חפש מאמרים:
שלום אורח
04.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מה פירושם של המושגים "ניכור הורי" ו"בן מרדן" ?

מאת: עו"ד איתן קוהלידיני משפחה15/02/2011786 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

 חווית הגירושין, היא חוויה קשה עד בלתי נסבלת עבור כל הצדדים. חיים שלווים שפתאום מתהפכים, שגרה שנשברת ומי שחווה את זה בצורה הכי כואבת, הינם הילדים שפעמים רבות חשים אשמה ואחריות לפירוק המשפחה. כל זה מאפשר קרקע פורייה לשתי תופעות שליליות – הניכור ההורי והבן המרדן, בתופעות אלה נעסוק במאמר שלפניכם.
מאת:
עו"ד לגירושין,איתן קוהלי


" הניכור ההורי ":   שאלת המשמורת היא בין המרכזיות העולות בהליך הגירושין, כאשר לזוג יש ילדים משותפים. פעמים רבות שני ההורים מעוניינים במשמורת על ילדיהם או טוענים כך על מנת לקבל הקלות אחרות בהליך, כמו מזונות מופחתים או זכויות בדירה המשותפת. על מנת להשיג את המטרה ה"מיוחלת", רבים מההורים לא בוחלים במניפולציות שונות ומגייסים את הילדים לצידם וכך גורמים לניתוק הקשר עם ההורה השני, תופעה הידועה כ"ניכור הורי". זהו מצב שבו הילדים מתנכרים לאחד ההורים ללא הצדקה, מפתחים תחושה של תיעוב, שנאה וכעס עקב היותם מגויסים על ידי ההורה השני. בתי המשפט לענייני משפחה בארץ, מכירים בתופעה יותר ויותר ,   עקב חומרתה ומנסים, בכלים הקיימים לרשותם, להתמודד עמה .


" בן מרדן ":   הלכות המשפט העברי קובעות כי ילד שאינו חפץ בשמירה על קשר עם ההורה המחויב בתשלום דמי המזונות שלו, ואף אינו מקיים את הסדרי הראייה עליהם סיכמו ההורים או שנקבעו ע"י בית המשפט או בית הדין, הינו בבחינת "בן מרדן". זהו סטטוס משפטי ייחודי שעליו יכול להכריז בית המשפט או בית הדין, כמובן בהינתן כל התנאים שהוזכרו לעיל. ישנו סייג להכרזה כ"בן מרדן" לילדים שטרם מילאו להם 6 שנים .

שתי התופעות חמורות ופוגעות הן בילד והן בהורה .   פעמים רבות הן מתבטאות בגינויים מילוליים ואף בביטוי אלימות פיזית מצדו של הילד. ישנם מקרים בהם התופעה נגרמת מבלי שתהיה בפועל הסתה של אחד ההורים ביחס להורה השני, אך ברוב המקרים היא נגרמת במישרין כתוצאה מההסתה. בניסיון להתמודד עם הבעיה, בתי משפט מטילים סנקציות על הורים מסיתים ואף על "בן מרדן". הסנקציות הקיימות הן קנס כספי או סנקציות אחרות המושתות על ההורה המסית ובמקרים קיצוניים אף הפחתה או ביטול דמי המזונות להם זכאי הקטין . 

  חשוב להדגיש, כי מדובר בסיטואציה רגישה במיוחד וערכאות המשפט עושות בכלים העומדים לרשותן שימוש בזהירות יתרה ורק במקרים קיצוניים, כך למשל ביטול מזונותיו של "בן מרדן" יעשה רק בכפוף לכך, שההורה המשמורן מסוגל לדאוג לצרכיו ורווחתו גם ללא דמי המזונות .


עם זאת, חשוב להדגיש, כי בתי המשפט בארץ מתחילים להיות יותר ויותר מודעים לקיום התופעה ואף לא בוחלים להטיל סנקציות, כאשר הצדק דורש זאת .   לכן חשוב לשמר יחסים תקינים בין הילדים להוריהם, ולהפנות לסיוע מקצועי מקום שהדבר דרוש, במקביל וככל שהיתה הכרזה בנסיבות מסויימות על ילד כ"בן מרדן" ויחסי הילד וההורה המנוכר משתפרים, ראוי לפעול להשבת המצב למסלולו התקין .


הפוסט פורסם לראשונה בבלוג של עורך דין לגירושין, עורך דין לדיני משפחה, איתן קוהלי

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר: