חפש מאמרים:
שלום אורח
10.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

הלקוח המבוגר – פוטנציאל עסקי - שיווקי ענק ולא מנוצל

מאת: אברהם אלוןשיווק19/03/20091054 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

 

א. מיהם בני גיל הזהב כיום – כמה עובדות מפתיעות

מזה ארבעה עשורים חלים שינויים מפליגים בפלח השוק של בני הגיל המבוגר.

הארכת תוחלת החיים גרמה לגידול מספרי משמעותי ולהגדלת חלקם באוכלוסייה הכללית. ברוב מדינות המערב מגיעים בני ה- 65 ומעלה לשיעור של 15% ועד 20% מהאוכלוסייה, ובעוד כעשרים שנה יגיעו בחלק מהמדינות ל- 25% ואפילו ל – 30% מכלל האוכלוסייה.

 בנוסף, יש עלייה מתמדת ברמת החיים של המבוגרים, בהגיעם לגיל הפרישה ולאחריו.

לרובם יש היום תוכניות חיסכון, פנסיות, ביטוחי מנהלים, קופות גמל, ונכסי נדל"ן למיניהם.

 מרבים לדבר על מצבם הקשה של הקשישים בישראל, ואכן לא מעטים מהם שרויים בתנאי קיום וכלכלה קשים ביותר.

עם זאת דומה שהתמונה האמיתית היא שונה במידה רבה, ורק מעטים יודעים זאת.

בישראל של היום חיים מעל 708,000 איש ואישה בגיל 65 ומעלה. דו"ח העוני מדבר על 80,000 קשישים מתחת לקו העוני. פירוש הדבר שמדובר

 ב- 11.3% מתוך אוכלוסיית הקשישים, וזאת כאשר בכלל האוכלוסייה מגיע מספר העניים ל – 20%.

כלומר, באופן יחסי מספר העניים בין הקשישים נמוך משמעותית  ממספר העניים באוכלוסייה כולה.

  הפרופיל הכלכלי והחברתי משתנה

יישובים מבוססים רבים מתאפיינים באוכלוסייה מבוגרת, כששיעור המבוגרים בתוכם הוא גבוה יחסית. למשל:

 בגבעתיים מהווים בני ה – 65 ומעלה-    20.4% מכלל התושבים.

בכפר שמריהו  מהווים בני גילים אלה-    20.3% מכלל התושבים.

ברמת-גן מגיע שיעורם של הקשישים ל-  18.0% מכלל התושבים.

בתל-אביב גרים וחיים בני גילים אלה-     16.9% מכלל התושבים.

בסביון אנו מוצאים גם כן אחוז נכבד-      16.0% מכלל התושבים.

בקרית טבעון מהווים הקשישים-             15.5% מכלל התושבים.

 חשוב לזכור שבחתך הארצי מהווים גילאים אלה רק 10% לערך. פירושו של דבר שבכל היישובים שנכללו ברשימה עולה אחוז בני ה-65+ על שיעורם היחסי באוכלוסייה בכלל.

בסקר הבעלות על מוצרים בני קיימא שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, התגלו נתונים מפתיעים. בחמישה מן המוצרים היה אחוז הקשישים שיש להם בעלות על המוצרים הללו גבוה יותר מהאחוז באוכלוסייה בכלל, למשל:

תנורי בישול ואפייה -  56.5% בכלל האוכלוסייה, ו – 66.2% בין הקשישים.

מזגני אוויר            -  57.9% בכלל האוכלוסייה, ו – 60.1% בין הקשישים.

טלוויזיות צבעוניות -   92.7% בכלל האוכלוסייה, ו – 95.4% בין הקשישים.

מנוי לכבלים/ללווין -   73.7% בכלל האוכלוסייה, ו –  77.5% בין הקשישים.

קו טלפון אחד לפחות 91.7% בכלל האוכלוסייה, ו –  97.3% בין הקשישים.

זאת ועוד. סקר הוצאות משק הבית מעלה כי ההוצאה למשק בית של קשישים (ההגדרה היא כל בית שיש בו יחיד או זוג קשישים), הייתה

כ – 73% מהוצאות משקי הבית של כל שכבות האוכלוסייה. במספרים מוחלטים פירושו: 11,568 ₪ לחודש בכלל האוכלוסייה לעומת 8,445 ₪ לחודש בין הקשישים.

אם נניח שיש בישראל כ- 350,000 משקי בית של קשישים (למרות שמספרם מגיע ל – 640,000, יש לקחת בחשבון את אחוז הבודדים – אלמנות ואלמנים- שהוא גבוה מהממוצע הכללי), כי אז נקבל את המכפלות הבאות:

 350,000 בתי אב כפול 8,445 ₪ הוצאה חודשית לכל בית אב,

משמעותו – 2 מיליארד ו- 955 מיליון ₪ בחודש!!!.

במונחים שנתיים אנו מקבלים את הנתון המדהים והלא ייאמן שציבור הקשישים, בעל הדימוי הנחות והדל (תרתי משמע), מוציא סכום עתק של

 כ –35 מיליארד ₪!!!.

אלה הן העובדות לאשורן, הן לרע והן (גם) לטוב!.

ב.  על אמונות, סטיגמות וסטריאוטיפים

מהו בעצם הקושי העיקרי בהבנת התהליכים הכבירים המשנים כליל את צביונו ואופיו של הלקוח המבוגר?

נראה שקשה לנו להשתחרר מן הכבלים של האמונות והסטיגמות שעליהן גדלנו. דמותו של האדם המבוגר ממשיכה גם כיום להצטייר בראשנו כפי שקלטנו אותה בילדותנו ובהתבגרנו, ודומה שלא הבחנו בשינויים העצומים שהתחוללו בשנים האחרונות בקרב אוכלוסייה זו, שינויים שטרם הגיעו לכלל מיצוי והתגבשות.

לפי תפיסתנו המיושנת, האדם המבוגר מן ההכרח שיהיה חולה, לא מעודכן, דל אמצעים, מרוחק מן האופנות העכשוויות, משתרך מאחור ואינו מדביק את סממני "הקדמה".

 לא ראינו כיצד השיל מעליו את הארכאיות, כיצד המריץ את צעדיו בהליכת האימון, כיצד זקף את ראשו בהכירו בערך עצמו, כיצד גמר אומר "לעשות לביתו" ולהפיק משנותיו המאוחרות את מירב ההנאה, התענוג והתועלת שניתן להפיק.

 לא שמנו לב כיצד מתח את עורו, חישל את שריריו הרפויים, צבע את שערותיו, הרחיב את תחומי התעניינותו, גיוון את תחביביו, פיתח את פעילות ההתנדבות שלו.

 גילינו קהות חושים לתהליך בו הוא שם את עצמו במרכז התעניינותו, והחליט שעשה די והותר למען צאצאיו. הסתכלנו בפליאה על שינוי סדרי העדיפויות שלו, ועל נכונותו להשקיע בעצמו משאבי זמן וכסף.

לפתע חיים אנו בחברה שכל אדם עשירי או עשירי בה הוא מעל גיל 65, ובעוד עשרים שנה כל אדם שביעי (!) יהיה שייך לקבוצת גיל זו.

האם אין זו מהפיכה של ממש? האם יתכן שלא הבחנו בה עד כה? האם אנו נערכים לקראתה?

ג.   המחדל העסקי שיווקי

תורה של ההתפכחות הגדולה עוד יגיע, אבל כבר עתה מותר לשאול כיצד זה "מפספס" עולם העסקים והשיווק את ההתפתחות הכבירה הזו? כיצד זה לא השכיל לאחוז בזנבה, ללמוד את משמעויותיה, להבין את השלכותיה, לנצל את הזדמנויותיה?

אם נקרא בעיון את הנתונים הסטטיסטיים המעודכנים על כוח הקניה הגדל של הלקוח המבוגר, תגבר פליאתנו שבעתיים, נוכח מה שמתפתח כמחדל העסקי והשיווקי הגדול ביותר של ראשית  המאה ה 21.

צאו וחשבו איזה פוטנציאל עצום מונח כאן, ממש לפתחם של השיווק ועולם העסקים בשורה ארוכה של תחומים ונושאים:

¯         מוצרי טיפוח וחן

¯         מוצרי בריאות

¯         תפריטים מותאמים

¯         תוספי מזון

¯         ביגוד והלבשה

¯         תחזוקת הגוף

¯         טיולים ונופש

¯         ייעוץ פיננסי והשקעות

¯         פעילויות פנאי לסוגיהן

¯         העשרות אינטלקטואליות

¯         שירותים אישיים

 תעשייה גדולה ומגוונת יכולה לקום ולהתפתח סביב התחומים הללו והקשורים בהם, על ידי יזמים נבונים, בעלי חזון ומעוף הרואים בבהירות את הנולד.

 למרות זאת, דומה שההתעוררות של עולם העסקים כלפי הפוטנציאל המתפתח היא איטית ומסורבלת, וכי עודנו שבוי בקונספציה הגורסת ש"העולם שייך לצעירים".

יתכן שמי שחושב כך שייך לאותם צעירים שמאחוריהם ניצבים מבוגרים שמוכנים או יכולים לממן את משובותיהם.

 לעומתם ניצב פלח שוק מעניין, משתנה, מאתגר, מבטיח שכנראה טרם אמר את דברו, ועשוי לספק הפתעות לא מעטות לכל אלה שהתעלמו ממנו או לא לקחו בחשבון את הנזק הצפוי להם מהתעלמות זו.

 מן ההתבוננות במתרחש בארה"ב של אמריקה וברבות ממדינות המערב דומה שגל עצום של התעוררות שוטף אותן בכל הקשור בפנייה אל פוטנציאל הקניה של הגיל המבוגר ובמיצויו של פוטנציאל זה.

 בישראל הנושא עדיין מוזנח, הטיפול בו נרפה ואיטי, וההתעוררות טרם הגיעה לעולם העסקים והשיווק.

 ראוי שלכל אלה ייאמר: "יפה שעה אחת קודם!".

 

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אברהם אלון

מאת: אברהם אלוןגיל הזהב17/06/131589 צפיות
רוב המשפחות בארץ הן רב דוריות. למרות "הדבק החברתי" האופייני לישראל נוצר פער גדול, לעיתים לא ניתן לגישור, בין הדור המבוגר (סבים וסבתות) ובין הדור השלישי (נכדים ונינים). ההתקדמות הטכנולוגית המואצת, קצב החיים המטורף, המרדף אחר כסף, תהילה והישגים, מאפיינים את הדור הצעיר ומותירים את הקשישים הרחק מאחור. לעיתים יש תחושה כבדה של ניכור אמיתי, חרף האהבה והכבוד ההדדיים. האם העניין "אבוד"? מה ניתן לעשות בפועל? המאמר מתאר את סיבות התופעה ושורשיה ומציע פתרונות מעשיים רבים.

מאת: אברהם אלוןגיל הזהב15/08/101499 צפיות
אדם זקן, אלמן, אב לשלושה וסב לשבעה, יושב ומהרהר בחייו ובמצבו. עולים במוחו מחשבות אודות הקשר המשפחתי, תכיפות הביקורים, מהות ועומק היחסים הבין דוריים. חרף המסקנות העגומות יש שביב תקווה במחשבותיו.

מאת: אברהם אלוןגיל הזהב25/01/102250 צפיות
מחקרים עדכניים מערערים על המוסכמות המקובלות לגבי תפקודו של המוח המבוגר. מתרבים הסימנים שגם בגיל מתקדם אפשר לשמור על חדות המחשבה ולשמר את רוב היכולת השכלית, חרך העלייה בגיל. המאמר מספר על דוגמא אחת מרתקת בנושא חשוב זה.

מאת: אברהם אלוןגיל הזהב08/12/091320 צפיות
האם אדם מבוגר או קשיש יכול ללמוד כמו בימי נעוריו? האם יכולת החשיבה שלו או זיכרונו מאפשרים לו ללמוד? מה אומרים המחקרים החדשים בנושא? מדוע מסקנותיהם מפתיעות אפילו את חוקרי המוח?

מאת: אברהם אלוןגיל הזהב28/11/091583 צפיות
מה גורם לו לאדם לשוב לעברו בתכיפות הולכת וגוברת, ככל שגילו מתקדם? איזה מין דיאלוג מנהל האדם עם גילו? מהן נקודות המבט השונות מאד של השניים? כולנו חובבי נוסטלגיה, בעת שהיא מובילה אותנו אל אחרועים מרגשים או חיוביים בחיינו הפרטיים או הלאומיים. במאמר - מבט אחר על הנושא.

מאת: אברהם אלוןגיל הזהב07/11/091213 צפיות
בישורת האחרונה של החיים נוטה האדם להתמקד בעברו. העתיד נראה לו קצר, בעייתי, קשה. המאמר קורא להפנות את הראש קדימה ו"להמציא" עתיד אליו כדאי לשאוף ולמענו כדאי לחיות.

מאת: אברהם אלוןגיל הזהב04/11/091629 צפיות
הררי מילים נכתבו על הזיקנה. דוד אבידן המנוח כתב: "אדם זקן - מה יש לו בחייו"? אכן, הזיקנה נתפסת כמאוסה, עלובה, מסכנה. אומרים שהצעירים שונאים את הזקנים כיוון שהם מראים להם איך ייראו פעם. ואילו הזקנים שונאים את הצעירים כיוון שהם מזכירים להם איך הם עצמם נראו פעם. האם אין מנוס מזיקנה כזו? היש דרך לחיות קשישות וזיקנה מאושרות? איך עושים את זה? על כך - במאמר.

מאמרים נוספים בנושא שיווק

מאת: קורן דורשיווק06/07/222389 צפיות
כיצד ניתן לשווק בפייסבוק עם הכלים המתקדמים שיש היום בדפים עסקיים בפייסבוק? טיפים חשובים

מאת: nirשיווק24/06/213625 צפיות
הקמת אתר עסקי בפייסבוק הינו כלי מצוין המאפשר לכם לפרסם את עצמכם ולהגיע אל קהלים חדשים, המחפשים אחר המוצר או השירות אותו אתה מציע ולשמר את הלקוחות הקיימים שלכם.

מאת: ישראל רף שיווק31/05/213795 צפיות
העובדים הם המנוע של העסק פנקו את העובדים במארזי שי, עציצים ממותגים, ותקבלו מנוע טורבו עבור העסק שלכם עם מסר ממותג בעציץ להעניק חוויה בלתי נשכחת לחיזוק הקשר עם העובדים והלקוחות שלכם. פנו אלינו נשמח לעזור ישראל רף 052-2978583

מאת: שלום כהןשיווק02/05/175465 צפיות
אף יום הולדת אינה שלמה בלי מסיבה נחמדה, קטנה או גדולה, שמאפשרת לנו לעשות בדיוק את זה וגם לחגוג את שעתיד לבוא.

מאת: שלום כהןשיווק16/11/162636 צפיות
מעבר דירה זה בדרך כלל מסוג אותם הדברים שמאוד לא קל להתמודד איתם. הדבר הראשון שצריך לעשות הוא לקבל את ההחלטה ולמצוא את הדירה שאליה עוברים, ומייד לאחר מכן מתחילה העבודה. צריך למיין את החפצים, כי איזה זמן טוב יותר יש מאשר מעבר הדירה כדי להיפרד מכל מה שכבר לא משמש אתכם?

מאת: שלום כהןשיווק28/08/162961 צפיות
זה לא משנה אם יש לכם אתר אינטרנט או לא, אם יש לכם עסק קטן או גדול. כיום כל עסק שרוצה להצליח חייב שיהיה לו לוגו מתאים אשר ישדר על הגל של השירותים שהעסק בוחר להעניק לשירותיו. כך שאם יש לכם מסעדת דגים לדוגמה, תצטרכו כמובן לדאוג לכך שהלוגו ישדר על הקונספט הזה, תוכלו לעצב לוגו בהשראה של ים או כזה שמופיעים בו דגים. האפשרויות הינן רבות למדי וכל מה שאתם צריכים לעשות זה פשוט לבחור מבחינתכם.

מאת: SEOMANשיווק25/05/162070 צפיות
אפילו מתנות קטנות לעובדים עשויות לשווק את העסק שלכם בצורה מעולה ולשלב חוויית יחסי עובד מעביד נפלאה.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica