חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

צדיק ורע לו רשע וטוב לו - חלק ב

מאת: בן סולימןדייטינג01/08/20102253 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מצפון מפותח ותובעני מידיי

לשיחה שהתנהלה ברכבת בין שחר הבחור הרווק, מר לידור הרופא ונחמה המאמנת ניתן להוסיף רבות. הפסיכולוגיה המודרנית הייתה מתארת את אותו "הצדיק" ההיפותטי שהחליט לא לבטא את כעסיו עד לפציעת כיבתו, כסובל מסופר אגו נוקשה. פרוייד יוכל  בהחלט ללמדנו מעט על אותו "סופר אגו". במודל המבני (הסטרוקטוראלי) אשר הגה, חילק פרוייד את הנפש לשלושה מימדים הלוקחים חלק בניהול אישיותו וחייו של האדם. את הראשון מביניהם כינה פרוייד איד (Id). בעברית הוא מכונה ה"סתמי" והוא מקום משכנם של היצרים, התשוקות והתאוות הבסיסיות של האדם. יצרים כמות יצר המין, יצר התוקפנות, השינה, האכילה ודומיהם טמונים בו. המימד הנפשי מעברו השני של המתרס הוא הסופר אגו (Super Ego) ובעברית הוא מכונה "האני העליון". זהו מימד נפשי המצוי בתוכנו אשר חובא בתוכו את כללי המוסר, הערכים וחוקי החברה הראויים. מצויים בו חוקים ועקרונות כמות לא תגנוב, לא תשקר ראוי לשקוד בלימודים ולהיות תלמיד חכם וכיו"ב. במילים אחרות התכוון פרוייד "למצפון". המימד השלישי העומד לכאורה בטווח בין השניים הוא האגו (Ego) ובעברית – "האני".  הוא הוגדר על ידי פרוייד כמתווך בין רצונות האיד ולבין דרישות הסופר אגו וכי יכולת הבחירה והפישור ניתנה לכאורה לידיו. 

אז הבנו שיש בנו חלק מצפוני, חלק יצרי והחלק שלנו בסיפור, האני, הממונה על האזנה לדרישות שניהם ולקיחת החלטה. אך הכיצד קורה הדבר שאנשים נוהים בקיצוניות יתר אחר אותו אני עליון (המצפון) כדי לקיים חובות מוסריים אפילו עד הקרבה על צורכי גוף-נפש בסיסיים וכיליון נפשי עצמי? עד כדי ויתור על  אהבה רומנטית פוטנציאלית בעבור איזו עזרה והקרבה עצמית למען הזולת?

התשובה לכך היא משום שבחיינו הרגילו אותנו מצד אחד להעלות על הנס ולהלל את הסופר אגו (את המצפון) ומצד שני לתאב, לשקץ ולהיזהר מאד מן האיד. אנו נוטים לראות באיד את דמות "האיש הרע" או כפי ששמענו זאת בכל מקום אפשרי "היצר הרע" ואת הסופר אגו (המצפון) כדמות "האיש הטוב" או "היצר הטוב". לא פעם אנו שומעים אנשים דתיים מקלסים ברוגז את היצר הרע ולאחר מכן מהללים את היצר הטוב ואת הנשמה שבנו שהיא הלא "חלק אלוקה ממעל" (על פי היהדות). גם  פרוייד ראה בתחילת דרכו כך את הדברים אך בהמשך מחקרו השכיל להבין שהוא הושפע לא אלא ממוסכמות דתיות מעוותות. בחוקרו עד כמה שניתן את אותם מימדי הנפש הוא הבין שאין בהם טוב או רע ושניהם יכולים להיות גם היצר הטוב וגם היצר הרע. ה"יצר הרע" אינו תכונתו הבלעדית של האיד ו"היצר הטוב" אינו תכונתו הבלעדית של המצפון כפי שבתחילה חשב. הדבר שהופך אותם לרעים או טובים, טען פרוייד, הוא חוסר האיזון בין שניהם וכאשר כל צד מבטא את עצמו בקיצוניות על חשבון האחר.

גם הנשמה יכולה להיות "היצר הרע"

רבים מאיתנו מקשרים את התאוות והצרכים הגופניים ליצר הרע ואת המוסר והעזרה לזולת ליצר הטוב, אך זו טעות גדולה שאותה יצרה הדת העממית. פרוייד וניאו-פסיכואנליטיקנים רבים אחריו טענו שמלבד האיד, גם הסופר אגו, או הנשמה על פי היהדות, יכול לתפקד כ"יצר הרע" ולהיות מאד לא נעים, להוביל לסבל רב ואף לכיליונו של האדם: הסופר אגו עלול להיות תובעני לאין שיעור, לשאוף לשלמות שלא ניתן להשיגה, לפרפקציוניזם, למוסריות קיצונית, לסגפנות, לעינוי ומניעת צורכי הגוף, הוא אינו בהכרח שכלתני ואף ברובו אינו מודע. פרוייד גילה שהמצפון אם כן אינו נופל רחוק מהאיד הידוע לשמצה במעלליו והוא עלול גם לאיים בדרישותיו, בענישה פסיכולוגית וברגשות אשם אם לא ימולאו דרישותיו. הסופר אגו יכול להיות מאד אכזר לאדם. האומנם החלק המודע של המצפון כולל את תחושת המחויבות לעשות מעשים טובים אך החלק הלא מודע שלו כולל רגשות של כעס, רגשי אשמה, שנאה וניכור כלפי העצמי. 

אכן כן, זהו לעיתים צידו האפל של האני העליון וטעות מרה היא לחשוב שככל שנוהים לכיוונו אזי נעשים אנשים טובים יותר ומוסריים יותר. על כן חשוב לדעת שעל פי החשיבה המתקדמת בת זמננו, להבדיל מהחשיבה הארכאית העתיקה, "יצר הרע" אינו מכוון בלעדית וכל כך מהר אוטומטית ליצר המיניות. יצר הרע יכול בהחלט להיות גם נחלתם של מפלסי רוח וחשיבה הנחשבים לכאורה כגבוהים יותר בעבור האדם כמו זה באני העליון (המצפון).

ישעיהו ליבוביץ תיאר זאת יפה כאשר דימה את מצפונו  של האדם לתפוח הגדל על עץ. אנו נוטים לחשוב בטעות שבעולם המוסר  ועשיית המצוות פועלת משוואה לינארית, כלומר ככל שאנו נעשים אנשים טובים יותר ולוקחים על עצמנו יותר מצוות, כך אנו מתעלים יותר מבחינה רוחנית ואנושית. אך טעות גדולה בדבר משום שייתכן שדווקא פועלת על האדם בתחום המוסר עקומה עולה ויורדת (קורבי-לינארית). לצורך ההבנה דימה ליבוביץ את האדם המוסרי לתפוח הגדל על עץ.  בתחילה התפוח התלוי הינו בוסר ובכדי להבשיל ולהפוך לתפוח מושלם וראוי הוא מזין את עצמו במינרלים רבים: מימן, אשלגן, סוכרים, פחמימות וכיו"ב.  העניין הוא שהתפוח אינו מפסיק להזין את עצמו באותם המרכיבים ומה שקורה מנקודה מסויימת ואילך הוא תהליך של ריקבון. כך הוא הדבר גם בתחום המוסר. בכדי להגיע לעליונות רוחנית ואנושית אנו מרבים בתיקון המידות, במצוות, במוסר ועזרה לזולת אולם מנקודה מסויימת ולא כל כך ברורה, דווקא ככל שמרבים במוסר דווקא מתחיל לפעול עלינו תהליך של "ריקבון": היתדרדרות נפשית, בעיות חברתיות ואף ליקויים גופניים ופיזיים.

אנשים "צדיקים"

עידן תכול העיניים המדריך בהוסטל, לבנת סוכנת המכירות הצחקקנית, אודי בעל הקונדיטוריה בפינת הרחוב, מיכל אמא לשניים, אופיר טכנאי המזגנים נעים המזג, נטלי אשר משום מה עדיין מובטלת, אילן היזם הצעיר ואלינור אשת הקבע.  כולם הינם שנים רבות בודדים ומחכים עדיין לאהבה וזוגיות. אך הנה מגיע ארכיאולוג נפש ומגלה את הדברים הבאים:

פלונית אשר מצאה חן בעיני עידן בדיוק חשבה להיפרד מחברה הנוכחי משום שאינה אוהבת אותו יותר אך עדיין לא עשתה זאת. לאחר שהבין זאת עידן בחר הוא להתרחק ממנה על שום לא משנה ויהי מה, "לא תחמוד אשת רעך" (הוא כבר הפך אותה בראשו לאשת איש ואת חברה לרעהו הטוב משכבר הימים).

לאחר שעות עבודתה עסוקה לבנת תדיר בהתנדבות לאריזת מזון בבית תמחוי המספק אוכל לנזקקים. אהבה מבחינתה היא דבר במעט מה שפל כאשר לאנשים אפילו אין מה לאכול (האם כבר צויין שחלק מאותם העניים הם נשואים ובעלי משפחות!?).

אודי אינו מניח לעצמו לרגע. הוא משקיע את כל מרצו מבוקר עד לילה בקריירה, בקושי אוכל ויושן וזאת מפני שמבחינתו רק כשיהיה מסוגל באמת לכלכל אישה, הוא ירגיש ראוי להיות עם אישה (אודי אודי גיבור גדול! אכן כן, בימינו הנשים הן חסרות כל וללא גבר הן פשוט אינן מסוגלות להתקיים כלכלית).

מיכל משקיעה את כל מרצה בילדים ולא משאירה מקום לעצמה ולצרכיה, גבר בחייה לבטח יגזול זמן מילדיה (היא כבר סיימה את תפקידה כבן אדם בחייה).

אופיר פשוט מתקומם בזעם קנאי לנגד אישה פלרטטנית ומינית בהתנהגותה ומבחינתו אין נשים חושניות אלא בוגדניות (אבל לו מותר לצפור לכל בחורה ברחוב).

נטלי אינה מוכנה בשום פנים ואופן לכל מגע מיני לפחות עד החתונה (אודות לסקרים ולסטטיסטיקה הגורסות שמוסד הנישואין הוא הבטוח שבמוסדות ואחרי החתונה אף אדם מעולם לא התגרש).

אילן אינו מסוגל לתפוס את עצמו מקיים יחסים אינטימיים עם נשים משום שזה עלול להוריד מכבודן ולפגוע ברגשותיהן (נשים הינן קדושות מעונות ואינן אוהבות מין) .

אלינור אינה מוכנה לאפשר לעצמה ליהנות מיחסי מין עד הסוף (האדם אינו נמנה עם בעלי החיים החיים אלא הוא בכלל מלאך מאופק. ובכלל, מין כנראה נועד לעשיית ילדים ולא שייהנו ממנו). 

ייתכן וכל אלו האנשים הנראים לכאורה כאנשים רגילים לכל דבר,  סובלים לא אלא "מסופר אגו נוקשה". מחמירים עם עצמם וסובלים מ"צדיקות יתר" אשר אולי במקרה שלהם לא תזיק לכיבתם, אך לבטח תזיק לסיכוייהם למצוא אהבה. רבים מנהלים כל חייהם את מלחמתם תדיר אל מול האיד ויצריהם המיניים, אך כנראה שישנם כאלה אשר כדאי שילחמו את מלחמתם נגד הסופר אגו או מצפונם התובעני והנוקשה.

תסמונת קדשה קדושה

סופר אגו נוקשה גם עלול להוביל ברבות המקרים לתסמונת קדשה קדושה. תסמונת שמצאה לחבל רבות בסיכויים למצוא אהבה. קדשה זוהי מילה גבוהה לזונה  אשר הפקירה את גופה לכל וקדושה לעומת זאת נתפסת בראשנו לאחת שהתנזרה ממין לחלוטין (למרות שבמקרא הפירוש הוא לאחת אשר הבדילה את גופה למען זוגיות אחת קבועה ומקודשת, דברים כג' 18). תסמונת קדשה-קדושה  היא בעצם הפרעה תפיסתית ורגשית התוקפת בעיקר גברים אשר אינם מסוגלים לראות באישה שהם מאד מעריכים ואוהבים גם את היותה ייצור מיני. כלומר מבחינתם אנושיות לחוד ומיניות לחוד ואין השניים יכולים לדור יחד בכפיפה אחת. כך יכולים גברים רבים לחשוב ולחוש שיש נשים אך ורק למטרות מין ויש נשים להתחתן עימן אך אין באמצע. יתר על זאת, אישה שתתמסר מהר מינית תפורש על ידם מייד כזולה ובוגדנית וכי נאמנות, אנושיות וטוב לב הם ממנה והלאה. יקירינו אילן שהוזכר לעיל שהרגיש שאינו מסוגל לקיים יחסי מין עם נשים על שום שיש בכך להפחית מכבודן וגם אלינור שהחליטה לא ליהנות עד הסוף בקיום יחסי מין, ייתכן ושניהם סובלים מתסמונת זו. שורש הבעיה טמון בריחוק הכל כך קיצוני שמנסה הדת ליצור לעיתים בין בני האנוש לבעלי החיים וכך כאשר האישה היא מינית היא נתפסת כחיה בזוייה וכאשר היא שכלתנית ומאופקת הלא היא כמלאך. לעיתים הנשים נופלות תחת הלחץ החברתי הגברי המופנה כלפיהם ומשתפות פעולה עם אותו הספליט (הפיצול הקיצוני), על ידי היתממות, סלידה ממין ושמרנות מינית קיצונית.

שמרנות מינית מהיכן היא? משכל מנומק או מלב מצומק?

לעיתים צדיקות יתר, היתממות, התחסדות ושמרנות יתרה במישור המיני והרומנטי מקורם לא מגיע בהכרח ישירות מן האני העליון/המוסר/הנשמה או השכל, אלא מפחדים ועכבות מיניות לא מודעות וחוסר ניסיון אינטימי-רומנטי -ומיני. לעיתים פחדים וחרדות מאינטימיות זוגית ומינית הם אלו שיוצרים לאדם את דעותיו ה"מוסריות" והשמרניות בנוגע למיניות וזוגיות. אדם החרד מאינטימיות יכול להמציא חומרות ואיסורים מיניים שנועדו לא אלא לפטור אותו מלהתמודד עם בעיותיו. כך למשל יכולים גבר או אישה לצאת למסעות צלב תחת דגל הסיסמא שאין זה ראוי לקיים יחסי מין שלא במסגרת נישואין עם כל הנימוקים הרציונאליים האפשריים, אך תחת נפשם תסתתר לא אלא חרדה מפני אינטימיות וחוסר מיומנות מינית. אם כך, לעיתים את התכנים ה"המוסריים" או "האידיאליים" המצויים במוחנו יוצרים לא אלא הפחדים שלנו כאשר האני העליון משמש רק כמליץ יושר עבורם כשאקדח מוצמד לרקתו.

לסיכום

והריהו משל: שלושה סוגים של בני אדם ישנם בעולם: מלך, למך וכלם. זה  המשתמש תחילה במוחו ולאחר מכן בליבו ולבסוף במוסר כיליותיו - הלא מלך הוא. השני אשר נוהג ללכת תחילה אחר ליבו ורק לאחר מכן אחר מוחו ולבסוף נשמע לכיליותיו - הלא למך הוא. והשלישי אשר נוהג לשפוט קודם מתוך מוסר הכליות, לאחר מכן מגייס את ליבו ולבסוף את מוחו - הלא כלם הוא (מלשון כלום). ובאשר אלינו, נדמה שאנו לעיתים מחמיצים אהבות בחיינו משום שאנו נוהגים לרוב ככלם, מאבדים אהבות מבין הידיים משום שנהגנו כלמך ולא נוהגים כפי שהיה נוהג מלך.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

בן סולימן

מייל ליצירת קשר: suliben@gmail.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת בן סולימן

מאת: בן סולימןדייטינג31/07/101632 צפיות
הייתכן וטוב לב מוגזם יכול לחבל לנו באפשרות למצוא אהבה? איך נדע האם צדיקותינו עוברת את גבולה? כל זאת במאמר שלפניכם.

מאת: בן סולימןדייטינג24/07/1015963 צפיות
החלטתי שאני מאמין בכל ליבי שאני ימצא אהבה במהרה אבל אפקט גליטאה מפריע לי. מהו אפקט פיגמליון? מהו אפקט גליטאה? מהו אפקט הצדקת המאמץ ומדוע אנו לא משיגים את מה שאנחנו רוצים?

מאת: בן סולימןדייטינג24/07/101192 צפיות
לפני שאנו רוצים להתחיל עם מישהי/ו, משתלט עלינו הפחד מלשמוע את ה"לא". הפחד הזה מדחייה משתק אותנו שהרי להגיש רע עם עצמנו זה הדבר האחרון שאנחנו רוצים. אולם עלינו להיזהר הרבה יותר מסוג אחר של "לא". מיהו ומהו ה"לא" הזה? עליו תגלו במאמר שלפניכם.

מאת: בן סולימןדייטינג22/07/102299 צפיות
רבים מאמינים בזיווג משמיים אך מאמינים בצורה מעוותת באותה אמונה. האמונה אכן נשאבת מהיהדות אך אנו מפרשים אותה שלא נכון. איך באמת אמורים אנו למצוא אהבה על פי היהדות. כל זאת במאמר שלפניכם.

מאת: בן סולימןדייטינג20/07/102225 צפיות
באחד הפרקים הקודמים (את בחיר ליבי אני אמורה לפגוש ביד המקרה) דיברתי מעט על האמונה בזיווג משמיים כגורם לשאננות בחיפוש ומציאת אהבה. במאמר הזה אדון בדבר יותר עמוק שמסתתר מאחורי האמונה בזיווג משמיים. הלא זהו הבידול הטריטוריאלי של אלוהים.

מאת: בן סולימןדייטינג18/07/102754 צפיות
אחד הדברים שעלולים למנוע מאיתנו למצוא זוגיות חדשה או לשמר אחת שקיימת היא תופעה פסיכולוגית המכונה נטייה להרס עצמי. מהי נטייה להרס עצמי ומהיכן היא נובעת

מאת: בן סולימןדייטינג18/07/101736 צפיות
את החיים שלנו אנו חיים כמו בתוך טילה של נמלים, יש המון אדמה מסביב אבל לנמלה יש מסלול הליכה/חיים מצומצם, קבוע ושגרתי. זה מה שיכול לעיתים להקשות עלינו למצוא אהבה אלא אם כן נבחר לחשוב אחרת

מאמרים נוספים בנושא דייטינג

מאת: orya peryדייטינג29/10/152546 צפיות
לעיתים לזוגות חסרה פרטיות אם זה בשל העובדה שהם עוד צעירים וגרים בבית ההורים או שיש עיסוק מתמיד בילדים שנמצאים בבית, לפעמים פשוט מתחשק לקחת כמה שעות הפסקה ולהירגע מכל הלחץ בפרטיות באיזו פינת חמד. אך חדרים בבתי מלונות שוכרים ללילה שלם ומשלמים על כך סכום נכבד, כדי לחסוך בעלות גבוה שכזו ניתן להשכיר חדר לפי שעה. חדרים אלו לרוב כוללים סוויטות רחבות ידיים עם שלל פינוקים אך עם מחיר שעתי קבוע כך שאפשר להתפנק לחזור הביתה וכל זה במחיר סביר ביותר.

מאת: orya peryדייטינג15/10/151896 צפיות
רוצים להפתיע את בן הזוג שלכם? מרגישים שהזוגיות שלכם זקוקה לריענון? יום הנישואין מתקרב? בדיוק עבור מצבים כאלו, הפתרון המומלץ הוא השכרת חדרים לפי שעה.

מאת: orya peryדייטינג15/10/151915 צפיות
את ובן זוגך שוכבים על מיטה זוגית נוחה, על מצעים רכים במיוחד, מתכרבלים מול הטלוויזיה עם כוסות יין משובח ביד. כמה זמן עבר מאז הרשיתם לעצמכם להעניק חוויה רומנטית שכזו?

מאת: orya peryדייטינג15/10/151933 צפיות
המשפחה היא הדבר החשוב ביותר עבורך, כך שכמעט בכל יום, הנושא הזה מעסיק אותך- אתה מתעניין איך היה לילדים היום בבית ספר, את לוקחת את הקטן לרופא אם הוא חולה ושניכם דואגים להורים שלכם, אם חלילה קרה להם משהו, או שהם חולים.

מאת: orya peryדייטינג15/10/151865 צפיות
זוגות רבים מחפשים דרכים לגוון ולהעשיר את הזוגיות שלהם- השגרה היומיומית המתישה והמשעממת, עלולה להביא לשחיקה בזוגיות

מאת: orya peryדייטינג15/10/152128 צפיות
חיי זוגיות מוצלחים, פירושם השקעה בלתי פוסקת- בתשומת לב, בדאגה, בהבנה ובהפתעות מיוחדות שיוסיפו לה גיוון וצבע. אין ספק, שחופשה בצימר מושלג ברמת הגולן בחורף, או נופש חלומי באי מבודד יוסיפו מאוד לחוויה האישית והזוגית שלכם

מאת: orya peryדייטינג09/10/151800 צפיות
זקוקים לכמה שעות של רוגע עם הבת זוג? מעוניינים בסוויטה דיסקרטית עם פינוקים וג'קוזי? מאמר זה בהחלט יפשט לכם את הדברים וכך תקלו בבחירת המקום שבאמת מתאים לכם.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica