חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

צוואה – היא עדיין לא סוף פסוק

צוואה – היא עדיין לא סוף פסוק

1. הקדמה

כלל בסיסי בדיני הירושה, הוא כי יש לכבד את רצון המצווה. משכך, אם אדם כתב צוואה בה פירט את הדרך בה ברצונו לחלק את רכושו לאחר מותו, יש לכבד את אותו הרצון, גם אם הוא אינו תואם את דרך חלוקת הרכוש – שהיה ניתן לצפות שאותו אדם ינהג בה. עם זאת, ישנם מקרים שבהם לא ברור האם הצוואה, שיקפה את רצונו האמיתי של המצווה. באותם המקרים, ניתן לפעול בהליך ששמו – התנגדות לקיום צוואה. במידה שהליך זה יצליח, יתכן שחלקים מהצוואה יבוטלו ובמקרים מסוימים יתכן גם שתבוטל כל הצוואה - אז תחולק הירושה לפי הכללים הקבועים בחוק. 

2.חלוקת רכוש לאחר מות מוריש

חוק הירושה קובע כי לאחר מותו של אדם, שהיה נשוי והותיר אחריו  ילדים, יתחלק רכושו  בחלוקה שווה בין בין/בת זוגו(50%) ובין ילדיו(50% שיחולקו בחלוקה שווה בין הילדים). הכל נכון, אלא, אם כתב אותו אדם צוואה, אשר מורה על חלוקת הרכוש בדרך אחרת. הצוואה היא זו שמשקפת את רצונו האמיתי של היורש ולכן היא קודמת לברירת המחדל הקבועה בחוק. בצוואה יכול להורות המוריש לחלק את רכושו בכל דרך שיבחר.

3.הליך חלוקת הרכוש לפי הצוואה

לאחר מותו של מוריש שכתב צוואה, יש לפנות לרשם הירושה בבקשה לקבל צו לקיום הצוואה – כלומר, צו המורה על חלוקת רכוש המוריש בהתאם לכתוב בצוואה.  

4.התנגדות לקיום הצוואה

במידה שהאמור בצוואה אינו מקובל על אחד או יותר מהיורשים, הם יכולים להגיש את התנגדותם לקיום הצוואה לרשם הירושה. במקרה כזה, יועבר הדיון לבית המשפט לענייני משפחה, אשר יבדוק את הצדקתה של אותה ההתנגדות.  

5.מה הן עילות ההתנגדות לקיום הצוואה

עילות ההתנגדות לקיום הצוואה מנויות בסימן ב' לחוק הירושה. בנוסף, ניתן לתקוף את הצוואה, אם היא אינה עומדת בתנאים שבסימן א' לחוק. ואלה הם עיקרי עילות ההתנגדות:

א.    הצוואה אינה ערוכה כדין: למשל אינה כוללת תאריך או שאינה חתומה ע"י המצווה. צוואה בפני עדים – אם העדים לא חתמו על הצוואה, או שרק עד אחד חתם על הצוואה, או שהעדים חתמו על הצוואה בצורה סתמית ומבלי שהבינו מהמצווה כי הצוואה משקפת את רצונו האמיתי.

ב.     הצוואה נערכה ע"י מי שלא ידע להבחין בטיבה: הצוואה נערכה ע"י מי שהוא פסול דין או שהיא נערכה בשעה שאותו אדם לא ידע להבחין בטיבה. לדוגמא – צוואה שנערכה ע"י אדם שסובל ממחלת נפש קשה, המשפיעה על כושרו המנטלי.

ג.      הצוואה נערכה תחת איום: הצוואה נערכה, כאשר המצווה היה מאוים. לא מדובר דווקא באיום בפגיעה פיזית, אלא, די באיום בשלילת הטבה מסוימת לאותו אדם כדי שיערוך/ישנה את הצוואה – כשברור שעריכה/שינוי כאלה, אינם משקפים את רצונו האמיתי.

ד.     צוואה שנערכה תחת השפעה בלתי הוגנת: אחת מדרכי תקיפת הצוואות הנפוצה ביותר. צוואה שנערכת נוכח השפעה בלתי הוגנת שמפעיל אדם על המצווה ובכך גורם לו לערוך/לשנות צוואה בדרך מסוימת, על אף שזו אינה תואמת את רצונו האמיתי.

ה.    תחבולה או תרמית:  צוואה שנערכה, בעקבות תחבולה של אדם מסוים וברור כי לולא אותה תחבולה, לא הייתה הצוואה נערכת בנוסחה הקיים.  

6.תקיפה הצוואה מהתאוריה לפרקטיקה

פעמים לא מעטות, מגישים יורשים התנגדות לקיום צוואה, מאחר שלדבריהם התקיימה אחת או יותר מהעילות שהוזכרו בחלק הקודם. הטענות הנפוצות ביותר המועלות נוגעות להשפעת בני משפחה על המצווה, סמוך למועד מותו או במועד שבו מצבו הבריאותי היה מעורער, כך שיכתוב צוואה המטיבה עמם או שישנה צוואה קיימת, כך שתטיב עמם. באותם המקרים, אם אכן יש חשש להשפעה פסולה על המצווה, מומלץ להיעזר בייעוץ משפטי כדי לשמור על הזכויות המגיעות ליורש שקופח בצוואה.

 

 סיכום

קיום רצונו של המצווה, הוא הכלל המנחה בדיני הירושה ולכן, במידה שנכתבה צוואה, הכלל הוא שיש לקיימה מאחר שהיא משקפת את רצונו האמיתי של המצווה. עם זאת, ישנם מקרים בהם ניתן להוכיח, כי הצוואה אינה משקפת את רצונו האמיתי של המצווה, אם זה הושפע מלחצים או אמצעים פסולים, כפי שפורט לעיל. באותם המקרים, יכולים היורש/יורשים שקופחו בצוואה, לתקוף אותה ע"י הגשת התנגדות לקיומה וכך להביא לשינויה ואף לביטולה. לפיכך, גם אם כתב אדם מסוים צוואה, חלוקת הרכוש בהתאם לאמור לה, עדין איינה עובדה מוגמרת.

 

- המאמר אינו יעוץ משפטי ואינו נועד להחליף ייעוץ כזה  -

מאמרים נוספים בנושא דיני משפחה:

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עו"ד שובל רם מוסמך(ת.שני) במשפטים מאוניברסיטת ת"א - עו"ד במשרד אמנון בן דרור ושות' , העוסק בתחום דיני האישיות במשך 40 שנה - צוואות, ירושות, אבהות, ממזרות, גירושין, הסכמי ממון, הסכמי חיים משותפים, ידועים בציבור ועוד. טל: 0542490000 מייל:familylaw100@walla.com

               - המאמר אינו מתיימר להיות או להחליף ייעוץ משפטי, בשום מקרה -

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד שובל רם אושפיז

מאת: עו"ד שובל רם אושפיזדיני משפחה07/03/111209 צפיות
מאמר זה יגע בשאלה כיצד מתחלק עזבונו של אדם, כאשר בעת בה נפטר, ניהל יחסים זוגיים עם אדם אחר, בדרך שבה בעל ואשה מנהליים את יחסיהם הזוגיים – קרי היה ידוע שלו בציבור.

מאת: עו"ד שובל רם אושפיזדיני משפחה04/03/111112 צפיות
מטרתו של מאמר זה, היא ללמד את הקורא, כיצד להגן על האינטרסים שלו במסגרת הליכי גירושין. כפי שיובהר להלן, הכרת ההליכים והקשיים בהם, הינה מפתח לשמירת הזכויות והאינטרסים של הקורא ומניעת השלכות קשות הן מהבחינה האישית משפחתית והן מהבחינה כלכלית.

מאת: עו"ד שובל רם אושפיזדיני משפחה04/03/111227 צפיות
מאמר זה בא לענות לקורא על מספר שאלות נפוצות הנוגעות להסכמי ממון בין בני זוג. הראשונה – מי בכלל צריך הסכם ממון ולמה?, השניה – מי הם הצדדים שיכולים לערוך הסכם ממון ביניהם, השלישית – מי יכול לאשר הסכם ממון והרבעית- כיצד ניתן לבטל הסכם ממון לאחר שנחתם.

מאת: עו"ד שובל רם אושפיזדיני ירושה04/03/111275 צפיות
מטרתו של מאמר זה, הינה ללמד את הקורא את סוגיות חשובות בנוגע לתחום הצוואות. המאמר יחולק לארבעה פרקים לנוחיות הקורא: א. הדין החל בהיעדר צוואה. ב. סוגי הצוואות הקיימות ג. חשיבות הצוואה ומקרים בהם נדרשת צוואה ד. סוגיות משפטיות נוספות בנוגע לצוואה.

מאת: עו"ד שובל רם אושפיזדיני משפחה25/02/111114 צפיות
מטרתו של מאמר זה, היא ללמד את הקורא, כיצד להגן על האינטרסים שלו במסגרת הליכי גירושין.

מאמרים נוספים בנושא דיני ירושה

מאת: רוני הכהןדיני ירושה30/09/201355 צפיות
עם השנים זה נעשה יותר ויותר ברור עד כמה זה חשוב להכין צואה.

מאת: רוני הכהןדיני ירושה21/09/201060 צפיות
החיים ממשיכים בלעדי כל אלה, וכאן, טמונה לה תורה שלמה של ירושה.

מאת: yoni romדיני ירושה14/11/191098 צפיות
נקודת ההנחה אומרת כי אדם אשר החליט לכתוב צוואה עשה זאת על מנת להשאיר הוראות התואמות את רצונו. מימוש הצוואה משמעותה לכבד את בקשותיו של אותו אדם. לכן, רוב הצוואות יכובדו כפי שנכתבו. עם זאת לעתים ישנו תהליך של ביטול של הצוואה כאשר האדם עצמו יכול לשנות את דעתו ולהחליט לבטלה או לעדכן אותה.

מאת: yoni romדיני ירושה03/07/191502 צפיות
כשאדם קרוב אלינו נפטר זו בשורה לא נעימה במיוחד, לפעמים אפילו מכאיבה מאוד במידה ומודבר בבן משפחה קרוב או בן משפחה שנפטר בטרם עת. בנוסף לכאב הגדול על האובדן עצמו לעיתים מתעוררות בעיות נוספות שגורמות לכאב נוסף - בעיות הירושה שהותיר אחריו המנוח.

מאת: רוני הכהןדיני ירושה24/04/181460 צפיות
כדי למנוע ריבים מיותרים אנשים רבים לקראת הזקנה עורכים מול עורך דין ירושה את כל הנדרש במסמך ירושה מסודר לכל הילדים.

מאת: יוסף מימוןדיני ירושה19/08/152606 צפיות
מאמר זה בא לתת מידע על סוגי צוואות ובמה יכול לסייע עורך דין צוואות, ירושות ועזבונות מומחה.

מאת: רגב אלקיים דיני ירושה04/12/144118 צפיות
ראוי להדגיש, כיעצם ההכרה בבן כ"בן ממשיך" אינה מעניקה לבן הממשיך זכויות קנייניות במשק. משמעות הצהרת בעל המשק על בנו כ-'בן ממשיך' מהווה הגדרת מערכת היחסים שבין 'הבין הממשיך', האגודה, הסוכנות והמנהל – ותו לא! ללא אישור בכתב של בעל המשק, וללא חתימת בעל המשק על המסמכים הרלוונטיים, הבן הממשיך אינו רשאי לבנות במשק

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica