חפש מאמרים:
שלום אורח
04.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

801האוצר של נפוליאון-ביקורת-תיאטרון היידישפיל-בצא

801האוצר של נפוליאון-תיאטרוןיידישפיל-בצ"א צילומים-אלי ליאוןשלום רבינוביץ הידוע לנו כשלום עליכם הנו אחד הסופריםהיידישאים הידועים והחשובים.הוא נולד ב1859 ואחד מהמחזות שהוא כתבהנו"האוצר". במחזה זה הוא מתאר את חיי היהודים בעיירה יהודיתבפולין המאמינים והחולמים למצוא אוצר בעיירה שישחרר אותם ממצוקתם.יש במחזה מן הסאטירה  העדינה על חיי היהודיםבעיירה. המחזה שנכתב לפני למעלה מ100 שנה ב1907 זכה לעלות על בימותבהפקות רבות כאשר בכל הפקה הבמאי ביים את המחזה באינטרפרטציה אחרת והאיר פן אחר שלהמחזה. גם בהפקה הנוכחית של תיאטרון היידיש ההפקה מתאפיינת בזאתשהיא הראשונה בה מופיעים שירים הפזורים לאורך כל ההצגה.קהל תיאטרון היידיש מורכב כמעט כולו מאנשים מבוגרים יוצאימזרח אירופה לרוב, שכבר הספיקו לראות את "האוצר"לפחות פעם אחד בגרסאות השונות בהןהמחזה הוצג. כדי לענין אותם מחדש במחזה הוא חייב להיות שונה,מבדר,מלאמוסיקה,שירים,ריקודים כנהוג בתיאטרון היידיש. מוטי אברבוך שעיבד וביים את המחזה אמנם הכניס שירים ומוסיקהאך לא הלך עד הסוף. השירים האריכו את המחזה,הוא לא תמצת את העלילה והתוצאה היאשיש במחזה פחות מדי שירים ויותר מדי מלל. העלילה מתארכת ולפעמים מיגעת ביחוד במערכההראשונה.צוות השחקנים הרב המונה 14 איש ובראשם בתפקיד הראשי מוטיגלעדי עושה את כל המאמצים לשפר את המצב ומשחק בצורה שרגילים  לשחק בתיאטרון היידיש ואין לבוא אליו בטענות כלשהן. מאחר ובתכניה מפורטים רק שמות השחקנים לפי הא-ב ללא פרוטהתפקידים ששחקו אין לי אפשרות להתעכב על משחקם של לפחותכמה מהם. מוטי גלעדי הנו השחקן המרכזי והמניע את העלילה.הוא שר ומשחק היטב כגבירהעיירה לוי.כתב את הפיזמונים מיכאל פלזנבאום ואת המוסיקה מישהבלכרוביץ. התפאורה -דירה של יהודים עיצב אלכסנדר ליסיאנסקי.זאת דירהשתוך כדי חיפוש המטמון של נפוליאון אנו עדים להריסתה ופירוקה לגורמים.את התלבושותעיצבה בהתאם לתקופה בחן רב דלית ענבר ואת התנועה הרבה עיצבה מיטלדמארי.
המחזה מתאר יהודים החולמים על האוצר שנפוליאון הטמין בעיירהשלהם.חלום זה מעסיק אותם ומפריע לחיי היום יום התקינים שלהם.דבר זה מביאלסכסוכים,ריב,עלבונות בין יוצאי עיירות שונות,"מכירת"הבת  ועוד מעשים שאין להתפארבהם. היהודים בעיירה תכננו את חייהם עפ"י החלום והאמונה  למציאתהמטמון .אמונה זו החזיקה אותם ונתנה להם טעם בחיים וכאשר בא האכזבה הפתרוןהוא עליה לארץ ישראל.כל עוד אין הבנה והתחשבות בין היהודים בינם לבין עצמם אין כלאפשרות למצוא את האוצר ואיתו את השלווה והחיים המאושרים.זאת קומדיה של שמחה ועצב,טראגדיה של חלום ואמונה שלא התגשמו ואכזיבו. רב המרגיש שהוא תרנגול הכפרות של כל העיירה והמוכן "להקריב"את בתו לטובת כל העיירה. החלומות תמיד נתנו תקוה ליהודי ואין לזלזל בהם.האוצר אפשרלמצאו לא עם שנאה וריב אלא רק עם אהבה.לראות או לא לראות:משעשע,מבדר אך לא מספיק.נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון ,26/4/2011 09:04 הרוצה לראות תמונות מההצגות מוזמן להכנס לאתרי www.elybikoret.022.co.il אני מזמין אתכם להכנס לאתרי החדש בו ריכזתיביקורות שכתבתי מ1.6.10 והתפרסמו באתרי אינטרנט שונים בכל שטחי האמנות,חיבורים שכתבפרופ'יוסי גמזו וחומר אחר.
ביקורות שהתפרסמו לפני 1.6.10 אפשר לראות רק באתר שבופורסמו
הכתובת www.elybikoret.022.co.il

 



תגיות המאמר: ELYBIKORET


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אלי ליאון-elybikoret

מאת: אלי ליאון-elybikoretספרות09/01/131365 צפיות
ספר שירה

מאת: אלי ליאון-elybikoretספרות09/01/13964 צפיות
ספר שירה

מאת: אלי ליאון-elybikoretמוסיקה26/04/121288 צפיות
10 שירים מצויינים בביצועו בלווי קלידים וגיטרה

מאת: אלי ליאון-elybikoretמוסיקה19/04/121474 צפיות
להקת פופ ודיסקו משנות ה80

מאת: אלי ליאון-elybikoretמוסיקה19/04/121255 צפיות
להקת פופ ודיסקו משנות ה80

מאת: אלי ליאון-elybikoretאומנות - כללי27/12/111324 צפיות
קולקטיב הבארוק הישראלי

מאת: אלי ליאון-elybikoretאומנות - כללי23/12/111252 צפיות
אלברט כהן שר שירי מחזמרים

מאמרים נוספים בנושא אומנות - כללי

מאת: אופיראומנות - כללי28/02/223310 צפיות
תכשיט עתיק הם עולם ומלואו. אלו תכשיטים המושכים את תשומת הלב ומצריכים גם עולם הערכת תכשיטים מיוחדת בעלת חשיבות עבור תכשיטים הנשמרים בצורה שלמה. למשל, תכשיטים מתחילת המאה ה19, וגם לפני. הערכת תכשיטים הוא מקצוע שחשוב להכיר אותו היטב. כשמדובר על תכשיטים עתיקים, חשוב לדעת שצריך ללמוד את הנושא מהבסיס, על מנת לבצע הערכה ראויה ומדויקת. חלק מההערכה המובן חייבת להתבסס על המידע מבעלי התכשיטים. הקשר המשפחתי מאד חשוב כאן, וכל פיסת מידע מסייעת.

מאת: אופיראומנות - כללי18/01/223602 צפיות
אין הערכת אומנות הדומה אחת לשניה אך כל הערכת אומנות מתקיימת באותה הדרך ובאופן של התאמה אישית לסוג הפריט. פסל לדוגמא עובר תהליך אחר וזאת גם הסיבה שהאימות נעשה בהתאם לסוג הפריט.

מאת: danisapirאומנות - כללי07/01/223339 צפיות
דעו לכם כי חוגים למבוגרים בחיפה יכולים להעשיר את שעות הפנאי של המבוגרים ולהפוך אותם לכאלה שיהיו אנשים שמחים יותר. לאור זאת יהיה כדאי לכל אחד מכם לחפש אחר חוגים שיוכלו להתאים בדיוק לו ולהסב לו הנאה רבה. זה בוודאי יהיה מאוד חכם מצדכם ולא תרצו להתפשר בעניין הזה וזאת כאשר חושבים על הנושא הזה ומביאים בחשבון את כל ההיבטים השונים שיהיו קשורים לכך. אז אל תשכחו זאת.

מאת: דוד כהןאומנות - כללי23/09/205197 צפיות
דווקא בתקופה הנוכחית כשכולנו בבתים, מבלים ויוצאים פחות, זה הזמן לשדרג את ניראות הבית. ככה בוחרים היום תמונות לחדרי הבית.

מאת: Danaאומנות - כללי01/07/205235 צפיות
החזרה לשגרה לאחר תקופת ההסגר פתחה בפנינו דלתות חדשות בחיים. בין אם פתחנו עסק חדש לאחר תקופת הקורונה, או פתחנו מחדש את העסק, או התחלנו עבודה חדשה ופשוט רוצים להתחדש בציור קיר. זאת הייתה תקופה קשה לכולנו, בין אם כלכלית, נפשית, או גם וגם.

מאת: מסגרתאומנות - כללי01/01/206176 צפיות
הדפסה על קנבס בחיפה – הדפסה של תמונות מטיולים כאשר אנחנו מטיילים בעולם אנחנו מצלמים הרבה תמונות. תמונות אלו לא שוות הרבה אלא אם נפתח אותן ונדפיס אותן כך שנתלה אותן בבית שלנו. הדפסה על קנבס בחיפה יכולה לאפשר לנו להדפיס את התמונות הכי יפות מהטיולים שלנו

מאת: שלום כהןאומנות - כללי27/09/192342 צפיות
סרטי תדמית אנו פוגשים במסגרות כמו מערכות בחירות ובחירת ראשי איגודים ולשכות ציבוריות, אך בתחום המכירות יש לתחום הזה משמעות ענפה.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica