חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מחזור חיי ארגון על פי אדיג'ס

מאת: עוזי פלגניהול05/01/20116265 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

רופסור אדיג'ס מומחה לניהול בעל שם עולמי מוצא הקבלה בין תהליך הצמיחה וההזדקנות של בני אנוש וארגונים עסקיים מכל סוג, לפי אדיג'ס  צמיחה והזדקנות של ארגון באים לידי ביטוי בעיקר ביחסים בין גמישות ושליטה עצמית, גמישות הינה היכולת להשתנות בקלות יחסית, שליטה עצמית משמעותה התנהגות מתוכננת מבוקרת ונשלטת , כאשר הארגון  צעיר הוא גמיש אך איננו שולט בפעולותיו, כאשר הוא מזדקן היחס מתהפך, הוא הופך להיות פחות גמיש ואפילו  קשיח אך בעל שליטה עצמית על פעולותיו, אם נשווה זאת לבני אנוש נזהה שהגמישות המחשבתית והתפקודית גבוהה אצל צעירים והיא קטנה עם הגיל, שליטה עצמית נמוכה אצל צעירים וגדלה עם הגיל.

 כאשר אנו מדברים על גיל הכוונה "לגיל הארגוני" של העסק  ולא לגיל הכרונולוגי שהוא משך שנות קיומו כעסק, גודל הארגון וזמן קיומו אינם גורמים המשפיעים על צמיחת הארגון או על זקנתו, יכולים להיות ארגונים צעירים בני מאה שנה וארגונים זקנים בני עשר שנים, הארגון האופטימאלי לפי אדיג'ס הוא הארגון שמשלב גמישות ושליטה עצמית כלומר לא צעיר מידי ולא זקן מידי משמע ארגון בשל במיטבו.

כאשר עסקים גדלים , מתבגרים ומזדקנים החיסרון היחסי בגמישות או בשליטה עצמית גורם לקשיים צפויים וחוזרים, קשיים אלה מוגדרים על ידי ההנהלות כבעיות, תפקיד ההנהלות איננו ליצור מצב ללא בעיות, בתהליך הובלת החברה ליעדיה ישנו תהליך של המרת בעיות מסוג אחד לבעיות מסוג אחר,צמיחה פרושה יכולת לטפל בבעיות גדולות ומורכבות הצצות ומלוות את הארגון כל חיו. .

ארגון איננו חייב להזדקן, ניתן למנוע את הזדקנותו על ידי טיפול בגורמי ההזדקנות בזמן ולגרום לכך שהארגון יהיה במיטבו כל הזמן, הארגון חייב להשתנות כל העת ולהתאים את עצמו לסביבה ולמציאות שבה הוא פועל, תהליך ההתאמה והשינוי השוטף יוצרים בעיות, בבעיות יש לטפל באופן שוטף וזה תפקידה של ההנהלה.

המפתח להצלחה בניהול איננו ביטול בעיות, אלא התמקדות בבעיות השלב הנוכחי במחזור חיי הארגון ולהכין את הארגון כך שיוכל לגדול ולהבשיל ולהתכונן לבעיות שיצוצו כאשר הארגון יהיה במיטבו, למעשה זה תהליך דומה לחינוך והערכים שההורים מקנים לילדיהם בכדי להכינם לעתיד.

כל ארגון הנמצא באותו שלב חיים עובר בעיות דומות ברמה ובפרקי זמן כאלה ואחרים, הדבר דומה לבעיות דומות הקיימות אצל אנשים בני אותו גיל החווים תהליכי התפתחות וצמיחה דומים, מכך ניתן להבין שהבעיות הן חלק מצמיחה ושינוי והן ילוו הן את האדם והן את הארגון כל זמן שיש חיים באדם ובארגון.

למעשה אדיג'ס מזהה את גיל הארגון לפי דפוסי ההתנהגות וההתנהלות וסוגי הבעיות שקיימות בו, למעשה באופן דומה אנו מזהים את הגיל המנטאלי וההתנהגותי אצל בני אנוש, לעיתים נאמר על מבוגר שהוא "מתנהג כמו ילד" ועל צעיר נאמר שהוא "בוגר מגילו".

כאשר אנו מדברים על ניהול בעיות אנו מתכוונים לבעיות נורמאליות, בעיות מסוג זה הן בעיות שהארגון יכול לפתור אותם בעזרת היכולות העצמיות שלו, הבעיות הללו הן בעיות המתאימות לתהליך צמיחת הארגון ולגיל התבגרותו הארגוני (לא הכרונולוגי), סוג כזה של בעיות מופיע גם בארגונים אחרים הנמצאים באותו גיל ארגוני, אלו הן בעיות שצצות וחולפות עם הגיל בדומה לתופעות והתנהגויות אנושיות המשתנות עם ההתבגרות, אדיג'ס איננו מכנה אותן בעיות הן מוגדרות כ"תחושות" או "אירוע חולף".

יש לדעת שבעיה נורמאלית  היא כזו שהמופע שלה תואם את הגיל הארגוני המתאים לה, בדומה למחלת ילדות שנתפסת כנורמאלי אצל ילדים ו א נורמאלי אצל מבוגרים, בעיות שמוגדרות נורמאליות צריכות להיפתר באופן שוטף בתהליכי הניהול השוטפים בלא להפריע לתפקוד הארגון וצמיחתו.

בעיות א נורמאליות הן בעיות שהארגון לא מסוגל לפתור בעצמו ונדרש  לכוחות מקצועיים חיצוניים לארגון, בעיות מסוג זה אם תדירותן תכופה הן מוגדרות כ"תסביכים", והנדירות שבהם מוגדרות "חולי", חולי ארגוני הוא בעיה שהארגון לא היה צריך להיקלע אליו מלכתחילה, חולי עשוי להיות אירוע חולף שהוזנח או הסתבך בשל טיפול לקוי, בעיות שמוגדרות כחולי מונעות מהארגון להתפתח וגוזלות משאבי ניהול רבים לטפל בהם , משאבים אלה נגרעים ממשאבי הניהול השוטף ומאטות את התפתחות העסק.

שיטת האבחון של פרופסור אדיג'ס, מאפשרת לבדל בין סוגי בעיות שונות ובאה להסיר את החוליים הארגונים (בעיות אנורמאליות) ולאפשר לארגון להתפתח לשלב החיים הבא, השיטה הטיפול נועד לפתח את יכולת הניהול בארגון ולמנוע מופעים של חוליים עתידיים, לתהליך הריפוי אחד עשר שלבים

מחזור החיים על פי אדיג'ס מוצג בדיאגראמת "התפלגות פעמון", הזנב השמאלי של הפעמון הוא נקודת ההתחלה ומוגדר "כחיזור", הזנב הימני של הפעמון הוא נקודת הסיום ומוגדר "כמוות ארגוני", הנקודה המרכזית הגבוהה מוגדרת "הארגון הרגוע".

שלבי החיים הארגוניים לפי אדיג'ס הם  כדלקמן:

1.      חיזור

2.      ינקות.

3.      זינוק.

4.      התבגרות.

5.      מיטב.

6.      רגיעה.

7.      אריסטוקרטיה.

8.      ביורוקרטיה מוקדמת.

9.      ביורוקרטיה

10.  מוות.

בכל מהלך חיו של הארגון יש שינוי של יעדים, דגשים, אינטרסים ודפוסי התנהגות בהתאם "לגיל הארגוני".

כנגזרת מהשינויים השונים במהלך חיו של הארגון, נדרש גם שינוי בכישורי הניהול והארגון של ההנהלה, בכל שלב במחזור החיים הארגוני, שילוב הכישורים הנדרש לניהול העסק יהיה שונה, סביר שהנהלה מגוונת בכישורים יכולת וידע תוכל להתאים את עצמה למצבים הנדרשים, אחרת ידרשו כוחות חדשים בארגון.

(המאמר על פי ספרו של פרופסור אדיג'ס "צמיחה והתחדשות בארגונים" בהוצאת ספרית המרכז הישראלי לניהול)

כל הזכויות שמורות לעוזי פלג ( UP יזמות ניהול בע"מ)

 אין לעשות כל שימוש בכל מדיה שהיא בחומר הכתוב ללא אישור בכתב מהמחבר

                                                          www.uzip.co.il

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עוזי פלג יועץ לניהול עסקי וכלכלת משפחה

מנכ"ל לשעבק בחברות עסקיות

חונך עסקי מוסמך  המעוף משרד הכלכלה

יועץ מוסמך בינלאומי CMC

חבר בלשכת היועצים העסקיים בישראל.

UP ייעוץ ונהול-פתרונות לנהול עסק

0526969240 נייד

דוא"ל : peleguzi@012.net.il

אתר חברה: WWW.UZIP.CO.IL

אתר  "זהירוני" המדריך להקניית ערכים לילדים מהגיל הרך דרך גיבור תרבות  www.pelegbooks.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עוזי פלג

מאת: עוזי פלגהלוואות30/05/202551 צפיות
חלק גדול של בעלי העסקים הקטנים והבינוניים, רואים בבנק את אחד הגורמים העיקריים האחראיים לקשיים הפיננסיים של העסק. בעלי העסקים האלה סבורים שהבנק צריך לעזור לעסק וללכת לקראתו. האם טענתם מוצדקת? ננסה לבדוק זאת בשורות הבאות

מאת: עוזי פלגמכירות30/05/202617 צפיות
התשובה לשאלה מי הלקוח שלי?, מתחילה בשאלה מקדימה לאיזה צורך אני מספק פתרון ?. הבנת הצורך, מאפשרת זיהוי ראשוני של סוגי הלקוחות הנדרשים לצורך ואת גודל השוק הפוטנציאלי. אבל לפני פילוח השוק וזיהוי מי זה הלקוח הפוטנציאלי ובהמשך מי הלקוח הממוקד קרי "הפרסונה" אליה העסק יכוון. כדאי להבין מי הוא לקוח ומי הגורמים המעורבים "בשרשרת הקנייה" ומידת השפעתם על תהליך הקנייה.

מאת: עוזי פלגמכירות26/05/202467 צפיות
ניהול תהליך מכירה יעיל הוא מהלך נחוץ וחיוני בכל פעילות עסקית, בנושא פורסמו מאמרים רבים והנושא הוצג והודגש באופנים שונים, במאמר הזה הועלו נקודות שונות כולל טיפים, המתייחסים לניהול תהליך מכירה B2B (עסק מוכר לעסק) של מוצרים טכניים המיועדים לשימוש עסקי.

מאת: עוזי פלגניהול17/05/201483 צפיות
ארגון עסקי בכל גודל, נדרש לבצע שינויים והתאמות במהלך חיו העסקיים. תדירות השינויים וגודלם נגזרים ממטרת השינויים, שאת רובן ניתן לסווג כצורך: בפתוח עסקי, שיפור וייעול תהליכים עסקיים קיימים, התאמות לתנאי התחרות בשוק ועוד. במאמר הנוכחי אתייחס לשני חוקים מתחום הפיזיקה של אייזיק ניוטון, ונבצע דרכם אנלוגיות בתחום הניהול העסקי ונזהה "זיקה בין פיזיקה וניהול עסקי", אך לפני כן נגדיר מספר מושגים מתחום הפיזיקה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201594 צפיות
תוצר ניהולי הוא התוצאה המתקבלת מפעילות ניהולית. תוצר ניהולי המשיג את מטרתו הוא תוצר אפקטיבי ולהיפך, תוצר ניהולי אשר יוצר תוצאה בעייתית, ההופכת בעצמה לבעיה ואף יוצרת בעיות נוספות, הוא "וירוס ניהולי" ברמות חומרה שונות, ובתור שכזה יש לטפל בו למניעת נזק חמור למערכת. "ווירוס ניהולי" לא נוצר בכוונה תחילה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201612 צפיות
הנעת עובדי הארגון העסקי במטרה להשגת בצועים עסקיים משופרים, צריכה להיות אחת המטרות המרכזיות בכל אסטרטגיה ניהולית עסקית, ההשקעה בפתוח עובדי החברה היא אחת ההשקעות החשובות והמשתלמות ביותר לכל ארגון עסקי. לא מספיק שעובדי החברה יהיו משכילים, מיומנים ומנוסים, חשוב שכל הכישורים והתכונות שצוינו, יבואו לידי ביטוי באופן חופשי ושוטף בהתנהלות העובד הבודד והארגון.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201328 צפיות
במאמר זה רוכזו תובנות המתייחסות לסיטואציות שונות בתחומי הניהול. הנושאים מוצגים באופן מטפורי לעיתים באופן אירוני או אבסורדי באנלוגיה לתהליכי הניהול העסקי הנדרשים. בחרתי בדרך זו להציג ולהסביר תהליכים ואירועים בניהול עסקי שקשה היה להסבירם או להבינם, בעקר לחסרי ניסיון ניהולי עסקי.

מאמרים נוספים בנושא ניהול

מאת: עוזי פלגניהול17/05/201483 צפיות
ארגון עסקי בכל גודל, נדרש לבצע שינויים והתאמות במהלך חיו העסקיים. תדירות השינויים וגודלם נגזרים ממטרת השינויים, שאת רובן ניתן לסווג כצורך: בפתוח עסקי, שיפור וייעול תהליכים עסקיים קיימים, התאמות לתנאי התחרות בשוק ועוד. במאמר הנוכחי אתייחס לשני חוקים מתחום הפיזיקה של אייזיק ניוטון, ונבצע דרכם אנלוגיות בתחום הניהול העסקי ונזהה "זיקה בין פיזיקה וניהול עסקי", אך לפני כן נגדיר מספר מושגים מתחום הפיזיקה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201594 צפיות
תוצר ניהולי הוא התוצאה המתקבלת מפעילות ניהולית. תוצר ניהולי המשיג את מטרתו הוא תוצר אפקטיבי ולהיפך, תוצר ניהולי אשר יוצר תוצאה בעייתית, ההופכת בעצמה לבעיה ואף יוצרת בעיות נוספות, הוא "וירוס ניהולי" ברמות חומרה שונות, ובתור שכזה יש לטפל בו למניעת נזק חמור למערכת. "ווירוס ניהולי" לא נוצר בכוונה תחילה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201612 צפיות
הנעת עובדי הארגון העסקי במטרה להשגת בצועים עסקיים משופרים, צריכה להיות אחת המטרות המרכזיות בכל אסטרטגיה ניהולית עסקית, ההשקעה בפתוח עובדי החברה היא אחת ההשקעות החשובות והמשתלמות ביותר לכל ארגון עסקי. לא מספיק שעובדי החברה יהיו משכילים, מיומנים ומנוסים, חשוב שכל הכישורים והתכונות שצוינו, יבואו לידי ביטוי באופן חופשי ושוטף בהתנהלות העובד הבודד והארגון.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201328 צפיות
במאמר זה רוכזו תובנות המתייחסות לסיטואציות שונות בתחומי הניהול. הנושאים מוצגים באופן מטפורי לעיתים באופן אירוני או אבסורדי באנלוגיה לתהליכי הניהול העסקי הנדרשים. בחרתי בדרך זו להציג ולהסביר תהליכים ואירועים בניהול עסקי שקשה היה להסבירם או להבינם, בעקר לחסרי ניסיון ניהולי עסקי.

מאת: עוזי פלגניהול03/05/201284 צפיות
"השער האסטרטגי", הוא השער שדרכו אמורים להיכנס לעסק, תוצרים של החלטות אסטרטגיות כבדות משקל לעתידו של העסק. משמע נדרש שיקול דעת מעמיק לגבי כל מה שנדרש לעבור דרכו. נדרש סוג סינון צפוף שימנע כניסה של מזיקים

מאת: עוזי פלגניהול03/05/201144 צפיות
עסק הוא מפעל חיים והוא קרוב לליבנו, מאידך בעסק צריך לטפל לא דרך הלב. נדרשת דרך, כלים ותהליכי ניהול מסודרים ושיטתיים. אף אחד מאתנו איננו מושלם ואיננו צריך לדעת הכול. גם אם אנחנו יודעים, קשה לנו לטפל בנושאים הקשורים בנו רגשית, מאחר ואיננו אובייקטיבים כלפי עצמינו וכלפי הקרובים לנו.

מאת: עוזי פלגניהול03/05/201039 צפיות
הדברים הנכונים לעסק הם לא תמיד ובהכרח: הדברים שהמנהל אוהב לעשות, או יודע לעשות, או רוצה לעשות, או יכול לעשות. הדברים הנכונים לעסק הם הדברים הנדרשים והקריטיים לעסק. בלעדיהם העסק יישחק, יתקע או יקרוס.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica