חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

זהב בהיסטוריה

מאת: רחלי פריהיסטוריה02/03/20113139 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מאז שלמד האדם לעבד מתכות, נדמה כי הוקסם מן הזהב. תפוזים הם תפוחי זהב, נפט הוא הזהב השחור, בירת ישראל היא ירושלים של זהב ואדם טוב לב הוא בעל לב זהב. אם בעבר עלותו של הזהב הייתה חלק מקסמו, וזו הייתה תוצאה ישירה של נדירות חומר זה בטבע, הרי שכיום מוכרים לאדם חומרים ומתכות נדירים ויקרים ממנו, ובכל זאת תכשיטי זהב פופולאריים כתמיד.

לחבל ארץ זה ולעמנו יש היסטוריה ארוכה עם הזהב, אשר מקורותיה עוד בטרם שבו בני ישראל מגלותם במצרים. כאשר תדרך בורא עולם את משה לקראת היציאה ממצרים, אמר לו: ונתתי את חן העם הזה בעיני מצרים; והיה כי תלכון, לא תלכו ריקם; ושאלה אשה משכנתה ומגרת ביתה, כלי כסף וכלי זהב ושמלת; ושמתם על בניכם ועל בנתיכם, ונצלתם את מצרים" (שמות ג', 21 - 22).

זהב בחטא העגל

זהב זה, אשר לקחו בני ישראל ממצרים שימש אותם אחר כך בפרשיית עגל הזהב. הסיבה שבני ישראל יצרו את העגל היא הייתה בעצם טעות בספירה של הימים שבהם אמור משה לשוב מן ההר, הם לא לקחו בחשבון שמדובר על ארבעים יום מלאים וזה לא כולל את היום בו עלה משה אל ההר. בני ישראל, שחשבו כי משה מת ולכן פנו אל אהרן ובקשו ממנו לעשות להם אלוהים אחרים אשר ילכו לפניו. בני ישראל לקחו את תכשיטי הזהב, אשר היו ברשותם ויצרו מהם את עגל הזהב.

זהב בשלטון הצלבני

גם לאחר חורבן בית שני וראשית הגלות, הוסיף הזהב להעסיק את תושבי האזור ואת המבקרים בו. בזמן התקופה הצלבנית, הטביעו הצלבנים מטבעות זהב, וכן מטבעות כסף ונחושת, כאשר המטבע בעל הערך הרב ביותר, היה הבזנט. מטבע זה שימש לעסקאות גדולות ובינלאומיות. בתקופה הצלבנית פרח המסחר ולא רק מטבעות זהב, כי אם גם תכשיטי זהב שבו להעסיק את יושבי הארץ.

במהלך השלטון הצלבני בארץ, הוקם גם מסדר הטמפלרים (מלשון מקדש), שגם גורלו נקשר בזהב, על צורותיו השונות, בין אם המדובר במטבעות זהב, בתכשיטי זהב או בשלל חפצים אחרים אשר עוטרו בזהב. מסדר זה הוקם 1118, במטרה להגן על הצליינים, שביקשו לעלות לרגל לירושלים, מפני תקיפות המוסלמים. למרבה האירוניה, למרות שאבירי המסדר נשבעו לחיי עוני, תרומות רבות להם זכו, על מנת לאפשר את פעילותם הפכו אותם לאחד המסדרים העשירים ביותר. למעשה, הם היו ממקימי הבנקים הראשונים בעולם וודאי שהבנקים הראשונים בארץ. צליינים ומבקרים אחרים בארץ הקודש יכולים היו להפקיד כסף, תכשיטי זהב ודברי ערך נוספים, וכך לא להסתכן בשוד. בנוסף, לפי תיאוריות מסוימות, ביקש המסדר לא רק להגן על העולים לרגל, אלא גם לאתר את אוצרות בית המקדש, ויש מי שמאמין שאף הצליחו בכך. למרות הצלחתם הצבאית והכלכלית, אבירי מסדר הטמפלרים גילו עד מהרה, בדומה למלך מינוס, כי תכשיטי זהב אינם הכול.

למרות שהטמפלרים איבדו חלק נכבד מכוחם לאחר תבוסתם לכוחות המוסלמים בהנהגת צלאח א-דין, ב-1291, סופו של המסדר הגיע דווקא מבית, והיה קשור, איך לא, בזהב. בעקבות רצונו העז של מלך צרפת, פיליפ היפה, להשתלט על אוצרות הטמפלרים, האשים את אבירי המסדר בעיסוק בטקסי כפירה סודיים וחמורים. לאחר ששכנע בכך את האפיפיור, קלמנס החמישי, נעצרו כל האבירים והעומד בראשם, ז'ק דה מוליי. מכיוון שאין זהו דבר של מה בכך, לעצור אבירים חמושים ומאומנים, הכין צבא צרפת מבצע מאורגן היטב, במהלכו הותקפו כל מעוזי הטמפלרים בו זמנית. מבצע זה שהתרחש ב-13.10.1307 נודע מאז ועד היום כ-"יום שישי ה-13. למרות שהמבצע הוכתר בהצלחה ומסדר הטמפלרים, לפחות בצורתו הגלויה חדל להתקיים, המלך פיליפ זכה ליהנות רק מחלק מן האוצרות, שכן רובם נעלמו, ועד היום גורלם מסקרן רבים.

 



תגיות המאמר: זהב, תכשיטי זהב


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

מאמרים |  עיצוב הבית

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת רחלי פרי

מאת: רחלי פריבניין ואחזקה - כללי25/03/121303 צפיות
קרני השמש הים תיכונית העזה מסכנות לא רק את בשר גופנו, אלא גם חודרות דרך החלונות והדלתות אל תוך הבית, עושות שפטים ברהיטים ומפריעות לפעמים לפעולות שונות בתוך הבית

מאת: רחלי פריאיפור21/02/121359 צפיות
אנו שומעים רבות על המושג איפור קבוע, אבל האם אנו יודעים באמת מה הכוונה?

מאת: רחלי פריהומור וסטנד-אפ06/01/121832 צפיות
תמונות מצחיקות או סרטונים מצחיקים - מה הם עושים לנפש? כנסו ותקראו עוד!!!!!!!!

מאת: רחלי פרישיפוצים11/09/111832 צפיות
אוטמים את הגג? הפתרון הטוב ביותר הוא יריעות ביטומניות.

מאת: רחלי פריאימון אישי18/08/111280 צפיות
החיים רצים בקצב מטורף, ולא תמיד אנו יודעים לנווט אותם בצורה הנכונה, ולכן צריך מאמן אישי...

מאת: רחלי פריציפורניים10/08/112137 צפיות
הציפורניים שלך הם בעצם מראה שמשקפת את התייחסותך למראך החיצוני...

מאת: רחלי פריגינון02/03/111552 צפיות
כריתת עצים כרוכה בסיכון לא מבוטל, הן לאנשי המקצוע שמבצעים את הכריתה, והן לכל מי ומה שנמצא בסביבה...

מאמרים נוספים בנושא היסטוריה

מאת: גדעון צורהיסטוריה04/07/1510266 צפיות
מסורת המקרא מציגה את נחלת שבט גד מעבר לירדן, ממזרח לארץ כנען. ביינות לשבט ראובן מדרום וחצי שבט מנשה מצפון. גבולות השבטים מסתמכים על הכתוב בספר יהושע. ומנגד, קיימות במקרא סתירות לגבי מיקומה של נחלת שבט גד, שטח נחלה זו משתנה בספר במדבר (במדבר לב) ומשתנה שוב בספר דברי הימים (דברי הימים א, ה). נתונים אלה מעלים את הסברה שנחלת שבט גד, מקורה ביצירה ספרותית דמיונית.

מאת: יואב אפטרהיסטוריה11/10/143986 צפיות
מאמר זה בא לבחון את טיב היחסים המיוחדים בין ישראל לארצות הברית בשני העשורים הראשונים להקמתה של מדינת ישראל וכיצד הם מתבטאים במדיניות החוץ של ארצות הברית כלפי ישראל, תוך בחינת אירועים משמעותיים בתקופה זו.

מאת: יואב אפטרהיסטוריה11/10/143286 צפיות
עם הקמתה של התנועה הציונית ב-1897 החלו יהודים רבים להאמין כי הפתרון לבעיה היהודית באירופה מצויה בפתרון טריטוריאלי עצמאי ליהודים. עובדה זו הביאה לפילוג בקרב העם היהודי בסוף המאה התשע-עשרה למן תחילתה של מלחמת העולם השניה. העם היהודי התחלק לשני זרמים עיקריים, מחד יהודים ציוניים שהאמינו בפתרון מדינה לאומית לעם היהודי ומאידך יהודים אנטי ציונים שסברו כי מלחמה על זכויותיהם של היהודים במקום מושבם הוא הפתרון לבעיה היהודית. מפלגת הבונד אימצה לעצמה קו לוחמני יהודי שנלחם על זכויותיהם בארצות מוצאם.

מאת: יואב אפטרהיסטוריה11/10/142985 צפיות
במאמר זה אתחקה אחר קורות חייו של אברהם ברמן משחר ילדותו למן עלייתו לארץ ישראל, האירועים בחייו של ברמן יכולים לפתוח לנו צוהר לאופיים המיוחד של מנהיגים בתקופת זמן מורכבת כמו השואה.

מאת: יואב אפטרהיסטוריה11/10/143373 צפיות
מדיניות הנאצים טרם החלת הפתרון הסופי של היהודים, הייתה אכזרית, נפשעת ועסקה בעיקר בדחיקתם וגירושם של היהודים מן החברה בה הם נמצאו. במחקר האקדמי קיימת אמביוולנטיות בכל הנוגע למדיניותם של הנאצים למן תחילת שלטונם ב-1933 ועד החלטתם על השמדה טוטאלית של יהדות אירופה בינואר 1942. מחד גיסא קיימים חוגים הסוברים כי ההחלטה על הפתרון הסופי נרקמה בראשם של בכירי ההנהגה הנאצית עוד בימי ראשית שלטונם ומאידך גיסא חוגים אחרים טוענים כי ההחלטה על הפתרון הסופי נוסחה באותם רגעי הכרעה בסוף 1941 ותחילת 1942.

מאת: גדעון צורהיסטוריה22/09/143326 צפיות
פסוק אחד במקרא – כִּי הוּא רֹדֶה בְּכָל עֵבֶר הַנָּהָר, מִתִּפְסַח וְעַד עַזָּה, בְּכָל מַלְכֵי עֵבֶר הַנָּהָר, (מלכים א, ה,ד) עורר תיאבון בקרב מלומדים רבים בחלד, להרחיב את שטחי ממלכתו של שלמה המלך

מאת: גדעון צורהיסטוריה13/05/146279 צפיות
חלקו השני של המאמר, בא לספר את מקור שמן הקדום של אותיות האלפבית הכנעני. השם הראשוני של כל אות ואות, כפי שנתנו לו הכנענים, ולאחר מכן שינוים שחלו בשמות האותיות, עקב שינוים בציורי האותיות, או מנת להקל על הגיית השמות. חלק משמות אותיות האלפבית שלנו נושאות את שמן מזה כ- 4000 שנה.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica