חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מחלת הצליאק - תיאור, גורמים, סימפטומים, אבחון, סיבוכים, טיפול, תמיכה

מאת: איילת גולרפואה משלימה11/02/20109964 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

הכל על מחלת הצליאק

תיאור כללי של מחלת הצליאק:

מחלת הצליאק, בעברית כרסת, זוהי מחלה אוטואימונית כרונית של מערכת העיכול, המאופיינת בתמונה קלינית של תת ספיגה, הנובעת מנזק דלקתי לרירית המעי הדק, כתוצאה מאכילה של חלבון הנקרא גלוטן. הגלוטן נמצא במספר דגנים ובעיקר בחיטה, שעורה, שיפון ויתכן גם בשיבולת שועל. הגלוטן קיים לא רק במזון, אלא לעיתים גם בתרופות ובחומרי תעשייה. הנזק בא לידי ביטוי באנשים להם רגישות יתר על רקע גנטי. אנשים אלה מגיבים בהחלמה מלאה לטיפול התזונתי – דיאטת נטולת גלוטן. בעבר נחשבה מחלת הצליאק למחלת ילדות, אך בשנים האחרונות, עם העלייה במודעות למחלה ושלל התסמינים בה היא מתאפיינת חלה עלייה באבחון המחלה ובמקביל – בשכיחות החולים המבוגרים.

בעבר היה קשה להעריך את השכיחות האמיתית של מחלת הצליאק, בייחוד בשל העובדה, שהסימפטומים של המחלה וריאביליים, ויתכנו אנשים א-סימפטומטיים. לאחרונה חל שיפור באמינותם של תבחינים סרולוגיים, אשר הביאו לתובנה, שהמחלה הייתה תת-מאובחנת, ושכיחותה גבוהה בהרבה מהדיווחים הראשונים. שכיחות המחלה המוערכת כיום היא 1:120 עד 1:300 באירופה ובצפון אמריקה, כאשר בישראל, במחקר על קבוצת תורמי דם ללא כל תסמינים, נמצאה שכיחות הצליאק של לפחות 1:157.

הגורמים למחלת הצליאק:

הופעת מחלת הצליאק תלויה בשילוב של מספר גורמים: נטייה תורשתית, גורמים סביבתיים וחשיפה ממושכת לגלוטן. המנגנון הגנטי טרם בודד, אך ידוע היטב כי קיימת שכיחות גבוהה של צליאק בקרב אחים וקרובי משפחה אחרים של חולי כרסת, ושכיחות רבה יותר בקרב חולי סוכרת נעורים ואנשים הלוקים בחסר של אחד מחלבוני החיסון. נמצא שהנקה ממושכת יכולה להוות הגנה מפני הופעת ביטויי המחלה הפעילה, או לדחות את הופעת לגיל מאוחר יותר.

לעיתים, מסיבות שאינן ברורות, מופיעה המחלה לאחר טראומה כלשהיא:

§         פעילות גופנית.

§         דלקת ויראלית.

§         הריון.

§         מתח נפשי קשה.

§         ניתוח.

סימפטומים אופייניים למחלת הצליאק:

המיתוס הרפואי אודות מחלת צליאק הוא שהרופא יכול לאבחן את המחלה בקלות, על פי תסמינים כלליים וגסטרואנטרולוגיים "חד משמעיים" שאינם מותירים מקום לספק, כגון: אנמיה מחוסר ברזל וחומצה פולית, איחור בהתפתחות המינית, שלשול כרוני או שלשול לסירוגין, תת תזונה, כאבי בטן, נפיחות בבטן, יציאות מרובות ורכות בעלות ריח רע, ירידה במשקל או קושי לעלות במשקל, קומה נמוכה, עייפות, חולשה וחוסר תיאבון.

עם זאת, המצב הולך ומשתנה. כיום רוב האנשים הסובלים ממחלת צליאק בלתי מאובחנת אינם מתלוננים בהכרח על הפרעות במערכת העיכול. במקום זאת, לעיתים קרובות, הם מדווחים על התסמינים הבאים:

§         דיכאון פסיכולוגי כרוני, היפראקטיביות ותפקוד ירוד בבית ספר.

§         משקל עודף או השמנת-יתר.

§         עלייה בלתי מוסברת ברמות אנזימי כבד.

§         חריצים אופייניים ולובן דמוי גיר בשיניים קבועות.

§         אפטות בפה.

§         מחלת עצבים כרונית מסיבה בלתי מוסברת, כגון אטקסיה (= רעד והליכה לא יציבה כתוצאה מכשל של המוח לווסת את תנוחת הגוף ואת הכוח, הכיוון והקואורדינציה של תנועת הגפיים)  או נוירופתיה היקפית (= מחלה או דלקת שנגרמת למערכת העצבים ההיקפית, שגורמת בדרך כלל חולשה וקהות חושים.

§         אוסטיאופורוזיס בקרב נשים שאינן מגיבות לטיפולים המקובלים.

§         דלקות פרקים.

§         סרטן המעי.

§         סוכרת התלויה באינסולין.

§         הפרעות בתפקוד בלוטת התריס (תת-תפקוד ויתר-תפקוד).

§         קומה נמוכה בילדים.

אבחון של מחלת הצליאק

בעבר:

עד לפני כמה עשורים, הייתה נהוגה תפיסה כללית שהביטוי הקליני של המחלה הוא די אחיד. זיהוי המקרה היה מבוסס לחלוטין על חיפוש סימפטומים כגון בטן תפוחה, שלשול כרוני וירידה במשקל. כדי לאשר את החשד הקליני שתואר למעלה נערכו בדיקות ב-2 תחומים:

1)       בדיקות שאינן ספציפיות כגון הימצאות חלבון בשתן, הימצאות נוגדנים כלליים ועוד.. חסרון בבדיקות אלו שהן מעידות על רגישויות שונות ולאו דווקא לגלוטן.

2)       בדיקת ביופסיה – דגימה מרירית המעי הדק. שהיה צריך לעשות 3 פעמים את הבדיקה על מנת לתת אישור סופי לקיום המחלה. חסרונה של דרך זו בהיותה פולשנית ואורכת זמן רב.

בהווה:

ב-10-15 השנים האחרונות נראה כי הביטוי הקליני של מחלת הצליאק הוא הרבה יותר מגוון ממה שחשבו בעבר.

ניתן לבצע כיום מספר בדיקות שונות לנוגדנים אופייניים לצליאק, אותם מאתרים בבדיקות דם.

קיימים מספר סוגים ראשיים של נוגדנים בדם: סוגי הנוגדנים הנוגעים לצליאק הם נוגדנים מסוג IGG  ונוגדנים מסוג  IGA. לכל אדם יש נוגדנים מסוג  IGG, אך להרבה אנשים (1:700) חסרים מלידה הנוגדנים מסוג  IGA:

1)       נוגדן מסוג  IGG  או  IGA  נגד גלוטן (או גליאדין – חלבון המרכיב את הגלוטן) -   AGA.

2)       נוגדן מסוג  IGA  נגד רטיקולין, שהוא מרכיב העצמי השייך לרקמת החיבור.

3)       נוגדן מסוג  IGA  נגד אנדומיזיום הנקרא  EMA.

4)       נוגדן נגד טרנסגלוטאמינאזה  TTG.

בכל מקרה של חשד לצליאק ולמרות שהבדיקות הסרולוגיות הן שליליות מומלץ לבצע ביופסיה של המעי הדק.

בדיקה היסטולוגית של ביופסיה מגלה צלקות וניוון של הסיסים, שהם מבנים זעירים דמויי שערות היוצאים מדופן המעי ותפקידם להגדיל משמעותית את שטח הפנים של המעי בכדי לשפר את יעילות ספיגת החומרים המזינים.

ישנו מספר זעום של חולי צליאק המגלים תופעות פיזיולוגיות אחרות, ולכן הביופסיה קשה לזיהוי במקרים אלה. מקרה נוסף שבו ביופסיה לא תעזור היא לאחר דיאטה ארוכה ללא גלוטן. לאחר זמן מה, או במקרה של ילדים שגדלו מגיל צעיר ללא גלוטן, לא ניתן לסמוך על הביופסיה ולא על בדיקת נוגדנים בדם, ולכן בדיקת צליאק חוזרת תתבצע באמצעות בדיקה גנטית או במקרים מסוימים – אף תתבצע "דיאטת גלוטן" של אכילת גלוטן למספר חודשים ולאחריה בדיקות דם וביופסיה פעם נוספת.

אבחון וודאי של מחלת הצליאק, אם הסימפטומים (טיפוסיים או לא) ובדיקות סרולוגיות מתאימות שציינתי מעלה בבדיקות מעבדה, גם ביופסיה יחידה ביחד עם תגובה טובה לתזונה נטולת גלוטן, מספיקים כדי לאשר את הדיאגנוזה, אין צורך כבר ב-3 בדיקות כמו בעבר, בשל הבדיקות הדם שנוספו.

ביופסיה של המעי הדק

חשיבות של גילוי מוקדם:

הקטנת זמן חשיפה לגלוטן מקטינה ואפילו יכולה למנוע הופעת סיבוכים רציניים של המחלה. כאשר הסימפטומים של המחלה מופיעים בגיל צעיר, והמטופל עובר לתזונה נטולת גלוטן, הסיבוכים נמנעים. אבל אם המחלה היא א-סימפטומאטית או לא טיפוסית, אבחון המחלה נעשה קשה יותר, וכך נדחה גם הטיפול. במטופלים אלה, החשיפה לגלוטן תימשך לתקופה ארוכה יותר וכך עולה הסיכון להתפתחות סיבוכים.

מחלת צליאק שאינה מטופלת עלולה לגרום מספר סיבוכים:

1)       תת תזונה – המחלה עלולה לגרום תת ספיגה של מזון, שתגרום לתת תזונה. כיוון שחומרי תזונה אינם נספגים ,אלא מרוחקים מהגוף בצואה, הדבר עלול לגרום למחסור בויטמינים כמו: A, B-12, D, E, K  וחומצה פולית, מחסור שיתבטא באנמיה ובירידה במשקל.                             תת תזונה עלולה לגרום עיכוב צמיחה והתפתחות בילדים.

2)       אובדן סידן וצפיפות עצם – אובדן מתמיד של שומן בצואה יגרום אובדן ניכר של סידן וויטמין D, שעלול לגרום לרככה עצמות (Osteomalacia) ובילדים רככת (Rickets), הגורמים סיכון יתר לשברי עצמות. בנוסף, מיעוט ספיגת סידן עלולה לגרום סוג מסוים של אבני כליה (אבן אוקסלט סידן).

3)       אי סבילות ללקטוז – הנזק למעי הדק עלול לגרום לכך שגם מזון שאינו מכיל גלוטן יגרום כאבי בטן ושלשול. חלק מהסובלים ממחלת הצליאק אינם מסוגלים לעכל סוכר חלב (לקטוזה), המהווה מרכיב במוצרי חלב, היא בעיית אי סבילות ללקטוזה (Lactose intolerance). על אנשים אלו להגביל צריכת מזון ושתייה המכילים לקטוזה, בנוסף על הימנעות מצריכת גלוטן.

4)       סרטן – אנשים הסובלים ממחלת צליאק ואינם מקפידים על תפריט  נטול גלוטן נמצאים בסיכון לחלות במספר מחלות סרטן, במיוחד לימפומה של המעיים (Intestinal lymphoma) וסרטן המעיים (Bowel cancer).

5)       סיבוכים נוירולוגיים – מחלת צליאק קשורה גם להפרעות במערכת העצבים, בהם התקפי מחלת הנפילה (Epilepsy) ונזק עצבי בצורת נוירופתיה היקפית (Peripheral neuropathy). 

הטיפול במחלת צליאק:

הטיפול היחיד במחלה הוא מניעתי: הסרה מוחלטת של מזונות שכוללים גלוטן מהתפריט. עם הימנעות מהמזונות הללו שהם ברובם מוצרי מאפה, מתחדשת רירית המעי, חל שיפור בספיגת המזון, והסימפטומים נעלמים.

שני פרמטרים בתזונה נכונה במחלת הצליאק:

1)       תזונה ללא גלוטן.

2)       תזונה נכונה ומאוזנת.

חשוב שהתזונה תהיה ללא גלוטן לחלוטין ולא דלת גלוטן, משום שגם כמויות זעירות של גלוטן יכולות לגרום נזק לחולי צליאק. אפילו מולקולה אחת של גליאדין (החומר הפעיל בגלוטן) יכולה לגרום נזק כמו אלף מולקולות.

בישראל ישנה חובה חוקית לציין לצד רשימת הרכיבים "מכיל גלוטן", כאשר אחד מהרכיבים מכיל גלוטן. לא כל היצרנים מקיימים את הוראות החוק, כך שגם צרכן המקפיד לקרוא את רשימת הרכיבים, עלול לצרוך מוצר המכיל גלוטן. ישנה בעיה נוספת של זיהום משני בגלוטן, הנוצר כאשר מוצר ללא גלוטן מיוצר ביחידה תעשייתית שבה מייצרים מוצרים שכן מכילים גלוטן. רוב מפעלי המזון בישראל אינם בעלי פס ייצור ייעודי נקי מגלוטן.

מזונות מותרים לאכילה – שאינם מכילים גלוטן:

יש להקפיד על תזונה ללא גלוטן במשך כל החיים, ללא פשרות. לכן, בנוסף על ההקפדה על כך שהתזונה תהיה ללא גלוטן, יש להקפיד על כך שהיא תהיה מאוזנת ותספק את כל הדרישות התזונתיות בשל החסרים – חשוב שהתזונה תכלול מזון מגוון, סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים, כשהדגש הוא על המינרלים סידן וברזל.

1)       מאכלים שאינם מכילים גלוטן ואפשר לקנות בכל סופר: תירס, אורז, תפוחי אדמה, סויה, טפיוקה, פירות, ירקות, עוף לא מעובד, דגים, גבינות.

2)       מאכלים ללא גלוטן שלא ניתן למצוא בסופר רגיל, אפשר למצוא בחנויות בריאות, יש מאפיות בפתח תקווה וגם בגן שמואל מיוחדות ללא גלוטן. פסטות ללא גלוטן, פתיתים ללא גלוטן, ניוקי ללא גלוטן, פירורי לחם ללא גלוטן, לחם ללא גלוטן, קמח מסובסד ללא גלוטן.

3)       באשר לבריאות – סיבים תזונתיים הם חומרים המצויים במזונות מן הצומח, והם אינם מתעכלים בגוף. תזונה הכוללת סיבים תזונתיים מסייעת בעיקר בתהליכי עיכול. סיבים תזונתיים נמצאים בריכוז גבוה במיוחד בדגנים מלאים, ישנם דגנים מלאים ללא גלוטן כמו: אורז מלא, קינואה, כוסמת, דוחן ואמרנט, קטניות כמו: חומוס, עדשים, שעועית מאש ואזוקי, זרעים, אגוזים, פירות וירקות טריים.

אפשר היום למצוא בכל רשת או סופר גדול מוצרים ללא גלוטן (כולל רוב בתי הטבע):

1)       הקמח המסובסד, שמו "קונדיטור". ניתן לשדרג את ערכיו התזונתיים ולהוסיף קמח אורז מלא, קמח קינואה, כוסמת, סויה.

2)       רצוי להוסיף כמעט לכל מאפה, תערובת בריאות כמו: זרעי פשתן טחונים, זרעי שומשום מלא טחונים, גרעיני דלעת וחמניות.

3)       אפשר להמיר את הפסטות לפסטה מאורז מלא. אפשר להשיג זאת בכל רשת מזון גדולה ובבתי טבע.

מזונות אסורים לאכילה – שמכילים גלוטן:

1)       חיטה – מאפים ועמילן חיטה המצוי ברוטב סויה, זה כולל פסטות מקמח דורום או סמולינה, בורגול, מזונות המכילים קמח לבן וקמח מלא (בורקס, עוגיות, עוגות, לחם, פסטות, פתיתים, קוסקוס, מצות, קרקרים, מציות, בצקים, בייגלה, דגני בוקר, פנקייק, בלינצ'ס, קרואסונים, וופלים, חטיפים מלוחים כמו ביסלי ועוד).

2)       שיפון – לחם ודברי מאפה אחרים המשלבים קמח שיפון.

3)       שיבולת שועל – קוואקר, גרנולה, דגני בוקר, דייסות דגנים, חשוב לשים לב: לא לצרוך דייסות סולת ודייסות אחרות, למעט אם יש אישור מיצרן כי אינן מכילות גלוטן (יש ארצות שיוכיחו את הבטיחות השימוש בשיבולת שועל, ההמלצה בארץ כיום היא להימנע לחלוטין).

4)       שעורה – משמש להכנת לתת וגריסי פנינה. בירה לבנה ושחורה. תמצית לתת (מאלט) – משמשת לייצור ממתקים, משקאות קלים ותרופות.

5)       סולת – מקמח סמולינה ודורום, קוסקוס, דורה – משמשת לייצור עמילן ולתסיסת כוהל תעשייתי.

6)       בצק שאור – בצק שמרים המוחמץ על ידי שמרים.

7)       סובין – השכבות החיצוניות של גרגר הדגן.

מקורות סמויים לגלוטן (שיש להיזהר מהם):

1) תבלינים –

  • זעתר עלול להכיל שומשום שנלקח משאריות של בייגלה.
  • תבלינים אחרים עלולים להיות מעורבים בקמח.
  • מיצוי וניל עם אלכוהול עלול להכיל גלוטן

המלצה: לטחון תבלינים בבית, לרכוש תבלינים של חברות גדולות וידועות שמאשרות כי במוצריהן אין גלוטן, ושניתן לסמוך על אמינות הסימון שלהן, וכן לקנות תבלינים כשרים לפסח.

2) פיצוחים ופירות יבשים –

אלו נמכרים בתפזורת ועלולים להזדהם. פיצוחים רבים ממולחים ומקומחים ולכן מכילים גלוטן. לעיתים מקמחים גם את הפירות היבשים למניעת הדבקות, אך לא מציינים זאת על האריזה.

המלצות:

  • לרכוש פיצוחים ופירות יבשים מחברות אמינות וכאלו שמציינות במפורש את סוג הקמח שמשמש להדבקת המלח (קמח תפוחי אדמה או תירס).
  • להימנע מצריכת פירות יבשים המיובאים לארץ מארצות שאינן מסמנות תכולת גלוטן, כדוגמת תאנים יבשות המיובאות מטורקיה.

3) בשר טרי /  קפוא –

פעמים רבות מוזרקים לבשר חלבונים, על מנת שיספחו מים המוזרקים לבשר. חלבונים אלו עלולים להכיל גלוטן.

המלצות:

  • עדיף לקנות בשר לא מעובד ולא מתובל.
  • לא לקנות בשר טחון קפוא של יצרן, שלא נתן אישור לגבי אי תכולת גלוטן  במוצריו.
  • בשר טחון – לטחון בבית או אצל קצב אמין.

4) משקאות אלכוהוליים –

מותר - משקאות אלכוהוליים המיוצרים מקמח תפוחי אדמה או קנה סוכר, כמו סוגים מסוימים של וודקה, ברנדי ורום. כמו כן, גם יינות טהורים, המבוססים על תסיסת ענבים בלבד וכשרים לפסח (יינות תוצרת הארץ) אין גלוטן.

אסור – משקאות המיוצרים מדגנים (שעורה) כמו וויסקי ובירה.

גם בליקרים או יין תוצרת חוץ יש לבדוק עם היצרן נוכחות גלוטן.

5) ויטמין E –

ויטמין E מופק מנבט חיטה ולעלול להכיל גלוטן. אך ישנם יצרנים המפיקים את הוויטמין מסויה. חשוב לבדוק ולברר בחברה היצרנית.

6) חומץ –

כאשר החומץ עשוי מדגנים, הוא עלול להכיל גלוטן (בדומה לאלכוהול). עם חומץ בן יין אין בעיה.

7) תרופות ותוספי מזון (ויטמינים)–

במקרה של שימוש בתרופות או בתוספי מזון כגון ויטמינים, יש לברר עם הרוקח והחברה היצרנית אם התרופה מכילה קמח או עמילן שמקורו בחיטה. בעמותת צליאק בישראל נמצאות רשימות של תרופות ותוספי מזון, שלגביהם נתקבל אישור בכתב מהיצרן כי אינם מכילים גלוטן (ראה: http://www.celiac.org.il/ - מידע זה מחייב להירשם כחבר עמותה הדורש מספר חבר וסיסמא, וכרוך בתשלום דמי חבר שנתיים).

8) מוצרים לפסח –

לא כל הכשר לפסח כשר לצליאק. לדוגמא: קמח מצה. יחד עם זאת בפסח נמכרים מוצרים רגילים רבים (כמו אבקת מרק או אבקות לרוטב) המכילים עמילן תירס או תפוחי אדמה, במקום עמילן חיטה. רצוי לקנות מהם מלאי לכל השנה. באופן כללי, כל המוצרים הכשרים לפסח שאינם מכילים קמח מצה או "קמח פסח", הם כשרים לצליאק, אך כמו תמיד יש לוודא זאת ספציפית לגבי כל מוצר.

 טיפים לקניות, אפיה, בישול, אחסון ואכילה לחולי צליאק:

קניות:

1)       חובה לקרוא את תוויות המזון שעל גבי המוצר לפני קנייה או האכילה.

2)       מילים או עשויות להעיד על נוכחות גלוטן במזון: חיטה, שעורה, שיפון, שיבולת שועל, קוואקר, לתת, תמצית לתת, גלוטן, עמילן חיטה, עמילן, עמילן מאכל, עמילן מעובד, חלבון צמחי, הידרוליזט חלבון צמחי, חומרים מייצבים, רטבים, רוטב סויה, אמולסיפיירים, חומרים מתחלבים, תוספת דגנים, מיצוי דגנים, אבקות מרק, חומרי צבע, חומרי מאכל, חומץ, חומרי שימור.

3)       רק לאחר בירור עם היצרן וקבלת אישור בכתב כי המותר אינו מכיל גלוטן, אפשר לצרוך אותו. עד אז – להימנע.

4)       במקרה של ספק – להתרחק!

בישול ואפייה:

1)       לבשל כל תבשיל בכלי שנרחץ היטב, ואין לערבב תבשילים שונים באותו כף.

2)       להכנת שניצלים או חצילים ניתן להחליף את פירורי הלחם באורז טחון, בקמח תפוחי אדמה, קמח תירס, קמח ללא גלוטן, בציפוי מיוחד ללא גלוטן או בביצה בלבד. ניתן לקנות גם פירורי לחם ללא גלוטן בבתי טבע.

3)       להכנת קציצות – אפשר להוסיף קמח חומוס במקום לחם.

4)       רצוי להשתמש בטוסטרים מפרדים ללחם עם ובלי גלוטן.

5)       לפני האפייה – לקמח את התבנית רק בקמחים המותרים בלבד.

6)       'קסטן גאם', 'משפר אפייה 10' או פייברקס הם תוספי סיבים תזונתיים המסייעים למניעת התפוררות של דברי מאפה ללא גלוטן. ומומלצים במיוחד ללחמים, פיתות ולחמניות, יוצרים תפיחה יפה ומסייעים בשמירת הטריות. כמו כן, תורמים להגדלת הסיבים התזונתיים בתפריט.

אחסון ואכילה:

1)       רצוי שאחסון המזון בבית ייעשה בכלים סגורים, תוך הפרדת מזון מכיל גלוטן ממזון ללא גלוטן.

2)       לחם ללא גלוטן מומלץ להקפיא בפרוסות, באריזה נפרדת מהלחם הרגיל, ולהשתמש כל פעם במנות קטנות.

3)       לחתוך על קשר חיתוך מיוחד הרחק הלחם רגיל.

4)       לשים כף נפרדת לכל כלי הגשה על השולחן.

5)       להקפיד כי כל בני המשפחה לא יטבלו לחם, קרקרים וכו' בתוך כלי החומוס, הגבינה וכו', כמו כן לא ישתמשו בסכו"ם שנגע במזון מכיל גלוטן.

מסעדות:

1)       רכיבים רבים המצויים במסעדות הם בעייתיים כמו אבקות מרק, רטבים, פירורי לחם ועוד.

2)       קיימת בעיית זיהום מכלי בישול או הגשה.

3)       אם הוחלט לאכול במסעדה, חשוב לברר בקפדנות את רכיבי המנה (למשל האם התפיחו או הסמיכו את המנה בקמח כמו שקשוקה או רוטב שמנת, או מרק).

4)       מומלץ לא להזמין מנות עם רוטב.

§         להלן קישור לאתר המאפשר איתור מסעדות ללא גלוטן או מסעדות שגם מגישים מנות ללא גלוטן (ללא תשלום):   www.bligluten.co.il

הדרכת חולים ותמיכה במשפחות

קיימת חשיבות רבה למתן הדרכה לחולה ולמשפחתו על ידי רופא ודיאטנית, אך זו לבדה אינה מספקת ואינה עונה על דרישות יומיומיות של החולים. ההנחיות לצריכה נכונה של מוצרים נטולי גלוטן והימנעות ממוצרים המכילים גלוטן, חייבות להתבצע באופן רציף. בארץ קיימת עמותת צליאק בישראל (נוסדה ב-1998), המהווה גוף ציבורי למען חולי הצליאק. העמותה מספקת מידע עדכני בכל הקשור בצליאק, באבחון המחלה, בטיפול ושמירה על דיאטה נטולת גלוטן, כמו גם קידום הידע והמחקר בנושא וייצוג חולי הצליאק וצרכיהם מול הרשויות השונות (צה"ל, כנסת, המוסד לביטוח לאומי ועוד). העמותה מפעילה קו פתוח על ידי מתנדבים, הכולל מתן מענה מיידי לשאלות יומיומיות וכן תמיכה משפחתית ונפשית להתמודדות עם מחלה כרונית.     

מספר הטלפון של הקו הפתוח: 03-6781481. בנוסף קיים פורום אינטרנט לחולי הצליאק, הפעיל במתן מענה לשאלות באספקטים שונים של המחלה והתזונה וכן תמיכה כללית בין המשתתפים. ניתן להיכנס לפורום באמצעות דף הבית של אתר האינטרנט של העמותה שכתובתו: www.celiac.org.il

 מתכונים ללא גלוטן:

פסטה (מאורז מלא) עם טופו בחמאת בוטנים

חומרים:  

15 מדליוני תרד טחון (מדליוני תרד של סנפרוסט)

ברוקולי חתוך לפרחים

100 גר' טופו חתוך לקוביות

2 שיני שום כתוש 

2 כפות חמאת בוטנים

2 כפות רוטב סויה (ללא גלוטן)

חבילת פסטה מסולסלת מאורז מלא מבושלת

ירקות חתוכים לבחירה: גזר, פטריות, נבטים, קישואים, בצל ירוק ועוד. 

אופן ההכנה:

1) מקפיצים את קוביות הטופו בשמן זית ומניחים בצד.

2) מוסיפים את התרד, הברוקולי, השום, הסויה, וחמאת בוטנים והירקות הנבחרים לסיר ומאדים עד שהירקות מוכנים.    

   3) מוסיפים את הפסטה והטופו ומערבבים.

4) מתבלים במלח, פלפל לפי הטעם.                                        

לחמניות גבינה ללא גלוטן

חומרים:

100 גר' גבינה צהובה מגוררת (רצוי גאודה עזים)

100 גרם גבינת פטה מגוררת (רצוי גבינת עזים)

250 גרם גבינה לבנה 5% (רצוי עזים)

1/3 כוס שמן זית

½2 כוסות קמח מרמולייט

כף אבקת אפייה

2 ביצים אורגניות

מעט מלח

מומלץ להוסיף 1 כפית תערובת: זרעי פשתן ושומשום טחון.

אופן ההכנה:

1) לשים את כל החומרים במיקסר או במעבד מזון, עד שהבצק חלק.

2) בעזרת 2 כפות מכניסים את הבצק לתבנית מאפינס משומנת.

3) מורחים ביצה, פרג.

4) אופים עד שהלחמניות מזהיבות

 הערה: ניתן להקפיא מה שנשאר.

מאפינס מתוק

 חומרים:

1/2 כוס קמח מרמולייט

2/3 כוס קמח אורז מלא או קמח קינואה

1/3 כוס שקדים טחונים

1 כפית סודה לשתיה

1 כפית אבקת אפיה

2 ביצים אורגניות

1 גביע יוגורט ביו עיזים

3 כפות סילאן

3 כפות רסק תפוחי עץ

50 גרם צימוקים כהים

אופן ההכנה:

1) לערבב את כל סוגי הקמח ולהוסיף את יתרת החומרים היבשים.

2) להקציף את הביצים שלמות ולהוסיף את הביצים, היוגורט, סילאן ורסק התפוחים.

3) לאחד את שתי התערובות ולהוסיף את הצימוקים.

4) למזוג לתבנית שקעים מסיליקון.

5) לאפות בחום בינוני של כ-180 מעלות, למשך כ-30 דקות.

הערה: ניתן לגוון עם אוכמניות, חמוציות. ניתן להוסיף קינמון ודבש במקום הסילאן. ניתן להקפיא  ולקחת לעבודה או לבית הספר / גן ילדים. מצוין גם ללא חימום. 

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

בברכה,

איילת גול

תזונאית קלינית טבעית

ayeletmaimon1@012.net.il

קישור: 

http://natshare.co.il/profile/1683

סלולרי: 0523842302

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת איילת גול

מאת: איילת גולרפואה משלימה11/02/1011675 צפיות
המטרה העיקרית של הטיפול בהפרעת חרדה, על כל סוגיה, היא שכאשר מזהים אותה, יש לתת למטופל את כל הכלים לריפוי, התמודדות או הקלה בתסמיני ההפרעה, בין אם זה טיפול קונבנציונלי או אלטרנטיבי, או כל טיפול אחר שאליו יפנה המטופל. הפרעות חרדה הן קבוצה של ליקויים נפשיים, אשר הסובלים מהם יחוו תחושות עזות של חרדה, המופיעות בעיתוי שאינו ידוע מראש, ומפריעות לניהול חיים תקינים. להתקף חרדה ישנם מרכיבים רגשיים, מרכיבים קוגנטיביים, מרכיבים פיזיולוגיים וכן מרכיבים התנהגותיים - תגובה, הימנעות או בריחה.

מאמרים נוספים בנושא רפואה משלימה

מאת: ניר חוכיימהרפואה משלימה01/06/213864 צפיות
עיסוי אבנים חמות נחשב לאחד העיסויים הפופולאריים והמשובחים ביותר רק המחשבה על אבנים חמות על הגוף עושה חשק אדיר לקבל עיסוי מפנק ומשחרר דרך נפלאה לשחרר את השרירים התפוסים,לפרוק את המתח,לשפר את זרימת הדם,הרחבת טווח התנועה של השרירים ואם קיבלתם עיסוי שובר מתנה כמתנת יום הולדת אז בכלל ההנאה כפולה.


מאת: ניר חוכיימהרפואה משלימה11/12/201533 צפיות
פרחי יסמין הנקטפים משחררים שמן אתרי במשך מספר ימים לאחר שנקטפו ולכן משאירים אותם על בדים הספוגים בשמן זית עד לספיגת ל הבושם.לאחר מכן מרחיקים את שמן הזית בעזרת כוהל בצורה שמותיר רק את ניחוח היסמין .

מאת: ניר חוכיימהרפואה משלימה29/08/201447 צפיות
טיפול בדלקת פרקים אם המטופל מגיע בתחילת הופעת הכאבים ייתכן ריפוי מלא אבל אם יגיע בשלבים מאוחרים כאשר הוא סובל תקפה ארוכה לא בטוח שאפשר לבטל את כל הנזק שנגרם. ישנה חשיבות גדולה להגעה בתחילת הדלקת או לא

מאת: ניר חוכיימהרפואה משלימה30/07/201334 צפיות
עיסוי רפואי מתמקד בבעיות כרוניות,בעיות אורטפדיות,כאבים הפוגעים בתפקוד השוטף והינו עיסוי שיקומי לאיברי הגוף. עיסוי רפואי אינו עיסוי עדין,להיפך הוא הנכון הוא עיסוי אינטיסיבי,עמוק וחודרני שמטרתו שיפור בתפקוד בעיות שחלקם נובעות מהזנחה.

מאת: nirרפואה משלימה23/08/191625 צפיות
בעקבות ההמלצה שלא לתת תרופות נגד צינון לילדים מתחת לגיל שש, מה בכל זאת ניתן לעשות להקל על התופעה השכיחה

מאת: נטלי הרוש רפואה משלימה29/11/181634 צפיות
הבחירה הטובה ביותר של האדם תתבטא בתוצאותיה של אותה הבחירה. אם הבחירה הייתה נכונה תוכלו לדעת זאת רק כאשר תראו תוצאות. הטיפולים הבריאותיים השונים שמציעה הרפואה הקונבנציונלית בעלי המון צדדים. על מנת להשיב את הגוף לאיזון, לחזקו, להאיץ טיפול והחלמה מומלץ לשלב טיפול משלים.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica