חפש מאמרים:
שלום אורח
04.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

כיפות בעידן המודרני

מאת: רחלי פרייהדות25/08/2010990 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

כולנו כאן בישראל מכירים את המושג "כיפות" ויודעים כיפה מהי. יתרה מזו, גם רבים מהחילוניים שבינינו יחזיקו במגירה בבית כיפה או שתיים, וכנראה גם אחת בתא הכפפות של הרכב, למקרה הצורך, עבור ביקור בבית כנסת או בבית קברות, חלילה. אולם נדמה שרבים מאותם חילונים אינם יודעים מדוע אנו חובשים את אותה כיפה, וטועים לחשוב שמדובר במצווה דתית, המעוגנת בספר התנ"ך. לא כך היא. חבישת כיפה אינה ציווי, אלא מנהג.

מקור מנהג חבישת כיפה

כיפות הן כנראה גלגול של כיסוי ראש עתיק יותר מימים ימימה, שכן כבר בימי בית המקדש נהגו הכוהנים לכסות את ראשם בכסות בד. מנהג זה מופיע בתלמוד בבלי, ורק מאוחר יותר השתרשו כיפות בשימוש היומיומי, כנראה בעקבות חז"ל ושולחן ערוך. על פי הגמרא כיפות מסמלות את יראת האדם מהשוכן במרומים ("שכינה למעלה מראשי"). כיפה למעשה משמשת כקו מפריד בין עולם האדם לשכינה שמעליו. כנראה מכאן נובע שמה הלועזי של כיפה, ירמולקה – במקור בארמית "יראי מלכא", כשהכוונה היא מן הסתם למלך העולם והבריאה כולה. על פי מסכת שבת, כיפות מסייעות גם בשמירה מפני השתלטות יצר הרע. בשולחן ערוך כבר פוסק ר' יוסף קארו לטובת כיפות, ומורה כי אין ללכת ארבע אמות בגילוי ראש.

לאט לאט השתרש המנהג של חבישת כיפה. כיום כיפות הפכו לסמל ידוע לאדם יהודי דתי. כנראה שגם החיים בגולה תרמו להשתרשותן של כיפות, היות ואותה כיפה יהודית משמשת כאמצעי הבדלה עבור היהודי מהסביבה הנוצרית בה חי.

כיפות בעידן המודרני

בעבר היו הכיפות פשוטות וצנועות יותר, אולם היום כבר ניתן למצוא מבחר רחב של כיפות מכל סוג בד, דוגמא וצבע. כיום אין זה נדיר לראות כיפות סרוגות עם לוגו של להקת רוק אהובה, ועוד יותר נפוצות הן כיפות הנושאות שם של קבוצת כדורגל. ישנן כיפות שצבען עז מאוד, כגון כתום, צהוב, ירוק זוהר, ורוד מזעזע, וכן הלאה. במסגרת החיפוש אחר בדים מודרניים יותר, החלו לצוץ כיפות שעשויות לא מפשתן או מקטיפה, אלא דווקא כיפות מג'ינס, אותו בד דנים מוכר ואופנתי. רבים גם בוחרים כיפה ייחודית להם, בעלת עיצוב חד פעמי, שנתפרה או נסרגה עבורם באופן אישי. ישנן אפילו כיפות שצבען או מראן מוכתב על פי נטייה פוליטית. ללא ספק, הססמן המודרני ביותר הוא חדירתו של פרסום לשטחן של כיפות אלו, בדמות כיפות ממותגות המוחלקות על ידי מוסדות שונים, כשעל כל כיפהמוטבע הלוגו של המוסד או בית העסק.

עם זאת, לצד כל אותן כיפות מודרניות וחדשניות יותר, עדיין נמכרות אותן כיפות מסורתיות של פעם – כיפות העשויות בדים ותיקים ושמרניים יותר, כיפות הנושאות סמלים יהודיים שונים (מגן דוד, חלות שבת, נרות שבת, מנורה וכן הלאה), ובצבעים סולידיים יותר.

 



תגיות המאמר: כיפות, כיפה


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

מאמרים |  עיצוב הבית

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת רחלי פרי

מאת: רחלי פריבניין ואחזקה - כללי25/03/121304 צפיות
קרני השמש הים תיכונית העזה מסכנות לא רק את בשר גופנו, אלא גם חודרות דרך החלונות והדלתות אל תוך הבית, עושות שפטים ברהיטים ומפריעות לפעמים לפעולות שונות בתוך הבית

מאת: רחלי פריאיפור21/02/121364 צפיות
אנו שומעים רבות על המושג איפור קבוע, אבל האם אנו יודעים באמת מה הכוונה?

מאת: רחלי פריהומור וסטנד-אפ06/01/121836 צפיות
תמונות מצחיקות או סרטונים מצחיקים - מה הם עושים לנפש? כנסו ותקראו עוד!!!!!!!!

מאת: רחלי פרישיפוצים11/09/111834 צפיות
אוטמים את הגג? הפתרון הטוב ביותר הוא יריעות ביטומניות.

מאת: רחלי פריאימון אישי18/08/111282 צפיות
החיים רצים בקצב מטורף, ולא תמיד אנו יודעים לנווט אותם בצורה הנכונה, ולכן צריך מאמן אישי...

מאת: רחלי פריציפורניים10/08/112140 צפיות
הציפורניים שלך הם בעצם מראה שמשקפת את התייחסותך למראך החיצוני...

מאת: רחלי פריגינון02/03/111554 צפיות
כריתת עצים כרוכה בסיכון לא מבוטל, הן לאנשי המקצוע שמבצעים את הכריתה, והן לכל מי ומה שנמצא בסביבה...

מאמרים נוספים בנושא יהדות

מאת: בתיה כץיהדות01/12/19103203 צפיות
האם יש פסוקים בתורה שבכתב המדברים על תורה שבעל פה?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195605 צפיות
טענות של דתות אחרות. ומאין לנו שהיה זה באמת אלוקים שנתן את התורה לישראל?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195670 צפיות
בתורת ישראל. בכל דת תמיד היתה שגורה האמונה במנהיג אחד שרק אליו התגלה האל וכל מי ששכל בראשו יבין מיד שקל לשקר ולהמציא תורה באופן כזה. לעומת זאת, בתורת ישראל אנו רואים התגלות לאומית לעם שלם, מעמד הר סיני.

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195689 צפיות
מאין לנו שיש תכלית לחיים שלנו ולא באנו הנה רק כדי ליהנות.

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195645 צפיות
לאלוקים אין בורא. משום שאלוקים הוא היוצר את התהליך של "בורא ונברא"/"נולד ומוליד", הוא עצמו אינו שייך לתהליך אותו יצר. עצם זה שאלוקים יצר את כח המשיכה לא אומר שאלוקים עצמו כפוף אליו. האם יש הסבר "מדעי" יותר מדוע לאלוקים אין אלוקים?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195672 צפיות
אם לא ניתן לדמיין את האלוקים אז איך ניתן להאמין בו? מהו בעצם אלוקים אם כך?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195666 צפיות
המדע כידוע לכל, משרת אותנו בטכנולוגיה, מציאת תרופות למחלות, וביחוד נוחות. זאת הסיבה שרוב האנשים החליטו לבחור ולדבוק במדע ובממסד המדעי, כי הם ראו בו את המייצג הבלעדי של הידע והקידמה המשרתים אותנו בחיינו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica