ? והרעיון שלו הוא, כי על ידי זה שהנשמה של האדם נכללת באין סוף, על ידי זה הוא זוכה לאהבה הנ"ל **** אהבה עצמית. מהי ...


- ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כה - אחוי לן מנא דלא שויא לחבלא ואחר כך כשמשיג בשכלו כל מה שיש ביד אנושי להשיג אז שכלו שב שכל הנקנה כמו שכתבו המחקרים שיש שכל בכח, ושכל הפעל, ושכל הנקנה ועקר קיומו של אדם לאחר מיתתו אינו אלא שכל הנקנה וזה השארותיו לאחר המיתה וזה בחינת אמנה כי אמנה לשון קיום דבר כי שכל הנקנה הוא קיום של אדם לאחר מותו ושכל הנקנה נקרא מה שאדם יודע הרבה דברים בידיעה אחת כי קדם צריך לידע הרבה הקדמות קדם שידע איזהו דבר ואחר כך כשמשיג את הדבר משליך הקדמותיו ויודע את הדבר בידיעה אחת וראה גם כעין זה - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה נג - עקר הולדה תלוי ...


כיצד רבי נחמן מברסלב מבאר כאן את החטא של משה שמנע ממנו להכנס לארץ ? ומדוע בעצם החטא של משה מנע ממנו בהכרח להכנס לארץ ? ז"א מדוע החטא הזה עצמו של משה, הוא בחינת פגם ארץ ישראל ? תשובה: ראשית נצטט את לשון רבי נחמן מברסלב עצמו: וכשמתפלל קדם הדרוש צריך להתפלל בתחנונים ויבקש מאת הקדוש ברוך הוא מתנת חנם ולא יתלה בזכות עצמו אף על פי שעכשו נתעורר מטה עזו של עבודתו אין זה המטה כדי להתגאות אלא כדי להכניע הרע שבעדה כי ברבים יש בהם טובים ורעים וצריך להכניע הרע שברעים כנ"ל אבל לפני השם יתברך יעמד כדל וכרש וידבר תחנונים ולא יתלה בשום זכות וזהו: "ואתחנן אל ה' ...


אמר רבי נחמן מברסלב כאן - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כב - חותם בתוך חותם כי לפני העלייה חייב שתהיה ירידה אך כשרוצים לצאת ממדרגת 'נעשה ונשמע' זה למדרגת 'נעשה ונשמע' גבוה ממנה צריך להיות ירידה קדם העליה כי הירידה היא תכלית העליה וכיו"ב מביא רבי נחמן מברסלב כאן - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה מח - כשאדם נכנס בעבודת השם, אזי מראין לו התרחקות וכיו"ב גם כאן - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה עד - רומה על השמים אלהים על כל הארץ כבודך כשאדם נכנס בעבודת השם אזי הדרך שמראין לו התרחקות ונדמה לו שמרחיקין אותו מלמעלה ואין מניחין אותו כלל לכנס לעבודת השם ובאמת כל ההתרחקות ...


- שיחות הר"ן - אות רסב - שיחות מורנו הרב רבי נחמן דע שיש חן שמי שיכול להשתמש בזה החן הוא יכול לעשות שאלת חלום ולידע עתידות על ידי החלומות החן הזה הוא בחינת החן שמובא כאן - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה א - אשרי תמימי דרך דהיינו קישור החוכמה למלכות, דהיינו להסתכל בשכל שיש בכל דבר, שזהו בחינת חן עיי"ש. ועניין החלומות ובירור החלומות, שורשו בבירור כוח המדמה של האדם. כי כוח המדמה שורה על המלכות. וכאשר האדם מסתכל בשכל שבכל דבר, על ידי זה הוא מתקן את המדמה שהוא הדמיון, כי הוא משתמש בשכל, שעל ידו נעשה בירור המדמה וכולי. ועניין החלומות הברורים שמובא שם, הוא ...


. כמה פעמים חזר בעצמו דברי העולם שאומרים עליו שאין כאן ממצע, רק או שהוא חס ושלום כמו שהמתנגדים בודים עליו וכו' הדוברים על צדיק עתק רחמנא לצלן וכו' או אם הוא להפך שהוא צדיק אמתי, אזי הוא חדוש נפלא ונורא ונשגב שאי אפשר לשער במח אנושי כלל. כי כך היו רגילים רב העולם לומר עליו זכרונו לברכה. והוא זכרונו לברכה חזר בעצמו דבורים אלו כמה פעמים ורמז לנו שהאמת הוא כן שאין כאן ממצע. והבוחר יבחר לו האמת כי האמת הוא אחד. [ועין בסימן נ"א בלקוטי א] ומזאת השיחה בעצמה יוכל להבין מעט גדלתו כי על ידי עצם ההתנגדות והמחלקת יוכל להבין האמת בהפך ממש ויתפלא על עצם גדלתו ...


בסיפור על בת המלך, מסופר על המשנה למלך שפגש איש שנושא אילן... גם בסיפור על החיגר מסופר על האילן שהשדים ניסו לעקור. גם בסיפור על הקבצנים, מסופר על זה שיש אילן שתחתיו נמצאים כל הציפורים והחיות וכולי בשלום. מה הקשר בין האילנות האלו ? מהו הנמשל של האילן ? תשובה: אילן פירושו שכל. כגודל וכעומק השכל, כך חוזקו וכולי של האילן. ראה כאן - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה טו - מי שרוצה לטעם טעם אור הגנוז והעניין הוא: כאשר המשנה למלך באבידת בת המלך פגש אדם שנושא אילן, הנמשל הוא שהמשנה למך הגיע לשכל ולתובנה כלשהי גדולה כ"כ שאף אחד לא הגיע אליה לפניו. ומהאילן הזה יוצאים ...


מאמרים נוספים בנושא יהדות

מאת: בתיה כץיהדות01/12/19103722 צפיות
האם יש פסוקים בתורה שבכתב המדברים על תורה שבעל פה?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195636 צפיות
טענות של דתות אחרות. ומאין לנו שהיה זה באמת אלוקים שנתן את התורה לישראל?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195702 צפיות
בתורת ישראל. בכל דת תמיד היתה שגורה האמונה במנהיג אחד שרק אליו התגלה האל וכל מי ששכל בראשו יבין מיד שקל לשקר ולהמציא תורה באופן כזה. לעומת זאת, בתורת ישראל אנו רואים התגלות לאומית לעם שלם, מעמד הר סיני.

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195720 צפיות
מאין לנו שיש תכלית לחיים שלנו ולא באנו הנה רק כדי ליהנות.

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195676 צפיות
לאלוקים אין בורא. משום שאלוקים הוא היוצר את התהליך של "בורא ונברא"/"נולד ומוליד", הוא עצמו אינו שייך לתהליך אותו יצר. עצם זה שאלוקים יצר את כח המשיכה לא אומר שאלוקים עצמו כפוף אליו. האם יש הסבר "מדעי" יותר מדוע לאלוקים אין אלוקים?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195703 צפיות
אם לא ניתן לדמיין את האלוקים אז איך ניתן להאמין בו? מהו בעצם אלוקים אם כך?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195694 צפיות
המדע כידוע לכל, משרת אותנו בטכנולוגיה, מציאת תרופות למחלות, וביחוד נוחות. זאת הסיבה שרוב האנשים החליטו לבחור ולדבוק במדע ובממסד המדעי, כי הם ראו בו את המייצג הבלעדי של הידע והקידמה המשרתים אותנו בחיינו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica