חפש מאמרים:
שלום אורח
05.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

עו"ד לדיני משפחה על מעמדו המשפטי של גישור

מאת: עו"ד איתן קוהלידיני משפחה06/06/2011638 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

גישור הינו מסלול אלטרנטיבי ליישוב סכסוכים, שלא באמצעות התדיינות משפטית בהיכלי המשפט. זוהי דרך לבניית גשר על פני מחלוקות, התופסת תאוצה במדינתנו הקטנה, ועל כך יש לברך.

מאת :  עורך דין לגירושין, איתן קוהלי



מהי חשיבותו של הליך הגישור ?

סכסוך בין בני משפחה הינו טעון רגשית באופן מיוחד, משום שהצדדים לסכסוך בעלי זיקה חזקה זה לזה. סכסוכי משפחה מגוונים, באים על פתרונם בדרך של גישור, וככל שמדובר בבני זוג שדרכיהם נפרדות, הרי שפנייה לגישור ,יש בה לחסוך את הטרחה, העלות ועוגמת הנפש הכרוכים בהתדיינות משפטית. במיוחד כאשר ישנם ילדים המעורבים בהליך המכאיב של גירושין, העלולים להיפגע במהלך ההתדיינות המשפטית, עת נלחמים הוריהם, יקיריהם והאפוטרופסים המשותפים שלהם, האחד כנגד משנהו.

מהו מעמדו המשפטי של הסכם גישור ?

סעיף 79(ג) לחוק בתי המשפט [נוסח משולב], התשמ"ד-1984, העניק לגישור את מעמדו המשפטי.  המחוקק קבע את המסגרת הנורמטיבית של הגישור, בכלל זה, מי יכול לשמש כמגשר, מהם חובותיו של המגשר כלפי הצדדים הפונים לגישור, מה תוקפו של הסכם המושג באמצעות גישור, ומהן הסמכויות המוקנות לבתי המשפט בכל הקשור לגישור.

מהי הסמכתו של המגשר וכיצד הליך הגישור שונה מההתדיינות המשפטית?

הגישור מנוהל ע"י מגשר שעבר הכשרה מיוחדת. מגשרים רבים הם עורכי דין, עובדים סוציאליים או פסיכולוגים, בהשכלתם ובהכשרתם המקצועית.  המגשר הוא גורם נייטרלי בסכסוך בין הצדדים.  תפקידו להנחות את הצדדים, תוך שמירה על אוירה נינוחה ונעימה, שונה מן המתח הכרוך בהתדיינות משפטית -  לחשוף את הבעיות עמוקות ביותר, הקשיים, לב המחלוקות שנתגלו ביניהם ולסייע לצדדים להגיע בעצמם לגיבוש פתרון המותאם אישית להם ולמהותו של הסכסוך ביניהם.

בתוך כך, נבנה אותו גשר להבנת הצד האחר, מניעיו, כאביו וקשייו ומונחים היסודות והמנגנונים, שיסייעו לצדדים להתמודד גם עם קשיים בעתיד, ככל שיהיו כאלה.
הגישור הוא דרך קצרה יותר לעומת ההתדיינות המשפטית. קביעת קצב התפתחות הדברים היא בידיהם של הצדדים עצמם, ואין הם תלויים ביומניהם העמוסים של בתי המשפט.

הסכם בין צדדים, אשר הושג בדרך של גישור, יוגש לביהמ"ש על מנת להקנות לו תוקף של פסק דין, באופן שיהיה אכיף לביצוע, במקרה של הפרה על ידי מי מהצדדים.

הליך חסוי שלא ניתן לעשות בו שימוש בבית המשפט

יודגש שכל מה שהתקיים והתנהל בין הצדדים במהלך הגישור, הינו חסוי. על כן, גם במקרה שלא הושגה הסכמה והגישור נקלע למבוי סתום, והצדדים בוחרים לפנות למסלול של התדיינות משפטית, מנועים הם לעשות שימוש כלשהו, במידע שהגיע לידיהם במהלך הגישור. היתרון הטמון בפתרון סכסוכים בדרך של גישור, מחד,  והיעדר הסיכון לצדדים, מאידך, הם העומדים בבסיס נכונותם של בית המשפט, להפנות  מקרים מסוימים לגישור, בכפוף להסכמת הצדדים, עוד בטרם תחילת ההליך המשפטי, ולעיתים אף במהלכו.

בעזרת גישור ניתן להשיג את התוצאות הטובות ביותר

המשרד שלנו (עו"ד לדיני משפחה) מתמחה בגישור כבר שנים רבות, ומאמין בכך שטמונה בגישור האפשרות לפתור סכסוכים קשים ומורכבים ולהשיג עבור הצדדים, בהסכמה, את התוצאה הטובה ביותר שניתן להשיג. גישור הוא אפשרות המוצעת ללקוחותיו של המשרד, לשיקול דעתם בטרם כניסה להתדיינות משפטית ארוכה, מתישה, הנגררת לעיתים שנים רבות. בעזרת מגשר שקול, מקצועי ונייטרלי, הצדדים יכולים לסיים את המחלוקות ביניהם, על הצד הטוב ביותר עבור כל המעורבים ואף לחסוך כסף רב, שאחרת היה מושקע ונדרש לתשלום אגרות בתי משפט, ערבויות והוצאות אחרות לרבות שכר טרחת עורכי דין.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר: