חפש מאמרים:
שלום אורח
24.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מאפייני החשיבה אצל ילדים

כיצד ילדים חושבים? האם החשיבה של ילדים שונה במהותה מזו של מבוגרים? או שאולי מדובר במהות דומה, אבל השוני הוא רק כמותי? חוקרים בתחום ההתפתחות הקוגנטיבית (=ההכרה והתהליכים ההכרתיים, כמו חשיבה, זכירה, למידה ועוד) טוענים כי חשיבתם של ילדים שונה באופן מהותי במאפייניה מזו של מבוגרים. במאמר זה ננסה להבין כיצד ילדים קולטים סיבה ותוצאה, ומחברים יחד שרשרת של סיבות ותוצאות; איך חזרתיות משמשת אותם לצורך למידה; כיצד ילדים ממיינים, ומקשרים אסוציטיבית בין אירועים; איך המשחק משמש אותם ללמידה; ומה חשיבות השפה, החיקוי, משחקי התפקידים, והדמיון כאמצעים ללמידה עבור ילדים.

התפתחות החשיבה בגיל הרך

כשמתבוננים בדרך בה ילדים מבינים את העולם אנחנו רואים כי ישנם הבדלים בין החשיבה שלהם ובין חשיבה של מבוגרים, גם מבחינת כמות הידע העומד לרשותם, אך גם מבחינת תהליכי החשיבה ואיכות החשיבה שלהם. החוקרים והתיאורטיקנים שחקרו את תהליכי החשיבה וההכרה אצל ילדים מדברים על מספר שלבים שונים איכותית במהלך התפתחות חשיבה.

חוקר מרכזי בתחום זה, פיאז'ה דיבר על מספר שלבי התפתחות נבדלים. בשלב ראשון, עד גיל שנתיים לערך, החשיבה היא סנסומוטורית. החשיבה מתבצעת באמצעות החושים והפעולה על העולם, עדיין אין ייצוגים וסמלים, ולמעשה התינוק לא קולט דבר מלבד מה שבטווח החושים והמפגש הפיזי עם העולם. לקראת אמצע השנה השנייה לחיים תינוקות מתחילים לעשות פעולות על עצמים שאינם נוכחים, ובכך מפגינים לראשונה יכולת לדמיין תוצאות של פעולות, ליצור סמלים ולצרף אותם. מתחיל השלב בו הם מסוגלים לעשות פעולות מחשבתיות (אופרציות) ברמה ראשונית. לכן השלב מגיל שנתיים עד ארבע-חמש נקרא שלב פרה-אופרציות: אלו רק פעולות ראשוניות, למידה של חוקיות ראשונית.

עיקר היכולת בגיל הזה מתבטאת ביכולת ליצור סמלים, למשל, להשתמש בחפץ לא בשימוש המקורי שלו - שמיכה לא כדי להתכסות, אלא כדי למשוך לעברינו צעצוע, קובית משחק כדי "לשתות" ממנה. במקביל, מתפתחת גם השפה, שגם היא אמצעי ליצירת סמלים. גם ילדים חרשים, שלא שומעים שפה ורוכשים שפה בגיל מאוחר יותר מתחילים בגיל זה להפגין חשיבה סמלית.

כיצד ילדים מארגנים מידע על העולם?

דרכי ארגון המידע של הילדים בגיל הזה שונות מעט מאלו המאפיינות את החשיבה הלוגית של מבוגרים. ילדים יתייקו פרטים זה לצד זה, ללא קישור מיוחד. הם לא יתנו תמיד משמעות לקבוצה של פרטים, ויתקשו לעשות סינתזה ביניהם. אין תהליך או סדרה.

דרך ארגון מידע אחרת היא באמצעות הסקה מפרט אחד לפרט שני -  האיש הזה עשיר כי יש לו מכונית גדולה. השמש שוקעת כי היא עגולה וגדולה.

ילדים יקשרו דברים על פי הופעת זה בסמוך לזה, בקרבה פיזית או בשל קרבה בזמן. זהו קישור אסוציאטיבי, שנותן סיבתיות לדברים שאין ביניהם קשר סיבתי. לדוגמא: הנה בא אוטו מכבי אש, זה סימן שעוד מעט תתחיל שריפה. או היום ירד גשם, זה סימן שחזר החורף (גם אם כבר אביב).

עוד דרך לארגון מידע היא באמצעות הדמיון. כל חסר במידע אפשר למלא בדמיון ובפנטזיה, ולכן חשוב מאד להסביר ולתת לילדים מידע שלם ככל הניתן, ברמה בה הם יוכלו להבינו, ולא להשאיר דברים עמומים. הדמיון של ילדים עשוי להוביל אותם למקומות הפרטיים שלהם - למשל, אם הם עסוקים בפחדים הדמיון ישלים את התמונה בצורה מפחידה, אם עסוקים ביחסים עם חברים ישלימו את התכנים מעולם תוכן זה. מבחינת ילדים עד גיל חמש ואפילו שש, אין הבדל ברור בין דמיון ומציאות, ולכן שקר אינו נתפס עבורם ככזה. רק בגיל מאוחר יותר ילדים מסוגלים לבצע הבחנה יציבה יותר בין דמיון ומציאות.

ילדים נסמכים יותר ממבוגרים על החושים והאינטואיציות שלהם, למשל, הם יאמרו שהירח הולך איתם, מפני שזה הרושם החושי שנוצר אצלם. ילדים מבקשים ליצור סדר בעולמם, ולעיתים החוקים שיוצרים הם אינטואיטיביים, נכונים למרבית המקרים, אבל לא לכולם - כל מי שיש לו שער שיבה הוא סבא, מי שגבוה יותר מבוגר יותר ממי שנמוך, וכדומה.

אגוצנטריות כמאפיין רגשי וקוגנטיבי

המאפיין הבולט ביותר של חשיבת הילדים הוא האגוצנטריות של הילד. ילד מעמיד את עצמו ואת עולמו במרכז, ומתקשה להבין את נקודת המבט של האחר. אם נבקש מילדים לבחור להוריהם מתנת יומולדת מתוך כמה אפשרויות: בובה, רכבת, בגד או ספר למבוגרים רוב הילדים יבחרו את הבובה או הרכבת, המתנה שהם היו רוצים לקבל. עוד דוגמא לאגוצנטריות בחשיבה היא האמונה שאם הם מכסים את עיניהם אחרים לא יכולים לראות אותם. פיאז'ה טען כי האגוצנטריות הזו היא תוצר של מוגבלויות חשיבתיות: מרכוז, סטטיות וחוסר הפיכות.

·           מרכוז: המרכוז מתבטא בכך שהילד הצעיר נוטה לראות דברים באופן מוגבל וצר, אין ראייתו מקיפה את כל צדדיו של הגירוי. הוא יתמקד לרוב במאפיין יחיד, בולט, של הגירוי. לכן, בניסוי המפורסם אודות השימור הילדים יתקשו להבין כי אותה כמות נוזל מצויה גם בכוס גבוהה וצרה וגם בכוס נמוכה ורחבה. באותה מידה ילד יתקשה להבין מערכות, בהן יש יחסים מורכבים בין הגירויים - אמא שלי היא גם בת של סבתא. תוצאה נוספת של המרכוז בחשיבה היא שילדים מתקשים לתפוס מסרים סמויים, ותופסים הכל כפשוטו - אין הבדל בין הכוונה ובין המעשה. אם מישהו דחף אותי זה בכוונה להכאיב לי, ולא משום שאולי לא שם לב.

·           סטאטיות: התמקדות על מצבים ולא על העברות ממצב למצב; התייחסות למצב עכשווי, ללא קשר למצב קודם; זהו 'מרכוז' בזמן. הילד הצעיר אינו מקשר קבוצה של תנאים עוקבים, מצבים בזמן, לשלמות אחת, לרצף שלם. הוא שבוי בהווה. ילדים יתקשו לתפוס תהליך ורצף כיחידה אחת בעלת משמעות, ולא סתם סדרה של פרטים. ילדים יתקשו לתפוס סיבתיות של מצבים שאינם מוכרים להם, גם אם ליוו את התהליך כולו. ככל שיכירו טוב יותר את הנסיבות של האירוע או המצב יבינו טוב יותר את הסיבתיות.

·            הפיכות: לילד הצעיר קשה לשחזר במחשבתו פעולה שנעשתה ולהגיע עד לנקודת ההתחלה; כמו כן קשה לו לפצות במחשבתו פעולה אחת על ידי פעולה אחרת. ילד יתקשה לחזור בדמיונו אחורה ברצף הפעולות גם אם ראה את התהליך מתבצע מולו. למשל, אם ניקח שני גושי פלסטלינה, זהים בגודלם, ונגלגל אחד לנחש ארוך רוב הילדים יטענו כי נחש הפלסטלינה כעת אינו זהה בגודלו לגוש השני.

תפיסת העולם של הילד

מתוך המאפיינים שמנינו עד כה מצטיירת לנו תמונת עולם אופיינית לילדים, ושונה מזו של מרבית המבוגרים. תפיסתם נוטה להיות התרשמותית, סובייקטיבית, אבסולוטית, וחד משמעית. מאחר והמידע על העולם הנתון לרשותו של הילד הוא בעיקרו מידע חלקי ללא הבנת החוקיות השלטת במציאות, (בשל ארגונו של המידע הנשלט על ידי האסוציאציה, הדמיון וכו') מתקבלת מציאות אפיזודית, נזילה היכולה להשתנות מרגע לרגע. זוהי מציאות שאין בה כמעט מהויות מופשטות אלא בעיקר אוסף גדול של פרטים המאורגנים ארגון ראשוני. הילד בגיל הגן מנסה להכניס סדר בעולמו, אך אין הוא משתמש בכלים הקוגניטיביים של המבוגר. למעשה ניתן לומר שהילד חי בשני מישורי מציאות: המציאות היום-יומית מחד גיסא, והדמיון, החלום, המשחק והרצון מאידך גיסא.

בעוד גם אצל האדם המבוגר קיימים מישורי מציאות אלו, הילד הצעיר אינו עושה הבחנה ברורה ביניהם. שני מישורים אלו מועמדים על ידי הילד זה בצד זה ואין הוא מסדרם בהיררכיה, אין הוא מעדיף את האחד על פני השני. המשחק יכול להוות מציאות שהילד בוחר להאמין בה, כפי שהמציאות יכולה להיחשב למשחק. רק בגיל 6, פחות או יותר, מתחיל להסתמן שינוי במציאות של הילד: מתפתחת התבוננות אובייקטיבית, הילד משתחרר בהדרגה מהמרכוז ומסוגל להתייחס לקשרים וליחסים שבין אלמנטים ומאורעות, הוא מתחיל להבחין ולהפריד טוב יותר בין הדמיוני למציאותי, בין עובדות לסיפורים, ובין הרצוי למצוי. הוא הופך להיות ביקורתי יותר ופחות תמים.

השפה כאמצעי לפתוח החשיבה

אחד הגורמים המשמעותיים ביותר בהתפתחות הקוגניטיבית של ילדים היא השפה. ויגוצקי, חוקר מרכזי בתחום, דיבר על מרכזיות השפה בתהליך הלמידה. למשל, ילדים נוהגים לדבר לעצמם בקול בעת שהם עוסקים בפתרון בעיות, ובכך השפה למעשה מאפשרת להם להיות שיטתיים, לתכנן ולבקר את מעשיהם. השפה עוזרת בהתגברות על אימפולסיביות, והיא אחד הכלים החשובים ביותר בייצוג הסמלי של עצמים ורעיונות. לכן, ילד שמתקשה בשפה עשוי להתקשות גם בחשיבה (ולא משום מגבלת השפה אנחנו לא מבינים את החשיבה שלו...). ויגוצקי גם מדגיש את חשיבות התיווך, הנוכחות של מבוגר שילווה את תהליך הלמידה של הילד, יסביר, ידבר, יהיה מודל לחיקוי, יעודד ויתמוך בתהליך הלמידה של הילד. בעוד פיאז'ה ראה את ההתפתחות הקוגניטיבית כפחות תלויה בסביבה ויותר תלויה בהבשלה פנימית, ויגוצקי מדגיש את חשיבות הסביבה והחינוך בהתפתחות השכלית. חשוב שנראה גם כיצד החשיבה ומגבלותיה משפיעות הן על היכולת החברתית (קוגניציה חברתית) והן על ההתפתחות הרגשית של הילדים.

כמה משמעויות מעשיות עבור ההורים:

1.          כאשר אתם נתקלים בביטויים של חשיבה ילדית, דוגמת זו שהובאה כאן, ראוי להתייחס בכבוד לילד וללא לעג. הבנה כי זהו ביטוי נורמלי ומתאים לגילו תסייע בכך.

2.          כדאי להתאים את הציפיות ליכולות של הילד. כך למשל, אי אפשר לצפות כי ילד בן 4 יידע להבחין תמיד בין דמיון ומציאות, ובין מה שהתרחש ומה שהיה רוצה כי יתרחש.

3.         אפשר לקדם את התפתחות החשיבה באמצעות עידוד סקרנות, שאילת שאלות, ומתן תשובות מתאימות עד כמה שניתן.

4.         דרך נוספת לעידוד התפתחות החשיבה היא מתן מגוון של התנסויות, חזרות ומשחקי תפקידים, ולטפח את המשחק והדמיון ככלים לחשיבה..

5.          חשוב לטפח את השפה ככלי חשיבה, לשחק משחקי מיון, הכללה, הפשטה, יוצאי דופן, הפכים.

המאמר מאת דר' אורית גודקאר, פסיכולוגית

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

פסיכולוגיה עברית הוקמה ב 2002 בראיה קהילתית כאתר הבית לפסיכולוגים ולאנשי מקצועות בריאות הנפש. חברי הקהילה נפגשים לשיתוף בדילמות מקצועיות בפסיכולוגיה באמצעות פורומים. וחולקים מידע מקצועי בנושאי טיפול פסיכולוגי, חינוך, עבודה סוציאלית ועוד לצרכי העשרה והתפתחות מקצועית. פסיכולוגיה עברית משמשת במה פתוחה למאמרים בפסיכולוגיה של האדם במובן הרחב.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת פסיכולוגיה עברית

מאת: פסיכולוגיה עבריתפסיכולוגיה12/08/101841 צפיות
הסדרה "בטיפול" הפכה במובנים רבים לציון דרך בדברי ימיה של הטלוויזיה הישראלית ואפשר שאף יותר מכך. אם יש הצדקה כל שהיא לדיון אקדמי, כבד ראש, באתיקה המקצועית של ראובן דגן הרי זו ההבנה כי דמותו המשוחקת בכישרון כה רב, הפכה זה מכבר לאייקון רב השפעה בשיח המקומי; לרישום בר-קיימא באגו-אידיאל המקצועי שלנו כאנשי טיפול.

מאת: פסיכולוגיה עבריתהתמודדות עם מצבי לחץ01/08/102311 צפיות
המאמר מתאר קבוצה טיפולית לבני נוער שחוו אובדן. המודל ההתערבותי מבוסס על גישות מילוליות וגישות הבעתיות, ביניהן הפסיכודרמה של לוי מורנו. הכלים הפסיכודרמתיים המרכזיים לעיבוד האבל המיושמים בקבוצה הם "המפגש האחרון", "העניינים הבלתי פתורים" ו"הכיסא הריק". הוויניאטות הטיפוליות שעלו בקבוצה מתוארות תוך פרישת התהליך הפנימי של המפגש הפסיכודרמתי ושלבי הקבוצה על פי בק.

מאת: פסיכולוגיה עבריתהפרעות קשב וריכוז31/07/102015 צפיות
האבחנה ההשלכות של האבחנה, תהליך האבחון והתחלה של התערבות מערכתית. מאת נופר ישי-קרין ועדי פרי, תחנת העמקים.

מאת: פסיכולוגיה עבריתטלוויזיה29/07/104812 צפיות
בין ינואר לאפריל 2008, במקביל לשידורי העונה השנייה של הסדרה, פורסמו באתר "פסיכולוגיה עברית" כתבות שבועיות שסיפקו התבוננות מזווית פסיכולוגית מקצועית על המתרחש בסדרה

מאת: פסיכולוגיה עבריתהפרעות קשב וריכוז28/07/101652 צפיות
המאמר כולל התיחסות לאופן העברת האבחון, התחומים הנבדקים, והמלצות לדרכי עבודה בהמשך. המאמר מתייחס הן לצד הדיאנוסטי והן לתהליך הרגשי.

מאת: פסיכולוגיה עבריתחוק ומשפט - כללי26/07/101625 צפיות
הכנסת בישיבתה מיום 21.7.2010 אישרה את הצעת החוק של ח"כ משה מוץ מטלון, שהיא הצעת חוק הפסיכולוגים (תיקון מס' 6) (טיפול בידי פסיכולוג מומחה).

מאת: פסיכולוגיה עבריתלימודי תעודה ומקצוע25/07/101698 צפיות
גישת הקומי פותחה במקור על ידי רון קורץ בשלהי שנות ה-70' ושואבת ממקרות ידע נרחבים החל מבודהיזם והדאויזם, דרך גישות פסיכולוגיות ממוקדות גוף, וכלה בפיזיקה ותורת המערכות המורכבות.

מאמרים נוספים בנושא פסיכולוגיה

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196314 צפיות
מאמר המציע דרכי פתרון לאי גמילה מטיטולים בקרב בני 3-4. דרכי הפתרון מובאות מהזווית הפסיכולוגית הקלינית: חיזוקים חיוביים לילד לעומת עונשים וחיזוקים שליליים, וכד'. המאמר מתבסס על הקשר שבין ביקורת שלילית לילדים לחוסר הצלחתם להיגמל מהטיטולים.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196314 צפיות
כל מה שאתם צריכים לדעת על מנת לזהות אצל ילד בן 3-4 סימפטומים של אי גמילה מחיתולים. המאמר יציע פרשנות מדוע הדברים נוצרו ויספק מידע על פתרונות אפשריים אליהם.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196169 צפיות
מאמר מידע על הרטבות לילה. המאמר סוקר את הבעיה מהזווית הפסיכולוגית הקלינית ומציע, באמצעותה, דרכי פתרון אפשריות.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196296 צפיות
מאמר מומחים על הרטבת לילה. נקיטה בגישות פסיכולוגיות קליניות לפתרון הבעיה. שילוב אמצעים רפואיים במידת הצורך. מטרת המאמר היא להדריך אתכם בתחילת ניסיונכם לפתור בעיה זו.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196380 צפיות
תיאור הרטבת לילה אצל מבוגרים, ואי שליטה בסוגרים. הצעת פתרונות פסיכולוגיים לצד רפואיים להתמודדות עם בעיה זו: הורדת מתח ולחץ, אבחון מדד הסוכר בבדיקות המעבדה לצורך הסקת מסקנות לגבי הישנותה של סוכרת, ועוד.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196577 צפיות
תיאור בעיה פסיכולוגית נדירה בשם 'חרדת האסלה'. במסגרתה, ילד שיצא מגיל הינקות בהגיעו לגיל 4 נרתע מהאסלה ועושה את צרכיו בבגדיו. במאמר נדון בהיווצרות הבעיה, זיהוי סימפטומים ודרכי פתרון.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196251 צפיות
מאמר מידע על הרטבת לילה אצל ילדים, תוך גיבוש פתרון בגישה הפסיכולוגית הקלינית. במאמר זה מוצעות דרכי התנהגות של ההורים שמומלץ ליישם על מנת להימנע או לצמצם את ההרטבה, לצד ייעוץ עם פסיכולוג קליני.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica