חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

נדבות וקבצנות כמודל עסקי

מאת: עוזי פלגשיווק21/01/20111244 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

נדבות וקבצנות כמודל עסקי

עוזי פלג*

איסוף התרומות והקבצנות הם ענפים כלכליים כבדי משקל ברחבי העולם וגם בארץ, הענפים מגלגלים סכומי עתק, בכל אחד מהתחומים שצוינו מתקיים מודל חליפין הכולל: ספק,לקוח, מוצר ותועלות, יש בו אסטרטגיה עסקית ואסטרטגיה שיווקית הכוללת תמהיל שיווק.

כאשר אנו נותנים נדבה אנחנו למעשה קונים מוצר, אמנם מוצר לא מוחשי אבל בעל ערך רב למקבל, הצורך בנתינה הוא למעשה חלק ממדרג הצרכים האנושי, הנתינה מספקת לנותן אושר וסיפוק רגשי רב, לעיתים נותן הנדבה לא כל כך רחוק במדרג הצרכים האנושי ממקבל הנדבה, אך עצם הנתינה נותנת לו תחושה של מיקום גבוה יותר ברף הצרכים האנושי.

מטרת המאמר להציג תהליכים עסקיים ושיווקיים שלא תמיד נהירים למי שלא עוסק בכך, דרך תחום שכולם מכירים ורובינו אף משתתפים בהם.

הגדרת מונחים מתוך מילון (יעקב שויקה):

תרומה: כסף או שווה כסף המוענק מרצון ללא תמורה  למטרה ציבורית או מטרה נעלה.

נדבה: 1.סכום כסף קטן הניתן לקבצן או נזקק 2. תרומה או מתנה הניתנת לצדקה מתוך רצון טוב שלא על מנת לקבל תמורה.

קבצן: אדם המבקש כסף או שווה ערך מעוברים ושבים ומתקיים מכך.

גם תרומה וגם נדבה הם פעולות של נתינה ללא קבלת דבר מוחשי, ההבדל הוא מילולי בעקרו, בכל זאת אנסה למצוא שוני בין השניים, מנקודת ראות שלי בלבד ההבדל הוא: בגובה הסכום, בגורם המקבל, ובסיטואציה של תהליך הנתינה.

כאשר סכום הנתינה קטן וניתן באופן ספונטני ללא תכנון מוקדם לאדם שעורר את רחמינו נקרא לזה נדבה.

כאשר סכום הנתינה גבוה יחסית וניתן לגוף או לאירוע נקודתי, שאנו מזדהים עם מטרתו ופעילותו הן אידיאולוגית והן אנושית נקרא לזה תרומה.

בתהליך איסוף התרומות פועלות עמותות כמלכ"ר על בסיס קבוע , או מוקמות  אד הוק לאירוע נקודתי, במאמר יוצג המודל הפחות מוכר של הקבצנות שהוא תחום המוכר לכולם.

תמהיל השיווק 4P של הקבצנות

 (Product) המוצר: מנקודת ראות הספק קרי הקבצן, המוצר הוא רחמים או צורך בעזרה, מנקודת  ראות של  נותן הנדבה, המוצר הוא הצורך בנתינה וקבלת סיפוק רגשי.

Price)) מחיר: הנדבה היא רצונית ולרוב במטבעות של אגורות או שקלים,יש אנשים ששומרים מטבעות בכיס או ברכב למטרת נדבה, יש גם שימוש פסיכולוגי בהצגת התרומות שנאספו, קופסה ריקה אמורה לשדר חוסר אונים ולזרז נדבה, קופסה עם שקלים עשויה לכוון שהתרומה היא במטבעות של  ₪ ולא אגורות.

(Promotion) קידום: הקידום נעשה על ידי הדגשת המסכנות והצורך באמפתיה, בעיני הקבצן ככל שהמסכנות תודגש כן תגדל מידת הרחמים והאמפתיה למצבו, הדגשת המסכנות תהיה בהצגת מומים, תנוחות גוף, שימוש בילדים, שלטים וכלי נגינה, יש כאן למעשה בידול של המסכנות ומיצוב תודעתי של רחמים.

 Place)) מיקום: מכיוון שהקבצנות הבודדת היא באזור גיאוגרפי מוגבל והנדבן לא מחפש את הקבצן, הקבצן ימקם את עצמו באזור סואן שקשה להתעלם מקיומו, שמספר העוברים ושבים גדול, באזור פוטנציאלי של תרומות, בדרך כלל באזור מסחרי, אזור בילוי, או בצמת, המיקום יהיה קבוע, באופן כזה ימצב את עצמו בזיכרון של העוברים ושבים הקבועים באזור, לעיתים הקבצן עשוי לפזר באזור רווחי, בני משפחה חולים או מתחזים להגיע "לכסוי שוק" מרבי.

הקבצנות קיימת מאות ואולי אלפי שנים, גם מערכות הרווחה המפותחות לא תמיד מצליחות לחסל את התופעה,מסכנות חוליים אסונות ומזל רע היו תמיד קיימים, הצורך בתשומת לב וברחמים מהסביבה הוא חלק מהטבע האנושי, תשומת הלב והרחמים באים לידי ביטוי במקרי הקבצנות בנדבה, מאחר וגם הצורך בנתינה הוא צורך אנושי מובנה, נוצר בין שני הצרכים "מודל חליפין משולב אמפאתי/עסקי",  אשר נותן מענה לכל אחד מהצרכים.

במקרים רבים הקבצנות היא מקצועית ומאורגת על "קבלני קבצנים", אלה דואגים למקם מסכנים אמיתיים או מתחזים ולוקחים מהם את רווחי הקבצנות, למעשה אנו רואים תהליך שיווקי של כסוי שוק, תוך שימוש מאורגן במפיצים ומפקחים, במקרים רבים ישנה חזקה טריטוריאלית היוצרת מונופול על האזור.

לקבצנות העסקית יש תהליכים נוספים אשר בהם הקבצן למעשה מוכר יחד עם נכותו גם פריטים בעלי ערך פעוט , לעיתים לפריט כזה יש מחיר ולעיתים הלקוח קובע את המחיר, גם בתהליך זה יש אלמנטים עסקיים שיווקיים בתוספת לאלמנטים פסיכולוגיים, המוכר מכר מוצר מוחשי לא רק מסכנות, והקונה קיבל מוצר מוחשי (שלא היה צריך), אך אלמנט הנתינה נשמר.

הערה לסכום: אני מניח שאף אחד מהקבצנים לא למד שיווק.

כל הזכויות שמורות לעוזי פלג ( UP יזמות ניהול בע"מ)

 אין לעשות כל שימוש בכל מדיה שהיא בחומר הכתוב ללא אישור בכתב מהמחבר

                                                          www.uzip.co.il

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עוזי פלג יועץ לניהול עסקי וכלכלת משפחה

מנכ"ל לשעבק בחברות עסקיות

חונך עסקי מוסמך  המעוף משרד הכלכלה

יועץ מוסמך בינלאומי CMC

חבר בלשכת היועצים העסקיים בישראל.

UP ייעוץ ונהול-פתרונות לנהול עסק

0526969240 נייד

דוא"ל : peleguzi@012.net.il

אתר חברה: WWW.UZIP.CO.IL

אתר  "זהירוני" המדריך להקניית ערכים לילדים מהגיל הרך דרך גיבור תרבות  www.pelegbooks.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עוזי פלג

מאת: עוזי פלגהלוואות30/05/202551 צפיות
חלק גדול של בעלי העסקים הקטנים והבינוניים, רואים בבנק את אחד הגורמים העיקריים האחראיים לקשיים הפיננסיים של העסק. בעלי העסקים האלה סבורים שהבנק צריך לעזור לעסק וללכת לקראתו. האם טענתם מוצדקת? ננסה לבדוק זאת בשורות הבאות

מאת: עוזי פלגמכירות30/05/202619 צפיות
התשובה לשאלה מי הלקוח שלי?, מתחילה בשאלה מקדימה לאיזה צורך אני מספק פתרון ?. הבנת הצורך, מאפשרת זיהוי ראשוני של סוגי הלקוחות הנדרשים לצורך ואת גודל השוק הפוטנציאלי. אבל לפני פילוח השוק וזיהוי מי זה הלקוח הפוטנציאלי ובהמשך מי הלקוח הממוקד קרי "הפרסונה" אליה העסק יכוון. כדאי להבין מי הוא לקוח ומי הגורמים המעורבים "בשרשרת הקנייה" ומידת השפעתם על תהליך הקנייה.

מאת: עוזי פלגמכירות26/05/202469 צפיות
ניהול תהליך מכירה יעיל הוא מהלך נחוץ וחיוני בכל פעילות עסקית, בנושא פורסמו מאמרים רבים והנושא הוצג והודגש באופנים שונים, במאמר הזה הועלו נקודות שונות כולל טיפים, המתייחסים לניהול תהליך מכירה B2B (עסק מוכר לעסק) של מוצרים טכניים המיועדים לשימוש עסקי.

מאת: עוזי פלגניהול17/05/201487 צפיות
ארגון עסקי בכל גודל, נדרש לבצע שינויים והתאמות במהלך חיו העסקיים. תדירות השינויים וגודלם נגזרים ממטרת השינויים, שאת רובן ניתן לסווג כצורך: בפתוח עסקי, שיפור וייעול תהליכים עסקיים קיימים, התאמות לתנאי התחרות בשוק ועוד. במאמר הנוכחי אתייחס לשני חוקים מתחום הפיזיקה של אייזיק ניוטון, ונבצע דרכם אנלוגיות בתחום הניהול העסקי ונזהה "זיקה בין פיזיקה וניהול עסקי", אך לפני כן נגדיר מספר מושגים מתחום הפיזיקה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201601 צפיות
תוצר ניהולי הוא התוצאה המתקבלת מפעילות ניהולית. תוצר ניהולי המשיג את מטרתו הוא תוצר אפקטיבי ולהיפך, תוצר ניהולי אשר יוצר תוצאה בעייתית, ההופכת בעצמה לבעיה ואף יוצרת בעיות נוספות, הוא "וירוס ניהולי" ברמות חומרה שונות, ובתור שכזה יש לטפל בו למניעת נזק חמור למערכת. "ווירוס ניהולי" לא נוצר בכוונה תחילה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201617 צפיות
הנעת עובדי הארגון העסקי במטרה להשגת בצועים עסקיים משופרים, צריכה להיות אחת המטרות המרכזיות בכל אסטרטגיה ניהולית עסקית, ההשקעה בפתוח עובדי החברה היא אחת ההשקעות החשובות והמשתלמות ביותר לכל ארגון עסקי. לא מספיק שעובדי החברה יהיו משכילים, מיומנים ומנוסים, חשוב שכל הכישורים והתכונות שצוינו, יבואו לידי ביטוי באופן חופשי ושוטף בהתנהלות העובד הבודד והארגון.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201338 צפיות
במאמר זה רוכזו תובנות המתייחסות לסיטואציות שונות בתחומי הניהול. הנושאים מוצגים באופן מטפורי לעיתים באופן אירוני או אבסורדי באנלוגיה לתהליכי הניהול העסקי הנדרשים. בחרתי בדרך זו להציג ולהסביר תהליכים ואירועים בניהול עסקי שקשה היה להסבירם או להבינם, בעקר לחסרי ניסיון ניהולי עסקי.

מאמרים נוספים בנושא שיווק

מאת: קורן דורשיווק06/07/222357 צפיות
כיצד ניתן לשווק בפייסבוק עם הכלים המתקדמים שיש היום בדפים עסקיים בפייסבוק? טיפים חשובים

מאת: nirשיווק24/06/213594 צפיות
הקמת אתר עסקי בפייסבוק הינו כלי מצוין המאפשר לכם לפרסם את עצמכם ולהגיע אל קהלים חדשים, המחפשים אחר המוצר או השירות אותו אתה מציע ולשמר את הלקוחות הקיימים שלכם.

מאת: ישראל רף שיווק31/05/213767 צפיות
העובדים הם המנוע של העסק פנקו את העובדים במארזי שי, עציצים ממותגים, ותקבלו מנוע טורבו עבור העסק שלכם עם מסר ממותג בעציץ להעניק חוויה בלתי נשכחת לחיזוק הקשר עם העובדים והלקוחות שלכם. פנו אלינו נשמח לעזור ישראל רף 052-2978583

מאת: שלום כהןשיווק02/05/175461 צפיות
אף יום הולדת אינה שלמה בלי מסיבה נחמדה, קטנה או גדולה, שמאפשרת לנו לעשות בדיוק את זה וגם לחגוג את שעתיד לבוא.

מאת: שלום כהןשיווק16/11/162614 צפיות
מעבר דירה זה בדרך כלל מסוג אותם הדברים שמאוד לא קל להתמודד איתם. הדבר הראשון שצריך לעשות הוא לקבל את ההחלטה ולמצוא את הדירה שאליה עוברים, ומייד לאחר מכן מתחילה העבודה. צריך למיין את החפצים, כי איזה זמן טוב יותר יש מאשר מעבר הדירה כדי להיפרד מכל מה שכבר לא משמש אתכם?

מאת: שלום כהןשיווק28/08/162953 צפיות
זה לא משנה אם יש לכם אתר אינטרנט או לא, אם יש לכם עסק קטן או גדול. כיום כל עסק שרוצה להצליח חייב שיהיה לו לוגו מתאים אשר ישדר על הגל של השירותים שהעסק בוחר להעניק לשירותיו. כך שאם יש לכם מסעדת דגים לדוגמה, תצטרכו כמובן לדאוג לכך שהלוגו ישדר על הקונספט הזה, תוכלו לעצב לוגו בהשראה של ים או כזה שמופיעים בו דגים. האפשרויות הינן רבות למדי וכל מה שאתם צריכים לעשות זה פשוט לבחור מבחינתכם.

מאת: SEOMANשיווק25/05/162067 צפיות
אפילו מתנות קטנות לעובדים עשויות לשווק את העסק שלכם בצורה מעולה ולשלב חוויית יחסי עובד מעביד נפלאה.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica