חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

גלגול נשמות,עיבור ודיבוק האם הללו קוריוז או תרבות חיה? Zadok krouz

מאת: krouz zadokקבלה27/02/20111904 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מהו גלגול נשמות?

 זו אמונה, שהנשמה הנפרדת מן הגוף בשעת מיתתו של האדם חוזרת ומתגלמת בגוף אחר. מתגלמות  בבני אדם, בדומם, בבעל חיים או בצומח. לשון אחרת: שהנשמות חוזרות ומופיעות בעולם הגשמי כשהן מלובשות גופים מתחלפים.

 מהו "עיבור"?

 בעיבור יכולה נפש אחרת גם להיכנס לתוך גופו של אדם חי,בניגוד לגלגול הנשמות שמתרחש בשעת הריון או לידה.

מהו "דיבוק"?

 ,"עיבור" של רשע בנפשו של אדם אחר נקרא "דיבוק"; על נושא זה נכתבה הדרמה של אנסקי ה"דיבוק" 1919 שהנוסח העברי היה של ח.נ. ביאליק.

 האם גלגול נשמות זו אמונה רצינית, ממשית, מציאותית או שמא, מצוצה מן האצבע, סיפור בדים או דמיון, בדיחה או קוריוז?

האם זו אמונה של מיעוט שהחליטו לבזבז את מחשבתו של המין האנושי בתקוות שוא?

 האם זו אמונה של המוני שבטים פרמיטיביים ביותר, כגון ילידי אוסטרליה, האסקימוסים שממערב למפרץ הדסון או השבטים הפיגמאים בקונגו?

 הפילוסוף החשוב שופנהאואר בספרו "העולם כרציה וכדימוי" (ספר ד פרק מ"א)  מנסה להשיב על השאלות הנ"ל, וכך הוא כותב:

"יותר ממחצית המין האנושי מאמין בגלגול נשמות".

  הפילוסוף המפורסם מהמאה ה-18 דוד יום טוען בחיבורו "על הישארות הנפש" ,  שתורת הגלגול "היא התורה היחידה על גורל הנפש הראויה להישמע על ידי הפילוסוף".

 פיכטה, פילוסוף אידיאליסט, גרמני שנולד 1762, קווה שהחייאת האמונה בגלגול הנשמות תשפיע השפעה עמוקה על החייאת התרבות.

 רבי יהודה הלוי והרמב"ם לא מגלים התנגדות לתורת הגלגול. הגלגול נעשה מגופי התורה של הקבלה.

 ובכן התשובה היא: כן, הגלגול הוא תופעה אמיתית, המשרתת תנועות מחשבה רחבות ומכובדות בעולם, פתרת בעיית הרע בעולם, ומכריחה את העוסקים בה להתייחס במלא הרצינות אליה. זוהי תופעה רצינית, לא נחלת שבטים פרמיטיביים, לא נחלת מיעוט המפיץ רעיונות שווא, גדולים וחכמים לא התנגדו ואף הצדיקו ובקבלה סודות אלה מהווים את גופה.

 מה הבסיס ההגיוני , המדעי או הפילוסופי לגלגול הנשמות?

 א. החוקר גומפרץ מסביר את הטעמים לגלגול:

 מספר היסודות החומריים הראשוניים הוא מצומצם, ולפיכך מסתבר שגם מספר היחידות הנפשיות מוגבל. החומר הוא מתמיד, ועלינו להניח, איפוא, שגם הנפש מתמדת; ואם אנו מניחים את הישארותה אחרי המוות, עלינו גם להניח שהיא קיימת לפני הלידה.

 ב. אמונת הגלגול נחלת זרמים חשובים ומגוונים.

 אמונת הגלגול יסודה בפילוסופיה ההודית: חוק "הקרמה" (הסיבתיות הטבעית מוסרית) קובע את החזרה האינסופית בגלגול נשמות.

 ג.  המצרים היו הראשונים שהגו את התורה, טוען הרודוטוס.

 ד. גם בפילוסופיה היוונית (אפלטון, אסכולת פיתגורס והנאו-אפלטונים), הכמרים בטיבט, ובתקופה המודרנית ( שופנהאואר, ליכטנברג ) ראו בגלגול מהות משמעותית רבת עוצמה.

ה. שופנהאואר אמר: אמר: "איני יכול להשתחרר מן הרעיון שמתי לפני שנולדתי".

 ו. דוד יום, הלמונט, לבניץ, לסינג, גתה, פיכטה, רודולף שטינר, שרי אורובינדו בהודו,  קבלו אמונה זו ברצינות גדולה.

 ז. גם  בשיטות רומנטיות ומיסטיות כמו  ענן ממייסדי הכראות, כיתות גנוסטיות ובספר הבהיר בסוף המאה ה-12 ובספר "התמונה" של מקובלי גרונה בסביבות 1250 שמיוחס לרבי ישמעאל כהן גדול  ראו בגלגול מהות רצינית ממשית.

 ח. ספר"הפליאה" ראה בגרים -יהודים שנתגלגלו בגויים ושבו לקדמותם.

ט. בספרים:  " גלי רזיא", "הגילגולים",  "שער הגלגולים" לר' חיים ויטאל, "גלגולי נשמות" לר מנחם עזריה מפאנו,  ולדעת: רבי בחיי בן אשר, רבי יוסף בן שלום האשכנזי וחבריו בתחילת המאה ה-14,  מקיף הגלגול את כל צורות ההוויה מן הספירות והמלאכים עד הדומם.

  י. מקובלי צפת קיבלו את תורת הגלגול בכל הצורות הטבעיות בייחוד בקבלת האר"י.

יא. אשכנזי רבי יצחק, תלמידי יצחק סגי-נהור ומקובלי גרונה, הרמב"ן,  פסוקים ואגדות ומשלים תלמודיים נתבארו ברוח הגלגול.

 יב. שטינר רודולף במאה ה-20 הסתמך על תורת התורשה ועל גבולותיה. את יחודו האישי של האדם אין להעסיק מחוקי התורשה, כי האדם הוא בן להוריו רק מבחינת גופו, ואילו מבחינת רוחו הוא בן לעצמו, ז.א. יורש תכונותיו מגלגולו הקודם. מגבלותיה של התורשה - ערובה למציאות הגלגול.

יג. קרקסאני במאה ה-10 טוען: הגלגול מאוד מוסרי הגיוני,  התינוקות שלא חטאו נשמתם עוברת ממילא לגוף בריא לחיי אושר.

 יד. פסוקים ואגדות ומשלים תלמודיים נתבארו ברוח הגלגול.למשל: "דור הולך ודור בא" - במובן: הדור ההולך הוא הוא הדור הבא.

 טו. בפילוסופיה:

 בספרות הפילוסופית השתמשו בדרך-כלל במונח "העתקה" במקום גלגול, ובקבלה נמצא המונח גלגול בספר "התמונה" של מקובלי גרונה המיוחס לר ישמעאל כהן גדול, הפואמה "קרול-דוך" מאת המשורר הפולני סלובצקי מיוסדת על האמונה בגלגול.

 טז. בפירושי התנ"ך של המקובלים נתבארו מאורעות רבים מתוך היסטוריה נעלמה זו של גלגול נשמות השונות החוזרות על סיטואציות דומות, כדי לתקן באחת מה שקילקלו בקודמת.

 יז. ההסבר הרציונאלי:

 האמונה בגלגול באה בקבלה גם כתירוץ רציונאלי לחוסר הצדק בעולם וכתשובה לשאלה "צדיק ורע לו, רשע וטוב לו".  הצדיק נענש על חטאים בגלגול קודם. כל ספר איוב ופתרונו, הועמדו על סוד הגלגול (פירוש איוב לרמב"ן, וכן בכל ספרות הקבלה).  מכאן שיש יסוד של דין ומשפט בגלגול.

 יח.                  מיתת התינוקות היא מדרכי הענשת הנפש בגלגול על החטא שעשה בגלגול הקודם. לשם תיקון עוונות מתגלגלת הנפש שלוש פעמים אחרי כניסתה בגוף, כך סברו מקובלי ספרד (ע"פ איוב לג, כט: "הן כל אלה יפעל אל פעמים שלש עם גבר").ר יוסף ג'קאטילה ב"כלל מצוות" סובר שגלגול בהמות מתרחש כעונשים על ביאות האסורות מן התורה.

 

 

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת krouz zadok

מאת: krouz zadokבריאות הנפש07/07/141332 צפיות
לברור יכולת התגובה של האדם כתנאי לבריאותו הפסיכולוגית - התפיסה הקוגנטיבית והתפיסה הגשטלטיאנית הפסיכולוגיה הקוגנטיבית כמו הגשטלט, מאמינה שהאדם מטבעו חפשי בבחירתו כדי שהוא יהיה אחראי באופן בלעדי למעשיו כלפי עצמו וכלפי העולם ולתת עליהם את הדין. המאמר מבקש להסביר את גורם החופש כבסיס להגשמת אנושיותו של האדם החושב את מחשבתו מחדש, כמו כן, יסביר המאמר את היחס בין חופש, בחירה ואחריות בהגדרת האדם האוטנטי ואת אחריות העשייה העצמית של האדם כביטוי למשמעות האדם המשתנה .

מאת: krouz zadokיהדות04/03/111613 צפיות
The article will discuss the dialogue between the skilled man and God continues with man’s confession. This is the final condition necessary for the meeting to take place. Man confesses because he thinks that to do so will benefit him. He believes that God can forgive him and hopes that, indeed, he will be forgiven. This hope for salvation is a fundamental of faith. The essence of the confession is the faith of the one confessing in God, for otherwise he would not confess before God at all.

מאת: krouz zadokיהדות04/03/111563 צפיות
This article Part 4, will discuss the Imperative as Expression of Love and The Subjective Aspect of the Commandment to Love.

מאת: krouz zadokיהדות04/03/111625 צפיות
The article will discuss the Commandment "You will Love" in its total construction. The discussion of the characteristics of the commandment will be divided into a number of sections: 1. Investigation of the parts of the commandment; "you will love" in its total construction. 2. Time within which the commandment is valid. 3. The subjective side of the command. 4. Its singularity in comparison with other commandments. 5. Can love be commanded?

מאת: krouz zadokיהדות01/03/111649 צפיות
The article will discuss the prior conditions to the occurrence of the meeting between man and God. Several conditions must be fulfilled before man can meet with God: b) The skilled man cannot yet meet God because he expects redemption from God. The second prerequisite for the meeting is the commandment to love God, after which God can then respond.

מאת: krouz zadokיהדות01/03/111664 צפיות
The article will discuss the prior conditions to the occurrence of the meeting between man and God. Several conditions must be fulfilled before man can meet with God: a) Only the gifted man meets with God. He must ear the meeting with god through arduous intellectual and spiritual study and discipline

מאת: krouz zadokקבלה28/02/111943 צפיות
גלגול נשמות זו אמונה, שהנשמה הנפרדת מן הגוף בשעת מיתתו של האדם חוזרת ומתגלמת בגוף אחר. מתגלמות בבני אדם, בדומם, בבעל חיים או בצומח. לשון אחרת: שהנשמות חוזרות ומופיעות בעולם הגשמי כשהן מלובשות גופים מתחלפים. המאמר מונה את העדויות על אמונה זו לאורך מאות שנים החל בפירושי התנ"ך דרך פיתגורס ועד המשורר השווצי צשוקה. האמונה הרצינית בגלגול נשמות, האומרת שהנשמה הנפרדת מן הגוף בשעת מיתתו של האדם חוזרת ומתגלמת בגוף אחר לא נכתבה בתורה. המאמר מנסה להסביר מדוע אמונה כה ממשית ומכובדת זו אין לה מקום ולו אזכור אחד בכל התורה.

מאמרים נוספים בנושא קבלה

מאת: בתיה כץקבלה15/05/1937457 צפיות
מעשה בזוג, בעל ואישה שחיו להם באושר ובשלום, גם פרנסה היתה להם ברווח אך דבר אחד העיב על אושרם, הם לא זכו להיפקד בילדים

מאת: בתיה כץקבלה15/05/1936320 צפיות
ביום ל"ג בעומר מציינים את יום הילולת רבי שמעון בר יוחאי כאשר הספר המזוהה איתו ביותר הוא ספר הזוהר הקדוש, ספר יסודי בתורת הקבלה.

מאת: בתיה כץקבלה08/05/1927996 צפיות
"רבי שמעון הצדיק, באתי לציון במיוחד לכבודך על מנת לספר את שערות בני יחיד אשר נתן לי האלוקים בזכותך, קיימתי את נדרי, אתמול הבאתי אותו חי וגזזתי את שיער ראשו בשירה ובזמרה, איך עתה אוכל לסוע מכאן בלעדי בני יחידי.

מאת: בתיה כץקבלה08/05/1929639 צפיות
ידוע ומפורסם שלהחזיק את ספר הזוהר בבית זה מעין כלי מחזיק ברכה, כמו קמע שמסוגל לישועות רבות ולכן אנשים רבים מכל המגזרים מחזיקים בביתם את ספר הזוהר הקדוש, יתרה מכך ישנם גם הלומדים בספר הזוהר כיוון שהלימוד ב...

מאת: בתיה כץקבלה25/02/191667 צפיות
כל אחד חשוף לעין הרע בפרט תינוקות יפים, אנשים בעלי כישרונות, עושר, מעמד מיוחד ועוד. הדברים הטובים האלה מושכים איתם עין הרע כיוון שהם גורמים לקנאה ולצרות עין, ובמקום שיש צרות עין וקנאה בא עין הרע על האדם.

מאת: בתיה כץקבלה25/02/191295 צפיות
שתשעים ותשעה אחוז מהמתים מתו מחמת עין הרע, ורק אחוז אחד מת בדרך ארץ, דהיינו משום שהגיע זמנו. הנה יוצא מדברי הגמרא, שיש מציאות של עין הרע בעולם.

מאת: בתיה כץקבלה07/01/191609 צפיות
גם לאחר פטירה של אדם קרוב ניתן להועיל לו ולשמח אותו על ידי שנעשה לו תיקון לנפטר, אותו תיקון שמביא לנשמתו נחת רוח גדולה, גורם למירוק עוונות של הנפטר ועושה עילוי נשמה גדול בעולמות עליונים.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica