חפש מאמרים:
שלום אורח
05.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

יתרונות הצוואה ההדדית - מתוך בלוג של עו"ד לצוואה

מאת: עו"ד איתן קוהלידיני משפחה03/04/2011800 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

את הפוסט שלפניכם נקדיש להסבר  המושג הצוואה ההדדית ונרחיב על יתרונותיה

אז מהי צוואה הדדית?

צוואה הדדית הינה צוואה, שתוקף קיומן של ההוראות בה, מתבסס על צוואתו של בן הזוג השני. מדובר, למעשה, על קשר בלתי ניתן להפרדה או לניתוק בין שתי הצוואות. רבים מאיתנו נוטים להתבלבל בין צוואה הדדית לצוואה משותפת שהיא לא יותר מצוואה ששני בני הזוג הסכימו לגבי תוכנה.

מהי המשמעות של צוואה הדדית

המשמעת של המושג צוואה הדדית הינה, שלאחר פטירת אחד מבני הזוג, יירש האחר את מלוא רכושו ו/או זכויותיו של הנפטר ורק לאחר פטירתו של בן הזוג שנותר בחיים, ירשו הילדים המשותפים ו/או היורשים האחרים את העיזבון.

העיקרון בבסיסה של צוואה הדדית הינו הסתמכות כל אחד מבני הזוג, שהוראות הצוואה יחייבו את בן הזוג האחר ובמות אחד מהם לא ישתנו הוראותיה של הצוואה ההדדית.

מה היתרון של צוואה הדדית

היתרון הגדול ביותר של הצוואה ההדדית הוא, מניעת מאבקי ירושה שעלולים לפרוץ, כאשר אחד מבני הזוג הלך לעולמו לפני האחר, והיורשים האחרים מעוניינים לממש זכויותיהם מעיזבונו של הנפטר, תוך פגיעה ברווחתו הכלכלית של בן הזוג שנותר בחיים.

העיקרון הבסיסי שעומד בליבה של הצוואה ההדדית הוא זה של הדדיות – אשר על כן, במידה ואחד מבני הזוג מבקש לבטל את הצוואה ההדדית בעודו בחיים – הרי שיש ביכולתו לתת לבן הזוג השני הודעה בכתב על ביטול הצוואה. הודעה מסוג זה מבטלת את תקפותן של שתי הצוואות ההדדיות.

מהן השאלות העולות כתוצאה מעריכתה של צוואה הדדית?

אחת השאלות המרכזיות שעולות בכל הנוגע לצוואות הדדיות, היא מה יעלה בגורלו של הרכוש, בהינתן פטירה בו זמנית ו/או במקרה בו בן הזוג שרשום בצוואה כמוטב הולך לעולמו לפני המצווה.

במקרה ואין התייחסות מפורשת למקרה שכזה, הרי שבית המשפט נדרש לפסוק בסוגיה, ולשם כך הוא עושה כמיטב יכולתו, על מנת לבחון מה הייתה כוונתם המקורית של בני הזוג.

עד לפני כמה זמן, היה ביהמ"ש במדינת ישראל פוסק, כי במקרה בו הלך לעולמו המוטב בצוואה לפני המוריש, הרי שיורשיו של המוטב, כפי שאלה מוגדרים בחוק הירושה בישראל, יירשו את המצווה במקומו. עם זאת, לאחרונה החליט ביהמ"ש העליון על הפיכת הפסיקה המקובלת, וקבע כי בהינתן מקרה דומה, הרי שהוראות הצוואה של המוריש, שהפך כאמור לבן הזוג הנותר, מתבטלות ולכן יורשיו של המוריש על פי דין ( ילדיו, נכדיו, הוריו וכו') יהפכו איפוא לבעליו החוקיים של הרכוש המדובר.

משרד עו"ד קוהלי, דוגל בכך שכל אדם צריך לבחור בדרך הנוחה והנכונה לו, ככל שהעניין נוגע לעריכתה של צוואה, בהתאם לנסיבות ולאמונתו. עו"ד קוהלי,עו"ד לצוואה יפעל להתאמת פתרון משפטי ההולם את נסיבותיו של כל מקרה ומקרה.

הפוסט פורסם לראשונה בבלוג עו"ד לדיני משפחה, עורך דין לצוואה, איתן קוהלי

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר: