חפש מאמרים:
שלום אורח
17.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

הקמת בריכת נוי

מאת: דיסקוס הגלילחיות מחמד23/01/20092175 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

כיום, בריכות הנוי  נפוצות בשלל מקומות ,החל בבתים פרטיים וכלה במוסדות ציבור. בריכת הנוי הינה מערכת אקולוגית מורכבת אשר מכילה יחסי גומלין בין צמחי הבריכה לבין בעלי החיים בתוכה. בעת הקמת בריכת הנוי יש לשמור על מספר כללים אשר ישמרו על בריכה יפה ורעננה במשך כל ימות השנה.

בחירת מיקום הבריכה
על מנת להפיק את מירב ההנאה  מהבריכה  מומלץ למקם אותה בקרבת מקום  ישיבה , או המקום בו אתם נוהגים לבלות את רוב זמנכם בעת השהיה בגינה.

בעת ההחלטה על מיקום הבריכה, יש לקחת בחשבון 2 גורמים עיקריים:

  • מרחק מעצים נשירים- רצוי  שהמרחק בין בריכת הנוי לבין העץ הנשיר יהיה גדול ככל שניתן. השפעתם השלילית של עצים אלה באה לידי ביטוי בשני מובנים:
    1. מבחינה אסתטית- מראה לא נעים לעין. העלים שנפלו לבריכה, נרקבים.
    2. מבחינה כימית- כפועל יוצא של ריקבון העלים, נפלט למים חומר הנקרא "אמוניה". אמוניה הינו חומר רעיל לדגים. במינונים גבוהים, עלול לגרום למות הדגים. בבריכה לא מאוזנת מבחינה ביולוגית, קיימת סכנה גבוהה להתפתחות אצות בקצב מואץ.
  • רצוי שהבריכה תהייה במקום עם 4 שעות שמש ישירה במהלך היום. עם יותר שעות שמש נאלץ להתמודד עם גידול אצות בקצב מואץ וחום גבוה. לעומת זאת, במיקום מוצל מדי נתקשה לגדל צמחי בריכה וגדה, כיוון שהשמש הינה מרכיב חיוני במחזור חייו של הצמח.

גודל בריכת הנוי
ככלל, ככל שבריכת הנוי תהיה גדולה יותר, כך יהיה קל יותר לשמור עליה מאוזנת. מומלץ שגודל הבריכה יהיה לפחות 3X3 (שטח של 9 מטר-רבוע). כמובן שגם בריכות קטנות יותר אפשריות לביצוע. אך זכרו, בריכות קטנות יותר חשופות לשינויים בצורה קיצונית יותר.

גובה המדרגות בבריכה
בריכת הנוי מורכבת מ"מדרגות". ל"מדרגות" אלו שתי מטרות:

  1. עבור הצמחים- ישנם סוגים רבים ומגוונים של צמחים. כל סוג צמח מותאם לגדול במיקום אחר בבריכה. אם נשכיל לספק את  דרישותיו של הצמח, צמיחתו תהיה אופטימאלית.
  2. עבור תחזוקת הבריכה- לעיתים רחוקות נרצה לרדת אל הבריכה לצורכי תחזוקה. מדרגות אלו יעזרו לנו להיכנס לעומק הבריכה.

בבריכה ממוצעת, ישנם מספר רב של מדרגות ובגבהים שונים. לפני שנגדיר את גובה המדרגה הרצוי, יש להגדיר את ה"צרכנים" של מדרגות אלו- צמחי הבריכה ודגי הנוי. לכל אחד מהמרכיבים הביוטיים הללו (צמחים, ודגים) יש את הצרכים שלו. נפרק את התמונה הגדולה למרכיבים קטנים וכך נוכל להגדיר את הגובה הרצוי בכל אחד מהמקומות בבריכה:

  1. צמחי הבריכה- לשם התאמת הדרישות בין גובה המדרגה לבין סוג הצמח, נחלק את צמחי הבריכה לשלושה קטגוריות: צמחי גדה, צמחים מחמצנים, נימפאות.
    • צמחי הגדה מתחלקים לשתי קבוצות: נמוכים וגבוהים. צמחי הגדה מיועדים לגדול בצורה כזו שענפי הצמחים ניצבים מעל גובה המים. ישנו פער עצום מבחינת גובה בין צמחי הגדה הנמוכים לגבוהים. לכן, את צמחי הגדה הגבוהים נכניס עמוק יותר למים מאשר את צמחי הגדה הנמוכים.
    • צמחים מחמצנים נשתלים בקרקעית הבריכה. כחלק מתהליך הפוטוסינתזה, צמחים אלה פולטים חמצן למים.
    • הנימפיאה היא מלכת צמחי הבריכה. בשיא פריחתה של הנימפיאה, מופיע פרח מדהים ביופיו. הנימפיאה מיועדת להישתל בעומק של בין 50-60 ס"מ- בהתאם לסוגה.
      מידע נוסף אודות צמחי מים לבריכת הנוי.
  2. דגי נוי- מומלץ שיהיה בבריכה מרחב אשר עומקו יהיה כ-80 ס"מ. והסיבה לכך היא שכאשר יש ימים חמים או קרים, דגי נוי יורדים לעומק הבריכה ושם הם מוצאים טמפרטורות נוחות יותר מאשר בשכבות המים העליונות.

עונה מומלצת להקמת הבריכה
העונה המומלצת להקמת הבריכה היא האביב. באביב, המים עדיין קרים, אך עם זאת, מספיק חמים לצורך התאקלמותו של הצמח. התאקלמותו של הצמח באה לידי ביטוי בשליחת שורשים והכנה לקיץ. מטרתנו, בשתילת הצמח באביב, היא מתן זמן התאקלמות נוח בין הצמח לסביבה ,כך שלקראת הקיץ, שיא ההתפתחות של הצמח, יקלט הצמח מוקדם יותר במצע השתילה.

בכל אופן, ניתן לבנות את בריכת הנוי עד אמצע הסתיו. מומלץ שלא לבנות את הבריכה בחורף כיוון שבחורף הטמפרטורות צונחות (בהתאם לאזור בו אתם גרים). כאשר הטמפרטורות נמוכות, הצמח מקטין (עד עוצר) את קצב ההתפתחות על מנת לשרוד את החורף. לכן, נבחין בוודאי בתופעות נפוצות של הנשרת עלים וכדומה.

מומלץ להתחיל את תהליך הבנייה כאשר טמפרטורת המים עומדת על 15 מעלות ויותר.

טמפרטורת המים מושפעת מהקירבה אל האוויר איתו היא באה במגע. בעת תכנון הבריכה (בין אם באביב ובין אם בסתיו) יש לקחת בחשבון את מיקום שתילת הצמחים. ככל נתקרב יותר אל האוויר, כך הטמפרטורה תהיה נמוכה יותר. לכן, בהתאם לאזור בו אתם גרים, יש להתחשב בסוג הצמחים אותו שותלים ועמידותם לטמפרטורת שיא הקור בחורף.

סוגי בריכות
ישנם שני סוגי בריכות נפוצות:

  1. בריכות פלסטיק מוכנות- בריכות אלו מגיעות במגוון גדלים וצורות.
    יתרונות:
    • קלות להתקנה.
    • נחשבות כפיתרון עמיד לאורך זמן.
    חסרונות:
    • עלות יחסית גבוהה.
    • לעיתים מחפשים בריכות גדולות יותר ובצורות אחרות.
  2. בריכה הבנויה מיריעות PVC. זו הדרך הנפוצה להקמת בריכות נוי.
    יתרונות:
    • צורה גמישה וניתנת לעיצוב עפ"י טעם אישי.
    • גודל הבריכה  נקבע עפ"י השטח  .
    • עמידות לשנים.
    חסרון:
    • בשימוש לא זהיר, ניתן לגרום לחור ביריעה וע"י כך לנזילת מים.

בנית מערכת הפילטרציה לבריכה
למערכת הפילטרציה של בריכת נוי חשיבות עליונה בשמירה על איזון בריכת נוי. את תפקידה של מערכת הפילטרציה ניתן לתחום לשני חלקים:

  1. בתחום הנראה לעין- מערכת ניקיון איכותית תשמור על מים נקיים וצלולים.
  2. בתחום הבלתי נראה לעין- שמירה על מים נקיים מבחינה כימית. עם הזמן, נוצרת בבריכת הנוי כמות עצומה של פסולת אורגנית אשר נרקבת לאיטה במים. תהליך זה מתרחש בעקבות התערבותם של חיידקים "טובים" ממשפחת ה"מפרקים". כתוצר של תהליך ריקבון זה נפלטים למים חומרים רעילים לבריכת הנוי (כדוגמת "אמוניה"). כאשר ויסות כמויות חומרים רעילים אלה יוצא מכלל שליטה, קיים סיכון שבריכת הנוי תצא מאיזון ביולוגי. בעת שבירת האיזון הביולוגי, קיימים שני סיכונים: סכנה לדגי הנוי, התפתחות אצות בקצב מואץ (ולכן סכנה לצמחי הבריכה). תפקידו של הפילטר הוא לפרק את החומרים הכימיים הללו וכך להבטיח יציבות בריכת הנוי לאורך זמן. בנוסף, כתוצאה מכך שיש יצורים חיים בבריכה (לדוגמא -דגים וצמחים), הבריכה הופכת להיות מצע נוח לגדילת חיידקים אשר מוצאים בבריכה את מזונם. לפילטר תפקיד בהורדת רמת החיידקים לרמות נמוכות, כך שלא יסכנו את דיירי הבריכה הרצויים.

מערכת הפילטרציה מורכבת לרוב מ-3 חלקים עיקריים: משאבה, סנן UV ופילטר.

נפרט מעט על כל אחד מהמרכיבים שמנינו להלן:

  1. משאבה- תפקידה של המשאבה הוא לדחוף מים מנקודת האיסוף של המים אל הפילטר.
  2. פילטר- תפקידיו של הפילטר הם: ניקוי פיזי, וניקוי ביולוגי. הניקוי הפיזי כולל שימוש בסנן ספוגי לניקוי חלקים מוצקים מהמים. הניקוי הביולוגי מתבצע באמצעות מדיות אשר עליהן גדלות מושבות חיידקים "טובים" המשפרים את איכות המים.
  3. UV- אור אולטרה  סגול("אולטרה" בלטינית= "מעבר") . אור זה אינו נראה לעין האנושית. אורך הגל של אור זה הוא של 380 עד 200 נאנומטר. אור זה אחראי על חיסול מיקרואורגניזמים (לדוגמא, חיידקים ואצות) החיים במים וכך להקטין את רמתם. אמצעי זה היינו אמצעי קל, נוח וזמין לחיסול של אצות ממגוון סוגים. בעת העבודה עם נורת UV, חל איסור חמור להביט במנורה בשעה שהיא עובדת. אור זה מסוגל לגרום לנזק בלתי-הפיך לעיני האדם.
  מידע נוסף אודות מרכיבי מערכת ה פילטרציה בבריכת נוי .

תכנון המפל בבריכה
מפל המים בבריכת נוי נותן נפח מיוחד לבריכה. קול נפילת המים גורם להנאה מרובה לסובבים. עם זאת, יש לתכנן היטב את המפל בבריכת הנוי בכדי להפיק מהמפל את התוצאה הרצוייה.
טיפים וכללים בעת תכנון המפל:

  1. מומלץ למקם את המפל במקום אשר החשיפה בו לשמש ישירה היא הנמוכה ביותר בבריכה.
  2. יש לוודא שאין שכנים\חדרי שינה קרובים למפל. רעש מים קבוע יכול להציק לעיתים.
  3. מומלץ לתכנן את המפל כך שמים יעברו מספר נפילות עד הגעתם לבריכה.
  4. יש להעריך מראש על עוצמת המים הרצויה במפל. שימו לב שעוצמת המים שהמשאבה תצליח לספק מושפעת באופן ישיר מגובה המפל המתוכנן. ולכן, ככל שתרצו מפל גבוה יותר, כך תדרשו למשאבה חזקה יותר.

מזרקות לבריכת הנוי
ניתן ואף מומלץ לשלב מזרקה בבריכת הנוי. המזרקה הופכת את בריכת הנוי לאטרקציה של ממש. את המזרקה יש למקם במקום אשר חשוף לכמות המינימאלית של רוח. הרוח תטשטש את הקווים שהמזרקה תנסה להבליט. בנוסף, לאור העובדה שבכל מקום תיתכן רוח, יש למקם את המזרקה באמצע הבריכה כך שרוח לא תעיף את המים מחוץ לתחומי הבריכה וכך יחסך איבוד מים.



נשארו לכם עדיין שאלות שנשארו לא פתורות? מחפשים עזרה מקצועית נוספת?
צרו קשר ונשמח לעמוד לרשותכם בכל נושא.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

דיסקוס הגליל מתמחה בתחומים:

  • כל הציוד עבור ה אקווריום.
  • הקמה ואחזקת בריכות נוי.
  • גידול וריבוי דגי דיסקוס ודגי נוי.
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת דיסקוס הגליל

מאת: דיסקוס הגלילחיות מחמד07/05/101602 צפיות
גידול דגי נוי הוא הוא תחביב עתיק יומין אשר מתקיים בחיינו כבר אלפי שנים. עוד בתקופת המיצרים, ידוע כי בני האדם גידלו דגי מאכל בצורה מלאכותית. יש הטוענים כי התחביב של גידול דגי נוי הוא התחביב הגדול בעולם.

מאת: דיסקוס הגלילחיות מחמד29/04/091549 צפיות
האקווריום הינו מערכת המאגדת בתוכה מספר רב של תהליכים. התוצר של מערכת זו הינו צורתו הוויזואלית של האקווריום. במידה שהאקווריום פועל כהלכה, הוא יהיה מרהיב ביופיו. במידה שיהיו בעיות וכשלים בפעולתו של האקווריום, הדבר ישליך על כל דיירי האקווריום (לרבות הדגים והצמחים).

מאת: דיסקוס הגלילחיות מחמד29/04/091761 צפיות
האקווריום הינו מערכת המאגדת בתוכה מספר רב של תהליכים. התוצר של מערכת זו הינו צורתו הוויזואלית של האקווריום. במידה שהאקווריום פועל כהלכה, הוא יהיה מרהיב ביופיו. במידה שיהיו בעיות וכשלים בפעולתו של האקווריום, הדבר ישליך על כל דיירי האקווריום (לרבות הדגים והצמחים).

מאת: דיסקוס הגלילחיות מחמד29/04/091820 צפיות
האקווריום הינו מערכת המאגדת בתוכה מספר רב של תהליכים. התוצר של מערכת זו הינו צורתו הוויזואלית של האקווריום. במידה שהאקווריום פועל כהלכה, הוא יהיה מרהיב ביופיו. במידה שיהיו בעיות וכשלים בפעולתו של האקווריום, הדבר ישליך על כל דיירי האקווריום (לרבות הדגים והצמחים).

מאת: דיסקוס הגלילחיות מחמד13/03/092784 צפיות
כיום, רוב דגי הדיסקוס היינם זנים מבוייתים. כל זני הדיסקוס אותם אנו מכירים היום, היינם תוצאה של 4 זנים הנמצאים בטבע בנהר האמזונס. מאמר זה מסביר על הסביבה בה חיים האבות של הדיסקוסים.

מאת: דיסקוס הגלילחיות מחמד13/03/091748 צפיות
הדיסקוס, בדומה לכל בעלי-החיים, דורש תנאי מחייה מתאימים לשם שגשוג. על מנת לגדל דגי דיסקוס, יש לשמור על מספר כללים בסיסיים אשר יחסכו מכם טירחה והוצאות בהמשך.

מאת: דיסקוס הגלילחיות מחמד23/01/091670 צפיות
על מנת לשמור על ניקיון ובריאות הבריכה, יש לדאוג למספר כללים מנחים אשר יעניקו לבריכה יציבות לאורך זמן. תכנון מערכת זו דנחשב לפשוט במידה ושומרים על מספר כללים.

מאמרים נוספים בנושא חיות מחמד

מאת: דודישחיות מחמד29/03/1810508 צפיות
הגידול במספר בתי האב בהם יש חיות מחמד (כלב או חתול) הוביל להתפתחות מטורפת בענף המזון לחיות. היום כשאתם נכנסים לחנות יש כמות רבה של מותגים על המדפים וכל כך קשה לבחור.

מאת: דודישחיות מחמד19/09/175304 צפיות
יש לא מעט דברים שיש להיערך אליהם כשמחליטים לצרף למשפחה חבר חדש בדמות כלבלב. כלומר, כל חיית מחמד דורשת היערכות מסוימת, אבל אני חושב שיסכימו איתי רוב האנשים, שכלב בבית דורש קצת יותר הערכות ונכונות והשקעה

מאת: דודישחיות מחמד07/05/176194 צפיות
הכלב הוא לא רק חברו הטוב ביותר של האדם, הוא גם אוכל השאריות שהאדם מגניב לו מתחת לשולחן הטוב בעולם. ואוכל דברים שנפלו על הרצפה במטבח הטוב בעולם.

מאת: נטלי הרוש חיות מחמד03/11/162018 צפיות
על גידול תוכי קוקטייל כחיית מחמד

מאת: נטלי הרוש חיות מחמד01/08/163213 צפיות
תופעת נטישת חיות המחמד גדלה עם הזמן מזמינים אתכם לקרוא קצת מה עובר עליה שם בחוץ...אחרי שהתרגלה לתנאי בית חום ואהבה..

מאת: דודישחיות מחמד22/03/167809 צפיות
אנחנו אוהבים את הכלב שלנו כמו ילד. אנחנו משחקים אתו, מפנקים אותו, מדברים אליו, מתכרבלים אתו ורוצים את הטוב ביותר בשבילו

מאת: דודישחיות מחמד14/03/167936 צפיות
אימצתם גור? איזה כיף! תתחדשו בחבר החדש והכי טוב שיהיה לכם! בטח חשוב לכם שהוא יתפתח ויגדל בצורה הבריאה והנכונה ביותר

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica