חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

חלב וספיגת ברזל בקרב תינוקות ופעוטות

ברזל וסידן שילוב מנצח

החלב מהווה מקור מצויין לסידן, אחד התפקידים החשובים והידועים ביותר של הסידן הוא בניית העצם בתקופת הגדילה, ושמירה עליה לאורך כל החיים. יחד עם זאת קיים חשש כי שתיית חלב פוגעת בספיגת הברזל, מכיוון שהסידן עשוי לעכב את ספיגתו. לברזל תפקידים חשובים ביותר בגופינו, ביניהם חיזוק מערכת החיסון ונשיאת החמצן בדם לכל חלקי הגוף. במקרים שהתזונה דלה בברזל או כאשר קיימת בעיה בספיגתו, עלולה להתפתח אנמיה. על כן חשוב לקבל את הכמות הדרושה של הברזל, במיוחד בקרב אוכלוסיות בסיכון כמו פעוטות.

על פי מחקרים מהשנים האחרונות, בהם בחנו את כלל התזונה לאורך זמן, נמצא כי ההשפעה של הסידן על ספיגת הברזל אינה משמעותית (זאת להבדיל ממחקרים שבדקו את ההשפעה בארוחה בודדת).
במחקרים אלה נמצא כי צריכת חלב מועשר בברזל הפחיתה את השכיחות של אנמיה מחוסר ברזל ושיפרה את משק הברזל בילדים
(1-3). בנוסף נמצא, כי שתיית כוס חלב בשלוש הארוחות העיקריות ביום, במשך 4 ימים, או כמות דומה של סידן ממזון מועשר או מתוספי תזונה, לא השפיעה על ספיגת הברזל (4).

המחקרים תומכים

שני מחקרים חדשים תומכים בכך שהחלב אינו פוגע בספיגת הברזל, אלא אפילו להיפך.
המחקר הראשון נערך בניו זילנד ופורסם ב- American Journal of Clinical Nutrition. מחקר זה, שהיה מחקר קליני אקראי, בדק את היעילות של שתיית חלב מועשר בברזל או אכילת בשר בקר על משק הברזל. המחקר כלל 215 פעוטות בריאים ללא אנמיה בגילאי 12-20 חודשים. הפעוטות חולקו ל- 3 קבוצות: הקבוצה הראשונה קיבלה מנת בשר בקר שסיפקה כ- 2.6 מ"ג ברזל מבשר מדי יום. הקבוצה השנייה קיבלה חלב מועשר בברזל במקום חלב רגיל. הקבוצה השלישית היתה קבוצת הביקורת, שקיבלה חלב רגיל.
לאחר 20 שבועות, חלה עלייה בצריכת הברזל בקבוצת הבשר ובקבוצת החלב המועשר. בנוסף, בקבוצת החלב המועשר חלה עלייה של 44% ברמות הפריטין (המהווה מדד למאגרי הברזל). לדברי החוקרים, תוספת חלב מועשר בברזל ותוספת בשר בקר יעילות למניעת אנמיה בקרב פעוטות, אולם רק החלב המועשר מבטיח גם עלייה במאגרי הברזל בגוף.

 המחקר השני נערך בספרד ופורסם ב- Food Chemistry . במחקר זה נמדדה הזמינות הביולוגית של ברזל, שהוסף למיצי פירות עם וללא חלב. נבדקו רכז מיץ ענבים, תפוזים ומשמשים שהועשרו בברזל. נמצא כי החלב שהוסף למיצי הפירות שיפר את אצירת הברזל, את ההובלה ואת לקיחתו על ידי התאים – כולם גורמים לזמינות גבוהה יותר של ברזל. על פי החוקרים, החלב יכול להגביר את ספיגת הברזל ממיצי פירות מועשרים בברזל עד פי 4. החוקרים הוסיפו, כי מחסור בברזל הנה תופעה שכיחה והעשרת המזון היא אחת הדרכים למנוע חסר תזונתי באוכלוסייה.

לסיכום, נראה כי החלב אינו פוגע בספיגת הברזל על כן גם אוכלוסיות הנמצאות בסיכון לחוסר ברזל יכולות להמשיך ולהנות משתיית חלב ללא חשש.

מקורות:


1. Virtanen MA, Svahn CJ, Viinikka LU, R?ih? NC, Siimes MA, Axelsson IE. Iron-fortified and unfortified cow's milk: effects on iron intakes and iron status in young children. Acta Paediatr. 2001;90:724-31.
2. Torrej?n CS, Castillo-Dur?n C, Hertrampf ED, Ruz M. Zinc and iron nutrition in Chilean children fed fortified milk provided by the Complementary National Food Program. Nutrition. 2004;20:177-80.
3. Villalpando S, Shamah T, Rivera JA, Lara Y, Monterrubio E. Fortifying milk with ferrous gluconate and zinc oxide in a public nutrition program reduced the prevalence of anemia in toddlers. J Nutr. 2006;136:2633-7.
4. Grinder-Pedersen L, Bukhave K, Jensen M, H?jgaard L, Hansen M.  Calcium from milk or calcium-fortified foods does not inhibit nonheme-iron absorption from a whole diet consumed over a 4-d period. Am J Clin Nutr. 2004;80:404-9
5. Food-based strategies improve iron status in toddlers: a randomized controlled trial Am J Clin Nutr, published online ahead of print.
6. Addition of milk or caseinophosphopeptides to fruit beverages to improve iron bioavailability? Food Chemistry 2010;119:141-8.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

דיאטנית קלינית, מתמחה בתזונת ילדים וסוכרת. סיימה בהצטיינות לימודי תזונה קלינית באוניברסיטה העברית, ואת הדוקטורט בחוג לאפידמיולוגיה ורפואה מונעת באוניברסיטת תל אביב. עובדת במכון לאנדוקרינולוגיה וסוכרת במרכז שניידר לרפואת ילדים ובקליניקה פרטית.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ד"ר מיכל גילאון

מאת: ד"ר מיכל גילאון דיאטה ותזונה10/11/111377 צפיות
בשנים האחרונות נשמעת ביקורת רבה על התיאוריה ולפיה צריכת שומן בכלל, ושומן רווי בפרט, גורמת לעלייה ברמות הכולסטרול בדם ומגבירה את הסיכון למחלות לב וכלי דם. מחקרים חדשים מצליחים לערער את התפיסה המקובלת ומדגימים כי צריכת שומן רווי אינה קשורה לתחלואה לבבית ולשבץ

מאת: ד"ר מיכל גילאון דיאטה ותזונה08/10/101488 צפיות
לשמחתנו הרבה (ופחות לשמחת ילדינו....) חלף עבר לו החופש הגדול וגם החגים כבר מאחורינו. לכבוד פתיחת שנת הלימודים, קיבצנו עבורכם מספר טיפים, שיעזרו לכם לשמור את ילדיכם בריאים ושמחים

מאת: ד"ר מיכל גילאון דיאטה ותזונה01/08/101804 צפיות
דיאטה עשירה במוצרי חלב יכולה להפחית באופן משמעותי רמות של מדדי דלקת וסטרס חמצוני. כך על פי מספר מחקרים שפורסמו לאחרונה.

מאת: ד"ר מיכל גילאון סרטן08/02/101466 צפיות
רוב הממצאים ממחקרים אפידמיולוגיים תומכים בהשפעה המגינה שיש למוצרי חלב ולרכיבי התזונה שלהם, כמו סידן וויטמין D, כנגד סרטן המעי הגס.

מאת: ד"ר מיכל גילאון שינה 13/01/101464 צפיות
בשביל המון בני אדם שינה טובה היא אידיאל בלתי מושג. אם גם אתם סובלים מנדודי שינה, תזונה מתאימה תוכל לעזור. חלב – כן, קפאין – לא, ושלל המלצות - בכתבה

מאת: ד"ר מיכל גילאון דיאטה ותזונה13/01/101203 צפיות
לא קלה היא דרכו של הסטודנט המצוי, שמזגזג בין לימודים ועבודה. אלא שתזונה נכונה עשויה להקל עליו את החיים, לשפר את תפקודו ולמנוע השמנה. קבלו את הסילבוס המלא לדיאטה בקמפוס

מאת: ד"ר מיכל גילאון דיאטה22/12/092122 צפיות
פעילות גופנית ידועה כבעלת יתרונות בריאותיים רבים: בקרב הפעילים יותר יש שכיחות מופחתת של תמותה ותחלואה מכל הסיבות, מחלות לב וכלי דם, השמנת יתר, יתר לחץ דם, סוכרת, סרטן מסוגים רבים, אוסטיאופורוזיס, אלצהיימר, דיכאון ומחלות רבות נוספות. לפיכך, יצאו ארגונים ומדינות בהמלצה לכלל האוכלוסייה, בריאה או חולה, לבצע פעילות גופנית במשך 30 דקות לפחות, חמישה ימים בשבוע2,1. כך הפכה הפעילות גופנית מהמלצה כללית למרשם של ממש.

מאמרים נוספים בנושא דיאטה ותזונה

מאת: יעקב קובי עזראדיאטה ותזונה06/03/201556 צפיות
קובי עזרא ויטמין D כנגד זיהומים - ויטמינים. לאחר התפרצויות שפעת H1N1 בשנת 2009, המליצו בחום על כל עובדי הבריאות והחולים להיבדק ולטפל במחסור בוויטמין D כדי למנוע החמרה של דלקות בדרכי הנשימה. ויטמין D מפחית גם את ייצור הציטוקינים הפרו-דלקתיים, מה שעלול להפחית את הסיכון לסערת ציטוקין בזיהום H1N1.48

מאת: מאיה אהרונוביץדיאטה ותזונה27/10/191994 צפיות
טיפים מסדנת תזונה- כיצד להקפיד על תזונה בריאה בשעות העבודה

מאת: אסף סגלדיאטה ותזונה08/08/181694 צפיות
שורש מאקה הוא שורש מופלא הגדל בהרי האנדים. הוא מכיל את כל אבות המזון ומוגדר כמזון על. מחקרים מראים על סגולות רבות שיש לשורש בתחומים שונים. כיצד מאקה יכול לעזור לכם ולמה כדאי לכם לצרוך אותו.

מאת: דודישדיאטה ותזונה16/03/181278 צפיות
כיום כולנו יודעים שעודף משקל הוא לא בריא. אורח החיים העכשווי הביא לנו את שומן הטראנס, העבודות הסטאטיות וחוסר התזוזה שלנו לאורך היום

מאת: אסף סגלדיאטה ותזונה22/01/189695 צפיות
מגנזיום הוא מינרל חשוב לתפקוד תקין של גוף האדם, מבדקים בישראל מצאו שהישראלים סובלים מחוסר חמור במגנזיום בערבות הרגלי השתייה בישראל. כיצד מגנזיום משפיע על הגוף והאם כדאי לי לצרוך אותו?

מאת: אסף סגלדיאטה ותזונה22/01/181494 צפיות
תבלין הכורכום הפופולרי משמש את התרבות ההודית כבר אלפי שנים בטיפול בבעיות בריאותיות שונות. מחקרים אחרונים על תבלין הכורכום השאירו את המומחים פעורי פה לנוכח היכולות האנטי דלקתיות שבחומר הפעיל בתבלין הכורכום - הכורכומין. כיצד הכורכומיו עובד וכיצד הוא יכול לסייע לטיפול בבעיות רפואיות שונות.

מאת: אסף סגלדיאטה ותזונה15/01/181566 צפיות
גרסיניה קמבוג'יה הוא להיט הרזיה שכבש את העולם בעקבות תכניתו של ד"ר אוז מתכנית הבריאות האמריקאית. כיצד גרסיניה קמבוג'יה יכול לסייע לכם לרדת במשקל?

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica