חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

שעשועי היגיון, התעמלות מוח והיכולת השכלית בגילים מתקדמים

מאת: אברהם אלוןגיל הזהב25/01/20102242 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

אני יושב בחדר הספרייה בבית הדיור המוגן "בית שבעה כוכבים". מסביבי בחצי עיגול כתריסר וחצי גברים ונשים. פניהם משדרות ציפייה דרוכה. זהו המפגש השבועי המרתק של החוג המיוחד לשעשועי היגיון. מניין שנותיהם של היושבים מסתכם בלמעלה מ – 1,500 שנות אדם!!! מה שמעיד שאינם צעירים עוד.

ודאי תשאלו מה לאנשים אלה ולחוג המתמקד בשעשועי היגיון? התשובה טומנת בחובה הפתעה: בחוג נעשה ניסיון לקרצף את שכבות החלודה ממוחם של המשתתפים, ולהקנות למוחותיהם ולזיכרונם להיות גמישים יותר, פעילים יותר ויעילים יותר.

לא קל היה לאסוף קבוצה נבחרת של אנשים שלא יירתעו ממטרות כה שאפתניות, ויהיו מוכנים לקחת חלק בהרפתקה כמעט פרועה. אט אט התקבצו ובאו גברים ונשים שהחליטו "לשים את נפשם בכפם" ולהתמודד עם האתגרים של "התעמלות המוח" על כל המשתמע ממנה.

פתחנו את החוג בסדרה של שאלות מחשבה, שעשועי חשיבה ותשבצי היגיון.  ההתחלה הייתה קשה. לפתע נחתו על המשתתפים שאלות משונות שמעולם לא הכירו שכמותן:

1.      " למה ג'ירפה ופיל הן שלוש חיות?

2.       באיזה צבעים צבועה התמונה הבאה?

  מודא, מוח, בוהץ, קורי, רופא.

3.       שלשום הלך יואב לקולנוע. הוא ידע שמחרתיים יהיה יום חמישי. איזה יום היום?

ראיתי את קמטי המצח של האנשים ואת תחושת האכזבה על פניהם, כאשר ניסו שוב ושוב לפצח את החידות התמוהות. בהדרגה למדנו את הלוגיקה העומדת מאחורי חידות ההיגיון, והבעות האכזבה התחלפו בחיוכי ניצחון ושביעות רצון, כאשר החלו פותרים בכוחות עצמם את החידות הבאות.

בפרק הבא העמדנו במוקד את תפקוד הזיכרון. שאלנו: מדוע אנחנו שוכחים? מדוע זיכרוננו נחלש ולעיתים בוגד בנו? האם יש דרך להתמודד עם הרעות החולות הללו? איך מונעים את הבהלה בעת ששכחנו את שמו של הדובר אלינו, או היכן השארנו את המפתחות או המשקפיים, ואולי שכחנו לנעול את הדלת כשיצאנו מהבית? לכבות את האור?

למדנו שקיימות טכניקות פשוטות לארגן את הזיכרון כך שכמות הדברים הנשכחים וחשיבותם ילכו ויתמעטו. כולם מיהרו לתרגל את הטכניקות שלמדנו וחזרו לדווח בשמחה על שיפור ניכר בתפקוד הזיכרון שלהם.

משנמוגו פחדי השכחה הגענו לפרק העוסק בדמיון מודרך. ערכנו שורה של גירויים, כמו התחלות של סיפורים או אגדות, או התבוננות בתמונת נוף מעניינת, כשהמשתתפים אמורים לכתוב מה עולה בדמיונם בעקבות הגירויים הללו.

גם כאן הגענו להישגים מופלאים. שמענו יחד כיצד ארגו הנשים והגברים שבחוג סיפורים עתירי דמיון ועלילה אשר ריתקו את כולנו. הם עצמם ציינו שלא האמינו שיגיעו לכך.

אני מתמיד לעודד אותם, מביא ממצאי מחקרים חדשים, המוכיחים שיכולת הלמידה אינה נעלמת גם בגילים המבוגרים מאד, שניתן לפתח את הדמיון ולהשתמש בו, שאין להיבהל משכחה מקרית ויש דרכים להתמודד איתה.

אני מספר להם על מורי ורבי, הפרופסור ישעיהו לייבוביץ שנהג לדבר על "התאים החומים בראשנו ". להערתו של אחד הסטודנטים שטען שהתאים נקראים "אפורים", השיב הפרופסור המלומד: "הם הפכו לחומים בגלל החלודה..."

אחר כך עברנו לעסוק בפרק התקשורת הבין דורית. בפרק זה עולות שאלות לאין ספור:

·        מדוע הקשר הבין דורי כה רדוד וקלוש?

·        מה גורם למבוגרים קשיי הבנה עם הדור הצעיר למרות בקיאותם בעברית?

·        איך משפרים ומעמיקים את השיח הבין דורי?

·        איך משפיעה התקשורת על מקומו ומעמדו של הדור המבוגר במשפחה?

·        מה עושים בפועל מחר בבוקר?

כך אנו נעים ונדים בין אתגרי חשיבה וחידות היגיון, שעשועי מוח ותרגילי זיכרון, הפעלת הדמיון ופיתוח יכולת ההקשבה, שיפור התקשורת וחיזוק הביטחון העצמי.

לאן אנו חותרים להגיע? ליכולתם של המשתתפים לשלוט בהתנהלותם ולשפר את איכות חייהם באופן מתמיד ורצוף.

 

 

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אברהם אלון

מאת: אברהם אלוןגיל הזהב17/06/131583 צפיות
רוב המשפחות בארץ הן רב דוריות. למרות "הדבק החברתי" האופייני לישראל נוצר פער גדול, לעיתים לא ניתן לגישור, בין הדור המבוגר (סבים וסבתות) ובין הדור השלישי (נכדים ונינים). ההתקדמות הטכנולוגית המואצת, קצב החיים המטורף, המרדף אחר כסף, תהילה והישגים, מאפיינים את הדור הצעיר ומותירים את הקשישים הרחק מאחור. לעיתים יש תחושה כבדה של ניכור אמיתי, חרף האהבה והכבוד ההדדיים. האם העניין "אבוד"? מה ניתן לעשות בפועל? המאמר מתאר את סיבות התופעה ושורשיה ומציע פתרונות מעשיים רבים.

מאת: אברהם אלוןגיל הזהב15/08/101494 צפיות
אדם זקן, אלמן, אב לשלושה וסב לשבעה, יושב ומהרהר בחייו ובמצבו. עולים במוחו מחשבות אודות הקשר המשפחתי, תכיפות הביקורים, מהות ועומק היחסים הבין דוריים. חרף המסקנות העגומות יש שביב תקווה במחשבותיו.

מאת: אברהם אלוןגיל הזהב08/12/091314 צפיות
האם אדם מבוגר או קשיש יכול ללמוד כמו בימי נעוריו? האם יכולת החשיבה שלו או זיכרונו מאפשרים לו ללמוד? מה אומרים המחקרים החדשים בנושא? מדוע מסקנותיהם מפתיעות אפילו את חוקרי המוח?

מאת: אברהם אלוןגיל הזהב28/11/091576 צפיות
מה גורם לו לאדם לשוב לעברו בתכיפות הולכת וגוברת, ככל שגילו מתקדם? איזה מין דיאלוג מנהל האדם עם גילו? מהן נקודות המבט השונות מאד של השניים? כולנו חובבי נוסטלגיה, בעת שהיא מובילה אותנו אל אחרועים מרגשים או חיוביים בחיינו הפרטיים או הלאומיים. במאמר - מבט אחר על הנושא.

מאת: אברהם אלוןגיל הזהב07/11/091208 צפיות
בישורת האחרונה של החיים נוטה האדם להתמקד בעברו. העתיד נראה לו קצר, בעייתי, קשה. המאמר קורא להפנות את הראש קדימה ו"להמציא" עתיד אליו כדאי לשאוף ולמענו כדאי לחיות.

מאת: אברהם אלוןגיל הזהב04/11/091623 צפיות
הררי מילים נכתבו על הזיקנה. דוד אבידן המנוח כתב: "אדם זקן - מה יש לו בחייו"? אכן, הזיקנה נתפסת כמאוסה, עלובה, מסכנה. אומרים שהצעירים שונאים את הזקנים כיוון שהם מראים להם איך ייראו פעם. ואילו הזקנים שונאים את הצעירים כיוון שהם מזכירים להם איך הם עצמם נראו פעם. האם אין מנוס מזיקנה כזו? היש דרך לחיות קשישות וזיקנה מאושרות? איך עושים את זה? על כך - במאמר.

מאת: אברהם אלוןגיל הזהב29/10/091411 צפיות
איך לשמור על עירנות המוח בגיל המבוגר? האם ניתן לחדד את יכולת החשיבה? מה לעשות עם הזיכרון ההולך ונחלש? האם להשלים עם התופעות הללו או להתמרד נגדן? מה עושים בפועל?

מאמרים נוספים בנושא גיל הזהב

מאת: simply smartגיל הזהב01/04/216112 צפיות
בתי אבות ודיור לגמלאות עומדים בפני אתגרים, אך הביקוש למוצרים אלה רק יגדל ככל שאוכלוסיית המדינה מתבגרת בכתבה הבאה נרחיב על כך:

מאת: רוני הכהןגיל הזהב04/12/171853 צפיות
יותר ויותר מבוגרים מוצאים כי רכישת קלנועית למכירה היא פעולה שעומדת בכל התנאים לעולם חדש של תנועה עצמאית למדי עבורם.

מאת: שרון צרפתיגיל הזהב28/09/162019 צפיות
חשוב תמיד להיות מעורים בנעשה ולא להזניח מצב נפשי שהחל מדכדוך קל והתקדם אל עבר דיכאון של ממש שממנו כבר קשה לצאת. עבור הגיל השלישי מומלץ להתקדם בעזרת פסיכוגריאטר שמכיר את העולם הזה מקרוב ויכול בצורה מקצועית להקל על הכניסה וההשתלבות בתוכו.

מאת: רועי כץגיל הזהב11/09/162139 צפיות
מכירות חיתולים למבוגרים במבצע מקדמות סטטיסטיקה שאומרת שאחד מתוך ארבעה אנשים עשוי להזדקק לשימוש באחד הסוגים הנפוצים.

מאת: רועי כץגיל הזהב28/07/162053 צפיות
הזדקנות עשויה להיות תהליך מורכב. אתה חווה כתמים כבדים על העור, תנועתך איטית יותר, ואתה לוקח יותר כדורים מאשר ג'ניס ג'ופלין במיטב שנותיה.

מאת: נינה כהןגיל הזהב27/12/152039 צפיות
אם היינו בודקים את מצבם של קשישים בישראל של לפני כשלושה או ארבעה עשורים, היינו מקבלים תמונה שונה לגמרי מזו שאנו רואים היום.

מאת: נינה כהןגיל הזהב27/12/151706 צפיות
בנים ובנות של הורים רבים רואים כיצד מגיע הרגע שבו האדם שיקר להם כל כך אינו מסתדר לבד בחייו. כלומר, שלעתים גם אדם צלול לא מצליח לבצע בעצמו פעולות שלכל אדם אחר נראות שגרתיות ופשוטות מאוד.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica