חפש מאמרים:
שלום אורח
27.07.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

חג המצות - זמן חירותנו?!? האומנם??!

מאת: הרב יוסף ויצמןיהדות18/03/20091530 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

בקרב האומות מקובל כי חג אשר מטרתו לציין את עצמאותה של מדינה, הוא יום של הפגנת כח ומצעד הישגים. ביום זה נוהגים לפאר ולהלל את ההצלחות הצבאיות, המדיניות והתעשייתיות. למעשה זהו יום שכולו אומר: "כוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה".

על רקע מציאות זו, יש לשאול מה נשתנה חג החירות שלנו? מדוע מרבים אנו להדגיש בו דווקא את: "הא לחמא עניא", שדווקא בו אנו פותחים בעריכת הסדר? מפני מה נקבע שם החג "חג המצות" על שם לחם העוני? כמו כן, מדוע נצטוינו לספר ביציאת מצרים, בעת שהמצה מונחת לנגד עינינו? האין בכל אלו סתירה לציון חירותנו?

רבי שמשון רפאל הירש כותב: אם נתבונן, נווכח שאף בזמן יציאת בני ישראל ממצרים, עדיין היו בני ישראל עבדים. שכן באותו שוט שהונף עליהם במשך כל שנות עבדותם, הונסו בני ישראל ממצרים, כפי שנאמר: "כי גורשו ממצרים, ולא יכלו להתמהמה, וגם צידה לא עשו להם" (שמות י"ב). נאמר כאן שבני ישראל גורשו אל החירות. לא היה שם אפילו רגע אחד של זקיפת קומה, כיאה לכאורה לעם המשתחרר מעול משעבדיו. אותם אדונים שנגשו בהם עד אותו זמן, האיצו בהם עתה לצאת.

יתכן שהסיבה לכך היתה כדי למנוע כל ספק ופקפוק בעובדה שה' הוא שגאלנו ממצרים, הוא ולא אחר. אלמלא הגירוש, עלולים היו לקום בני אדם בדורות הבאים, להכחיש את הניסים ולתלות את הגאולה בעם ישראל ובמשה מנהיגם. לפיכך סיבב הקב"ה שהם יגורשו לחירות.

עובדה זו, שבני ישראל גורשו בלחץ עד שלא היה ספק בידם להכין לחם כרצונם, וברגע השחרור היתה יציאתם כפויה, מטביעה חותם אלוקי על יציאתם.

התוצאה המתבקשת מהכרה נעלה זו היא שנהיה עבדים לה', שנעשה את רצונו ונתקרב אליו, כפי שראוי לנברא לחוש כלפי בוראו. על כן אומר לנו ה' לומר את ההגדה כאשר הלחם-עוני מונח לפנינו, כדי שנדע שכל יציאת מצרים מתנת אלוקים היא. לא בכוחנו שלנו יצאנו, אלא כל מה שאירע לנו היה מאת ה'.

בזה אכן שונה ציון יום חרותנו מאופי ציון החירות והעצמאות אצל שאר האומות. אצלם מהווה יום זה יום של התנשאות והדגשת יכולת העשייה שלהם, כי הם מייחסים את הצלחתם לכוחם. אולם אצל ישראל, קרוי יום זה "חג המצות" על שם לחם-העוני, בכך חפצים אנו להבהיר לעצמנו ולעולם כולו שמצד עצמנו אנו דלי מעש. וכל גאולתנו ופדות נפשנו הינם אך ורק מאת ה', כך היה בעת יציאת מצרים וכך היא מציאותנו התמידית. השרשת ידיעה זו בלבנו ובלב בנינו, תביא אותנו להכרת חסדי ה' ולאהבתו.

מעניין לציין שאותו רגע של "גורשו ממצרים", שאותו מסמלת המצה, הוא בעצם גם הרגע של המעבר מהיותנו עבדי פרעה להיותנו עבדי ה'. וכאמור באם הגירוש ממצרים מנציח ומדגיש את תלותנו בקב"ה, מה נפלא הדבר שצעדינו הראשונים כעבדי ה', נעשים תחת הרושם הברור של ישועתו. הכרתנו בחסדיו היא היסוד לחובת עבודת ה'. בכך הופך לחם העוני להיות הסמל של יסוד חיובנו בעבודת ה', אשר לשם כך הוציאנו ה' ממצרים.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

הרב יוסף ויצמן שליט"א

מרצה בכיר בארגונים שונים ובמקומות ואירועים פרטיים בכל הארץ  לפי תיאום מראש.

השיחות מרתקות ומאתגרות את הקהל למחשבה ועניין.

ההרצאות מתובלות בסיפורים אמיתיים הנמסרים בצורה מעניינת ובלתי נשכחת.ועוסקים

במגוון נושאים כמו יהדות, פסיכולוגיה , רפואה ומשפטים , זוגיות וחיים יותר טובים

המסר מועבר בצורה בהירה ומובנת למגוון אנשים וגילאים מכל שכבות האוכלוסייה.

משפט המפתח של  ההרצאות הוא : גם הנשמה צריכה אוכל והמח מזון..


הרב ויצמן הינו ראש כולל והמרכז ללימודי יהדות "תורה ודעת"
מחבר הספרים רבי המכר:
"ברית יצחק" - בנושא ברית המילה לפי הצד ההלכתי והרפואי.
"מערכי תורה" בסוגיות שונות בתלמוד.

רחוב אצ"ל 16 בני ברק. טלפון: 052-8144488

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת הרב יוסף ויצמן

מאת: הרב יוסף ויצמןשפת האור29/01/128671 צפיות
הפעם הייתי רוצה לדבר על נקודה חשובה לכל אחד ואחת מאיתנו "צדק חברתי" לחלקינו הגדול קשה מאוד אפילו להעלות על שפתותינו את מילת ה"תודה". מדוע? האם זה משדר חולשה? האם זה משדר תלות בזולת?

מאת: הרב יוסף ויצמןהריון ולידה05/01/121185 צפיות
התפתחות המדע והטכנולוגיה סוחפים את בני דורנו לעשות הכל בצורה "יסודית", היום כמעט ואין אישה שתלד מבלי שתערוך בדיקת אולטרה-סאונד.

מאת: הרב יוסף ויצמןיהדות05/01/121197 צפיות
בחנוכה כולנו משחקים בסביבונים האם חשבנו מה טומן בתוכו אותו סביבון? מה ההבדל בין חנוכה לפורים? בין הרעשן לסביבון? מה הלקח שעלינו להפנים לחיי היום יום מהסביבון? מה שכח סמואל על שולחן ההימורים בקזינו?

מאת: הרב יוסף ויצמןרוחניות - כללי05/01/121164 צפיות
יצד נוכל לחגוג במקום את חג ההודיה פעם אחת בשנה ליום ההודיה שנחגוג אותו 365 יום בשנה? מהו תו התקן לחיים מאושרים? כיצד נוכל להגיע אל הפסגה הנכספת? כיצד נוכל להפוך לאנשים טובים יותר? נעלים יותר?

מאת: הרב יוסף ויצמןזוגיות ואהבה05/01/121397 צפיות
דרת נשים? אדרת נשים? שרפת פחי אשפה? יריקות על ילדות בגיל שבע? האומנם אנו הולכים לעימות חזיתי? האומנם אנו לפני מחמת אחים? מה דעת היהדות על כך? מה אמר על כך הרבי מליובאוויטש? כיצד נוכל לגרש את החושך?מה דעת היהדות על כך? להזמנת הרצאות וחוגי בית בנושאים מגוונים ומרתקים במודעות עצמית ופיתוח האישיות בראי היהדות הרב יוסף ויצמן 052-8144488

מאת: הרב יוסף ויצמןאקטואליה03/06/101501 צפיות
המושג 'שלום' פופולרי מאד בימים אלו. מכל עבר ניתן לשמוע אנשים שמדברים על השלום – בינינו לערבים, בינינו לשכנינו, בין בעל לאשתו ואפילו בינינו לבין עצמנו. יתכן והשלום הוא המושג המרכזי ביותר בכל היהדות כולה.

מאת: הרב יוסף ויצמןיהדות18/03/091513 צפיות
"בכל דור ודור חייב אדם לראות עצמו, כאילו הוא יצא ממצרים". על האדם לדמיין לעצמו בצורה מוחשית ביותר שעדיין הוא נמצא בארץ מצרים, בתוך מצוקת העבדות, מלא חרדה לחייו, מושפל ומוכה וכל מחשבותיו להמלט משם בדרך טבעית מתגלות כבלתי מעשיות. מצרים היתה המדינה החזקה ביותר באותה תקופה, מלך אדיר שנערץ על בני עמו כאל, שלט עליה, ובני עמו היו מוכנים לעשות למענו הכול.

מאמרים נוספים בנושא יהדות

מאת: בתיה כץיהדות01/12/19106085 צפיות
האם יש פסוקים בתורה שבכתב המדברים על תורה שבעל פה?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195810 צפיות
טענות של דתות אחרות. ומאין לנו שהיה זה באמת אלוקים שנתן את התורה לישראל?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195865 צפיות
בתורת ישראל. בכל דת תמיד היתה שגורה האמונה במנהיג אחד שרק אליו התגלה האל וכל מי ששכל בראשו יבין מיד שקל לשקר ולהמציא תורה באופן כזה. לעומת זאת, בתורת ישראל אנו רואים התגלות לאומית לעם שלם, מעמד הר סיני.

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195892 צפיות
מאין לנו שיש תכלית לחיים שלנו ולא באנו הנה רק כדי ליהנות.

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195850 צפיות
לאלוקים אין בורא. משום שאלוקים הוא היוצר את התהליך של "בורא ונברא"/"נולד ומוליד", הוא עצמו אינו שייך לתהליך אותו יצר. עצם זה שאלוקים יצר את כח המשיכה לא אומר שאלוקים עצמו כפוף אליו. האם יש הסבר "מדעי" יותר מדוע לאלוקים אין אלוקים?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195868 צפיות
אם לא ניתן לדמיין את האלוקים אז איך ניתן להאמין בו? מהו בעצם אלוקים אם כך?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195867 צפיות
המדע כידוע לכל, משרת אותנו בטכנולוגיה, מציאת תרופות למחלות, וביחוד נוחות. זאת הסיבה שרוב האנשים החליטו לבחור ולדבוק במדע ובממסד המדעי, כי הם ראו בו את המייצג הבלעדי של הידע והקידמה המשרתים אותנו בחיינו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica