חפש מאמרים:
שלום אורח
24.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

נטייה להרס עצמי במערכות יחסים

מאת: בן סולימןדייטינג18/07/20102753 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

בחורה יוצאת לדייט ראשון עם מישהו שהכירה ובאופן אירוני היא שופכת לאוזניו את כל חסרונותיה, מעלליה המיניים בעבר, הפרעותיה הנפשיות, נסיונותיה הספורים לעשן גראס ועוד...

בחור יוצא לפגישה ומגיע לא מקולח, מסריח מזיעה בת יום של קיץ שרבי, וכתם על חולצתו.

פלונית נפגשת לדייט שני עם פלוני שהכירו לה ולא מפסיקה לעקוץ אותו במילותיה, להעכיר את האווירה ביניהם ולמרר לעצמה ולו את הפגישה...

בחור בפאב מחליט להתחיל עם בחורה אבל עד שהחליט לעשות את הצעד סוף כל סוף הוא מגיע עם החבר שלו אליה וחברותיה כאשר כולו שיכור וחסר יכולת לדבר ומתחיל ללעוג ולרדת עליה קשה

מה נסגר עם האנשים הללו? התופעות האלו באמת קורות ואני מאמין שאחד או שניים ממכם הקוראים מזדהה עם התופעה. מה שעומד מאחורי התנהגויות שכאלה היא נטייה להרס עצמי. הפסיכולוגיה קוראת לזאת גם "חבלה עצמית"

נטייה להרס עצמי כשמה כן היא: זוהי נטייה של האדם להרוס לעצמו את האפשרות להשיג דברים שהוא רוצה בהם עד מאד.

נטייה זו יכולה לבוא לידי ביטוי לא רק במישור הרומנטי הבין זוגי אלא כמובן גם בשאר תחומי חיים: נאום מול קהל, מציאת עבודה, עשיית מבחנים, יצירה ועשייה, אומנות וכו'.

מהיכן נטייה זו נובעת ומדוע אנשים עושים בה שימוש על אף הנזק שהיא מסיבה? קיימות שש סיבות עיקריות:

1) שכרה תמיד בצידה - כאשר אנו מחבלים לנו בהצלחה, יוצא שתמיד יצא לנו שכר בצד הדבר. שכר הגנה גדול מאד על הנפש או האגו שלנו. לדוגמא, אדם ששכח את נאומו בבית (מתוך נטייה להרס עצמי בלתי מודעת) עשה זאת משום שאם יצליח בנאום אז יוכל להגיד לעצמו "וואו, כל הכבוד, נאמתי יפה גם בלי הנאום" ואם יכשל בו אז הוא תמיד יוכל להסיט את האשמה לכך שהנאום לא היה בידו ולכן לא הלך לו. אנשים מפחדים מלהחזיק נאום ביד ולא להצליח, כי אז ישאר להם להאשים רק את עצמם. במישור הרומנטי נשים וגברים לעיתים הורסים את הפגישה ביניהם גם מאותה הסיבה. אם יזרקו אותם אז יוכלו תמיד להצתדק ולומר לעצמם: "אה, זה ברור, ממילא באתי לפגישה מסריח" או "אה, אני מבינה אותו לגמרי, למה שהוא יצא איתי אם הייתי כזאת רעה ועוקצנית כלפיו". ואילו כן הצד השני ירצה בהם אז יאמרו לעצמם במקרה הזה: "וואו, למרות שבאתי כזה מלוכלך לפגישה היא רוצה אותי, איזה כיף" או "וואו, למרות שמיררתי לו את כל הפגישה הוא עדיין מעוניין בי, איזה חמוד".

2)  הערכה עצמית נמוכה (משולבת עם הצבת האמת כערך עליון)  - נטייה להרס עצמי נובעת לעיתים גם מהערכה עצמית נמוכה. מי שיש לו הערכה עצמית נמוכה יכול לחבל לעצמו בהצלחה בכדי להתאים לכאורה את המציאות להערכתו העצמית הנמוכה. אדם כזה יכול להדוף מעליו הצלחה ואושר בתחום הבין זוגי משום שזה נוגד את מה שהוא חושב על עצמו, שאינו ראוי למצוא אהבה, להכיר את אשת חלומותיו ולחיות בתוך זוגיות מושלמת. את האדם הזה מעניינת יותר תחושת האמת ו"האני הצודק" שלו מאשר להיות מאושר ומסופק. בחורה יכולה לצאת עם מישהו שרק פוגע בה וכולם אומרים לה שהוא לא בשבילה אבל אף אחד לא מבין שהיא איתו כי באמצעותו היא חשה אמת וצדק פנימיים. היא בעלת הערכה עצמית נמוכה והיחס המזלזל שלו כלפיה מאשר לה את מה שהיא חושבת על עצמה. האירוניה של חיינו שאנחנו לעיתים מעדיפים להיות צודקים יותר מאשר מאושרים.

3) תחושת שליטה - אנשים אינם אוהבים להרגיש אומללים ללא סיבה וללא יכולת שליטה בסבל, אז לעיתים אנו מעדיפים להתאמלל על ידי עצמנו והעיקר בכדי להרגיש תחושת שליטה.  כאשר הרס המציאות מגיע מאיתנו אנו חשים שאנו לפחות שולטים בו. בעבר הרחוק, כאשר נתין בממלכה היה רואה את המלך ופמלייתו מתקדמים לעברו בכדי להענישו על דבר מה שעולל, הוא היה מתחיל לבכות ומלכה את עצמו בפניהם והעיקר שלא הם יעשו זאת. כאשר אנשים מריחים סבל קרב ובא, הם מעדיפים מיד לקחת אותו לשליטתם. הבעיה היא שלעיתים אנו מריחים סבל מתקרב אך הוא מדומה ולא קיים. בחורה שמדמיינת שהדייט שלה הולך לזרוק אותה בסופו תדאג "לזרוק" אותו קודם בעצמה על ידי התנהגויות והקנטות לא נעימות. ויכול להיות שהוא בכלל לא חשב על לדחות אותה (ניתן לשים לב שיש כאן קורטוב של "אפקט הפיגמליון" - "אמונה שמגשימה את עצמה")

4) מידת הגאווה - לעיתים אדם יהרוס לעצמו משהו בחיים רק משום שלא יצא מושלם או ימנע מלעשות משהו בגלל הפחד שלא יצא מושלם. לעיתים מידת הגאווה והשאיפה לשלמות מביאה אותנו או שלא להתחיל כלל בפעולה מסויימת אם ציון מאה לא מובטח בסופה או להתחיל במשהו ואז להרוס אותו לאפר גמור רק מפני שלא יצא מושלם. הרבה בנים למשל מפחדים ואף לא מוכנים לארגן דייט רומנטי לבחורה שלהם שמה לא יצא מושלם כפי שהם מדמיינים. הרבה בנים לא מעזים להתחיל עם מישהי כי הם חשים שהם לא מסוגלים להתחיל ולדבר במושלמות. נשים רבות נמנעות מלקיים יחסי מין כי הפעם הן חושבות שזה לא יהיה מושלם כמו בסרטים או כי הן לא הכי במיטבן. וכו וכו.

5) תסביך הנחיתות - תסביך הנחיתות הינו תופעה נפשית התנהגותית בה האדם מאמץ לעצמו בקיצוניות מסכנות מתמדת בכדי לסחוט תשומת לב, חמלה ורחמים מן הסביבה. אנשים קשישים ובודדים למשל נזכרים להיות ממש נזקקים כאשר ילדיהם ונכדיהם באים לבקר אך מייד מזדקפים ומותחים ידיהם לצדדים כשאלו הולכים מביתם. ישנם עולים שעלו לפני 40 שנה לארץ ועדיין משחקים אותה עולים חדשים בכדי להשיג הטבות וסלחנות רווחתית מדינית.  במישור הבין זוגי ישנם נשים וגברים שכל הזמן נפגעים מכל מילה שהצד השני פוצה מפיו, זאת בכדי לסחוט נקיפות מצפון, תשומת לב וחיבה. הבעיה מתחילה להיווצר כאשר הפרט מתחיל לפגוע בעצמו במכוון בשביל להשיג רחמים וחמלה מן האחר. גבר שפוצע את עצמו בכוונה בכדי לשכב בבית חולה ושחברתו תרחם עליו. בחורה שמשתכרת עד איבוד הכרתה בכדי שהגבר שלה ישא אותה על ידיו וייתן לה תשומת לב, השגחה וטיפול.

6) חרדות מפני אינטימיות רומנטית וארוטית - למה הבחור הכי חנון נדלק על הבחורה הכי חתיכה והכי קולית בפאב, את זאת שלא ישיג לעולם? לא כי הוא מאמין שהם באמת מתאימים אלא משום שהדבר פותר אותו מלהתחיל איתה ואף עם שאר הבנות במקום. הוא עוד מוסיף לומר לחבריו שאף אחת לא מעניינת אותו מלבד אותה בחורה. ככה הוא מנטרל את עצמו מהמחוייבות הגברית להתחיל עם נשים. הבחור הזה הורס לעצמו את החיים על ידי מנגנון הפעולה המתוחכם הזה שבחר לעצמו. מאחורי הקלעים מסתתרת אצלו חרדה מפני אינטימיות רומנטית או מינית או שניהם יחד. גם בנות רבות נמשכות אל אליל רוק או שחקן קולנוע נודע כי איתם האהבה מעולם לא תתממש ועל כן אין מה לחשוש מהם. הרבה גברים ונשים כאחד מוצפים בחרדות מפני אינטימיות וחוששים להיפגע מן האהבה אז כאשר היא מגיעה אליהם הם הודפים אותה מהם על ידי הסתייגויות מגוונות, הרס החברות, קיפאון ידידותי (נשארים רק ידידים) וכיו"ב. 

אני מאחל לכם שתהיו מודעים לנטייה להרס העצמי שקיימת כמעט אצל רובנו במינון זה או אחר ותלמדו להתנער ממנה, לקחת אחריות מלאה על מעשיכם ולראות את האושר בראש סולם סדר העדיפיות.

בן

למאמרים נוספים גלגל את העכבר מטה עד הסוף

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

בן סולימן

מייל ליצירת קשר: suliben@gmail.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת בן סולימן

מאת: בן סולימןדייטינג01/08/102253 צפיות
מאמר זה הוא חלקו השני של המאמר שפירסמתי "צדיק ורע לו רשע וטוב לו" והוא פותח לדיון את השיחה שהתנהלה ברכבת בין שחר, מר לידור ונחמה על צדיקות יתר כגורם לקושי במציאת זוגיות.

מאת: בן סולימןדייטינג31/07/101632 צפיות
הייתכן וטוב לב מוגזם יכול לחבל לנו באפשרות למצוא אהבה? איך נדע האם צדיקותינו עוברת את גבולה? כל זאת במאמר שלפניכם.

מאת: בן סולימןדייטינג24/07/1015954 צפיות
החלטתי שאני מאמין בכל ליבי שאני ימצא אהבה במהרה אבל אפקט גליטאה מפריע לי. מהו אפקט פיגמליון? מהו אפקט גליטאה? מהו אפקט הצדקת המאמץ ומדוע אנו לא משיגים את מה שאנחנו רוצים?

מאת: בן סולימןדייטינג24/07/101192 צפיות
לפני שאנו רוצים להתחיל עם מישהי/ו, משתלט עלינו הפחד מלשמוע את ה"לא". הפחד הזה מדחייה משתק אותנו שהרי להגיש רע עם עצמנו זה הדבר האחרון שאנחנו רוצים. אולם עלינו להיזהר הרבה יותר מסוג אחר של "לא". מיהו ומהו ה"לא" הזה? עליו תגלו במאמר שלפניכם.

מאת: בן סולימןדייטינג22/07/102298 צפיות
רבים מאמינים בזיווג משמיים אך מאמינים בצורה מעוותת באותה אמונה. האמונה אכן נשאבת מהיהדות אך אנו מפרשים אותה שלא נכון. איך באמת אמורים אנו למצוא אהבה על פי היהדות. כל זאת במאמר שלפניכם.

מאת: בן סולימןדייטינג20/07/102225 צפיות
באחד הפרקים הקודמים (את בחיר ליבי אני אמורה לפגוש ביד המקרה) דיברתי מעט על האמונה בזיווג משמיים כגורם לשאננות בחיפוש ומציאת אהבה. במאמר הזה אדון בדבר יותר עמוק שמסתתר מאחורי האמונה בזיווג משמיים. הלא זהו הבידול הטריטוריאלי של אלוהים.

מאת: בן סולימןדייטינג18/07/101736 צפיות
את החיים שלנו אנו חיים כמו בתוך טילה של נמלים, יש המון אדמה מסביב אבל לנמלה יש מסלול הליכה/חיים מצומצם, קבוע ושגרתי. זה מה שיכול לעיתים להקשות עלינו למצוא אהבה אלא אם כן נבחר לחשוב אחרת

מאמרים נוספים בנושא דייטינג

מאת: orya peryדייטינג29/10/152545 צפיות
לעיתים לזוגות חסרה פרטיות אם זה בשל העובדה שהם עוד צעירים וגרים בבית ההורים או שיש עיסוק מתמיד בילדים שנמצאים בבית, לפעמים פשוט מתחשק לקחת כמה שעות הפסקה ולהירגע מכל הלחץ בפרטיות באיזו פינת חמד. אך חדרים בבתי מלונות שוכרים ללילה שלם ומשלמים על כך סכום נכבד, כדי לחסוך בעלות גבוה שכזו ניתן להשכיר חדר לפי שעה. חדרים אלו לרוב כוללים סוויטות רחבות ידיים עם שלל פינוקים אך עם מחיר שעתי קבוע כך שאפשר להתפנק לחזור הביתה וכל זה במחיר סביר ביותר.

מאת: orya peryדייטינג15/10/151894 צפיות
רוצים להפתיע את בן הזוג שלכם? מרגישים שהזוגיות שלכם זקוקה לריענון? יום הנישואין מתקרב? בדיוק עבור מצבים כאלו, הפתרון המומלץ הוא השכרת חדרים לפי שעה.

מאת: orya peryדייטינג15/10/151914 צפיות
את ובן זוגך שוכבים על מיטה זוגית נוחה, על מצעים רכים במיוחד, מתכרבלים מול הטלוויזיה עם כוסות יין משובח ביד. כמה זמן עבר מאז הרשיתם לעצמכם להעניק חוויה רומנטית שכזו?

מאת: orya peryדייטינג15/10/151931 צפיות
המשפחה היא הדבר החשוב ביותר עבורך, כך שכמעט בכל יום, הנושא הזה מעסיק אותך- אתה מתעניין איך היה לילדים היום בבית ספר, את לוקחת את הקטן לרופא אם הוא חולה ושניכם דואגים להורים שלכם, אם חלילה קרה להם משהו, או שהם חולים.

מאת: orya peryדייטינג15/10/151864 צפיות
זוגות רבים מחפשים דרכים לגוון ולהעשיר את הזוגיות שלהם- השגרה היומיומית המתישה והמשעממת, עלולה להביא לשחיקה בזוגיות

מאת: orya peryדייטינג15/10/152126 צפיות
חיי זוגיות מוצלחים, פירושם השקעה בלתי פוסקת- בתשומת לב, בדאגה, בהבנה ובהפתעות מיוחדות שיוסיפו לה גיוון וצבע. אין ספק, שחופשה בצימר מושלג ברמת הגולן בחורף, או נופש חלומי באי מבודד יוסיפו מאוד לחוויה האישית והזוגית שלכם

מאת: orya peryדייטינג09/10/151798 צפיות
זקוקים לכמה שעות של רוגע עם הבת זוג? מעוניינים בסוויטה דיסקרטית עם פינוקים וג'קוזי? מאמר זה בהחלט יפשט לכם את הדברים וכך תקלו בבחירת המקום שבאמת מתאים לכם.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica