חפש מאמרים:
שלום אורח
24.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

לבחור את הגורל, פורים - כל השנה

מאת: יאיר כהןזהות02/04/20091365 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

פורים

 מאסטר יוקאהרי והדובדבן נעו יחד.

אחד בתנועה פנימית והאחר, ראינו, מניע את ענפיו.

חג עניינו במחזוריות. המילה עצמה מצביעה על הרעיון.

השפעת מחזור השנה על האדם, מוכרת. יש שאוהבים קיץ, חורף. האביב עושה לאנשים... אפשר לראות את משמעות החג, באשר הוא, בהקשר חקלאי, היסטורי, התנהגותי, מוסרי. ככל שאכיר הצעות להתנהגויות, שכל חג מציע, כך אפשרויות הבחירה שלי גדלות.

חג פורים מציע שפע של רעיונות מרתקים, לדעתי. אחד מהביטויים למחזוריות השנה מציע שאדר הינו החודש האחרון של שנה שתתחיל עוד מעט בניסן. פורים הינו שיא התהליך. נקודת מפגש בין סיום המחזור לתחילתו המתחדשת. בשיחתנו הפעם, אנו מבקשים ללמוד את המחזור העוסק בגאולה הפרטית של האדם. ככל שיעשה כך, יכולתו לסייע בגאולה הכללית, של החברה, זו שבאה לידי ביטוי בפסח, עולה.

בסיפור הנקרא בפורים מדובר במלוכה הבטוחה בעצמה. חוגגת בהוד והדר חיצוניים. ומה קורה בפנים? בואו ונציץ פנימה. הדרגה הבכירה ביותר דורשת כניעה לגחמותיה. האישה מורדת ובקלות מסולקת. יועצי המלך דוחקים בו להוכיח שהוא בעל הכוח האבסולוטי. בינתיים מתגנב לאט ובהסכמה, חתרן. משום מה החתרן מכונה בשם כמו במשמעות הפוכה לגמרי שפגשנו בסיפור אחר. המן, היה גם מזון קודש, שהזין בכל טעם וסגנון, קבוצה גדולה ורעבה במדבר.

סיפורי המקרא, תמיד משאירים לנו סימני דרך. רמזים בולטים, נסתרים, ללימוד החוכמה ממנה בנויה המציאות.

דמות ה 'כמו ופוגמת' בהתנהלות התקינה של המציאות היא של האיש היהודי. זה שלוקח את גורלו בידיו. לא מקבל כללים הנקבעים כמות שהם. הוא בוחר לעצמו דרך. לא כורע ולא משתחווה.

המציאות הנוצרת מחייבת את האיש הזה, לפעולה. הסיפור מספר על תהליך השמדה, הרוחש בשקט. השמדת הקבוצה אליה הוא משתייך.

יהודי זה, לוקח אחריות עצמית ומבקש ממשפחתו שיתוף פעולה. הוא נוקט באסטרטגיה מתוחכמת. לי זה נשמע כמו: 'צריך להמציא משהו שיתאים לזמן הזה ולסיטואציה. לא נמצאה דרך לשכפל משהו מהעבר שלנו'.

בת דודו מתבקשת להיעזר בנתונים החיצוניים שלה, ולשנות תהליך מאוד פנימי, מהותי. הוא מציע לה להיות במרכז קבלת ההחלטות. אמנם הגבר, המלך, הוא שיחליט. רק שלמעשה, האישה היא, שתכוון את ההחלטה. תרבות אחרת, ניסתה שיטה אחרת המוכרת כ'סוס טרויאני'.

דרך אגב, דרגת הקרבה בין האיש היהודי לקרובתו מופיעה עם קוד החוזר על עצמו, 'דוֹד'. קוד זה מופיע מספר  פעמים במקרא, למשל בשיר השירים.

מתפתח תהליך של הפיכת הקערה על פיה. היפוכי הכיוון מתרחשים בזכות סדרת מהלכים שכנראה אי אפשר לוותר אף לא על אחד מהם. השמדת ההשמדה מתאפשרת ממקום של אחריות עצמית מלאה. כזו המסתכנת גם במוות. יהודי זה היה יכול בקלות להיות מובל למוות על שלא מלא את צוו המלך ולא השתחווה. בהמשך יהודי זה לוחץ את בת דודו להסתכן. זו מתחננת: כולם יודעים ש "כָּל עַבְדֵי הַמֶּלֶךְ וְעַם מְדִינוֹת הַמֶּלֶךְ יוֹדְעִים אֲשֶׁר כָּל אִישׁ וְאִשָּׁה אֲשֶׁר יָבוֹא אֶל הַמֶּלֶךְ אֶל הֶחָצֵר הַפְּנִימִית אֲשֶׁר לֹא יִקָּרֵא אַחַת דָּתוֹ לְהָמִית" אמנם זה לא כל כך סופי כי יש דרך: "לְבַד מֵאֲשֶׁר יוֹשִׁיט לוֹ הַמֶּלֶךְ אֶת שַׁרְבִיט הַזָּהָב וְחָיָה" אסתר, ד, יא.

וכאן מגיע ציטוט מהחזקים ביותר שאני מכיר. האיש שלוקח את הגורל בידיים אומר: וַיֹּאמֶר מָרְדֳּכַי לְהָשִׁיב אֶל אֶסְתֵּר אַל תְּדַמִּי בְנַפְשֵׁךְ לְהִמָּלֵט בֵּית הַמֶּלֶךְ מִכָּל הַיְּהוּדִים: כִּי אִם הַחֲרֵשׁ תַּחֲרִישִׁי בָּעֵת הַזֹּאת רֶוַח וְהַצָּלָה יַעֲמוֹד לַיְּהוּדִים מִמָּקוֹם אַחֵר וְאַתְּ וּבֵית אָבִיךְ תֹּאבֵדוּ וּמִי יוֹדֵעַ אִם לְעֵת כָּזֹאת הִגַּעַתְּ לַמַּלְכוּת: אסתר, ד, יג-יד.

אפשר לשוחח לפחות שבוע על פסוקים אלה. עדיין, קחי את גורלך בידיך. לא יעזור לך להימלט למסתור 'בטוח'. צריך לעשות את העבודה. אם את לא תעשי אותה, יבוא משהו אחר ואת ובית אביך --- וואו.

עברנו שלב. בת הדוד מסתכנת והנה היא אמורה להסביר למלך מה בעייתה?

וַתַּעַן אֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה וַתֹּאמַר אִם מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ הַמֶּלֶךְ וְאִם עַל הַמֶּלֶךְ טוֹב תִּנָּתֶן לִי נַפְשִׁי בִּשְׁאֵלָתִי וְעַמִּי בְּבַקָּשָׁתִי: כִּי נִמְכַּרְנוּ אֲנִי וְעַמִּי לְהַשְׁמִיד לַהֲרוֹג וּלְאַבֵּד וְאִלּוּ לַעֲבָדִים וְלִשְׁפָחוֹת נִמְכַּרְנוּ הֶחֱרַשְׁתִּי כִּי אֵין הַצָּר שׁוֶֹה בְּנֵזֶק הַמֶּלֶךְ: אסתר, ז, ג-ד.

התנסחות מתחכמת? למשל, נמכרנו אני ועמי... האם אפשר לפרש לשני הכיוונים? קריאה הרואה את הרצף הליניארי יכולה להגיד: להיות מושמדים. אולי יש כאן גם פעולה אקטיבית: להשמיד, להרוג... ואז למעשה, נמכרנו. מה שהתרחש בסוף. ואז יש היבט של שפיפות. אם רק היינו הופכים לעבדים, (כמו מצרים?), אז הייתי שותקת. תחושת הצרה, לא הייתה שווה כל כך ע"מ לגרום נזק למלך ?!

בשלב זה, האיש היהודי לא מבקש את מה שקרה בסוף המגילה. הוא מבקש רק לבטל את גזירת השמד. דרך אגב, הוא גם לא מבקש שירכיבו אותו על סוס, לבוש בגדי מלכות...

לקראת סוף הסיפור, משהו קורה ויש עוד היפוך. דברים הופכים ל: 'אנחנו נעשה להם מה שמישהו משלהם אמר להם לעשות לנו'. נראה כמו, כוחניות ה'חלשים' שקיבלו לגיטימציה. איך, בזכות 'חינדאלאך' של המלכה על המלך. המלך כמו ולא מתעניין בכלל לנהל בהגינות ובשלום את ממלכתו. הוא מתעניין בפתרונות לטווח קצר. בתחושות שליטה לפי גחמות משתנות. בסגנון כזה, לטוב אין סיכוי להאריך ימים. אימפריות ותרבויות רבות נכחדו או סבלו וסובלות.

ברור שאנחנו יכולים להפליג במילים ותחושות הלאה והלאה אל אוקיינוסים רחוקים. דבר בולט הוא כי אפשר לקחת את הגורל בידיים ואולי, גם כנגד ודווקא, הנחיות 'מלכותיות'. בטח לא להיסחף לתחושת "אני אעשה לאחרים מה שהם רצו לעשות לי". זה מסחרר את כולם. עניין האיזון המוסרי חבוי. מי שילקט אותו יכול להרוויח.

הרבה פעמים חייבים לעשות איפכא מסתברא. לפעמים דרך ההפוכה להיגיון מקובל, נפוץ, חד משמעי, יכולה להוביל אותנו להגיון שיבריא אותנו ממצב חולה.

סליחה אם מי מהקוראים יפגע ובכל זאת, האם מהלך התחדשות של העם היהודי לא נגוע באינטרסים לטווח קצר? מצב המים לא מוכיח זאת? היחס לקבוצות העולים... נכון, יש שיגידו, לא הייתה כוונה להרע.

יש לחוכמה הטמונה בחג זה ומקורות נוספים כמובן, מה ללמד את יזמי התחדשויות. לא חייבים לחזור על טעויות.

פורים מדגיש בצורה שקשה להתעלם ממנה, אפשר לבחור!. אפשר לכוון את גורלנו. מול כל מצב, גם כזה היכול להיחשב לבלתי אפשרי. כדאי לשים לב למוסריות שלנו כל הזמן. אם אנחנו מרגישים שנגול מעלינו קושי, לא לגלגל אותו על מי שנראה לנו או יצר לנו את הקושי.

הכול עניין של העזה, פתיחות, סובלנות ועומק מוסרי.

------------------

שינוי בתנועה הפנימית מייצר שינוי נראה, במציאות החיצונית.

מאסטר יוקאהרי איזן שיחתו עם הדובדבן. תנועתם משותפת.

 תודה

 יאיר כהן

פורים תשס"ט

מרץ 2009

בת-אור העבירה את המאמר לעברית מובנת, יחסית :-)

046277277

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

מיצוי יכולות.

ניסיון וידע מתחומים אקדמיים ורוחניים. מלווה אנשים מ 1978.

BSW, MA

העיקרון המוביל: כבוד האדם וחירותו.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת יאיר כהן

מאת: יאיר כהןאקטואליה28/04/091089 צפיות
עצמאות מהווה מטרה מחייבת. יש לנו הזדמנות, לברר, לבחון וליצור תנאים מתאימים ע"מ שמדינת ישראל, עם תושביה, תגיע אכן לעצמאות.

מאת: יאיר כהןזהות02/04/091410 צפיות
ליל הסדר הקרב מציע לנו לעשות סדר. מתוך אהבה רבה לחירות בני האדם, כל החגים מכוונים אותנו להתבוננות עמוקה במציאות ולמציאת כלים לאיכות חיינו. ליל הסדר מוביל בצורה חכמה, לייצר סדר לפני היציאה ממצרים. איחולי הצלחה מכובדת לכולנו.

מאמרים נוספים בנושא זהות

מאת: דר' ירוןזהות02/01/149183 צפיות
מהם השלבים של יציאה מהארון? מה השיקולים שצריך לקחת בחשבון לפני שיוצאים מהארון? מה מקל על תהליך החשיפה מול המשפחה? ד"ר ירון, פסיכותרפיסט המתמחה בטיפול פסיכולוגי לגייז (Gays), מתייחס לכמה מהשאלות הנפוצות ששואלים מטופלים.

מאת: עצת נפשזהות06/10/132149 צפיות
מאמר זה סוקר את שבעת הצעדים למתמודד עם המוסקסואליות: מהשיחה הראשונה ועד לסיום תהליך הבירור.

מאת: www.copy-writer.co.ilזהות12/06/132081 צפיות
קצת על מה שהקדמה עשתה לתודעה שלנו. קצת על ההתמכרות למסכים והרבה על הרצון לדעת את כל מה שלא בהכרח עושה אותנו יותר מאושרים.

מאת: דנה כותבתזהות06/12/1210856 צפיות
כבוד המשפחה הוא ערך עליון בחברה הבדואית וישנם מנהגים אשר מטרתם לתחום את האישה לספרה הביתית,לדכא את רצונה החופשי ואת תשוקותיה. בין המנהגים הללו קיים מנהג מילת הנשים.

מאת: מורן אופירזהות28/10/128357 צפיות
אך את רובן של הנערות והנשים מסבכות מחשבות אחרות, חששות מהלידה, הצירים, המחשבה שיווצר סיבוך וכמובן גם, פחדים רבים מההחלמה. בתור אישה שחותה על בשרה את השלב הזה יותר מפעם אחת, ההמלצה האיכותית שאני אתן לכן היא סה''כ להרהר ולחשוב אם איך מתמודדים עם כל חלק בעיתו, והחלק המהותי הינו ההכנה ללידה.

מאת: רונן רבינוביץ'זהות09/09/129124 צפיות
כיצד ניתן בעמוד אחד, להציג את תולדות עם ישראל, כולל מאורעות היסטוריים של ישראל והעולם, דמוגרפיה והגירה, אימפריות, תקופות, אישים, מנהיגים, ספרות ושפות?

מאת: יוסי קרמר זהות19/04/128782 צפיות
מיהו האינטרסנט? המשך במאמר...

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica