חפש מאמרים:
שלום אורח
29.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

צו ירושה וביטול צוואה



היום התפרסמה ב"ידיעות אחרונות" כתבה המספרת על צוואה לא רגילה:אישה שלא אהבה את אשתו של נכדה, והורתה כי יקבל את הירושה שלה רק אם יתגרש או, לא עלינו, יתאלמן. הסבתא השתלטנית השאירה אחריה מליונים, והנכד פנה לבית המשפט כדי לבטל את הצוואה, בטענה כי היא אינה מוסרית. המקרה הזה הוא דוגמה מצויינת ל"שלטון היד המתה".

המושג "שלטון היד המתה" הוזכר לראשונה בשנת 1975 בפסק דין של בית המשפט העליון, בתיק שעסק בניסוח יוצא דופן של צוואה: המנוח הותיר את כל רכושו לאשתו וילדיו, כשהוא קובע תנאי לאחד מבניו. לפי אותו תנאי, אם יתגרש הבן משאשתו, הוא ינושל מהירושה וחלקו יועבר לידי ילדיו. לאחר פחות משנה מפטירתו של האב, אכן התגרש אותו בן – ונושל מהירושה.

ישנן צוואות בהן משאיר המנוח הוראות מדוייקות, שאינן נוגדות את החוק ובכל זאת עשויות לגרום אי נעימות, בלשון המעטה, ליורשים. ההרגשה היא שהמת מנסה לנהל את חיי היורשים גם מהקבר, ומסובך מאוד לבטל צוואה כזו לפי חוק הירושה.

שתלטנות או נקמה קטנונית?

מה גורם לאדם להשאיר צוואה עם הוראות הפעלה שכאלו? לעתים מדובר בתנאים לחלוקת העיזבון, לעתים בדרך הטיפול ברכוש ספיציפי (כמו למשל הוראות למכירת בית) וזה יכול גם להגיע  לדרישה לפרסם את מודעת האבל בעיתון מסויים.  אין זה מפליא לגלות כי מי שהשאיר צוואה כזו, היה טיפוס שתלטן עוד בחייו. ועדיין, יש להבדיל בין ניסוח צוואה שתלטני לניסוח נקמני. אם, נאמר, המנוח השאיר אחריו הנחיות בדבר טיפול בנכסים כגון דירות שהשכיר – למי להשכיר ובאיזה סכום – הרי שזו שתלטנות, אבל אם בצוואה יש סעיף המורה להשכיר את אותה דירה למישהו השנוא על בני המשפחה, ניתן לומר שהדבר נעשה בכוונה להרגיזם.

ביטול צוואות מתבצע רק בבתי משפט, ואם אין גורם אחר – המת מיוצג ע"י המדינה. עד אז נשמרת הצוואה אצל נאמן או מופקדת אצל רשם הירושות. בבית המשפט נעשה ניסיון לאזן בין רצון המת ובין הרצון למנוע מצב של "שלטון היד המתה".

ובכן, תאמרו, יש דרך פשוטה שתמנע התערבות של המת באורח חייו של היורש: פשוט לוותר על החלק בירושה.  אבל ברוב המקרים, בעיקר אם מדובר בסכומי כסף גדולים, קשה מאוד לעמוד בפני הפיתוי. הרבה אנשים יעדיפו לבצע את התנאי מאשר לוותר.



מה ההבדל בין צוואה לצו ירושה?

צוואה היא מעשה אקטיבי שבמסגרתו מפרט אדם מה יעשה ברכושו לאחר מותו. כדי שניתן יהיה לפעול בהתאם לצוואה, יש לבקש אצל הרשם לענייני ירושה  צו קיום צוואה.
צו ירושה יש לבקש לאחר מותו של אדם שלא השאיר צוואה, וזאת במטרה שניתן יהיה לחלק את עזבונו.  מדובר למעשה בהצהרה מטעם הרשם לענייני ירושה בדבר זהות היורשים, זכותם לרשת ושיעור חלקם בעיזבון. הצהרה זו אינה נותנת תוקף משפטי לזכות מהותית וכדי להפכה לזכות של ממש יש לפנות לעו"ד. מעמד צו הירושה זהה לזה של פסק דין, כל עוד לא שונה או בוטל.

באיזה מקרים ניתן לבטל צוואה, ומי מוסמך לעשות זאת?

כדי לבטל צוואה  יש צורך בהגשת התנגדות לרשם לענייני ירושה. לאחר מכן מועברת ההתנגדות לבית המשפט ושם מתנהל הליך בעניינה. המקרים הבולטים ביותר בהם תתקבל התנגדות היא כשאר נעשתה השפעה בלתי הוגנת על המצווה אשר היה תלוי ברוחו, בנפשו ולעיתים אף בגופו באדם לו ציווה את הרכוש, וניתן להוכיח שאותו אדם השפיע על המצווה באופן בלתי הוגן.
היה לי מקרה של עוזרת שהשפיעה בצורה בלתי הוגנת על אישה זקנה  שהיתה בטיפולה, שלבסוף כתבה צוואה לטובתה. הצוואה בוטלה לאחר שבניה של האישה הזקנה הגישו התנגדות  וזכו במלוא הירושה.


האם ההוראות של המצווה חייבות להתבצע במלואן על מנת שהיורשים יוכלו לקבל את הירושה?

לעיתים במסגרת במינוח "שלטון היד המתה" המצווה מצווה על יורשיו דברים בלתי סבירים, למשל: מורה לבנו להתגרש מאשתו על מנת שיזכה בחלקו בירושה. צוואה זו  עשויה להתבטל כולה או חלקה במידה וישנן הוראות כאלה בתוכה.



 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עו"ד אביבית מוסקוביץ

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד אביבית מוסקוביץ

מאת: עו"ד אביבית מוסקוביץדיני משפחה26/01/101230 צפיות
במשך חודשים רבים התעופפו שמועות שטענו כי מצב הזוגיות בבית פיט-ג'ולי אינו כתמול שלשום. חלק מהשמועות התייחסו לנוכחותה של האקסית ג'ניפר אניסטון בחייו של פיט. כזכור, אניסטון ופיט התגרשו לאחר שהחל הרומן בינו ובין ג'ולי.

מאת: עו"ד אביבית מוסקוביץדיני משפחה12/01/101237 צפיות
סביר להניח שהמילה "גירושין" מעלה בכם אסוציאציות שליליות של סכסוך, האשמות הדדיות, בתי משפט, מריבות על כסף וילדים עצובים. זה ממש לא חייב להיות כך

מאת: עו"ד אביבית מוסקוביץדיני משפחה06/01/101322 צפיות
עורכי דין לדיני אישות בארה"ב טוענים כי כמעט אחת מכל 5 בקשות לגירושים, השתמשו בפייסבוק כעדות לחוסר נאמנות

מאת: עו"ד אביבית מוסקוביץדיני משפחה04/01/101193 צפיות
מי שעבר גירושין, יודע שמדובר בהליך שיכול להיות ארוך, מייסר וכואב. פעם אחת מספיקה לחיים שלמים. אבל מה תגידו על מישהו שעבר את ההליך 11 פעמים ב- 20 שנה?

מאת: עו"ד אביבית מוסקוביץדיני ירושה24/12/091530 צפיות
כולנו שמענו על מקרים בהם אישה תובעת כספים מהידוע בציבור שלה, או על רווקות שחצו את גיל שלושים ותובעות פיצויים בגין הבטחת נישואין שהופרה. עכשיו עולה לכותרות מקרה נוסף, של אישה שתובעת את שני הדברים בזמן שהצד שכנגד כבר נמצא בקבר

מאת: עו"ד אביבית מוסקוביץדיני משפחה16/12/091172 צפיות
העידן המודרני וההתפתחויות הטכנולוגיות מחייבות את גם את המערכת המשפטית להיערך בהתאם ולהיות עם היד על הדופק. כידוע, משקלן של הראיות במשפטי גירושין (כמו במשפטים מתחומים אחרים) הוא רב ואלו יכולות להכריע בפסיקה זו או אחרת. לאחרונה פורסם כי יותר ויותר בתי משפט בעולם מקבלים מסרים דיגיטליים ואלקטרוניים כמו הודעות טקסט ודואר אלקטרוני כראיות לבגידה בתיקי גירושין.

מאת: עו"ד אביבית מוסקוביץדיני משפחה12/12/091378 צפיות
בעל שאשתו הגישה נגדו תביעת גירושין, הציג מסמך עליו חתומה האישה ובו היא מאשרת לו לקיים יחסי מין עם נשים אחרות, הואיל והיא עצמה אינה מעוניינת לקיים עימו יחסים כאלה

מאמרים נוספים בנושא דיני ירושה

מאת: רוני הכהןדיני ירושה30/09/201356 צפיות
עם השנים זה נעשה יותר ויותר ברור עד כמה זה חשוב להכין צואה.

מאת: רוני הכהןדיני ירושה21/09/201061 צפיות
החיים ממשיכים בלעדי כל אלה, וכאן, טמונה לה תורה שלמה של ירושה.

מאת: yoni romדיני ירושה14/11/191101 צפיות
נקודת ההנחה אומרת כי אדם אשר החליט לכתוב צוואה עשה זאת על מנת להשאיר הוראות התואמות את רצונו. מימוש הצוואה משמעותה לכבד את בקשותיו של אותו אדם. לכן, רוב הצוואות יכובדו כפי שנכתבו. עם זאת לעתים ישנו תהליך של ביטול של הצוואה כאשר האדם עצמו יכול לשנות את דעתו ולהחליט לבטלה או לעדכן אותה.

מאת: yoni romדיני ירושה03/07/191506 צפיות
כשאדם קרוב אלינו נפטר זו בשורה לא נעימה במיוחד, לפעמים אפילו מכאיבה מאוד במידה ומודבר בבן משפחה קרוב או בן משפחה שנפטר בטרם עת. בנוסף לכאב הגדול על האובדן עצמו לעיתים מתעוררות בעיות נוספות שגורמות לכאב נוסף - בעיות הירושה שהותיר אחריו המנוח.

מאת: רוני הכהןדיני ירושה24/04/181462 צפיות
כדי למנוע ריבים מיותרים אנשים רבים לקראת הזקנה עורכים מול עורך דין ירושה את כל הנדרש במסמך ירושה מסודר לכל הילדים.

מאת: יוסף מימוןדיני ירושה19/08/152608 צפיות
מאמר זה בא לתת מידע על סוגי צוואות ובמה יכול לסייע עורך דין צוואות, ירושות ועזבונות מומחה.

מאת: רגב אלקיים דיני ירושה04/12/144119 צפיות
ראוי להדגיש, כיעצם ההכרה בבן כ"בן ממשיך" אינה מעניקה לבן הממשיך זכויות קנייניות במשק. משמעות הצהרת בעל המשק על בנו כ-'בן ממשיך' מהווה הגדרת מערכת היחסים שבין 'הבין הממשיך', האגודה, הסוכנות והמנהל – ותו לא! ללא אישור בכתב של בעל המשק, וללא חתימת בעל המשק על המסמכים הרלוונטיים, הבן הממשיך אינו רשאי לבנות במשק

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica