חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

ירושה

מאת: עו"ד נעמה שלמהדיני ירושה05/05/20091180 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

ירושה

מאת עו"ד נעמה שלמה

 

ענייני ירושה במדינת ישראל מעוגנים בחוק הירושה, התשכ"ה- 1965.

סעיף 1 לחוק הירושה קובע "במות אדם עובר עזבונו ליורשיו". אנו למדים כי העיזבון עובר ליורשים על פי דין או זוכים על פי צוואה עם פטירת המוריש. אנו רואים כי העיזבון שייך ליורשים עם פטירת המוריש, אך על מנת לקבל את נכסי העיזבון יש צורך בהוכחת פטירה וצו ירושה או צו קיום צוואה.

האפשרות לרשת מחולקת לשניים: ניתן לרשת על פי דין או זוכים על פי צוואה. כאשר מוריש לא הותיר צוואה הירושה תהיה על פי דין ובהתאם לקבוע בחוק הירושה.

ירושה על פי דין

סעיפים 10 ו- 12 לחוק הירושה קובעים מי יהיו היורשים על פי דין ומהו סדר העדיפות. בעדיפות ראשונה יורש בן הזוג. אם למוריש ילדים ירש בן הזוג חצי וחצי שני ירשו ילדי המוריש. באם ילדי המוריש אינם בחיים ירשו צאצאיהם. בעדיפות שנייה, כאשר המוריש לא השאיר אחריו בן זוג וילדים ירשו הורי המוריש וצאצאיהם. בעדיפות שלישית, כאשר הורי המוריש וצאצאיהם אינם בחיים ירשו הורי ההורים של המנוח וצאצאיהם. סעיף 17 לחוק קובע כי אם לו נותרו יורשים למנוח תירש המדינה את המנוח כיורשת על פי דין.

ירושה על פי צוואה

אדם יכול לצוות בצוואה כרצונו אך, סעיף 34 לחוק קובע כי אין אדם יכול לקבוע בצוואתו הוראה בלתי חוקית, בלתי מוסרית או בלתי ניתנת לקיום. לצוואה יש תוקף רק עם פטירת המוריש. עד לפטירתו רשאי המוריש לבטל או לשנות את צוואתו בכל עת. סעיף 18 לחוק הירושה קובע כי צוואה יכולה להיערך בארבעה אופנים: צוואה בכתב יד, צוואה בעדים, צוואה בפני רשות, צוואה בעל פה (צוואת שכיב מרע).

מי כשיר לרשת?

סעיף 3 לחוק הירושה קובע כי מי שהיה בחיים במועד פטירתו של המוריש כשר לרשת. עוד נקבע כי מי שנולד 300יום לאחר מות המוריש כשר לרשת אותו. לעניין זכויות ירושה של קטין, קובע החוק כי לא משנה אם הורי הילד היו נשואים במועד פטירת המוריש או לא.

מי פסול לרשת?

סעיף 5 לחוק הירושה קובע  כי אדם שגרם בכוונה למותו של המוריש או שניסה לגרום למותו של המוריש פסול מלרשת אותו. כמו כן, אדם שהעלים או השמיד את צוואתו האחרונה של המוריש, או שזייף אותה או שתבע על פי צוואה מזוייפת פסול מלרשת את המוריש.

האם יורש יקבל ירושה בכוח?

סעיף 6 לחוק הירושה קובע כי לאחר מות המוריש, וכל עוד העיזבון לא חולק, היורש ראשי להסתלק מהעיזבון על ידי מתן הודעה לרשם הירושה או לבית המפשט המוסמך. כאשר מדובר בירושה על פי דין יורש יכול לוותר על כל הירושה. אין באפשרותו לוותר על חלק מסויים. לעומת זאת, כאשר מדובר בזכייה על פי צוואה יכול יורש לוותר על נכס מסויים.

המאמר נכתב על ידי עו"ד נעמה שלמה

 

http://www.naama-adv.co.il/Default.asp?Page=FieldView&CatID=13

המידע הינו כללי בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד!

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עו"ד נעמה שלמה http://www.naama-adv.co.il/

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד נעמה שלמה

מאת: עו"ד נעמה שלמהדיני תאגידים07/05/091182 צפיות
פתיחת חברה נעשית על ידי הגשת בקשה לפתיחת חברה לרשם החברות, הגשת הצהרה של הדירקטורים הראשונים ועותק של תקנון החברה. בעת הגשת בקשה לפתיחת חברה יש לשלם אגרת רישום.

מאת: עו"ד נעמה שלמהדיני משפחה05/05/09957 צפיות
הסכם ממון נועד להסדיר את היחסים הרכושיים והכלכליים בין בני זוג במועד פקיעת הנישואין.

מאת: עו"ד נעמה שלמהחוק ומשפט - כללי05/05/091105 צפיות
מאמר זה יסקור את ההליכים השונים העומדים בפני חייב הנתבע בהוצאה לפועל. המאמר יחולק לשני חלקים, בחלק הראשון, יסקרו אמצעים להתגונן בפני התביעה, בחלק השני, יסקרו הליכים להתמודדות החייב עם החוב.

מאמרים נוספים בנושא דיני ירושה

מאת: רוני הכהןדיני ירושה30/09/201355 צפיות
עם השנים זה נעשה יותר ויותר ברור עד כמה זה חשוב להכין צואה.

מאת: רוני הכהןדיני ירושה21/09/201060 צפיות
החיים ממשיכים בלעדי כל אלה, וכאן, טמונה לה תורה שלמה של ירושה.

מאת: yoni romדיני ירושה14/11/191098 צפיות
נקודת ההנחה אומרת כי אדם אשר החליט לכתוב צוואה עשה זאת על מנת להשאיר הוראות התואמות את רצונו. מימוש הצוואה משמעותה לכבד את בקשותיו של אותו אדם. לכן, רוב הצוואות יכובדו כפי שנכתבו. עם זאת לעתים ישנו תהליך של ביטול של הצוואה כאשר האדם עצמו יכול לשנות את דעתו ולהחליט לבטלה או לעדכן אותה.

מאת: yoni romדיני ירושה03/07/191502 צפיות
כשאדם קרוב אלינו נפטר זו בשורה לא נעימה במיוחד, לפעמים אפילו מכאיבה מאוד במידה ומודבר בבן משפחה קרוב או בן משפחה שנפטר בטרם עת. בנוסף לכאב הגדול על האובדן עצמו לעיתים מתעוררות בעיות נוספות שגורמות לכאב נוסף - בעיות הירושה שהותיר אחריו המנוח.

מאת: רוני הכהןדיני ירושה24/04/181460 צפיות
כדי למנוע ריבים מיותרים אנשים רבים לקראת הזקנה עורכים מול עורך דין ירושה את כל הנדרש במסמך ירושה מסודר לכל הילדים.

מאת: יוסף מימוןדיני ירושה19/08/152606 צפיות
מאמר זה בא לתת מידע על סוגי צוואות ובמה יכול לסייע עורך דין צוואות, ירושות ועזבונות מומחה.

מאת: רגב אלקיים דיני ירושה04/12/144118 צפיות
ראוי להדגיש, כיעצם ההכרה בבן כ"בן ממשיך" אינה מעניקה לבן הממשיך זכויות קנייניות במשק. משמעות הצהרת בעל המשק על בנו כ-'בן ממשיך' מהווה הגדרת מערכת היחסים שבין 'הבין הממשיך', האגודה, הסוכנות והמנהל – ותו לא! ללא אישור בכתב של בעל המשק, וללא חתימת בעל המשק על המסמכים הרלוונטיים, הבן הממשיך אינו רשאי לבנות במשק

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica