חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

התקדמות המצאתית

התקדמות המצאתית - הנה מושג המוגדר בחוק כהתקדמות אשר איננה ברורה או מובנת מאליה לאיש המקצוע הממוצע, בהתייחס לפרסומים אשר קדמו למועד הגשת הבקשה לפטנט. אל מול בחינת החדשנות, בחינת ההתקדמות ההמצאתית איננה פשוטה, מהסיבה שההגדרה מיהו איש המקצוע ה"ממוצע" איננה אובייקטיבית. הממציא יצטרך לשאול את עצמו שאלה שתבהיר האם המצאתו אכן מהווה "ניצוץ המצאתי". המצאתו לא בהכרח  חייבת להיות גאונית, אבל רצוי שתכיל אלמנט מובהק שאינו מובן או ברור מאליו.

ומהו אותו אלמנט ברור או מובן מאליו?
כיום, עכבר המחשב (שהפטנט הראשון עליו ניתן בשנת 1970 ומספרו 3,541,541 US.) הינו מכשיר מובן מאליו, אך בעבר, בשנת 1963, היה העכבר מוגדר באופן מובהק כתקדמות המצאתית. מכיוון שכך בעת בחינת המצאה לקבלת רישום פטנט מתייחסים לפרסומים הדומים ו/או קרובים לנושא ההמצאה כפרסומים המתארים את המובן מאליו, אומדן ההתקדמות ההמצאתית יתבסס על ההבדל בין ההמצאה הנבדקת לפרסומים הנ"ל.

קיימים מספר מבחנים ודוקטרינות לעניין בחינת ההתקדמות המצאתית. המבחן המקובל לבחינת ואומדן ההתקדמות ההמצאתית מתנהל כך: ראשית, מבצעים חיפוש לאיתורם של פרסומים קרובים לנושא ההמצאה הנבדקת. אם אכן נמצא פרסום המתאר את ההמצאה במלואה, הרי שהיא איננה חדשה ולא ניתן לרשום לה פטנט. אם לא אותר פרסום המתאר את ההמצאה, אך נמצאו פרסומים אחרים בנושא ההמצאה, גם אם כל פרסום מתאר רק חלק מההמצאה ורק מצירופם ניתן להגיע להמצאה, אזי תחשב ההמצאה הנבדקת למובנת מאליה, זאת על פי ההנחה שאיש מקצוע שנחשף לפרסומים הללו יכול היה לעשות את "הצעד הנוסף" ולחבר את חלקי "הפאזל" לכדי המצאה, חיבור שכזה  שולל מההמצאה את אלמנט ה"ניצוץ המצאתי".

אם דחה בוחן הפטנטים את ההמצאה על יסוד היותה מובנת מאליה על סמך איחודם של פרסומים כאלו ואחרים, יצטרך הממציא לנמק מדוע צירופם של הפרסומים לכדי ההמצאה לא יכולים להיות מובנים מאליהם לאיש מקצוע "ממוצע". זאת על פי לשון החוק בישראל (בארה"ב: a person having ordinary skill in the art). נימוקים כאלו יכולים לגרוס כי אין סיבה לחבר בין הפרסומים משום שהנם מתחומים טכנולוגיים שאינם קשורים, או שהחיבור ביניהם לא הוצג כאפשרות בעבר.

המציא יכול גם לטעון שהפרסום שמצא הבוחן אינו מכיל תיאור מפורט  שאיש מקצוע יוכל לבצע ועל כן איננו פרסום קביל. אם נמצאו על ידי הבוחן פרסומים רבים שבאיחודם הורכבה ההמצאה, ניתן לטעון שריבוי הפרסומים מעיד על כך שההמצאה איננה מובנת מאליה לאיש המקצוע הממוצע. ניתן גם לטעון כי צירוף הפרסומים שהציג הבוחן מניב תוצאה אחרת מההמצאה הנבחנת, וניתן כמובן, לנסות לקבול כנגד פרסום שהציג הבוחן כי הוא ישן מאד ולמעשה לא מומש מעולם.

ההתמודדות של ממציא עם בוחן הפטנטים והשגות על טענות הבוחן לגבי הימצאותה של התקדמות המצאתית ואם לאו הנו נושא רחב ביותר וסקירה זו הנה בגדר "קצה הקרחון".

אין לראות במאמר זה ייעוץ מקצועי

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אדיסון עורכי פטנטים

מאת: אדיסון עורכי פטנטיםפטנטים28/11/101165 צפיות
תחום חדש אליו התוודענו בשנים האחרונות הוא תחום מסחור הפטנטים במכירות פומביות המתנהלות בדומה למכירות פומביות רגילות אחרות.

מאת: אדיסון עורכי פטנטיםפטנטים25/03/101194 צפיות
מדריך קצר למבקש פטנט - הרשימה מעניקה מושג ראשוני על רישום פטנטים בישראל, הזכויות שמעניק הפטנט, חשיבותו של פטנט מבחינה מסחרית, הקריטריונים לקבלת פטנט, עלויות רישום פטנט

מאמרים נוספים בנושא פטנטים

מאת: Daniel.Bפטנטים26/03/171486 צפיות
רישום פטנטים מבוצע אצל רשם פטנטים של מדינה מסוימת. ניתן לרשום המצאה חדשנית כפטנט אבל קבלת פטנט על אפליקציה מסובכת יותר מקבלת אישורים על המצאות אחרות. בארה"ב מקובל יותר לאשר פטנטים על אפליקציות, אך לא כן באירופה. רישום פטנט בישראל הוא בדומה לנהוג באירופה אם כי בשנים האחרונות מאושרים באופן יחסי יותר פטנטים על אפליקציות.

מאת: Daniel.Bפטנטים26/03/171675 צפיות
פטנט הוא זכות שניתנת לממציא לבלעדיות על המצאתו. זוהי זכות מוגבלת בזמן שמתקבלת לאחר הגשת בקשה לרישום הפטנט ושמוגבלת גם למדינה שבה הוגשה הבקשה, אם כי ישנן אמנות בין-לאומיות המקלות על רישום הפטנט גם במדינות החברות באמנה.

מאת: רוני הכהןפטנטים01/08/161835 צפיות
איך עוברים על פני הדברים ההכרחיים על מנת שזה יהיה עורך מקצועי לפי כל אמות המידה הסטנדרטיות במדינת ישראל?

מאת: ראובן ברמןפטנטים28/08/152389 צפיות
אם זו ההיכרות הראשונה שלך עם תחום הפטנטים, אלה עשר הנקודות שכדאי לדעת.

מאת: ראובן ברמןפטנטים16/07/151735 צפיות
המאמר מתאר את הפרקים של בקשת פטנט, כפי שהתגבש בעולם במשך השנים

מאת: ראובן ברמןפטנטים14/07/151844 צפיות
עורך הפטנטים ראובן ברמן מחברת אדיסון עורכי פטנטים מדבר על האפשרויות העומדות בפני המוסדות הפיננסיים למנוע מגורם בלתי מורשה לחגוג על חשבון הלקוחות שלהם

מאת: רוני הכהןפטנטים19/11/142191 צפיות
פטנט חדש לבית הוא הזדמנות לשפר את איכות החיים, אם יש לכם רעיון טוב זה הזמן לקדם את התהליך, פיתוח פטנטים הוא תחום בו כל אחד יכול להצליח בעזרת ליווי מקצועי תומך.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica