חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

צוואות - מה שחשוב לדעת

צוואות - מה שחשוב לדעת

מטרתו של מאמר זה, הינה ללמד את הקורא את סוגיות חשובות בנוגע לתחום הצוואות. המאמר יחולק לארבעה פרקים לנוחיות הקורא: א. הדין החל בהיעדר צוואה. ב. סוגי הצוואות הקיימות ג. חשיבות הצוואה ומקרים בהם נדרשת צוואה ד. סוגיות משפטיות נוספות בנוגע לצוואה.  

הדין החל בהיעדר צוואה


    • 1. חוק הירושה קובע כי בן-זוגו של המוריש לאחר מותו, במידה ויש ילדים, ירש חצי מעיזבונו (רכוש שמותיר אחריו במותו). את חציו השני של העיזבון, יורשים ילדיו של המוריש בחלקים שווים.
    • 2. בן הזוג, יורש את כל המיטלטלין כולל מכונית הנוסעים השייכת למשק הבית המשותף, ללא קשר לחצי משאר העיזבון אותו הוא מקבל, כאמור בס' 1.
    • 3. במידה שלמוריש אין ילדים, אך יש הורים, יקבל בן הזוג חצי מהעיזבון וההורים יקבלו את חציו השני של העיזבון.
    • 4. אם למוריש לא היו ילדים או הורים במותו, יכולים גם אחיו או הורי הוריו לרשת אותו.
    • 5. במידה שהמוריש חי עם בן זוג כידוע בציבור ובזמן מערכת היחסים ביניהם, אף אחד מהם לא היה נשוי לאחר, יראו את בן-הזוג הידוע בציבור, כאילו היה נשוי למוריש וזכאי ל-50% מהעיזבון.

סוגי הצוואות


    • 6. מטרתה של הצוואה, הינה לשקף את רצונו של המצווה בדבר הדרך בה הוא רוצה כי יחולק עזבונו לאחר מותו. הצוואה קודמת לסדר הירושה ע"פ דין, היינו, בעת קיומה של צוואה חלוקת הרכוש תתבצע לפי האמור בה ולא לפי שום דרך אחרת.
    • 7. צוואה יכולה להיעשות בכתב, בפני עדים, בפני רשות או בעל-פה.
    • 8. אם נעשתה הצוואה בכתב, עליה להיעשות לפי רצונו של המצווה ועליה לכלול תאריך ואת חתימתו.
    • 9. צוואה בע"פ יכולה להיעשות ע"י אדם גוסס ובפני שני עדים. אדם שאינו גוסס, אינו יכול לערוך צוואתו בעל-פה.
    • 10. צוואה בעדים, אולי סוג הצוואה הנפוץ ביותר, נעשית בפני שני עדים, המאשרים את הצוואה באותו המעמד בחתימת ידם. פעמים רבות, צוואה זו נעשית ע"י שני עדים, שאחד מהם הוא עורך-דין שבפניו נערכה ונוסחה הצוואה - וכך למעשה ניתן תוקף נוסף לאמינות הצוואה.

חשיבות הצוואה ומקרים בהם נדרשת צוואה


    • 11. צוואה כאמור, באה לשקף את רצונו האמיתי של המצווה בדבר הדרך שבה יחולק עזבונו. מאחר שהדין קובע כי בהיעדרה של צוואה יחולק הרכוש בדרך מסוימת(פורטה בחלקו הראשון של המאמר), אם ברצונו של המצווה כי עזבונו יחולק בדרך אחרת, עליו לערוך צוואה כדין.
    • 12. צוואה שוללת: במידה שמצווה אינו מעוניין שאחד מהיורשים ע"פ דין ירש אותו, כגון אחד מילדיו, עליו לערוך צוואה אשר שוללת במפורש את חלקו בירושה.
    • 13. צוואה הדדית בין בני זוג: במידה שבני זוג רוצים להגן האחד על השני , כך שבמידה ואחד מהם ילך לעולמו יישאר הרכוש בידי בן הזוג שנותר בחיים, עליהם לערוך צוואה הדדית, שכן במצב אחר יעבור מחצית מהרכוש לשאר הילדים - ובמקרה של סכסוך עלול הדבר לפגוע בזכויותיו של בן-הזוג שנותר בחיים.
    • 14. צוואה בדרך חלוקה מסוימת: צוואה שמטרתה לחלק את העיזבון בדרך מסוימת מיוחדת. למשל, צוואה הקובעת כי חלק מסוים מהעיזבון יוקצה לתשלום שכר הלימוד במוסדות להשכלה גבוהה של נכדי המוריש.
    • 15. צוואת המשפחה הגרעינית: לא פעם נוצר קרע בין בני זוג נשואים, דבר אשר יכול להוביל לגירושין. לאחר הגירושין, עשוי אחד מבני הזוג או שניהם לגור יחד עם בן-זוג אחר. במקרה כזה, אם בני הזוג רוצים שבמותם, עזבונם יעבור לילדיהם ולא יעבור במחציתו לבן-זוגם, עליהם לערוך צוואה המורה על כך.

 סוגיות משפטיות נוספות בנוגע לצוואה


    • 16. לאחר מותו של המוריש, יחולק עזבונו בהתאם לאמור בחוק הירושה. היינו שבהיעדר צוואה יחולק 50% מרכושו לבן-זוגו ו50% נוספים בין ילדיו ואם קיימת צוואה לפי האמור בה.
    • 17. על-מנת שהרכוש יוכל לעבור ליורשים לאחר מותו של המוריש, יש לבצע אחת מהפעולות הבאות: 1. בהיעדרה של צוואה - הוצאת צו קיום ירושה. 2. אם קיימת צוואה - הוצאת צו קיום צוואה.
    • 18. על-מנת להוציא צו ירושה או צו לקיום צוואה, יש לפנות לרשם הירושה בצירוף המסמכים הדרושים.
    • 19. במידה שקיים חשש של אחד היורשים, לפיו הצוואה נערכה שלא כדין, תחת לחץ כלשהו או השפעה בלתי הוגנת, הוא יכול להגיש התנגדותו לקיום הצוואה ואז בית המשפט לענייני משפחה יקבע, האם לקבל את אותה ההתנגדות או לאשר את קיום הצוואה כמו שהיא.
    • 20. במידה שיוכיח היורש שמתנגד לקיום הצוואה, באמצעות בא-כוחו, כי בצוואה נפל פגם מהותי, בדרך עריכתה או בנסיבות עריכתה, יתכן ובית המשפט יורה על ביטול הצוואה, דבר שיוביל לחלוקת העיזבון בדרך האמורה בחוק הירושה - 50% לבן הזוג ו50% לילדי המוריש.


סוף דבר

צוואה באה לשקף את רצונו של המצווה, בדבר הדרך בה הוא מעוניין כי עזבונו יחולק לאחר מותו. בהיעדרה של צוואה, יחולק עיזבונו בדרך הקבועה בחוק, היינו 50% לבן-זוגו / 50% לילדיו. במידה וקיימת צוואה וקיים חשש שנפל פגם בדרך עריכתה או בנסיבות עריכתה, ניתן להגיש התנגדות לקיומה לרשם הירושה. אם יוכיח המתנגד כי נפל פגם מהותי בצוואה, יתכן ובית המשפט יורה על ביטולה.    

- שימו לב! מאמר זה אינו מהווה יעוץ/תחליף לייעוץ משפטי -

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עו"ד שובל רם מוסמך(ת.שני) במשפטים מאוניברסיטת ת"א - עו"ד במשרד אמנון בן דרור ושות' , העוסק בתחום דיני האישיות במשך 40 שנה - צוואות, ירושות, אבהות, ממזרות, גירושין, הסכמי ממון, הסכמי חיים משותפים, ידועים בציבור ועוד. טל: 0542490000 מייל:familylaw100@walla.com

               - המאמר אינו מתיימר להיות או להחליף ייעוץ משפטי, בשום מקרה -

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד שובל רם אושפיז

מאת: עו"ד שובל רם אושפיזדיני ירושה07/03/111345 צפיות
כלל בסיסי בדיני הירושה, הוא כי יש לכבד את רצון המצווה. משכך, אם אדם כתב צוואה בה פירט את הדרך בה ברצונו לחלק את רכושו לאחר מותו, יש לכבד את אותו הרצון, גם אם הוא אינו תואם את דרך חלוקת הרכוש – שהיה ניתן לצפות שאותו אדם ינהג בה.

מאת: עו"ד שובל רם אושפיזדיני משפחה07/03/111209 צפיות
מאמר זה יגע בשאלה כיצד מתחלק עזבונו של אדם, כאשר בעת בה נפטר, ניהל יחסים זוגיים עם אדם אחר, בדרך שבה בעל ואשה מנהליים את יחסיהם הזוגיים – קרי היה ידוע שלו בציבור.

מאת: עו"ד שובל רם אושפיזדיני משפחה04/03/111113 צפיות
מטרתו של מאמר זה, היא ללמד את הקורא, כיצד להגן על האינטרסים שלו במסגרת הליכי גירושין. כפי שיובהר להלן, הכרת ההליכים והקשיים בהם, הינה מפתח לשמירת הזכויות והאינטרסים של הקורא ומניעת השלכות קשות הן מהבחינה האישית משפחתית והן מהבחינה כלכלית.

מאת: עו"ד שובל רם אושפיזדיני משפחה04/03/111227 צפיות
מאמר זה בא לענות לקורא על מספר שאלות נפוצות הנוגעות להסכמי ממון בין בני זוג. הראשונה – מי בכלל צריך הסכם ממון ולמה?, השניה – מי הם הצדדים שיכולים לערוך הסכם ממון ביניהם, השלישית – מי יכול לאשר הסכם ממון והרבעית- כיצד ניתן לבטל הסכם ממון לאחר שנחתם.

מאת: עו"ד שובל רם אושפיזדיני משפחה25/02/111114 צפיות
מטרתו של מאמר זה, היא ללמד את הקורא, כיצד להגן על האינטרסים שלו במסגרת הליכי גירושין.

מאמרים נוספים בנושא דיני ירושה

מאת: רוני הכהןדיני ירושה30/09/201355 צפיות
עם השנים זה נעשה יותר ויותר ברור עד כמה זה חשוב להכין צואה.

מאת: רוני הכהןדיני ירושה21/09/201060 צפיות
החיים ממשיכים בלעדי כל אלה, וכאן, טמונה לה תורה שלמה של ירושה.

מאת: yoni romדיני ירושה14/11/191098 צפיות
נקודת ההנחה אומרת כי אדם אשר החליט לכתוב צוואה עשה זאת על מנת להשאיר הוראות התואמות את רצונו. מימוש הצוואה משמעותה לכבד את בקשותיו של אותו אדם. לכן, רוב הצוואות יכובדו כפי שנכתבו. עם זאת לעתים ישנו תהליך של ביטול של הצוואה כאשר האדם עצמו יכול לשנות את דעתו ולהחליט לבטלה או לעדכן אותה.

מאת: yoni romדיני ירושה03/07/191502 צפיות
כשאדם קרוב אלינו נפטר זו בשורה לא נעימה במיוחד, לפעמים אפילו מכאיבה מאוד במידה ומודבר בבן משפחה קרוב או בן משפחה שנפטר בטרם עת. בנוסף לכאב הגדול על האובדן עצמו לעיתים מתעוררות בעיות נוספות שגורמות לכאב נוסף - בעיות הירושה שהותיר אחריו המנוח.

מאת: רוני הכהןדיני ירושה24/04/181460 צפיות
כדי למנוע ריבים מיותרים אנשים רבים לקראת הזקנה עורכים מול עורך דין ירושה את כל הנדרש במסמך ירושה מסודר לכל הילדים.

מאת: יוסף מימוןדיני ירושה19/08/152607 צפיות
מאמר זה בא לתת מידע על סוגי צוואות ובמה יכול לסייע עורך דין צוואות, ירושות ועזבונות מומחה.

מאת: רגב אלקיים דיני ירושה04/12/144118 צפיות
ראוי להדגיש, כיעצם ההכרה בבן כ"בן ממשיך" אינה מעניקה לבן הממשיך זכויות קנייניות במשק. משמעות הצהרת בעל המשק על בנו כ-'בן ממשיך' מהווה הגדרת מערכת היחסים שבין 'הבין הממשיך', האגודה, הסוכנות והמנהל – ותו לא! ללא אישור בכתב של בעל המשק, וללא חתימת בעל המשק על המסמכים הרלוונטיים, הבן הממשיך אינו רשאי לבנות במשק

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica