חפש מאמרים:
שלום אורח
28.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

טיפול בנזעי חשמל – ECT) Electroconvulsive Therapy), עבור הטיפול בדיכאון חמור,מאניה וסכיזופרניה

מאת: ד"ר ביביאן סדיהבריאות הנפש28/06/201014350 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק
לפני שנדון בנושא זה באופן מפורט, חשוב לציין שאין לבלבל טיפול בנזעי חשמל -ECT עם אלקטרותרפיה באמצעות גירוי גולגולתי – CES
Cranial Electrotherapy Stimulation, טיפול אשר מסופק באמצעות אלפא-סטים.

אלפא-סטים פועל עם סוללת 9 וולט ומשתמש במיקרו-אמפרים (מיליונית האמפר) של חשמל על מנת לטפל בדיכאון, חרדה, לחץ נפשי ונדודי שינה. CES הינה שיטת טיפל בטוחה ויעילה מאוד והתופעות לוואי הן מינוריות ומוגבלות מאוד. תופעות הלוואי היחידות אשר נשאבו ממחקרים עם מעל ל-6,000 מטופלים (שטופלו עם CES) הן כאבי ראש, אשר מתרחשת אצל 1 מכל 506 מטופלים, וגירוי עור אצל 1 מכל 910 מטופלים.

בהשוואה, טיפול בנזעי חשמל- ECT הידוע גם בתור טיפול בחשמל, אשר משמש פסיכיאטרים לטיפול במטופלים עם דיכאון חמור,מאניה וסכיזופרניה, מיישם זרם אשר גדול פי אלף מ-CES ודורש התחשבות זהירה בשל תופעות הלוואי וסיכוניו הרציניים כפי שנידון במאמר זה.

הגדרה שלטיפול בנזעי חשמל – ECT

טיפול בנזעי חשמל- ECT הוא פרוצדורה שבה זרמים חשמליים מועברים דרך המוח, ובאופן מכוון גורמים להתקף קצר. נראה כי זה גורם לשינויים בכימיה של המוח שיכולים להפחית תסמינים שלמחלות נפשיות מסוימות. עם זאת 70 שנה לאחר שהוכר לראשונה, טיפול בנזעי חשמל- ECT נשאר בגדר טיפול שנוי במחלוקת.

רוב הסטיגמות שמשויכות לטיפול בנזעי חשמל- ECT מתבסס ותעל טיפולים ברוטאליים ומוקדמים שבהם מנות גבוהות של חשמל סופקו ללא חומר הרדמה, מה שהוביל לאובדן זיכרון ולמוות.

טיפול בנזעי חשמל- ECT הינושונה למדי כיום. טיפול בנזעי חשמל- ECT עדיין יכול לגרום לתופעות לוואיו סיבוכים, אבל כעת הוא משתמש בזרמים חשמליים אשר חושבו באופן מדויק, אשר מסופקים בתצורה מבוקרת על מנת להשיג את התרומה הרבה ביותר עם כמה שפחות סיכונים אפשריים.

מדוע טיפולבנזעי חשמל ECT - מיושם

בגלל שהוא עשוי להביא לשיפורים מהותיים בתסמינים בצורה מהירה יותר מפסיכותרפיה או תרופות, טיפול בנזעי חשמל ECT -יכול להוות אפשרות טיפול טובה יותר עבור חלק מהאנשים. טיפול בנזעי חשמל ECT -יכול לעזור למנוע התאבדות אצל אנשים אשר מדוכאים באופן חמור, לדוגמא. ניתן לנסותו כאשר טיפול תרופתי אינו נסבל או כאשר סוגים אחרים של תרפיה לאהוכיחו כיעילים. טיפול בנזעי בחשמל יכול גם לבוא לשימוש על מנת לסייםאפיזודה של מאניה חמורה.

טיפול בנזעי חשמל- ECT מומלץבאופן הכי שכיח עבור אנשים עם:

· דיכאוןחמור, המלווה בפסיכוזה, כוונות אובדניות או סירוב לאכול

· מאניהשלא השתפרה לאחר טיפול תרופתי

· סכיזופרניה,כאשר התסמינים חמורים או כאשר התרופות אינן מספיקות.

החלטה בין אם טיפול בנזעי חשמל- ECT הוא אפשרות טובה בשבילך או בשביל אדם אהוב יכולה להיות קשה במיוחד. האם טיפול בנזעי חשמל- ECT צריך להוות את בחירת הטיפול הראשונה שלך? או האם הואצריך לשמש בתור מוצא אחרון? האם הוא יגרום לתופעות לוואי ממושכות? זוהי לאהחלטה שניתן לקבל בקלות. אבל להבין יותר על היתרונות והסיכונים הפוטנציאליים של טיפול יכול לעזור לך להחליט.

הסיכונים של טיפול בנזעי חשמל - ECT

לטיפול בנזעי חשמל (ECT) יש כמהסיכונים ותופעות לוואי אשר כוללים:

· ליקויקוגניטיבי. מיד לאחר טיפול בנזעי חשמל- ECT, אתה עלול לחוות תקופה של בלבול. אתה אולי לא תדע איפה אתה או מדוע אתה שם. ליקוי זה בתהליך החשיבה שלך (קוגניציה) בדרך כלל נמשך מכמה דקות עד לכמה שעות. בכל אופן, ככל שאתה עובר יותר טיפולים, כךהבלבול גם עשוי להימשך זמן ארוך יותר. מפעם לפעם, הבלבול יכול להימשך כמהימים. הוא באופן טיפוסי נעלם כאשר סדרת הטיפולים מסתיימת.

·אובדן זיכרון. טיפול בנזעי חשמל- ECT יכול להשפיע על הזיכרון בכמה דרכים. אתה עשוי להתקשות לזכור אירועים שהתרחשו לפני שהחל הטיפול, מצב הידוע בתור אמנזיה רטרוגרדית.לרוב, אמנזיה רטרוגרדית מטשטשת את זיכרון השבועות או חודשים שהיו עד לפניהטיפול, למרות שלחלק מהאנשים אכן יש בעיות עם זיכרונות מלפני כמה שנים, כמוכן. אתה עשוי להתקשות לשחזר אירועים שהתרחשו במהלך שבועות הטיפול שלך. חלק מהאנשים מתקשים עם זיכרון של אירועים שהתרחשו אפילו לאחר ההפסקת הטיפול בנזעי חשמל- ECT . בעיות זיכרון אלו בדרך כלל משתפרות תוך כמה חודשים.ישנו גם סיכון מינורי של אובדן זיכרון קבוע.

· סיבוכים רפואיים. כמו בכל סוג של הליך רפואי, במיוחדאחד שבו חומר הרדמה מובא לשימוש, ישנם סיכונים לסיבוכים רפואיים. ההערכה הרפואית שקודמת ל-ECT עוזרת לזהות מצבים רפואיים שיכולים לשים אותך תחת סיכון של סיבוכים במהלך הטיפול בנזעי חשמל-ECT, מהשיאפשר לרופאים לנקוט באמצעי זהירות מיוחדים. במהלך הטיפול, קצב הלב ולחץ הדם עולים, ובמקרים נדירים, לרמות שיכולות לגרום לבעיות לב רציניות. טיפולבנזעי חשמל- ECT גם נושא סיכון קטן למוות, בערך כמו בהליכים אחרים שבהם חומר הרדמה מובא לשימוש.

· סוגיות פיזיות. בימים שבהם יש לך טיפול בנזעי חשמל- ECT, אתהעשוי לחוות בחילה, הקאה, כאב ראש, כאב שרירים או כאב בלסת. אלו נפוציםובדרך כלל ניתן לטפל בהם בעזרת תרופות.

איך אתה מתכונן לטיפול בנזעי חשמל -ECT ?

לפני הטיפול הראשון שלך, אתה צריך להשלים בחינה פיזית, בנוסף להערכה פסיכיאטרית. יכולה גם להיות לך התייעצות עם רופא מרדיםעל מנת להעריך את הסיכונים שמשויכים לשהות תחת חומר הרדמה. בחינות אלו עוזרים לוודא שהטיפול בנזעי חשמל-ECT הינו בטוח בשבילך.

ההערכה הרפואית שקודמת ל-ECT בדרךכלל כוללת:

· היסטוריהרפואית

· בחינה פיזית

· בדיקות דם בסיסיות

· אלקטרוקרדיוגרמה על מנת לבדוק עבור סוגי מחלות לב שונים

אתה כמו כן חייב גם לחתום על מסמכי וויתור המאשרים את השימוש בטיפול בנזעי חשמל- ECT. וויתור משמע שאתה מבין אתההליך ואת סיכוניו ויתרונותיו. אם אתה לא מסוגל לספק וויתור כתוב, החוקים הישימים מאפשרים את המינוי של אפוטרופוס חוקי שיכול לאשר את התהליך בשמך אםנחשב כי הוא נחוץ רפואית.

למה אתהיכול לצפות מהשימוש בטיפול בנזעי חשמל - ECT

הליך הטיפול בנזעי חשמל (ECT) אורךכ-10-15 דקות, עם זמן מוסף עבור הכנה והתאוששות. הטיפול יכול להתבצע בזמן שאתה מאושפז או בתור הליך של מטופל-חוץ. בכל אחד מן המקרים, הוא מתבצע תחת הרדמה כללית קצרה. צוות הרופאים שלך יאמר לך מה אורך הצום שלפני ההליך.

כאשר הגיע הזמן להליך, עשויה להיות לך בדיקהגופנית קצרה על מנת לבדוק את הלב ואת הריאות שלך. קטטר תוך-ורידי (IV) מוכנסלזרוע או ליד שלך שבאמצעותו תרופות או נוזלים יכולים להינתן. במהלך ההליך,מוניטורים בודקים בקביעות את הלב שלך, לחץ הדם והשימוש בחמצן. אתה עשוי לקבל חמצן באמצעות מסיכת חמצן.

רופאים ממקמים רפידות אלקטרודות, בערך בגודל שלמטבע, על ראשך. הטיפול בנזעי חשמל (ECT) יכול להיות חד-צדדי, שבו רק צדאחד של המוח נתון לחשמל, או דו-צדדי, שבו שני צידי המוח יכולים לקבל זרמים חשמליים.

הרדמה ותרופות

חומר מרדים מוזרק אל תוך ה-IV על מנתלהוציא אותך מהכרה בכדי שלא תהיה מודע להליך. כמו כן גם מרגיע שרירים מוזרק על מנת לעזור למנוע מהגוף שלך להיטלטל באלימות במהלך ההתקף. מד לחץ דם ממוקם סביב האמה או אזור הקרסול שלך, אשר מונע ממרגיע השרירים לשתק את אותםשרירים. כאשר ההליך מתחיל, הרופא יכול לוודא שאתה באמת חווה התקף באמצעות צפייה בתנועה באותה יד או רגל.

בנוסף לחומר המרדים ולמרגיע השרירים, אתה עשויגם לקבל תרופות אחרות, דבר אשר מותנה במצב הבריאותי שיש לך או בתגובות הקודמות שלך לטיפול בנזעי חשמל- ECT. אתה עשוי גם לקבל מגן פה שיעזורלך להגן על השיניים והלשון שלך מפציעה.

גרימת התקף

כאשר אתה ישן כתוצאה מהחומר המרדים, וכאשר שריריך רגועים, הרופא לוחץ על כפתור במכשיר ה-ECT. זהגורם לזרם החשמלי לעבור דרך האלקטרודות אל תוך המוח שלך, מה שגורם להתקףשבדרך כלל נמשך 30 עד 60 שניות.

בגלל החומר המרדים ומרגיע השרירים, אתה תישאר רגוע ולא מודע להתקף. הסימן החיצוני היחיד לכך שאתה חווה התקף יכול להיותתנועה קצבית של יד או רגל. אבל באופן פנימי, פעילות המוח שלך גדלה באופןדרמטי. זה מתועד על ידי רשמת מוח חשמלית (EEG) באותה הדרך שבה אק"ג (ECG) מודד את פעילות הלב שלך. פעילות מוגברת ופתאומית ב-EEG מסמנתאת תחילתו של ההתקף, ולאחריה רמה יורדת אשר מראה שההתקף הסתיים.

כמה דקות לאחר מכן, ההשפעות של החומר המרדים לטווח קצר ומרגיע השרירים מתחילות להתפוגג. אתה נלקח לאזור התאוששות, שבואתה מבוקר למקרה של בעיות. לאחר ההתעוררות, אתה עלול לחוות תקופת בלבול  שתימשך מכמה דקות עד לכמה שעות או יותר.

התוצאות של טיפול בנזעי חשמל - ECT

אנשים רבים מתחילים לשים לב לשיפור בתסמינים שלהם לאחר שניים או שלושה טיפולים בנזעי חשמל- ECT . שיפור מלא עשוי לקחת זמן רב יותר, בכל אופן. תגובה לתרופות נגד דיכאון, בהשוואה,יכולה לקחת כמה שבועות או יותר.

אף אחד לא יודע לבטח כיצד טיפול בנזעי חשמל-ECT עוזרלטפל בדיכאון חמור ובמחלות נפשיות אחרות. מה שכן ידוע, בכל אופן, הוא שהיבטים כימיים רבים של תפקוד המוח משתנים במהלך ולאחר פעילות ההתקף.חוקרים מפתחים תיאוריה שכאשר טיפול בנזעי חשמל- ECT מסופקעל בסיס קבוע, שינויים כימים אלו נבנים אחד על השני, ובדרך מסוימת מפחיתים תסמינים של דיכאון חמור או מחלות נפשיות אחרות.

זה מדוע טיפול בנזעי חשמל-ECT אפקטיבי ביותר לאחר טיפולים רבים. רוב האנשים שמקבלים את הטיפול בנזעי חשמל- ECT עובריםטיפול שלושה פעמים בשבוע, בדרך כלל למשך שבועיים עד ארבעה שבועות.

אפילו לאחר שהתסמינים שלך משתפרים, אתה ככל הנראה עדיין תצטרך טיפול מתמשך על מנת למנוע הישנות. טיפול מתמשך זה, הידועבתור טיפול תחזוקה, לא חייב להיות טיפול בנזעי חשמל-ECT, אך הואיכול להיות. לעיתים קרובות יותר, הוא כולל תרופות נגד דיכאון, תרופות פסיכיאטריות אחרות או פסיכותרפיה.

למידע נוסף לגביי ECT או שיטות אחרות של גרייה מוחית ניתן להתקשר עם ד"ר ביביאן סדיה בטל': 052-2891034

 
 
 





 
     
     
     
   
   
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ד"ר ביביאן סדיה

מאת: ד"ר ביביאן סדיהבריאות הנפש26/09/112840 צפיות
במאמר זה ננסה לבחון את הסיבה לכך שמספר גדל של אנשי רפואה ומדענים מכובדים קורא תיגר על השימוש הנרחב בתרופות נוגדות דיכאון ועל יעילותן מעבר להשפעת פלצבו.

מאמרים נוספים בנושא בריאות הנפש

מאת: moraleבריאות הנפש24/07/181853 צפיות
לא אחת, אנחנו עלולים למצוא את עצמנו ליד אנשים שחווים התקף חרדה. זה יכול להיות בן או בת משפחה, חבר קרוב או אפילו אדם זר. אנחנו נדע לזהות התקף כזה, במספר צורות, בין אם זה בגלל שהם נמצאים במצב של "שיתוק", כלומר הם לא זזים ולא אומרים מילה, הרבה פעמים הנשימה שלהם תהיה מואצת, יש מקרים בהם נרגיש שהם רועדים ולא מגיבים למרות שברור לנו שהם בהכרה מלאה, נושמים ואין שום בעיה פיזיולוגית שאמורה למנוע מהם להגיב.

מאת: ברסלב מאירבריאות הנפש07/11/171707 צפיות
פדיון נפש - מי צריך לעשות? ומה צריך לעשות? ומי לא ראוי לעשות? דבר טבעי שכל אחד מאיתנו חפץ בחיי חרות הצלחה ומנוחת הנפש, אך מה היא החירות האמיתית ומה היא מנוחת הנפש? פדיון נפש הוא המתקת הדינים כעין רעונן נהיגה כדי להמתיק נקודות רעות של עבירות תנועה... כנסו תבינו.

מאת: אלעד רימובריאות הנפש27/09/161613 צפיות
נשים רבות חוות תופעות רגשיות ופיזיות לאחר לידה הקשורות בשינויים ההורמונליים ובשינוי הסטטוס. לרוב תופעות אלה חולפות מעצמן בתוך מספר שבועות, אך לפעמים הבעיה מתפתחת ומעמיקה לכדי דיכאון אחרי לידה.

הלקוח תמיד צודק, איך לגרום ללקוח להרגיש טוב, מה נכון לענות, איך לא לצאת צודק, איך למכור יותר, טיפול בהתנגדויות לקוח, אימון אישי לחיים, מאמן עסקי: וכאן אבאר, כי איש מכירות טוב, יש לו מראש תשובה טובה לכל התנגדות אפשרית של הלקוח. תשובה כל כך טובה, שמסבירה ללקוח, למה עליו לקנות את המוצר הזה, דווקא בגלל הסיבה שבגללה הלקוח חושב שהוא לא אמור לקנות את המוצר, וכמו שהסברתי את זה במקום אחר. יחד עם זאת, יש לציין ולהסביר, כי לא משנה כמה אתה כאיש מכירות, חושב שאתה חכם / צודק / יודע מה טוב ...

איך לא לדפוק את הלקוח, מוסריות בתהליך מכירה, איך למכור מוצר גרוע, להאמין במוצר, לא מאמין במוצר, איך למכור מוצר יקר, תמיכה נפשית, אימון עסקי: וכאן אבאר, נקודת מבט שחשוב לאיש מכירות לדעת אותה, והיא נקודת המבט על עד כמה הלקוח צריך / רוצה את המוצר שאתה מוכר לו. כי כל מיני סוגים של לקוחות. לדוגמא יש לקוח שרוצה את מה שאתה מוכר לו, ויש לקוח שצריך את מה שאתה מוכר לו, ויש לקוח, שאומר שהוא רוצה, אבל הוא לא צריך וכולי. והעניין הוא, שיש אנשי מכירות שמנסים להיות "מוסריים", והם מרגישים רע ...

טיפול זוגי אחרי בגידה, האם לסלוח על בגידה, מתי לסלוח על בגידה, בעיות בזוגיות, התמודדות עם בגידה, להתגבר על בגידה, מאמן אישי ועסקי, טיפול הוליסטי: עכשיו נגיד בן אדם שבגדו בו אוקי והוא סולח על זה שבגדו בו מה זה אומר, אתה הבנת הייתה נגיד אשתך נגיד בגדה בך ואתה סולח לה על זה מה זה משדר לה? ש: מה זה משדר לה? אליעד: כן חולשה חוזקה. ש: תלוי עד כמה היא מצטערת. אליעד: מה הקשר היא לא מצטערת מה הקשר עכשיו? ש: זה משדר חולשה אם היא לא מצטערת. אליעד: לא חייב מחויב טוב זאת התשובה שלך? ש: לא ...

איך לשכוח מישהו, איך למחוק געגוע, איך לא לפחד מבגידה, איך למחוק זיכרון אהבה, nlp, איך לא לאהוב, מאמן אישי מומלץ, מטפל התנהגותי קוגניטיבי: וכאן אבאר נוסחא, איך לחזק אהבה וקשר רגשי של מישהו למשהו, ואיך להחליש אהבה וקשר רגשי של מישהו למשהו. וממילא גם בצורה הזאת ניתן להשפיע על התלות הרגשית של אותו האדם, בדבר שאותו הוא אוהב. ואסביר גם איך יוצרים התניה בתת מודע, איך יוצרים עוגנים, איך שותלים מחשבות, איך לשכוח אקס, איך לא ליצור תלות רגשית, איך לגרום למישהו להתאהב או לא להתאהב בך, איך ...

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica