חפש מאמרים:
שלום אורח
09.12.2019
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

חזון עסקי ואסטרטגיה בגובה העיניים

מאת: עוזי פלגניהול24/01/2011866 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

עוזי פלג*

כאשר מישהו מדבר אתנו על אסטרטגיה, אנחנו מבינים שמדובר במשהו חשוב מאד, גם כאלה שלא נתפסים כבעלי ידע וניסיון מקצועי בתחום הניהול, משתמשים לעיתים במונח זה  (בלא להבין לעומק את משמעו), בעקר כאשר הם רוצים להגדיר משהו בעל חשיבות גדולה ומרכזית בחיים הפרטיים או העסקיים.

למעשה כל אחד מאתנו בחייו הפרטיים והאישיים מקבל החלטות מרכזיות בכל שלב מחייו הבוגרים בלא להגדיר אותן כאסטרטגיות, לדוגמא: לבקש לשרת ביחידה מסוימת בצבא, ללמוד בפקולטה מסוימת, להתחתן, להתחיל לעבוד, לעבור דירה, כל אחת מהדוגמאות מייצגת מהלך שמשמעותו בחירת כוון מסוים בחיים המותאם באופן אישי למקבל ההחלטה.

 כל מהלך שנבחר מלווה בתהליכים מקדימים של: בדיקות,שיקולים, ניתוח בעד ונגד, הערכת סיכויים וסיכונים, הערכת יכולת אישית וכספית ועוד, כמו כן מובן שלבצוע מוצלח של המהלכים שצוינו יש צורך להתארגן כיאות,  כל אחת מהפעולות שצוינו, עתידה לגרום לפעולות שרשרת הנגזרות מהמהלך שבוצע ולהשפיע על מהלך החיים בצורה זו או אחרת, למעשה קבלנו החלטות אסטרטגיות שונות הקשורות בחיינו הפרטיים

בספר אסטרטגיה עסקית של פרופ' יאיר אהרוני ישנו ציטוט של אלפרד צ'נדלר המגדיר אסטרטגיה:קביעה "ע"י החברה של יעדים ומטרות לזמן הארוך, וכן אימוץ כיווני פעולה והקצאת משאבים לצורך השגת אותן מטרות".

פיטר דרוקר מאבות הניהול הגדיר אסטרטגיה:"התיאוריה של הארגון".

ד"ר עדנה פשר במבוא לספר ספארי אסטרטגיות מגדירה אסטרטגיה באופן פשוט, אך לא פשוט מדי : "כל החלטה שמחיר הטעות שלה גבוה, ככל שמחיר הטעות יורד, כך הנושא נעשה יותר טקטי".

פרופ' הנרי מינצברג מגדולי המומחים בחשיבה אסטרטגית וניהולית ,כותב בספר "ספארי אסטרטגיות" (המשותף לו ולפרופסורים אלסטראנד ולאמפל) "יש עשר אשכולות חשיבה על המבנה האסטרטגי, לכל אסכולה נקודת מבט ייחודית משלה המתמקדת בהיבט  מרכזי אחד של תהליך גיבוש האסטרטגיה".

שאלות אסטרטגיות של המה לעשות וכמה, נגזרות ממטרות העל של החברה, התשובות לשאלות הם היעדים האסטרטגיים הנדרשים להשגה, השגת יעדים אסטרטגיים מצריכה בצוע מהלכים אסטרטגיים, מהלכים אסטרטגיים מבוצעים על ידי פעילות טקטית שהיא אוסף של פעולות ותחבולות.

יש להבין שמהלך אסטרטגי בחברה לוקח אתו את כל החברה לכוון מסוים, בדומה לקטר אשר מחברים לו סוגי קרונות שונים,(נוסעים,מטען,צובר וכו,) וכל הקרונות נמשכים לאותו כוון.

ביישום מהלך אסטרטגי בחברה כל יחידות החברה צריכים לעיתים לעבור התאמה לבצוע המהלך, ההתאמה עשויה להיות שינויים מבניים, עסקיים וארגוניים, שינוי מבנה כ"א (צמצום,קליטה או שינוי הרכב), שינוי שווקים שמשמעותם מפגש עם לקוחות שונים, מתחרים חדשים, איומים חדשים, ספי כניסה ויציאה חדשים והזדמנויות עסקיות חדשות.

כניסה לבצוע מהלך אסטרטגי כולל לחברה, מחייב את השלמתו, עצירה או שינוי  כוון באמצע, הם לעיתים בלתי אפשריים ועשויים לגרום נזק בלתי הפיך לחברה, נדרש להשלים את התהליך ואז לבחון את התוצאות, בדומה לכניסה לאוטוסטראדה ללא דרכי יציאה, לא ניתן לחזור, יש להגיע לסוף הדרך ולבדוק מה קורה, בשל כך כל השיקולים על מהלכים אסטרטגיים הם כבדי משקל ונלקחים בחשבון כל המשמעויות הנגזרות מהמהלך.

אסטרטגיה יכולה להוביל עסק להצלחה גדולה ובמקביל גם לכישלון גדול, האסטרטגיה צריכה להיות מותאמת לארגון העסקי על כל יחידותיו ולליבת עסקיו, לתנאי התחרות אשר בהם הוא פועל והנגזרים מסל המוצרים והשירותים שהוא מספק, עשויות להיות משמעויות שונות לתזמון מימוש האסטרטגיה בהתייחס להיבטים הקשורים לסביבה העסקית הקרובה והרחבה.

צריך להבחין בין אסטרטגיה עסקית לחברה חדשה, לבין שינוי אסטרטגי בחברה קיימת, לחברה חדשה אין עבר, יש הווה ואולי עתיד, לחברה ותיקה ישנו בנוסף גם עבר, לעבר יש משמעויות וקונוטציות חיוביות או/ו שליליות המתייחסות לחברה עצמה ולסביבה העסקית בה היא פועלת, העבר מלווה את החברה במהלך חייה לטוב ולרע, (בדומה לבני אדם).

ברשותכם אציין מס' דוגמאות לבצוע מהלכים אסטרטגיים להם ההייתי שותף באופן אישי .

חב' "הארגז" הקיימת משנות השלושים של המאה שעברה, נרכשה כעסק כושל מההסתדרות ידי" אלוף במיל' חגי שלום, החברה הפכה לקבוצה בעלת מספר חברות ואני הובאתי לשמש כמנכ"ל של אחת מהן "הארגז מערכות אחסנה תצוגה", בנוסף שימשתי כחבר בהנהלת הקבוצה, הפעילויות האסטרטגיות כללו פעילות ברמת קבוצת הארגז, וברמת חברות הבת שלה.

פעולות אסטרטגיות ברמת הקבוצה:

מיתוג הקבוצה כבעלת יכולת ארגונית וניהולית, בעלת איתנות פיננסית, דינאמית ושקולה המחפשת הזדמנויות עסקיות להשבחה עסקית של הקבוצה וחב' הבת.

שינוי ארגוני ומבני בקבוצה והתאמה לחזון העסקי של הבעלים .

הכנסת מערכת SAP לשיפור השליטה בחברות ובקבוצה.

שמירה על הסמל הישן כמותג המציין רצף וחיבור בין עבר מפואר בתחום התעשייה לדינאמיות וחדשנות עתידית.

חלק ממהלכים אסטרטגיים ברמת החברה בה שימשתי כמנכ"ל:

שינוי מבנה ארגוני והחלפת חלק ניכר מבעלי התפקידים.

חיזוק תחום האחסנה הכבדה על ידי רכישה והטמעת הפעילות של חברה מתחרה, כולל טכנולוגיה ייחודית שהייתה ברשותה, כולל המידע הטכני ואנשי המפתח בחברה.

חיזוק תחום המוצרים לתחום ציוד תצוגה למרכולים ע"י רכישה  והטמעת חברה בתחום הקירור למרכולים, כולל טכנולוגיה ייחודית שהייתה ברשותה, כולל המידע הטכני ואנשי המפתח בחברה.

הקמת שותפות עם חברה מובילה מתחום היבוא של ציוד אחסנה ותצוגה (השותפות פורקה מאוחר יותר בשל סיבות שונות).

כל פעולות הרכישה והשותפות היו "מהלכים סינרגטיים" לחיזוק ולהשלמת קו המוצרים והשירותים שהחברה מספקת, פעילות החברה בשוק דעכה במהלך הזמן בשל ניהול כושל, נדרשו מהלכים אשר יאפשרו לחברה לחזור לשוק מחוזקת ובעלת כושר תחרות משופר.

להבנת יתר של התהליך האסטרטגי מצורף מדרג החזון העסקי. מדרג החזון והמימוש  מקל על הבנת התהליך האסטרטגי מתחיל מהחזון ויורד באופן מדורג למימוש ברמה הפרקטית ע"י הגעה לתוצאות של פעילות נדרשת, הפעולות במדרג התחתון אמורות לקדם את השגת היעדים במדרגים העליונים,עד למימוש החזון, יש לזכור שהתהליך הוא מתמשך ומתבצע לאורך זמן.

מדרג החזון העסקי

"חזון עסקי" (" חלום עסקי של יזם ער ")

"מטרת על " הנגזרת מהחזון העסקי" מטרה מציאותית מוגדרת עסקית

"מטרות ממוקדות" הנגזרות מ"מטרת העל".תת מטרות בתוך "מטרת העל"

"יעדים למימוש" המהווים תת מטרות בתוך המטרות הממוקדות למעשה מעין אבני דרך.

האסטרטגיה בשלב הראשון מציבה את המטרות והיעדים הנגזרים ממטרת העל,בשלב השני היא קובעת את המהלכים והמשאבים הנגזרים והנדרשים להשגת היעדים. (השאלות המוצגות בשלב זה הן לרוב מה ? וכמה ?)

טקטיקה לבצוע: שיטות ותחבולות להשגת היעדים. מציבה  בדרך כלל שאלות של איך ?, מתי ?, איפה ?.

פעילות ליישום: בצוע הפעילות נדרשת מציבה בדרך כלל שאלות עם מי ?.

בקרת בצוע: בקרת תוצאות הבצוע.

תיקונים נדרשים: בצוע תיקונים אם נדרש.

כל הזכויות שמורות לעוזי פלג ( UP יזמות ניהול בע"מ)

 אין לעשות כל שימוש בכל מדיה שהיא בחומר הכתוב ללא אישור בכתב מהמחבר

                                                          www.uzip.co.il

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עוזי פלג

יועץ לניהול עסקי, ספק שרותי ניהול כמנכ"ל על בסיס משרה חלקית.

חונך עסקי מוסמך של משרד התמ"ס 8091

ספק מוכר של משרד הבטחון   1100524 

בסיווג: ניהול פרייקטים של מערכות טכנולוגיות,ייעוץ ארגוני

מנכ"ל 

UP יזמות וניהול בע"מ

0526969240 נייד

דוא"ל : peleguzi@012.net.il

אתר חברה: WWW.UZIP.CO.IL

אתר  "זהירוני" המדריך להקניית ערכים לילדים מהגיל הרך דרך גיבור תרבות  www.pelegbooks.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עוזי פלג

מאת: עוזי פלגניהול18/07/16781 צפיות
בכל עסק מקרטע וכושל מתקיים תמהיל כישלונות במינונים שונים האחראים למצבו של העסק. כפי שנכתב לא מעט פעמים, הכישלון לא יתום, יש לו גורם אחראי ברור ומובהק. במאמר נחדד נקודה זו.

מאת: עוזי פלגפיננסים וכספים - כללי 18/09/13731 צפיות
תזרים המזומנים העסקי, הוא ניהול ועיתוד מלאי הכסף של העסק. תהליך הניהול הפיננסי דומה במידה רבה לניהול ועיתוד מלאי חומרים רגיל, רק ברמת רגישות גבוהה הרבה יותר. בניגוד למלאי חו"ג ופריטים המשפיעים ישירות על המוצרים והתהליכים בהם הם נכללים, הכסף נכלל כמרכיב ראשי בכל מרכיבי ופעילויות הארגון העסקי. גם לכסף כמו למלאי "מצבי צבירה" ותצורות שונות . הוא יכול להיות זמין ונזיל, הוא יכול היות מושקע וסגור, הוא יכול להיות באשראי שלא מומש, הוא יכול להיות בחובות לקבל, בתקבול ביד שלא נפרע, או בחובות לתשלום, ועוד.

מאת: עוזי פלגניהול18/08/13724 צפיות
ניהול מונחה לוח בקרה הינה גישה ניהולית המאפשרת לפקח ולבקר את ביצועי העסק ברמה שוטפת, בהתאם לקצב השינוי בפרמטרים שהוגדרו כמיצגים, את הפעילות העסקית המרכזית בעסק. בדומה לנהג ברכב המתייחס ומגיב בהתאם לנתוני לוח הבקרה (שעונים).

מאת: עוזי פלגניהול03/04/121006 צפיות
המבנה הארגוני - אמור לספק לארגון מכל סוג שהו, את הבסיס והיכולת הניהולית, להשיג את המטרות אשר לשמם הוא קיים. בארגון עסקי תהליכים ארגוניים נועדו לתמוך באופן יעיל בתהליכים עסקיים, ולאפשר להם להתבצע באופן המיטבי.

מאת: עוזי פלגניהול05/02/121122 צפיות
שרשרת הערך הכוללת היא שרשרת הערך המצרפי אשר מחברת את שרשרת הערך של הספק עם שרשרת הערך של הקונה. ככל שהמוצר מורכב יותר, סביר ששרשרת הערך המצרפי שלו ארוכה יותר ומורכבת יותר, וכוללת מספר רב של גורמים המקיימים ביניהם יחסי ספקים ולקוחות. מנקודת ראות של הספק מדובר במוצר, ומנקודת ראות של צרכן הביניים מדובר בתשומה, וכך עד שמגיעים לצרכן הסופי שאצלו מסתכמת השרשרת לערכה הסופי.

מאת: עוזי פלגעסקים - כללי23/12/11964 צפיות
התייעלות עסקית הינה תהליך המאפשר הקטנת עלויות תוך שימור התועלות או לחילופין הגדלת התועלות ללא שינוי בעלויות, התייעלות עסקית משמעותית הינה הקטנת עלויות מצד אחד, והגדלת תועלות בו בזמן ללא פגיעה בתפקוד העסק או בשיעור הרווח. פרי ההתייעלות יכול להישאר בתוך העסק, המשמעות במקרה זה היא שיפור הרווחיות, פרי התייעלות יכול להגיע גם ללקוחות ואז המשמעות היא הוזלת המחיר של המוצר או השרות. בהתייעלות עסקית משמעותית ניתן לשלב בין גידול שעור הרווח ובין קיטון המחיר לצרכן.

מאת: עוזי פלגעסקים - כללי12/12/11845 צפיות
פתוח עסקי איננו סיסמת קסם שאמורה להביא את העסק ממקום מסוים למקום הרבה יותר טוב. בעלי עסקים מרבים להשתמש במושג ולא תמיד בהקשר הנכון ובתזמון הנכון בחיי העסק. נדרש לבדוק את מידת המתאם בין מה רוצה הבעלים או המנכ"ל, לבין מה העסק צריך באמת בשלב זה של חיו. בכל מקרה יש לבדוק את יכולת העסק לעמוד ברצונות הבעלים או/ו בצרכים האמיתיים הנדרשים.ניסיון לבצע פתוח עסקי ללא בדיקה מתאימה תוביל לכישלון ולנזק.

מאמרים נוספים בנושא ניהול

מאת: נינה כהןניהול14/08/171015 צפיות
קרוב למיליארד איש כבר עושים שימוש באינטרנט על בסיס קבוע, אם באמצעות המחשב הנייד, המחשב הנייח, הטאבלט או טלפון החכם

מאת: נינה כהןניהול14/08/17730 צפיות
ישנם עסקים רבים בישראל שנתונים לתחרות קשה במיוחד עסקי המסעדנות, כאשר קיימות המון מסעדות בכל מיני סגנונות ברחבי הארץ.

מאת: נינה כהןניהול25/07/17628 צפיות
העולם העסקי, טומן בחובו עסקים רבים מכל מיני סוגים. ישנם בעלי עסקים שאינם מסוגלים לשרוד בשנה השנתיים הראשונות לקיומם

מאת: שלום כהןניהול06/11/16706 צפיות
ניהול עסק הוא מטלה לא פשוטה ומי שהתנסה בכך או שיש לו עסק בפועל יודע את זה. צריך לנהל בראש ובראשונה את העובדים, צריך לנהל את המלאי, צריך לנהל את הספקים, לעקוב אחר הנהלת החשבונות ולבצע עוד מטלות רבות אחרות

מאת: עוזי פלגניהול18/07/16781 צפיות
בכל עסק מקרטע וכושל מתקיים תמהיל כישלונות במינונים שונים האחראים למצבו של העסק. כפי שנכתב לא מעט פעמים, הכישלון לא יתום, יש לו גורם אחראי ברור ומובהק. במאמר נחדד נקודה זו.

מאת: SEOMANניהול31/05/16892 צפיות
איך תוכלו לגשת ללקוחות שלכם בצורה הטובה ביותר? כיצד באמצעות מוצרי פרסום ניתן להשיג יותר לקוחות

מאת: SEOMANניהול25/05/16821 צפיות
כיצד מוצרי הפרסום הפשוטים משפיעים על הלקוחות הקיימים של החברה ואיך ניתן למנף את כלל השיווק באמצעות מוצרי פרסום.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica