חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

חזון אפשרי: הרמוניה של שונים

חזון אפשרי: החברה כהרמוניה (דינמית) של שונים.
קטע זה מציג חזון חברתי שניתן לסכמו בפשטות - הרמוניה של שונים.
עמדתי הבסיסית היא שזכותו של כל אחד לעצב את חייו הפרטיים, כל עוד לא פגע באחרים.
כל אחד ואחת מאתנו יכול לחשוב ולדמיין כיצד היה חש אם משהו שהוא נהנה ממנו (ואינו פוגע באחרים) היה נמנע ממנו. תנסו רגע.
זאת נקודת המוצא (אבל ממש לא נקודת הסיום) ליצירת חברה שכיף לחיות בה.
חברה כזו תתאפשר אם נצליח לשלב ולאזן בין מבנה הזדמנויות הוגן לבין התייחסות שונה לכל אחד ואחת בהתאם לרצונם וליכולתם. בחברה כזו השוני יתקיים בדרך שאינה מעודדת עימות ויאפשר שיפורים חברתיים לפי הצורך.
לדעתי, ככל שנהיה מודעים יותר לעצמנו ולסובב אותנו נראה שמרבית הדברים המציקים לנו נובעים מעצמנו ומפעולות שאנו עושים או מאפשרים (גם ע"י הסכמה בשתיקה) שיעשו. מסיבה זו מרבית הדברים המציקים לנו ניתנים גם לשיפור.
במקום לפחד באופן עקרוני משינויים עדיף לבדוק האם הפחד מוצדק ומשמש כסימן אזהרה שמונע טעות, או שהפחד לא מוצדק ומהווה חלק מקיבעון מחשבתי שמונע אפשרות לשיפור.
בנוסף, על מנת שהשיפורים יתרחשו יש צורך בעבודה משותפת ושילוב פעילות החל מרמת הפרט והקבוצה ועד למישור הציבורי שבו מתגבש ההסדר החברתי. אני חושב ומאמין שניתן לקדם שיפורים חברתיים גם בדרך אחראית ובפעילות מתמשכת לאורך זמן. אם נחליט שאנחנו רוצים לטפל גם בגורמים לבעיות השונות (ולא רק בתוצאות) ונחשוב על ההשלכות האפשריות של דרכי הפעולה השונות, נוכל לקדם שיפורים רבים. כל פעולה ותרומתה היחסית וחלקה בפעילות הכוללת לקידום השיפורים החברתיים.
על מנת להגיע להרמוניה חברתית צריך מצד אחד לשמור ולהגן על חופש הפרט והקבוצה מפני עריצות הרוב ומצד שני לשמור ולהגן על חופש הרוב מפני קבוצות מיעוט ויחידים מסוכנים.
את הדיון וההידברות בין היחידים והקבוצות השונות צריך לבסס על מידע אמיתי, סובלנות לאחר ולשונה, יחד עם שמירת היחס המכובד לעצמנו. אם נדע, כיחידים וכחברה, להעריך אנשים לפי מעשיהם, דבריהם ודרכיהם נוכל ליצור תשתית להענקת שוויון חברתי בסיסי.
בשוויון הבסיסי כוונתי לשוויון שאינו מושפע מהבדלי תפיסות חברתיות ופוליטיות, אמונה או שיוך דתי, מין ומגדר, השתייכות לאומית, אתנית, עדתית ועוד? (כל אחד ואחת מאתנו יכול/ה לחשוב בוודאי על גורמים נוספים שעלולים ואף יוצרים לעיתים אפליות לא מוצדקות).
על בסיס שוויון זה ניתן להוסיף זכויות נוספות לקבוצות שונות, מבלי לכפות זאת על הקבוצות האחרות וללא פגיעה בזכויות הבסיסיות של האחרים, בודדים וקבוצות, בחברה.
עם זאת, חשוב שאציין שאיני מכוון לאוטופיה אידיאלית (מכל סוג שהוא), שכן איני מאמין בכך.
לדעתי, מרבית האוטופיות אינן מציאותיות, משום שהן מציגות תמונת מצב קבועה ובלתי משתנה, בעוד המציאות דינמית.
על מנת שלא ליצור רושם מוטעה, עליי להבהיר סוגייה נוספת: אנו מוקפים בקריאות (לעיתים נרגשות ביותר) לאחדות חברתית, חשש מפני שסעים וכדומה. ברצוני לציין שאני נגד אחדות חברתית שמתבססת רק על כפייה ובוודאי שאיני מחפש אחידות, שכן יש אנשים שונים וקבוצות שונות בחברה. לדעתי, עדיף שפיוס (במקרים שיש בו צורך ואפשרות) ינבע מרצון ולא מתוקף הוראה או חשש מכך שהאחר שונה וחייבים להיות ביחד. מעולם לא קיבלתי את גישות "כור ההיתוך" למיניהן ואת האלימות שבדרישה לוותר על צביון חברתי ותרבותי רק משום שהוא אחר ושונה. אני חושב ומאמין שניתן, במרבית המקרים, לקחת מכל תפיסה ותרבות את הטוב שבה. איני טוען שבכל התחומים החיבור אפשרי, אבל אני חושב שבמרבית התחומים ניתן למצוא את האיזון הדרוש לשם חיים חברתיים משותפים.
בהקשר זה אציין שאיני רואה התנגשות חברתית (של "עגלות מלאות", "תרבויות" או "ציוויליזציות") הכרחית או וודאית, כי בסופו של דבר מדובר באנשים. במספר תחומים אני אמנם צופה התנגשויות, אבל לדעתי ניתן יהיה להקטין את נזקיהן אם כל אחד ינהג באחריות, גם בזמן המאבק על עקרונותיו. חשיבות הדרך שבה נאבקים נובעת מכך שכאשר פועלים רק באלימות נוצרת לעיתים התחושה שרק האלימות היא זו שקובעת ונוצרת גם מורשת של אלימות.
ניתן יהיה להקטין את רמת האלימות אם נבחן ונעריך כל מקרה בפרופורציה, עם מוסר ודרך האמת. אולי זה לא יהיה קל, אבל זה אפשרי ותלוי גם בכל אחד ואחת מאתנו ובדרך בה נבחר, כל יום ובאופן מתמשך, לחיות את חיינו.
במקום לקטר, בואו ננסה לשפר. אפשר גם אחרת, אם באמת רוצים.
תחשבו בעצמכם ותיהנו מהחיים. (ואפשרו זאת לאחרים).
לתגובות: asaf.zilberberg@gmail.com
מקווה שנהנית מהקריאה, אסף.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אסף זילברברג

מאת: אסף זילברברגזהות23/04/101312 צפיות
מקרה מותו של חייל אשר בני משפחתו אינם יהודים, או מקרה של פיגוע שבו נפגעים עולים רבים, יכולים להיות פתח לדיון באשר לאופייה של המדינה ולדפוסי הכניסה לחברה הישראלית.

מאת: אסף זילברברגחברה ומדינה - כללי16/03/091182 צפיות
התקשורת מלאה בידיעות על אלימות קשה בין בני (ובנות) נוער במקומות שונים (בתי ספר, מגרשי ספורט ומקומות בילוי) ובני זוג שפוגעים אחד בשני על רקע המכונה לעיתים (ובטעות לדעתי) "רומנטי". סכסוכים רבים מדי יוצאים מהר מדי ובקלות רבה מדי מפרופורציות. מעשי האלימות פוגעים בתחושת הביטחון האישי, גורמים לפגיעות קשות ובמקרים קיצוניים אף גובים חיי אדם. עם זאת, מצב זה אינו גזירת גורל וניתן לשנותו. לדעתי, צריך לבחון את כלל הגורמים למקרים השונים ולבדוק האם וכיצד היה ניתן למנוע את האלימות, כדי שלא ייקרו מקרים דומים.

מאת: אסף זילברברגכלכלה16/03/091653 צפיות
אתחיל קטע זה בהצגת עמדתי האישית שאין סתירה הכרחית או וודאית בין חברה וכלכלה, למרות המתח שיש לעיתים בין התחומים. לדעתי, פעמים רבות מנסים גורמים שונים להציג את המציאות כמורכבת משתי גישות סותרות - "חברתיים" מול "כלכליים". דבר זה נעשה משיקולים שונים, לעיתים גם על מנת להשפיע על דעת הקהל ואף לעוות אותה. אני חושב שניתן למצוא את האיזון (הדינמי והמשתנה) בין הגישות השונות ולגבש מצב בסיסי שבו יש תחרות חופשית הוגנת לצד רשת ביטחון חברתית-כלכלית... להמשך

מאת: אסף זילברברגצדק חברתי15/03/091445 צפיות
כאשר אנו מתלבטים האם לקנות מוצר כלשהו אנו בודקים האם הוא עונה לטעמנו ולצרכים שלנו, משווים אותו למוצרים אחרים (מבחינת מחיר, גודל והתועלת ממנו) וכדומה. לפי דעתי, למכלול השיקולים ניתן להוסיף גם את דרך ייצור המוצר וגורמים אחרים. אם נשתמש בזכותנו כצרכנים לדעת יותר על המוצר ורק אז להחליט אם לרכוש אותו או לא, נשפר את טיב המוצרים והשירותים שנקבל ונאפשר לגבש שוק עבודה שיהיה נחמד יותר לכולנו. להמשך...

מאמרים נוספים בנושא חברה ומדינה - כללי

מאת: בנימין קלינגרחברה ומדינה - כללי05/10/222294 צפיות
לא פעם אנו מתלבטים אם להחליף גג,לבנות גדר,פרגולה,גאקוזי, לסגור חניה או מחסן ולהשכיר אותו או לפעמים לפצל דירה אחת לשניים / שלוש ויותר. להשכירם אבכדי לקבל הכנסה חודשית. כן אז ייתכן ולקחתם סיכון והתחלתם לבצע עבודה הטעונה היתר, והופ הפיקוח הופיע. לא חשוב אם בגלל תלונה של שכן "נחמד" או מכל סיבה אחרת אתפ בבעייה וככל שלא תדעו מה זכויותכם וכיצד להתנהג אתם עלולים להסתבך. לנו במשרד קלינגר בנימין ניסיון רב בהתמודדות עם ביקורי פתע של הרשויות,צווי הפסקת עבודה,צווי הריסה מנהליים שיפוטיים ועוד.

מאת: בנימין קלינגרחברה ומדינה - כללי02/05/221868 צפיות
השקעה בקרקע חקלאית היא נושא שמעניין אנשים רבים וניתן לדון בו בהרבה מאוד אספקטים. קיימים היבטים רבים שצריך לבדוק לבחינת כדאיות השקעה בקרקע כזו ובמאמר זה נתמקד באחד הקריטריונים המרכזיים. ראשית, כשבאים להשקיע בקרקע חקלאית, חשוב לזכור את המובן מאליו, כי מדובר בהשקעה ספקולטיבית בהגדרה. קיים בה סיכון וגם המשקיע צריך להביא בחשבון שהרבה פעמים טווח השקעה עד להפקת תשואה ראוייה הוא ארוך יחסית – הוא לא טווח קצר! לרוב שינוי יעוד לא יתרחש בתוך שנים בודדות. אין בעובדה הזו בכדי לפסול את ההשקעה כקרקע כזו, אבל חשוב לזכור את הדבר.

מאת: אבי בכרחברה ומדינה - כללי28/11/211658 צפיות
גולדה מאיר (מאירסון) היא ללא ספק מיתוס יהודי, מיתוס ישראלי ומיתוס לאומי, גולדה היא לא רק מיתוס לאומי, גולדה הצליחה להתמקם מכוח אישיותה בתודעה כמיתוס בינלאומי חוצה מגזרים ומגדרים, אישיותה המרתקת וסיפור חייה הינם נרטיב לאומי, ציוני, ועולמי. דמותה ופועלה המרתקת מהווה לנו כיהודים החיים את העבר וההווה הציוני אבן דרך ודוגמה ומופת לאישה אשר הקדישה את חייה ופועלה לחלוטין לעם היהודי ושימשה אור לנשים בכל העולם כאישה אשר "עשתה את זה ובגדול" והגיעה למקומה ומיקומה הגבוהים כראשת ממשלה בזכות אישיותה ועשייתה בלבד ללא מורא ללא חסד או התחסדות ואת כל זה עשתה בעולם גברי ושוביניסטי במיוחד בשנים בהם חיה ופעלה.

מאת: בנימין קלינגרחברה ומדינה - כללי09/09/206104 צפיות
הרשות לאכיפה במקרקעין (היחידה הארצית לאכיפת דיני התכנון והבנייה לשעבר) היא יחידת סמך במשרד האוצר, כפופה לשר האוצר ופועלת כיחידה עצמאית. ייעודה הוא להיאבק בעבירות התכנון והבניה ולבצע פיקוח על הועדות המקומיות. ביום 19.6.2016 קיבלה ממשלת ישראל החלטה מספר 1559 "חיזוק אכיפת דיני התכנון והבנייה" מתוך הבנה שמדובר ביעד אסטרטגי של מדינת ישראל שעל רשויות המדינה להוביל על מנת להגן על התכנון והבנייה ולבצר את שלטון החוק. החלטת הממשלה שמה את היחידה לאכיפה במקרקעין בחזית המאבק בעבירות התכנון והבנייה, מעניקה אחריות, כלים ומשאבים לממש את האחריות המוטלת עליה. תיקון 116 לחוק התכנון והבנייה, העניק לרשות את הסמכויות הנרחבות לממש את האחריות כאמור.

מאת: אדיר בנימיניחברה ומדינה - כללי18/08/181894 צפיות
בתיאוריה הפוליטית שלו, שאף ז'אן ז'אק רוסו, ליישב בין האינדיבידואליזם הקיצוני שבו דגל, לבין השמירה על הסולידריות החברתית. רוסו האמין כי הרגש האנושי הטבעי הוא רגש של סולידריות בין בני אדם שהוא גם הבסיס לחיים בקולקטיב

בית המשפט העליון דן לאחרונה ודחה בקשת רשות ערעור על פסק דינו של בית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו, כב' השופטת מ' סוקולוב מיום 18.10.2017. בגדרו של פסק הדין, נדחה ערעורו של המבקש על החלטתו של בית המשפט לעניינים מקומיים ברמת גן (כב' השופט העמית מ' בן-חיים), בע"א 39527-06-17, מיום 10.07.2017, שם נדחתה בקשתו של העותר להאריך את המועד להישפט על הודעת תשלום קנס, מיום 10.05.1998.

מאת: עומריחברה ומדינה - כללי23/05/172125 צפיות
חברות ואתרים גדולים בתחום הקניות אונליין (E-commerse) כמו איביי, אמזון, דיל אקסטרים, אליאקספרס, אתר Zipy הישראלי ודומיהם, החלו לאחרונה לחייב את הלקוחות שלהם להזין גם את המיקוד שלהם באזור הזנת הכתובת לפני ביצוע רכישה. אם בעבר עניין זה היה רשות בלבד, היום לא תוכלו להמשיך בתהליך הקניה שלכם אונליין אם לא תזינו

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica