חפש מאמרים:
שלום אורח
24.10.2020
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

עיסוי תאילנדי - רקע היסטורי

מאת: אייל ארליךרפואה משלימה03/11/2010816 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

עיסוי תאילנדי – רקע תרבותי והיסטורי

העיסוי התאילנדי הוא עבודת תרפיית הגוף העתיקה של העם התאי. במקורו משורשים סינים-הודים, העיסוי הינו חלק של אומנוית הריפוי המסורתיות של ממלכת סיאם הקדומה. עקרונות הטיפול שותפים עם אומנויות ריפוי אסיאתיות אחרות, אך העיסוי התאילנדי מתמקד בתנועת הדם בקווים המיו-פאסיים ונקודות אקופרסורה.

כדי להבין את קרבתו של העם התאי לתרפיה זו, יש לדעת כי מאז תקופת איוטאייה (המאה ה14) עד ימינו אנו, קיימת מחלקת עיסוי רשמית במשרד הבריאות הממשלתי. בקרבות האגרוף התאילנדי (Muay Thai), מקבלים המתאגרפים חלקים מהעיסוי המסורתי לפני ואחרי הקרב. ובכלל, הטיפול בעיסוי, עושים בו שימוש כרפואה ביתית ברוב המשפחות התאילנדיות.

כפי שניתן לשים לב למבחר והמגוון המדהים של האוכל התאילנדי, הדבר דומה גם בעיסוי. כמו שהאוכל מתובל במנעד רחב מחריף ומלוח, חמוץ ומתוק, כך גם העיסוי מתובל בטכניקות אגודל, מרפק, ברכיים ורגליים. למעשה, ממש כמו המטבח התאילנדי אשר שונה בכל אחד בארבעת המחוזות בתאילנד (דרום,מרכז,צפון,צפון-מזרח), כך גם הרפואה היא בעלת טעם אחר. דוגמא לכך היא תורת הסן, ערוצי האנרגיה התאילנדיים אשר נהוגה במרכז תאילנד אך בני המחוז הצפוני (Lanna), אינם משתמשים בה ברפואה המסורתית.

מלבד חלוקה לפי אזורים, ניתן לעשות הבחנה נוספת. אחת היא רפואה אשר שורשיה הגיעו בהשפעה הודית-סינית, בעיקר על ידי משלחות בודהיסטיות וקשרי מסחר. ושנייה, רפואה עתיקה אשר הייתה נהוגה וקיימת עוד קודם לכן בחבל הארץ אשר קרוי כיום תאילנד. עוד לפני שהעם הת'אי הגיעה לאזור במאה התשיעית לספירה, והיה עתיד להקים שם את ממלכת סיאם, האיזור יושב על ידי ממלכות שונות אשר התגוררו שם במשך דורי דורות. כבר אז הייתה קיימת מערכת של רפואה מסורתית ואפילו יש תיעוד של בתי חולים אשר פעלו באותה עת על ידי ממלכת קמר ((Khmer.

הרפואה התאילנדית נולדה מן האדמה ומהתנאים אותם שותפים ואיתם מתמודדים האנשים בחבלי הארץ בתאילנד. צמחי המרפא, פילוספיית הטיפול, כל אלה צמחו מן ההתבוננות בטבע והצרכים היומיומיים. במשך הזמן, כמובן שאלה התערבבו יחדיו עם הידע אשר הגיעה מבחוץ, וגם הוא הותאם לצרכים ולמזג של העם התאי.

בנוסף, ניתן לעמוד על הבחנה נוספת והיא בין מסורת רפואת העם ומסורת רפואת חצר המלך. למרות שאין הבחנה ברורה כיום בין המסורות כיוון שאלה השפיעו אחד על השני והתערבבו במרוצת השנים, ישנה עדיין חשיבות בהבחנה מבחינה הסטורית.

עיסוי אנשי העם (Nuad Cha Roye Sak) אשר הועבר בעיקר במסורת בעל פה. העבודה הטכנית נעשית עם לחיצות, מתיחות ותנועות עם אוריינטציה כירופקרטית ואוסטיאופטית כאשר המטפל משתמש באגודליו, כפות הידיים, מרפקים, ברכיים וכפות רגליים

עיסוי מלכותי(Nuad Raj Sam Nak)אשר הועבר באופן מסודר ומאורגן דרך הרופאים בחצרות של ממלכות סיאם, איוטאייה וסוקוטאי הקדומות. העבודה כאן מוקפדת מאוד ומורכבת מפרוטוקלי אקופרסורה בלבד ומנחי עבודה ומחוות אשר נותנים ושומרים על כבודם של בני המלוכה להם יועד עיסוי זה.

עיסוי אנשי העם

לרפואה התאילנדית מסורת ארוכת ימים, שכמו היבטים רבים בתרבות התאית, שורשם בהודו העתיקה. בסיס הידע וההשקפה באבחון, צמחי מרפא, ועיסוי מקורם בתרגולים הודים קדומים, והגיעו לתאילנד יחד עם נזירים בודהיסטים מסיונרים אשר הוכשרו כמרפאים. הנזירים המלומדים אשר מקום מושבם היו במנזרים שהוקמו, הפכו את המקדשים גם למרכזי לימוד וריפוי, וספריה תרבותית לקהילה.

מצבורי הידע והפרקטיקה נשמרו במקדשים דורות על גבי דורות, דרך מסורת של לימוד מתלמיד למורה בתהליך ארוך שנים של התבוננות והתנסות. הרפואה התאילנדית המסורתית הועברה מדור לדור באותה אופן שהועברו הכתבים הדתיים. וכן, כתבים רפואיים קיבלו ערך רב ממש לצד הכתבים הבודהיסטיים. המקדש, או מנזר, היה ועודנו המקום בו העם התאי הלכו כדי לקבל טיפול למכאובם, בין אם פיזי, רגשי או רוחני.

כפי שהליכה בדרך הבודהה מסייעת לאדם במסעו הרוחני, כך הרפואה המסורתית הוכרה כתומכת בחיים הפיזיים על כל מרכיביהם. לאנשי תאילנד מסורת ויכולת טבעית בחיבור בין עבודת האדמה, לעבודה רוחנית בריפוי ובתפילה. בין הרוח לחומר, בין פרקטיקה הישרדותית לבין תפילה ומנטרה, קללה וכישוף.

מלבד השפעות מן הרפואה ההודית העתיקה, עוד לפני כן התקיימה מסורת של רפואה עממית מקומית אשר כללה אנימיזם, אסטרולוגיה, ומסורות רוחניות שונות. משום שהנזירים עצמם הגיעו מתוך הכפרים ואזורי העמך, חלק מאותו ידע עממי נספג אל תוך הלימוד במקדשים. מטפלים אלו דומים בחלקם לשאמנים, אשר בתוך קונטקסט זה של הרפואה התאילנדית המסורתית, עושים שימוש בעיסוי יחד עם צמחי מרפא ו/או עבודה פסיכו-רוחנית בהתאם לבעיה הספציפית הקשורה ביציאה מאיזון גוף-נפש-רוח.

מעבר למקדשים הבודהיסטיים, הרפואה תאילנדית המשיכה להתפתח בדרכה שלה. משום שרוב האוכלוסיה גרה באזורים כפריים הרחוקים ממרכזי הרפואה ,דבר הצריך את הפיתוח של רפואה ביתית, כאשר בני המשפחה דואגים אחד לשני. הידע הזה נשמר בתוך המשפחה והועבר מדור לדור, וכך משפחות מסויומת התפרסמו בזכות הכישורים הייחודיים.

עיסוי מלכותי

עם התפתחותו של העיסוי התאילנדי ומהימנותו ככלי תרפיוטי, נוספה הבחנה נוספת. משום שרוב הטיפולים בעיסוי היו ביתיים, באופן מסורתי נעשה השימוש במרפקים, ברכיים וכפות רגליים כאמצעים ללחיצה בטיפול. כאשר מטפלים באח או בן דוד, הדבר אכן מובן. ובכן, במשך תקופת איוטייה (1350-1767), העיסוי המסורתי נהנה מהערכה של החוגים היוקרתיים בציבור וביניהם חצר המלוכה. ובתקופה זו התפתחה ההבחנה בין עיסוי כדרך העם, ועיסוי לבני המלוכה.

מגע בבני משפחת המלוכה דרך שלל הטכניקות המסורתיות לא התיישב יחד עם מסורת הוקרת הכבוד שהיה נהוג כלפיהם. כדי שהמגע בטיפול בין בן המלוכה לבין המטפל (איש העם) ישמר כמה שיותר ענייני ומכובד, המטפלים בחצר המלוכה נאלצו לסגל הלכי עבודה שונים ממסורת הטיפול התאילנדי הביתי ועשיר. עם הזמן, נרקמו כללים נוקשים שיש לכבדם בעת ביצוע טיפול בבן מלוכה על פי הפרוטוקולים התאילנדיים. היה מצופה מהמטפלים בחצר המלוכה לרמות הגבוהות ביותר מבחינת מקצועיות העבודה, וכן כבוד ונימוסים.

ראשית, על המטפל להתקרב אל בן המלוכה בתחילת הטיפול כאשר הוא על ברכיו, לאות כבוד. במשך כל אורכו של הטיפול נשמר המרחק המכובד הזה, כאשר מותר למטפל להתקרב לבן המלוכה עד מרחק של לפחות אורך ידו ממנו. כמו כן, רק מגע עם הידיים ואגודלים בלבד הותר בטיפול.

פוזיציות עבודה מסוימות של המטפל, אשר נפוצות בטיפול של אנשי העם, כגון עמידת חצי כריעה נאסרו. לאורך הטיפול רק ישיבה אשר מכבדת את בני המלוכה כגון ישיבה על העקבים או אצבעות כפות הרגליים הותרה. ובנוסף, מנח השכיבה על בטן בו הפנים של בן המלוכה פונות לקרקע לא הותרה גם היא.

 

הכללים הנוקשים, יצרו טיפול שונה מאוד מהטיפול העממי המסורתי אשר התפתח בכפרי תאילנד עצמה ומחובר לרוח העם התאילנדי. בניגוד לטיפול העממי, העיסוי המלכותי נבנה בין קירותיו הסגורים של חצר המלך, כל זאת בעזרת השפעה חיצונית ישירה. כאשר ההשפעה המרכזית נראה כי הגיע מהמסורת העתיקה של הודו.

 

שימור עקרונות נושנים בזמנים מודרניים

בנוסף למסורת הרפואה העממית אשר הועברה באופן מילולי, עקרונות וטכניקות טיפול רבים נשמרו על ידי מומחים מחצר המלך בכתבים עד מוקדם לשנת 1240. הרופאים ששירתו את המלך נאראי הגדול (1656-1688) איגדו יחד את הידע, נסיון ודרכי הטיפול שלהם לספר הרשמי הראשון של רפואה תאילנדית.

כאשר הבורמזים פלשו והרסו את העיר הבירה איוטייה ב1767, רוב הטקסטים הועלו באש ואבדו. המלכים ראמה 1-3 משושלת הצ'אקרי הנוכחית מילאו תפקיד חשוב בהחייאת הרפואה התאילנדית ושימורה. מעל לאלף פורמולות טיפול בצמחי מרפא וידע תיאורטי הנוגע במקור מחלות ודרכי ריפוי נאספו יחד עם חלקי הכתבים ששרדו.

חלק מהידע הזה, נחרט על פסלי אבן בהוראת מלך ראמה השלישי ב1832 הכתבים המתארים נקודות אקופרסורה ותרגולי גוף (Ruesi Daton) עם הסברים על הסימפטומים ואופן הריפוי של כל נקודת לחיצה ותרגיל. המלך החליט כבמקדש פו Wat Po)) תיחנך האוניברסיטה הפתוחה הראשונה, מקום בו ירוכז מידע בנושאי היסטוריה, דת, תרבות, רפואה ותרפיית גוף לרווחת התושבים וילמדו בו קורסים מקצועיים.

אולם בתחומי טיפולי מגע ועבודת גוף התקשה המלך למצוא מורים המקצויים ומנוסים דיו. רישים מהודו גרו בקרבת בנגקוק במשך כמאה שנה לפני שנפתחה האוניברסיטה. משום שהקדישו שעות רבות בישיבה במדיטציה, עסקו והתמחו בשיטת תרגולי גוף ועיסוי העצמי Ruesi Daton)). וכן , המלך ראמה ה3 החליט שידע ברפואה ותרפיית גוף ילומד באוניברסטיה על ידי אותם רישים.

המלך ראמה החמישי (1868-1910), מינה את רופאי חצרו לתרגם הכתבים העתיקים משפות הפאלי וסנסקריט לגירסאות בשפת התאי. מכיוון שהטקסטים נכתבו על ידי הרישים בשפות עתיקות ולא בשפת התאי, המידע לא היה זמין עבור רוב רובו של העם התאי. תיעוד נוסף של הידע רפואי העתיק נעשה שוב בהוראת המלך ראמה החמישי ביצירת ספר לימודי של רפואה תאילנדית מסורתי אשר התפרסם בתחילת המאה הקודמת.

 

סיכום

 

כיום, ההשפעות ודרכי טיפול משתנות מכפר לכפר, טכניקות וגישות ייחודיות עדיין נשמרות בתוך כל משפחה, ובין כל אלה ניתן עדיין למצוא סגנון טיפול שונה אצל כל מטפל. עם זאת, ניתן עדיין להתרשם ממסורת הריפוי העתיקות טרם הוקמה ממלכת סיאם, כפי שהן נהוגות כיום אצל השבטים בתאילנד

.(Hill Tribes)

 

שבטים אלו אינם מאמינים בדת הבודהיסטית כרוב רובם של אנשי תאילנד אלא הם אנימיסטים. מכיוון שלא היו נתונים להשפעה של המסיונרים הבודהיסטיים, אורח החיים והתרבות שלהם דומה מאוד לאיך שחיו אותם אנשים אשר יישבו את הארץ הזאת לפני אלפי שנים. כדי לקבל מושג על הרפואה עתיקה של העמים אשר יישבו את חבל הארץ, ניתן לבקר או לשהות עם השבטים האלו כיום. כמו כן, עיסוי מלכותי כפי שניתן לבני המלוכה ניתן גם לחוות בתאילנד במספר בתי חולים ואצל מטפלים פרטיים. ניתן גם ללמוד את העיסוי במספר מסגרות כולל תכנית לימודית דרך משרד הבריאות התאי.

 

דוגמאות הטיפול הרבות אשר נפגשים עימן, הן אותות חיים למסורת העתיקה והעשירה של הרפואה התאילנדית, אשר התפתחה לפני אלפי שנים והתייצבה בחלקת האדמה הקרויה תאילנד.

אייל ארליך – מטפל בהילינג ובמגע

www.eyalerlich.co.il

 



תגיות המאמר: טיפול, עיסוי, מסאז, סיני


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אייל ארליך - מטפל הוליסטי

www.eyalerlich.co.il

035220831   0545954225

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אייל ארליך

מאת: אייל ארליךרפואה משלימה03/11/10627 צפיות
במקורו משורשים טאויסטיים עתיקים במנזרים בסין, כיום הטיפול זוכה לתחייה מחדש בעולם המערבי.כפי שבטיפולים אחרים מעסים את אזורי הכתפיים, צוואר וגב, בצ'י ניי טסאנג מעניקים עיסוי לאיברים הפנימיים: מעי, כבד וטחול. מעבר לנושא הפיזי, על פי הרפואה הסינית באיברים אלו מטען רגשי רב אשר אם אינו מאוזן יביא בסופו של דבר לביטויים בבריאות הפיזית. הטיפול בעיסוי שעיקרו בבטן, הוא חלק מן השפקה טיפולית אשר כוללת בתוכה תהליך ריפוי של גוף נפש ורוח אותו עובר המטופל.

מאת: אייל ארליךרפואה משלימה24/07/10574 צפיות
מאמר סוקר את מקומו של התבוננות בגוף בתהליכי התפתחות מודעת.

מאת: אייל ארליךרפואה משלימה24/07/10707 צפיות
מאמר מבוא להכרת עיסוי הבטן צ'י ניי טסאנג. סיקור תועלתיו של הטיפול ומקורותיו במזרנים הטאוסיטיים של סין הקדומה.

מאת: אייל ארליךרפואה משלימה08/07/10866 צפיות
מאמר מאת אייל ארליך המעסין העיווירים של ממלכת תאילנד

מאת: אייל ארליךרפואה משלימה04/07/10675 צפיות
מאמר מאת אייל ארליך

מאת: אייל ארליךרפואה משלימה29/06/10680 צפיות
ההגעה לטיפול והתהליך הטיפולי

מאת: אייל ארליךרפואה משלימה29/06/10623 צפיות
טיפוח מודעות דרך התבוננות

מאמרים נוספים בנושא רפואה משלימה

מאת: ניר חוכיימהרפואה משלימה29/08/20187 צפיות
טיפול בדלקת פרקים אם המטופל מגיע בתחילת הופעת הכאבים ייתכן ריפוי מלא אבל אם יגיע בשלבים מאוחרים כאשר הוא סובל תקפה ארוכה לא בטוח שאפשר לבטל את כל הנזק שנגרם. ישנה חשיבות גדולה להגעה בתחילת הדלקת או לא

מאת: ניר חוכיימהרפואה משלימה30/07/20267 צפיות
עיסוי רפואי מתמקד בבעיות כרוניות,בעיות אורטפדיות,כאבים הפוגעים בתפקוד השוטף והינו עיסוי שיקומי לאיברי הגוף. עיסוי רפואי אינו עיסוי עדין,להיפך הוא הנכון הוא עיסוי אינטיסיבי,עמוק וחודרני שמטרתו שיפור בתפקוד בעיות שחלקם נובעות מהזנחה.

מאת: nirרפואה משלימה23/08/19916 צפיות
בעקבות ההמלצה שלא לתת תרופות נגד צינון לילדים מתחת לגיל שש, מה בכל זאת ניתן לעשות להקל על התופעה השכיחה

מאת: נטלי הרוש רפואה משלימה29/11/18885 צפיות
הבחירה הטובה ביותר של האדם תתבטא בתוצאותיה של אותה הבחירה. אם הבחירה הייתה נכונה תוכלו לדעת זאת רק כאשר תראו תוצאות. הטיפולים הבריאותיים השונים שמציעה הרפואה הקונבנציונלית בעלי המון צדדים. על מנת להשיב את הגוף לאיזון, לחזקו, להאיץ טיפול והחלמה מומלץ לשלב טיפול משלים.

מאת: נטלי הרוש רפואה משלימה29/11/18851 צפיות
כל סוג כאב בסופו של דבר כשהוא נהפך לבעיה כרונית, יהיה מוגר כטורדני. כאבי גב, צוואר, ראש ועוד.. אלו חלק מדוגמאות לסוגי כאב שכשאר הם הופכים לבעיה כרונית מאוד מאוד קשה לחיות אתם.

מאת: moraleרפואה משלימה24/07/18753 צפיות
לא מעט אנשים מחפשים במהלך השנים, אופציות לטיפול ייחודי, טיפול טבעי במחלות שונות, טיפול אלטרנטיבי כפי שנהוג לקרוא לו לא פעם. יש לכך הסברים פשוטים למדי, החל מכך שקיים קושי מסוים לעבור טיפול אצל רופא רגיל מסיבות שונות, כלה בכך שקיים חוסר אמונה בכל מה שקשור לטיפול רגיל, מערבי, קונבנציונלי, או שפשוט כל הטיפול הרגילים נוסו ולא צלחו, אז יש ניסיון לעשות טיפול אחר.

מאת: נטלי הרוש רפואה משלימה29/06/18582 צפיות
היש פתרון טבעי לכאב כל שהוא? קצת קשה להאמין.. בעולם שכולו מלא פתרונות תרופתיים, מכשר, ניתוחים ועזרים רפואיים נוספים קצת קשה להאמין שיש משהו שממש טבעי במאת האחוזים עבור אלו הסובלים מכאבים שונים. במאמר שלפניכם נכיר לכם את שיטת הטיפול אוסטאופתיה שמבוססת על טהרת הטבעיות בלבד.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica