חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מיתוסים על תזונה בחורף

בחורף כדאי לאכול הרבה מתוקים כדי לשפר את מצב הרוח

לא נכון!

החורף גורם לחלק מהאנשים (בעיקר לנשים) למעין דיכאון המתבטא בעצבות, דכדוך, הערכה עצמית נמוכה, עייפות, עצבנות ודחף לאכול מתוקים. אחד ההסברים לכך הוא חוסר באור בתקופת החורף, שיכול לגרום לירידה ברמות הסרוטונין, חומר הקשור לוויסות התאבון ומצב הרוח.

הסמפטומים בדרך כלל עוברים עם תחילת האביב כשהימים מתארכים, והשמיים האפורים והקודרים מפנים את מקומם לטובת שמיים כחולים שטופי שמש. אבל אין צורך לסבול כל החורף! חשיפה לאור, פעילות גופנית ואכילת פחמימות – כולן יכולות להעלות את רמות הסרוטונין במוח וכך לגרום להרגשה טובה, רגיעה ושובע.

אכילת יתר של פחמימות ומתוקים היא אחת הסיבות העיקריות לעלייה במשקל במשך החורף. לכן כדאי לוותר על המתוקים ובמקומם לאכול פחמימות מורכבות עשירות בסיבים תזונתיים בכמות מתונה בכל ארוחה עיקרית וארוחת ביניים. אוכל מחמם ומנחם לא חייב להיות עתיר קלוריות – אפשר לאכול דייסת שיבולת שועל על בסיס חלב, לחם מחיטה מלאה, לחם שיפון, אורז מלא מרק ירקות עשיר שמכיל גם גזר ובטטה ומרקי קטניות כמו שעועית, עדשים ואפונה.

בחורף תמיד עולים במשקל

לא נכון!

בנוסף לאכילת פחמימות מורכבות במקום מתוקים, מומלץ לשלב בתפריט היומי מאכלים חמים על בסיס מוצרי חלב דלי שומן. זאת מכיוון שבמחקרים נמצא כי צריכה של לפחות 3 מנות של מוצרי חלב ביום (חלב, גבינה ויוגורט) קשורה בסיכון מופחת להשמנה.

אפשר לאכול פשטידות ירקות עם גבינות דלות שומן, פסטה אפוייה עם קוטג' או ריקוטה ומוצרלה, טוסט עם גבינה צפתית או בולגרית דלת שומן וירקות. את המרקים המוקרמים בשמנת אפשר להחליף במרק פטריות או עגבניות על בסיס חלב דל שומן.

 

תוספי תזונה כמו ויטמין C, אכיניצאה, פרופוליס ואליצין (החומר הפעיל שמצוי בשום) עוזרים כנגד שפעת והצטננות

לא נכון!

לתוספים אלה שימוש נרחב, בעיקר בתקופת החורף, מתוך המחשבה שהם עוזרים במניעת מחלות חורף כמו הצטננות ושפעת. אולם בפועל אין הוכחה שוויטמין C בכמויות גדולות אכן מונע הצטננות ואין מספיק מחקרים רפואיים מבוקרים המאשרים את היעילות של תוספי התזונה הללו. 

לעומת זאת, מומלץ לאכול מזונות עשירים בנוגדי חמצון באנטיאוקסידנטים כדי לעזור לגוף להתגבר על תחלואי החורף – ההמלצה היא לאכול מגוון מזונות ולא ירק או פרי אחד מסויים או ויטמין או מינרל אחד מסויים.  

ויטמין C מצוי בפירות הדר, תותים, קיווי, פלפל, עגבניה ובפירות וירקות נוספים.

ויטמין E מצוי בשמנים צמחיים, אגוזים, פירות, ירקות ובשרים.

בטא-קרוטן מצוי בפלפל, בטטה, גזר ודלעת.

אבץ מצוי בבשר בקר רזה, אגוזים, בקטניות ומוצרי חלב.

אכילת מוצרי חלב גורמת לליחה ונזלת

לא נכון!

עם בוא החורף מגיעות גם מחלות של דרכי הנשימה ואנשים רבים מתחילים, לשווא, להוריד מתפריטם מוצרי חלב. אז רגע לפני, חשוב לדעת כי אין הוכחה מדעית למיתוס הרווח בדבר הקשר בין צריכת חלב ומוצריו לבין מחלות דרכי הנשימה העליונות. מחקרים קליניים רבים בדקו האם לצריכת חלב ומוצריו יש השפעה על החרפת סימפטומים אסמטיים או על הרעה כלשהי בתפקודי הנשימה בקרב מבוגרים וילדים שלא סובלים מאלרגיה למוצרי חלב. במחקרים אלו לא נמצא כל קשר בין התופעות הללו לצריכת חלב.

בנייר העמדה של החברה לרפואת ילדים בקהילה (חיפ"א, נובמבר 2007) נקבע כי לתופעות שלהלן אין קשר לצריכת חלב ומוצריו, ואינן מהוות סיבה להפסיק או להפחית את השימוש בהם: דלקות חוזרות של האוזן התיכונה, אסטמה, שיעול כרוני, נזלת כרונית וליחה.

 

 

בחורף פחות חשוב לאכול ארוחת בוקר

לא נכון!

במחקר אנגלי, שכלל יותר מ- 180 אנשים, נמצא כי אכילת ארוחת בוקר יכולה לעזור כנגד הצטננות ושפעת. במחקר נמצא כי דילוג על ארוחת בוקר קשור לרגישות גבוהה יותר לתחלואת חורף, כמו הצטננות. האנשים שויתרו על ארוחת הבוקר היו לרב עייפים ועצבניים יותר בהמשך היום ולא קיבלו מהמזון את כל רכיבי התזונה והאנטיאוקסידנטים הנחוצים לגוף. דייסה על בסיס חלב בארוחת הבוקר היא פתרון מושלם לארוחה מאוזנת, מחממת ומשביעה, שנותנת אנרגיה להמשך היום. כדי להעלות את ערכה התזונתי של הדייסה, אפשר להוסיף דגנים מלאים כמו שיבולת שועל (קוואקר) או סיבים תזונתיים כמו זרעי פשתה טחונים (לאחר הבישול).

ארוחת בוקר חורפית נוספת יכולה להיות טוסט מחיטה מלאה עם גבינות וירקות.

בחורף קר ולכן פחות חשוב לשתות מים

לא נכון!

המים חשובים לוויסות הטמפרטורה של הגוף, ולכן טמפרטורה נמוכה מעלה את דרישות הנוזלים בדיוק כמו מזג אויר חם. בנוסף, אוויר מחומם ויבש, שנוצר מחימום על ידי מפזרי חום ומזגנים, עלול לגרום לעור לאבד מים דרך אידוי, כך שהצורך של הגוף בנוזלים לא נעלם. חשוב לדעת שכאשר הגוף עובד חזק כדי להילחם בהתקררות הוא מנצל יותר נוזלים.

ההמלצות החדשות לשתייה כוללות בספירת הנוזלים גם חלב, מיצי פירות, משקאות המכילים קפאין (תה וקפה), וגם את הנוזלים במזון (שמהווים כ- 20 אחוזים מצריכת הנוזלים

היומית). הבחירה הטובה ביותר ונטולת הקלוריות היא, כמובן, המים.

בחורף כדאי לשתות משקאות חמים, שלא רק מסייעים בחימום הגוף, אלא גם נספגים טוב יותר. מומלץ לשתות חליטות ותה צמחים, שהם נטולי קפאין.

כוס מיץ פחות משמינה מכוס חלב

לא נכון!

כוס מיץ (גם מיץ טבעי) מכילה יותר קלוריות מאשר כוס חלב 1% - בכוס מיץ (200 מ"ל) יש כ- 100 קק"ל ובכוס חלב 1% רק 84 קק"ל.

בעוד שהמיץ מכיל בעיקר סוכר וכמה ויטמינים (בעיקר אם מדובר במיץ סחוט טרי), החלב מכיל יותר רכיבים תזונתיים, ביניהם חלבון, סידן, אשלגן וויטמינים מקבוצה B.

כוס חלב חם או שוקו חם נחשבת בצריכת הנוזלים כמו מים. כדי לגוון אפשר לתבל את החלב החם עם מי ורדים או ג'ינג'ר ו/או ציפורן וקינמון. אפשר להשתמש גם בתערובות מוכנות לצ'אי הודי.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

דיאטנית קלינית, מתמחה בתזונת ילדים וסוכרת. סיימה בהצטיינות לימודי תזונה קלינית באוניברסיטה העברית, ואת הדוקטורט בחוג לאפידמיולוגיה ורפואה מונעת באוניברסיטת תל אביב. עובדת במכון לאנדוקרינולוגיה וסוכרת במרכז שניידר לרפואת ילדים ובקליניקה פרטית.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ד"ר מיכל גילאון

מאת: ד"ר מיכל גילאון דיאטה ותזונה10/11/111376 צפיות
בשנים האחרונות נשמעת ביקורת רבה על התיאוריה ולפיה צריכת שומן בכלל, ושומן רווי בפרט, גורמת לעלייה ברמות הכולסטרול בדם ומגבירה את הסיכון למחלות לב וכלי דם. מחקרים חדשים מצליחים לערער את התפיסה המקובלת ומדגימים כי צריכת שומן רווי אינה קשורה לתחלואה לבבית ולשבץ

מאת: ד"ר מיכל גילאון דיאטה ותזונה08/10/101485 צפיות
לשמחתנו הרבה (ופחות לשמחת ילדינו....) חלף עבר לו החופש הגדול וגם החגים כבר מאחורינו. לכבוד פתיחת שנת הלימודים, קיבצנו עבורכם מספר טיפים, שיעזרו לכם לשמור את ילדיכם בריאים ושמחים

מאת: ד"ר מיכל גילאון דיאטה ותזונה01/08/101804 צפיות
דיאטה עשירה במוצרי חלב יכולה להפחית באופן משמעותי רמות של מדדי דלקת וסטרס חמצוני. כך על פי מספר מחקרים שפורסמו לאחרונה.

מאת: ד"ר מיכל גילאון דיאטה ותזונה01/08/109705 צפיות
מחקרים אחרונים מצביעים על כך שהשפעת הסידן על ספיגת הבזל אינה משמעותית, זאת בניגוד לסברות קודמות בנושא

מאת: ד"ר מיכל גילאון סרטן08/02/101463 צפיות
רוב הממצאים ממחקרים אפידמיולוגיים תומכים בהשפעה המגינה שיש למוצרי חלב ולרכיבי התזונה שלהם, כמו סידן וויטמין D, כנגד סרטן המעי הגס.

מאת: ד"ר מיכל גילאון שינה 13/01/101462 צפיות
בשביל המון בני אדם שינה טובה היא אידיאל בלתי מושג. אם גם אתם סובלים מנדודי שינה, תזונה מתאימה תוכל לעזור. חלב – כן, קפאין – לא, ושלל המלצות - בכתבה

מאת: ד"ר מיכל גילאון דיאטה ותזונה13/01/101201 צפיות
לא קלה היא דרכו של הסטודנט המצוי, שמזגזג בין לימודים ועבודה. אלא שתזונה נכונה עשויה להקל עליו את החיים, לשפר את תפקודו ולמנוע השמנה. קבלו את הסילבוס המלא לדיאטה בקמפוס

מאמרים נוספים בנושא אסטמה ואלרגיה

מאת: דוד כהןאסטמה ואלרגיה09/02/201531 צפיות
לא מעט אנשים, צעירים ומבוגרים, מוצאים את עצמם מתמודדים עם אסתמה ברמות שונות. הבאנו לכם כמה סיבות מה גורם להחמרת התופעה וכיצד אפשר לטפל בה

מאת: אליס פ.סטפןאסטמה ואלרגיה13/05/145955 צפיות
מהם הסוגים של פסוריאזיס? אם אי פעם יש לך עסק עם פסוריאזיס שאתה מכיר את ההרגשה של נאבק עם עור אדום, מגורה , מכוסה קשקשים . האם אתה יודע איזה סוג של פסוריאזיס יש לך ? היית אפילו מודע היו יותר מאשר רק סוג אחד ? יש , למעשה, שלושה סוגים עיקריים של פסוריאזיס ולמרותשהתסמינים הבסיסיים הם אותו הדבר, הם כולםקצת שונים.

מאת: Daniel.Bאסטמה ואלרגיה24/03/147858 צפיות
הטיפול הרפואי במחלות נשימה הוא בדרך כלל שימוש בתרופות המרחיבות את הסימפונות ומפחיתות את המאמץ הנדרש מהחולה על מנת להכניס אוויר לריאותיו. אבל, מעבר לטיפול התרופתי, יש הרבה דברים שניתן לעשות שאולי לא ירפאו את המחלה לחלוטין, אבל בהחלט יוכלו להקל על תסמיניה.

מאת: ולרי בריארטאסטמה ואלרגיה05/01/148646 צפיות
אנו עושים רבות בכדי לשמור על אויר נקי שאותו אנחנו נושמים אך אין לנו באמת שליטה על כך. אנחנו לא אחראים על החומרים הכימיקלים שנפלטים לאויר, ואנחנו לא יודעים אילו חומרים מזיקים אנחנו נושמים ועד כמה הם פוגעים בנו. מה שבטוח - יש לנו את השליטה ואת הכלים לשפר ולטהר את האויר בבית, במשרד וברכב.

מאת: ולרי בריארטאסטמה ואלרגיה18/12/138465 צפיות
בשנים האחרונות הביקוש והסקרנות למטהרי אוויר עלה, בעיקר מהסובלים מאסתמה. מטהרי אוויר ביתיים ואיכותיים מנקים ומטהרים את האוויר ממזיקים ואלרגנים שונים אשר משפיעים ומקשים על חולי האסתמה. מטהרי האוויר הללו הוכיחו את עצמם ככלי מאוד יעיל אשר עוזר ומשפר את חייהם של רבים מהסובלים מאסתמה ונותן להם הקלה ונוחות בפעילות היום יומית שלהם, בבית ובמשרד.

מאת: ולרי בריארטאסטמה ואלרגיה18/12/138563 צפיות
בשנים האחרונות הביקוש והסקרנות למטהרי אוויר עלה, בעיקר מהסובלים מאסתמה. מטהרי אוויר ביתיים ואיכותיים מנקים ומטהרים את האוויר ממזיקים ואלרגנים שונים אשר משפיעים ומקשים על חולי האסתמה. מטהרי האוויר הללו הוכיחו את עצמם ככלי מאוד יעיל אשר עוזר ומשפר את חייהם של רבים מהסובלים מאסתמה ונותן להם הקלה ונוחות בפעילות היום יומית שלהם, בבית ובמשרד.

מאת: סולומון יעקבאסטמה ואלרגיה27/11/139914 צפיות
מחלות דרכי הנשימה כגון; אסתמה, COPD (מחלת ריאות חסימתית כרונית) ומחלות ריאה אחרות הן מחלות נפוצות ואין לה מרפא! זיהומים בדרכי הנשימה מגבירים את התמותה ממחלות אלה. הערכה היא כי 340 מיליון אנשים ברחבי העולם סובלים ממחלות אלו. עם זאת, חולים שנטלו SOLIAIR™ דיווחו על ירידה והפחתה בזיהומים עונתיים של דרכי הנשימה. הפחתת השכיחות של זיהומים בדרכי הנשימה מהווה פוטנציאל והישג רפואי אדיר!

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica