חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

גלגול נשמות: על העדויות ועל המיסתורין חלק 2 מאת: צדוק קראוס zadok krouz

מאת: krouz zadokקבלה28/02/20111944 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

  פיתגורס לימד את תורת הגלגול.   מיוחסת לו הטענה שהוא זוכר את גילגוליו הקודמים.

 למשל - את השתתפותו בהגנה על טרויה.

 אפדוקלס סיפר, שהיה בגלגוליו הקודמים שיח, ציפור, דג, נער, נערה; לפיכך אסר שחיטת חיות ואכילת בשרן כי הן עצם מעצמותינו. ספר החוקים של מנו מדבר על רבבת מליונים של גלגולים.

   המשורר השוויצי צשוקה תיאר את חייו לפני היוולדו ואת החיים החדשים אחרי מותו.

  בפירושי התנ"ך של המקובלים נתבארו מאורעות ברוח גלגול נשמות:

משה ויתרו הם גלגולי הבל וקין; דוד, בת-שבע ואוריה הם גלגולי אדם, חוה והנחש; איוב הוא גלגולו של תרח אבי אברהם; ורבים כאלה. גלגולי אישים רבים נתבארו בס "גלגולי נשמות" לר' מנחם עזריה מפאנו. גלגולי אדם הראשון העסיקו מקובלים רבים, שמצאו סימן להם בשמו אד"ם: ראשי תיבות אדם דוד משיח (לראשונה אצל משה די ליאון).

המסקנה

 אנו יכולים להסיק עד כאן שהגלגול הוא הכרח הגיוני פילוסופי, שקשת גדולה מגוונת של פילוסופים וקבליסטים חשובים מאוד מתקופת מצריים ועד למאה ה-20 האמינו בלב שלם בגלגול, הגלגול מסתמך על תורת התורשה ומגבלותיה,  לגלגל אקט מוסרי, עדות הגלגול נמצאת בפסוקים, בספרות, ובקבלה, הגלגול מסביר את חוסר הצדק בעולם.

  כאמור גלגול נשמות, זו אמונה, שהנשמה הנפרדת מן הגוף בשעת מיתתו של האדם חוזרת ומתגלמת בגוף אחר. מתגלמות  בבני אדם, בדומם, בבעל חיים או בצומח. לשון אחרת: שהנשמות חוזרות ומופיעות בעולם הגשמי כשהן מלובשות גופים מתחלפים.

 תורת הגלוי מול תורת הנסתר

שאנחנו מדברים על התורה אנחנו לא מדברים על תורת הסוד אלא על תורת הגלוי. כי דברה התורה בלשון בני אדם. גלגול נשמות שיך ללשון הנסתר שמעטים מאוד יכולים להבין בכלים הרגילים שהתורה נכתבה. השכל האנושי מצומצם מלהבין מושגים השייכים לעולם הנסתר. יש גם חשש בשל חוסר בשלותו של האדם הפשוט יבין את הדברים שלא בדרך הנכונה ויביא נזק לעצמו ולזולתו.

 לכן יכולים דברים עמוקים אלה להימסר באמצעות דרך אחת - הדרך הדיבורית, של אדם לאדם, על ידי התורה שבעלפה, כך שיודעים אנו למי זה נימסר.

 אמת התורה לא מדברת בגלוי על הסודות הגדולים, אך יש רמיזות בפסוקים, באגדות ומשלים תלמודיים.  דור הולך ודור בא במובן שהדור ההולך הוא הוא גם הדור שבא . הסודות נחלתם של יחידי סגולה  בכל דור ולא לכלל העם; התורה נכתבה לעם אך הסודות שבה התפרשו בעל פה.

 באיזו אופן יכולים אנו לנמק את הטענה כי דברה התורה בלשון בני-אדם? 

רבי סעדיה הגאון  טוען כי דברה התורה בלשון בני אדם , לכן אפשר לומר על הבורא שיש לו יד, רגל, זרוע למרות שהוא משהוא רוחני לא פיזי.

 הקב"ה הניח לחכמים לדרוש בשלוש עשרה מידות (שיטות למידה) קל וחומר, מכלל לפרט.

 במקורות נכתב: כי "השמים לה' והארץ נתן לבני אדם" . אפילו ה' אמר למשה את עצמותי אין להשיג וכי תארי הם פעולתי (תעודת זהותו של הבורא והדרך לגעת בו):

חסד - הטבה מאיש לרעהו

משפט - מתן חוקי מה שמגיע

 צדקה- עזרה לזולת, חומרית (הדרגה הגבוהה בצדקה היא: "הממציא לו מלאכה שלא יצטרך לבריות" (הלכות מתנות עיניים רמב"ם)

  רבי ישמעאל אומר: התורה לו ניתנה בבת אחת, הפרטים נאמרו באוהל מועד. לכך קיימת המיסטיקה שפרושה:

החוויה הישירה של נוכחות ה'.

 בתהלים סה כתוב: " כי לך דומיה תהילה", וב-קל"ט: "כי אין מילה בלשוני", וב-ס"ג: "אך אל ה' דומיה נפשי".

 פרנץ רוזנצווייג (פילוסוף יהודי גרמני) כותב בספרו: "נהריים":

  "זו (ידיעת התורה) ידיעה שאינה יודעת אותו" - כי  ה' למעלה מכל דעת.  

 למשל:

 1.  כנזכר לעיל,  "דור הולך ודור בא" - במובן: יחידי הסגולה  יודעי הסודות של הדור ההולך הוא הוא יחידי הסגולה  של יודעי הסודות של הדור הבא. 

 2. בבראשית ג, ב כתוב: "ומפרי העץ אשר בתוך הגן אמר ה' לא תאכלו ממנו ולא תגעו בו פן תמתון...כי ידע ה' כי ביום אכלכם ממנו ונפקחו עיניכם והייתם כאלוהים יודעי טוב ורע", ובפסוק ז' נאמר: "ותפקחנה עיני שניהם וידעו כי ערומים הם ויתפרו עלה תאנה..".  בטרם החטא הסודות היו נחלת אדם וחווה.  לאחר החטא נלקחו מהם סודות ופרשנות העמוקה של התורה למען יחידי הסגולה בכל דור ודור. ההוכחה: נאמר" וידעו" ולא "ויראו". כי דברה התורה בלשון בני-אדם. הידיעה החסרה גרמה לאדם ולחווה לראות ראיה נמוכה – את עירומם ולהיות כאלוהים במובן החיצוני – כשופטים בלבד המבדילים בין טוב לרע ולא  המבדילים בין אמת ושקר. 

 3.  הקב"ה שואל "איכה", הייתכן?  הייתכן שהקב"ה לא יודע איפה אדם וחווה ?! הרי בורא עולם כל יכול!! אלא שהקב"ה התכוון בשאלה "איכה", להדגיש כי דברה התורה בלשון בני-אדם. אלוהים למעשה שואל את האדם  -  היכן אתה בעולמך? עד היכן הגעת בעולמך? ה' מחפש את האדם שהתחבא, וקורא ושואל היכן הוא. וככל שהוא מתחבא כדי לא לתת את הדין וחשבון,  הריהו מסתבך בעמקי תעתועים ומגיע למצב חדש מחמיר יותר ממחבוא למחבוא. הוא מסתתר מהקב"ה הרי הוא מסתתר מעצמו. איכה מזעזע את האדם, הורס חומת מחבואו ומבקש להראות לו היכן הגיע. הקריאה "איכה" נותן לאדם  כוח להחלץ מן הסבך.

 אדם מודה: את קולך שמעתי בגן... ואחבא, ובזה מתחילה דרכו של האדם. ההכרעה שבחשבון הנפש היא תחילת דרכו של האדם בכל דור ודור. ובכך יחודה של התורה – לדבר בשפתו של האדם.

 להשלמת התמונה אדגיש כי יש לדעת כי השטן מחכה את שאלת ה'. שלא נפסקת השאלה בדיבור "איכה"  בלשון לעיל, אלא ממשיכה: ממקום שהגעת לשם, שוב אין לך חזרה. שערי התשובה נעולים לפניך.

מסקנה:

על גלגול הנשמות  אין אנו יכולים ללמוד מהתורה שבכתב בשל הזהירות הגדולה הנצרכת בלימוד סודות הנסתר,  ובשל האופי של התורה -  המדברת בלשון בני-אדם. אך מצד שני יש לגלגול מקור שבעלפה שממנו לומדים על התופעה. 

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת krouz zadok

מאת: krouz zadokבריאות הנפש07/07/141333 צפיות
לברור יכולת התגובה של האדם כתנאי לבריאותו הפסיכולוגית - התפיסה הקוגנטיבית והתפיסה הגשטלטיאנית הפסיכולוגיה הקוגנטיבית כמו הגשטלט, מאמינה שהאדם מטבעו חפשי בבחירתו כדי שהוא יהיה אחראי באופן בלעדי למעשיו כלפי עצמו וכלפי העולם ולתת עליהם את הדין. המאמר מבקש להסביר את גורם החופש כבסיס להגשמת אנושיותו של האדם החושב את מחשבתו מחדש, כמו כן, יסביר המאמר את היחס בין חופש, בחירה ואחריות בהגדרת האדם האוטנטי ואת אחריות העשייה העצמית של האדם כביטוי למשמעות האדם המשתנה .

מאת: krouz zadokיהדות04/03/111614 צפיות
The article will discuss the dialogue between the skilled man and God continues with man’s confession. This is the final condition necessary for the meeting to take place. Man confesses because he thinks that to do so will benefit him. He believes that God can forgive him and hopes that, indeed, he will be forgiven. This hope for salvation is a fundamental of faith. The essence of the confession is the faith of the one confessing in God, for otherwise he would not confess before God at all.

מאת: krouz zadokיהדות04/03/111564 צפיות
This article Part 4, will discuss the Imperative as Expression of Love and The Subjective Aspect of the Commandment to Love.

מאת: krouz zadokיהדות04/03/111627 צפיות
The article will discuss the Commandment "You will Love" in its total construction. The discussion of the characteristics of the commandment will be divided into a number of sections: 1. Investigation of the parts of the commandment; "you will love" in its total construction. 2. Time within which the commandment is valid. 3. The subjective side of the command. 4. Its singularity in comparison with other commandments. 5. Can love be commanded?

מאת: krouz zadokיהדות01/03/111650 צפיות
The article will discuss the prior conditions to the occurrence of the meeting between man and God. Several conditions must be fulfilled before man can meet with God: b) The skilled man cannot yet meet God because he expects redemption from God. The second prerequisite for the meeting is the commandment to love God, after which God can then respond.

מאת: krouz zadokיהדות01/03/111665 צפיות
The article will discuss the prior conditions to the occurrence of the meeting between man and God. Several conditions must be fulfilled before man can meet with God: a) Only the gifted man meets with God. He must ear the meeting with god through arduous intellectual and spiritual study and discipline

מאת: krouz zadokקבלה28/02/111675 צפיות
גלגול נשמות, זו אמונה, שהנשמה הנפרדת מן הגוף בשעת מיתתו של האדם חוזרת ומתגלמת בגוף אחר. הנשמות מתגלמות בבני אדם, בדומם, בבעל חיים או בצומח. לשון אחרת: הנשמות חוזרות ומופיעות בעולם הגשמי כשהן מלובשות גופים מתחלפים. המאמר ינסה לברר את המקור של אמונה זו.

מאמרים נוספים בנושא קבלה

מאת: בתיה כץקבלה15/05/1937457 צפיות
מעשה בזוג, בעל ואישה שחיו להם באושר ובשלום, גם פרנסה היתה להם ברווח אך דבר אחד העיב על אושרם, הם לא זכו להיפקד בילדים

מאת: בתיה כץקבלה15/05/1936322 צפיות
ביום ל"ג בעומר מציינים את יום הילולת רבי שמעון בר יוחאי כאשר הספר המזוהה איתו ביותר הוא ספר הזוהר הקדוש, ספר יסודי בתורת הקבלה.

מאת: בתיה כץקבלה08/05/1927997 צפיות
"רבי שמעון הצדיק, באתי לציון במיוחד לכבודך על מנת לספר את שערות בני יחיד אשר נתן לי האלוקים בזכותך, קיימתי את נדרי, אתמול הבאתי אותו חי וגזזתי את שיער ראשו בשירה ובזמרה, איך עתה אוכל לסוע מכאן בלעדי בני יחידי.

מאת: בתיה כץקבלה08/05/1929639 צפיות
ידוע ומפורסם שלהחזיק את ספר הזוהר בבית זה מעין כלי מחזיק ברכה, כמו קמע שמסוגל לישועות רבות ולכן אנשים רבים מכל המגזרים מחזיקים בביתם את ספר הזוהר הקדוש, יתרה מכך ישנם גם הלומדים בספר הזוהר כיוון שהלימוד ב...

מאת: בתיה כץקבלה25/02/191667 צפיות
כל אחד חשוף לעין הרע בפרט תינוקות יפים, אנשים בעלי כישרונות, עושר, מעמד מיוחד ועוד. הדברים הטובים האלה מושכים איתם עין הרע כיוון שהם גורמים לקנאה ולצרות עין, ובמקום שיש צרות עין וקנאה בא עין הרע על האדם.

מאת: בתיה כץקבלה25/02/191295 צפיות
שתשעים ותשעה אחוז מהמתים מתו מחמת עין הרע, ורק אחוז אחד מת בדרך ארץ, דהיינו משום שהגיע זמנו. הנה יוצא מדברי הגמרא, שיש מציאות של עין הרע בעולם.

מאת: בתיה כץקבלה07/01/191609 צפיות
גם לאחר פטירה של אדם קרוב ניתן להועיל לו ולשמח אותו על ידי שנעשה לו תיקון לנפטר, אותו תיקון שמביא לנשמתו נחת רוח גדולה, גורם למירוק עוונות של הנפטר ועושה עילוי נשמה גדול בעולמות עליונים.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica