חפש מאמרים:
שלום אורח
24.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

חג פורים לא רק מסכות ורעשנים

מאת: יצחק אהרוןקבלה22/02/20102137 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

חג פורים על אף היותו החג הכי מבדח בעיר טומן בחובו משמעות נדירה ומיוחדת. לכן לא פלא כי נכתב שלעתיד לבוא כל המועדים יתבטלו מלבד פורים. חכמי הקבלה רואים בחג הפורים מאורע חשוב מאין כמוהו בלוח השנה העברי. הם לימדו כי יחודו של החג אינו נעוץ בהתחפשות ובשתייה לשכרה, אלא בהכרת העובדה שבנקודת זמן היסטורית היהודים כולם במצוקתם הקשה התאחדו יחדיו והתאגדו כאיש אחד בלב אחד ומתוך האחדות, השיתוף והרצון לסייע איש לזולתו ,הם הצליחו למשוך על עצמם את כוחו של האור העליון , הוא אור הבורא המתגלה לברואיו, שיצר לתקופה מסוימת מציאות שונה מהמוכרת. כזאת שבה השפע הרוחני מצד הבורא מגיע לאדם השם לנגד עיניו קודם את מצוקת הזולת ושיברו ורק אח"כ את שלו. לפיכך רואה הקבלה בשינוי הגישה מיחידים שכל רצונם לקבל לעצמם להתחברות חברתית ולערבות קולקטיבית- הדדית את המפתח למשיכת האור העליון שסייע להם להינצל ולקרוע מעליהם גזירת שמד. המהפך העצום שחוללו היהודים בזמנו כלפי ראיית החיים ברובד הרוחני, גרר אחריו היפוך דרמטי של העדפת הרוח (עולם הסיבות)על החומר(עולם התוצאות). אז כיצד ומדוע נקשר הצחוק וההומור לחג בעל משמעות עמוקה, רצינית ושורשית כל כך?

אם כן, ביהדות בכלל ובחכמת הקבלה בפרט מייחסים לשמחה ולצחוק הבוקעים מהלב אמצעי נפלא ונעלה להמתקת הדינים השורים על האדם, למחיקת כל כעס והקפדה ויש הרואים בכך אפילו סגולה במידת התיקון והתשובה, שהרי כבר נאמר "לב שמח יטיב גהה".

בקרב הציבור נתפסת הקבלה פעמים רבות כתחום רציני,מאופק, חמור סבר ושמרן. אולם אם נרד לעומקם של דברים נגלה כי ספר הזוהר, הספר המרכזי בתורת הסוד היהודית, לצד היותו עמוס בידיעות חשובות ביותר הוא מלא בהומור דק ועדין ומסופר בצורה עתירת דימיון ושובת נפש. ההתייחסות למציאות הקיומית ולאלוקות מובאת בקריצה ובחצי חיוך עדין העולים בקנה אחד עם דברי חז"ל, שמי שלא קולט את ההומור והקריצה שבתורת הנסתר לא יורד באמת לעומקם של דברי הסוד ונתפס לחזות המילים החיצונית בלבד.

בזוהר כתוב: "פורים אתקריאת על שם יום הכיפורים"(תיקונין,נז'). מהכתוב ניתן ללמוד על המכנה המשותף ועל הקשר הרעיוני בין פורים לכיפורים. ביום הכיפורים מתגלים לאדם כל הרצונות הפנימיים (הרוע הפנימי) וביום זה הוא שרוי בקיבעון ואינו יכול להשתמש ברצונותיו החופשיים לתועלתו. הוא נמצא בחמישה עינויים כנגד חמשת דרגות העביות שאח"כ עוברים לחמשת הספירות : כתר, חכמה, בינה, ז"ע, מלכות והן מתלבשות בחמשת החלקים הרוחניים: נפש, רוח, נשמה, חיה,יחידה. אם ביום הכיפורים משביתים את הרצונות הפנימיים מגיעם לחג הסוכות שבו נעשה תיקון פנימי ובגמר התיקון מגיעם לפורים. חכמת הקבלה רואה בחגי ישראל תחנות במסע חייו של האדם דרכן הוא עובר אל עבר השלמות הרוחנית וחג פורים מסמל את התחנה האחרונה והסופית הנקראת גמר התיקון. עדות לכך נמצאת במילה כיפורים משמעה " כ-פורים" ,כמו פורים. לפיכך ניתן להסיק מהכתוב  שחג פורים, על אף היותו חג מבדח ומשמח, עולה בקדושתו ובמעלתו על יום כיפורים ולאמיתו של דבר נמצא במדרגה רוחנית עליונה ממנו. חכמי הקבלה גורסים שההקבלה הרעיונית בין שני החגים הללו אינה לחינם. בעוד שיום כיפור הוא יום מחילת העוונות חמור הסבר והרציני שבו אנו מענים את נפשנו ועורכים חשבון נפש פנימי נוקב, בפורים ניתן לתקן את עוונותינו דרך הצחוק ושמחת הלב. כאמור בתחילת הדברים, ביהדות מייחסים לצחוק מעלה גבוהה ונישגבה מאוד שעיקרה לשמוח ולשמח. המהר"ל מסביר כי בפורים אנו חוזרים אל הילדות הפנימית לשם תיקון הנפש המתרחש דווקא ביום הזה מתוך התחברות לתום ולשמחה של ילדות נשכחת. בספר יצירה כתוב : "המליך אות ק' בצחוק וקשר לו כתר וצרפן זה בזה וצר בהן דגים בעולם ואדר בשנה..."(פרק ה'). חודש אדר מתאפיין בצחוק ובחוש הומור. בפורים אנו מרשים לעצמנו באופן חד פעמי להתנהג בהיתול גמור,להתחפש ,להתבדח ולהשתכר עד דלא ידע. אנחנו מרמים מעט, משקרים מעט, מתנהגים בהיתול ועושים את עצמנו ההיפך הגמור ממה שאנו דרך תחפושת השקר. עצם פריצת הגבולות בפורים נובעת מתוך הכרת המסגרות. שהרי הבנה טובה ומבוססת של המסגרות מתאפשרת על דרך ההיפוך - עד שהן מפסיקות לאיים ומתגלה הפן הלא מחייב והמותר לרגע .פרט לכל הנאמר קיימים נושאים עיקריים שרצוי לתת עליהם את הדעת. הראשון הוא משלוח המנות שנועד לקרב לבבות ולשמח את הזולת והוא בבחינת סמל לאחדות העם. משלוחי המנות המסורתיים שאותם אנו נוהגים לציין בכל חג פורים, מבטאים באופן מובהק את השינוי המתחולל בנפשו של כל יהודי המסיט לרגע את רצונו לקבל לעצמו בלבד (המיוצג ע"י המן), יוצא מתוך "האני" הפרטי והמצומצם ומפנה מבט אל עבר השכבות החלשות בחברה ומושיט להם יד מסייעת. כל אלה מסמלים את שינוי המגמה שבין הרצון האגואיסטי, הוא הרצון לקבל, ובין רכישת רצון לקבל על מנת להשפיע (המיוצג ע"י מרדכי) על האחר בכל טוב. השני הוא מתנות לאביונים, עניין רציני וחשוב מאין כמוהו הסובב סביב מעלת הצדקה. כל השנה אנו מצווים לתת צדקה "לעני הגון" אך בפורים כל הפושט יד נותנים לו. הסיבה לכך נובעת מתוך הצורך לעורר כלפינו את מידת הרחמים ואת מידת החסד, שהרי כבר נאמר "צדקה תציל ממוות". השלישי והאחרון הוא קריאת תהילים.  חכמי הקבלה לימדו כי סגולה עצומה בפורים לקרוא את פרק כ"ב בתהילים.

לכן, פורים הוא חג בעל משמעות דואלית, רציני ולא רציני גם יחד.חג של כפרה ומחילת עוונות מתוך בדיחות הדעת. הקבלה מלמדת שביום זה ממש כל הקומדיה הזו מתרחשת כחלק מווידוי על חטאים ומי שנוהג כבדחן מעלה בודאי חיוך על שפתי הבורא, מוחק כל דין כעס והקפדה ומביא למחילה ולסליחה גדולים. לסיכום אנו למדים שלצחוק ולחוש ההומור חשיבות רבה שבלעדיהם אין לאדם אפשרות ממשית להבין את סודות החיים. מלאו את חייכם בצחוק ובשמחה שהרי ר' נחמן כבר לימד " מצוה להיות בשמחה תמיד" כי אנשים שמחים מאריכים ימים. אז בואו ונצחק. חג שמח!

מוגש בברכה
www.kabalah.co.il
יצחק אהרון ראש מרכז "חכמה" מייעץ חוקר ומרצה של תורת הקבלה.מפרסם מאמרים שבועיים בעיתונות המקומית בפריסה ארצית. עורך את ערוץ הקבלה באתר Y NET של ידיעות אחרונות. משדר תוכנית יעוץ בקו המומחים של רדיו 103FM ובימי שישי ברשת ב' בתוכנית "מה יהיה" עם יואב גינאי. טלפון 03-9220784

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

מוגש בברכה
www.kabalah.co.il
יצחק אהרון ראש מרכז "חכמה" מייעץ חוקר ומרצה של תורת הקבלה.מפרסם מאמרים שבועיים בעיתונות המקומית בפריסה ארצית. עורך את ערוץ הקבלה באתר Y NET של ידיעות אחרונות. משדר תוכנית יעוץ בקו המומחים של רדיו 103FM ובימי שישי ברשת ב' בתוכנית "מה יהיה" עם יואב גינאי. טלפון 03-9220784

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת יצחק אהרון

מאת: יצחק אהרוןקבלה06/02/121468 צפיות
הנפש האנושית מלאה פחדים, מודעים ושאינם מודעים. חלקם נצברים ונאספים במהלך חיינו כחלק מהשפעות חברתיות וסביבתיות, וחלקם מולדים. יובן כי קשת האמונות והסממנים לשמירה והגנה מפני עין הרע כמוהם כים הגדול. אך מעל לכולם שוכנת לה בבטחה החמסה. על משמעותה ומקורה של החמסה במאמר שלפניכם.

מאת: יצחק אהרוןקבלה06/02/121206 צפיות
לצערי הרב החברה המודרנית עם כל הישגיה הרבים לא השכילה להפנים את העובדה כי יש להתייחס אל האישה כשווה בין שווים, ועדיין עינינו הרואות את מקרי ההתעללות הרבים אותם האישה חווה הן בתא המשפחתי ,במקומות העבודה ואפילו ברחוב, שם מייחדים לנשים מסלול נפרד להליכה ונסיעה בתחבורה ציבורית ועד כדי השפלה ביריקה על ילדה רכה בשנים, שהיורקים השפלים מיטיבים לבטא את מידתם הרעה והלא מתוקנת הרואה בילדה קטנה כמעוררת את היצרים רחמנא לצלן.

מאת: יצחק אהרוןקבלה06/02/121335 צפיות
מאז ומעולם הנושא הבוער ביותר בקרב בני האדם היה תחום הזוגיות והאהבה. מי אינו רוצה למצוא את בן/בת הזוג המתאים לו ביותר? מי אינו רוצה למצוא זוגיות חיובית שתמלא את עולמו ותשלים אותו? מי אינו רוצה מערכת זוגית נכונה ותקשורתית? בדברים הבאים אגיש לכם הקוראים כלי בסיסי לבדיקת ההתאמה הזוגית באמצעות חישובי גורלות. אציין כי אין לראות בכך גורל זיווגים מלא אלא לכל היותר זיהוי נקודות החולשה או החוזק בקשר שלכם.

מאת: יצחק אהרוןקבלה06/02/121148 צפיות
תקופת ימי ט"ו בשבט נושאים עימם ריחות של שינוי באוויר. תחילתה של תקופה חדשה בפתח הטבע משנה פניו, השמים מתבהרים וקרני השמש פורצות מבעד לעננים, מאירות ומלטפות בחמימות עדינה כיד מלטפת. שירת ימי החורף כמעט בסיומה וניתן להבחין בבואו של האביב המתקרב. עתה הבשילו התנאים להתחדשות ולפריחה מחודשת שבסופם האילנות יצמיחו פירותיהם.

מאת: יצחק אהרוןקבלה13/12/111153 צפיות
אחד הדיברות אוסר על עבודה זרה, יצחק אהרון מחבר בין עבודה זרה לסקרנות ומסביר על הקשר ביניהם לתחושת הריקנות שאנו עלולים לחוש בחיינו

מאת: יצחק אהרוןקבלה13/12/111228 צפיות
חכמת הקבלה מלמדת כי לכל דבר גשמי שקורה לנו יש מקורות רוחניים וכל פעולה שאנו מבצעים מושפעת מהמזל המלווה אותנו. יצחק אהרון מלמד על כוחותיה של עין רעה ועל מה נוכל לעשות כדי לבטל את השפעתה

מאת: יצחק אהרוןקבלה17/07/111398 צפיות
מאז ימי עולם לימדו חכמי הקבלה כי לאותיות השפה העברית, בהצטרפותן לתיבה הנקראת "שם האדם", כוח רוחני עצום ורב המסוגל להשפיע על המזל ועל מאורעות החיים הנעשה עד לפרטי פרטים. לכן אין זה פלא שחכמת הקבלה עוסקת בכך רבות ומקדישה לנושא ספרות ענפה

מאמרים נוספים בנושא קבלה

מאת: בתיה כץקבלה15/05/1937456 צפיות
מעשה בזוג, בעל ואישה שחיו להם באושר ובשלום, גם פרנסה היתה להם ברווח אך דבר אחד העיב על אושרם, הם לא זכו להיפקד בילדים

מאת: בתיה כץקבלה15/05/1936317 צפיות
ביום ל"ג בעומר מציינים את יום הילולת רבי שמעון בר יוחאי כאשר הספר המזוהה איתו ביותר הוא ספר הזוהר הקדוש, ספר יסודי בתורת הקבלה.

מאת: בתיה כץקבלה08/05/1927992 צפיות
"רבי שמעון הצדיק, באתי לציון במיוחד לכבודך על מנת לספר את שערות בני יחיד אשר נתן לי האלוקים בזכותך, קיימתי את נדרי, אתמול הבאתי אותו חי וגזזתי את שיער ראשו בשירה ובזמרה, איך עתה אוכל לסוע מכאן בלעדי בני יחידי.

מאת: בתיה כץקבלה08/05/1929637 צפיות
ידוע ומפורסם שלהחזיק את ספר הזוהר בבית זה מעין כלי מחזיק ברכה, כמו קמע שמסוגל לישועות רבות ולכן אנשים רבים מכל המגזרים מחזיקים בביתם את ספר הזוהר הקדוש, יתרה מכך ישנם גם הלומדים בספר הזוהר כיוון שהלימוד ב...

מאת: בתיה כץקבלה25/02/191667 צפיות
כל אחד חשוף לעין הרע בפרט תינוקות יפים, אנשים בעלי כישרונות, עושר, מעמד מיוחד ועוד. הדברים הטובים האלה מושכים איתם עין הרע כיוון שהם גורמים לקנאה ולצרות עין, ובמקום שיש צרות עין וקנאה בא עין הרע על האדם.

מאת: בתיה כץקבלה25/02/191293 צפיות
שתשעים ותשעה אחוז מהמתים מתו מחמת עין הרע, ורק אחוז אחד מת בדרך ארץ, דהיינו משום שהגיע זמנו. הנה יוצא מדברי הגמרא, שיש מציאות של עין הרע בעולם.

מאת: בתיה כץקבלה07/01/191609 צפיות
גם לאחר פטירה של אדם קרוב ניתן להועיל לו ולשמח אותו על ידי שנעשה לו תיקון לנפטר, אותו תיקון שמביא לנשמתו נחת רוח גדולה, גורם למירוק עוונות של הנפטר ועושה עילוי נשמה גדול בעולמות עליונים.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica