חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

על אגואיזם ואתיקה

מאת: Efratסוציולוגיה27/01/20096096 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

אגואיזם

יש הבדל בין אגואיזם אינדיווידואלי לבין אגואיזם מוסרי, אתי.

האגואיזם האינדיווידואלי (האישי)- האדם פועל לפי אינטרסים שלו לקידום טובתו האישית- הוא מתחשב רק בעצמו ולא באחרים אבל הוא לא מבקש מהחברה להיות כמוהו. הוא לא אומר מה ראוי לנו לעשות אלא הוא מדבר רק על מה שראוי לו לעשות.

אגואיזם אתי:  אגואיזם זה עונה על שתי שאלות:

1) מה ראוי לי לעשות? מה עלי לעשות?      2) מה ראוי שהזולת יעשה? מה ראוי שכולם יעשו?

כאשר עונים על שאלות אלו מקבלים קריטריון אתי שיחול על כולם, בלי יוצא מן הכלל. הקריטריון האתי אומר שמן הראוי שכל אחד יפעל לטובתו האישית וזהו כלל שחל על כולם- זוהי נורמה אוניברסאלית.

משה קרוי הוא אחד האנשים שהטיף לאגואיזם אתי. ב-1975 הוא פרסם ספר "החיים ע"פ השכל"- בספר זה הוא הציג את התיאוריה האגואיסטית שלו. בספר הוא קובע כי האדם הוא ישות רציונאלית- האדם הוא יש שרוצה בהמשך קיומו- לאדם יש שאיפות, מטרות בחיים והוא מנסה להשיג אותן.

קרוי לעג לתפיסה המוסרית שמתארת את המוסר כחובות בין האינטראקציה בין האדם לזולת. הוא אומר שהמוסר היא מערכת של הנחיות שבאה להדריך את האדם איך להמשיך את הקיום שלו ולכן הבחירה בין מוסר לאי מוסר היא בחירה בין חיים למוות.

קרוי אומר שהאדם הוא ייצור אגואיסט ורציונאלי. האידיאל של האגואיסט הרציונאלי נקרא -אגואיזם נאור.

האגואיזם הזה על פי קרוי אומר שאני לא פוגע בזולת, אני לא מנצל את הזולת ולא מבקש ממנו מה שלא מגיע לי ואני לא רוצה גם שהוא יבקש ממני שום דבר- כי כל עזרה לזולת פוגעת והרסנית ומביאה לחברה של חלשים.

קרוי אומר שאופן הקיום הראוי לאדם הוא אושר ושמקור הסבל הוא במדינה ובחברה- כי המדינה במקום להגן על זכויות הפרט היא פוגעת בו (גיוס לצבא, מיסים) ובנוסף המדינה מקדשת את האידיאל של העזרה לזולת וכך היא יוצרת חברה חלשה - היא פוגעת בנו ומאמללת אותנו.

קרוי אומר שהזולת הוא זומבי- הוא תת צייתני לחברה- עובד על פי דרישות הסביבה ולא על פי הדרישות שלו. זומבי הוא אדם שלא פועל למענו אלא למען החברה- והאידיאל של העזרה לזולת שהמדינה משרישה הופך את האדם לזומבי-צייתן של החברה.

בנוסף האדם נשאר בחברה רק מבחינה אגואיסטית-הוא זקוק לחברה רק בשביל להשיג את המטרות שלו בפחות מאמץ ובמהירות (בניגוד לאריסטו קרוי אומר שהאדם הוא לא ייצור חברתי).

השאיפה של קרוי היא לחולל מהפכה מטא-פיזית בתחום התפיסה של האדם- הוא רוצה ליצור שינוי בתפיסה של ראיית האדם. הוא אומר שמתוך האגואיזם הנאור והרציונאליות נובעות עוד מידות טובות- אומץ, יצרנות וכבוד.

על פי האגואיזם הנאור המאפיין הבולט ביותר של האדם היא הרציונאליות שלו. האגואיסט הנאור דוחה סיפוקים, הוא שם לו מטרות ויעדים ופועל להשיגם ועושה חישובי רווח והפסד. זהו ההיבט הרציונאלי של האדם- האלמנט של התכנון. זהו לא אגואיזם שקשור רק בתענוגות אלא צריך להתאפק.

הצידוק של האגואיזם הנאור: מה שתומך בתיאוריה האגואיסטית הוא שהיא מתבססת על ההנחה של טבע האדם- שואבים את הצידוק מתיאוריה פסיכולוגית- "האגואיזם הפסיכולוגי" שאומרת שהאדם הוא ישות שרוצה לקדם את האינטרסים שלה- הוא פועל מתוך מניעים ודחפים ולכן כל מעשה שהאדם עושה הוא תוצאה של אינטרס. כולם פועלים מתוך אינטרס כי זו ההנחה של טבע האדם. (כל דבר טוב שעושים הוא גם מתוך אינטרס).

ומכאן נגזרת הפילוסופיה המוסרית של אגואיזם אתי- שאומרת שאם כל אחד פועל מתוך מניעים אישיים אז הניסוח של הכלל האתי יהיה- שמין הראוי שכל אחד יפעל לטובתו האישית.

תומס הובס (מאה ה-16)

הובס פיתח את התיאוריה של האגואיזם הנאור ואמר שהאדם מונע ע"י שני יצרים:

•1)       הרצון להגביר את העונג

•2)       הימנעות מפגיעה או צער/סבל

הוא אמר שהאדם חושב כל הזמן איך לשרוד ולהתרחק מהמוות (קרוי דיבר על אותו הדבר). ע"פ הובס כל מה שמעניין את האדם זה לספק את יצריו ולכן האדם הוא לא רק אגואיסט אלא הוא גם אגוצנטרי (הכל סובב סביב עצמו). בנוסף הובס אומר שמאחורי כל פעולה של האדם יש אגואיזם (אני) ויש אלטרואיזם (אחר,זולת). אדם אלטרואיסטי הוא אדם שפועל למען האחר/הזולת ואדם אגואיסטי פועל למען עצמו.

באגואיזם הנאור בכל מעשה שאנו עושים, גם אם זו פעולה של הקרבה עצמית ועל פניו נראית אלטרואיסטית, תמיד עומד מאחוריו אלמנט אגואיסטי. כלומר- מאחורי כל מעשה אלטרואיסטי עומד אגואיזם וזו אחת הבעיות של האגואיזם נאור.

הקשיים של התיאוריה האגואיסטית:

•·         התיאוריה האגואיסטית היא אינה מדעית מאחר שאנו תמיד פועלים לפיה בצורה אנוכית ולכן לא ניתן להפריך שום פעולה שלנו כלא אנוכית.

•·         הכשל הנטורליסטי- זהו כשל שמבוסס על ההסקה הלא הכרחית שטוען יום לגבי המצוי והרצוי- לא ניתן להסיק מהמצוי את הרצוי. ולכן, גם אם האגואיזם הפסיכולוגי הוא אמיתי וכל הפעולות של האדם נובעות ממניעים אנוכיים עדיין זה לא אומר שניתן להניח שזו הפעולה הראויה- לא ניתן לגזור את הפעולה הראויה מתוך הפעולה הטבעית. (ע"פ הרלטיביזם המוסרי מה שראוי לעשות הוא לפעול ע"פ הפעולה הרצויה וע"פ האגואיזם צריך לפעול ע"פ טובתך האישית אבל הכשל הלוגי אומר שטובתך האישית זה לא המצב הרצוי בהכרח).

•·         קריטריון ההכרעה-דילמה מוסרית: תיאוריה מוסרית טובה צריכה לתת קריטריון לדבר מוסרי ולדבר לא מוסרי והאגואיזם האתי אומר שפעולה מוסרית היא פעולה שתגרום לאדם אושר- אבל זה לא עוזר לנו להכריע כי אם כל אחד יפעל לפי טובתו האישית אז בעל הכוח והחזק הוא זה שיחליט מה מוסרי. הקריטריון הוא כוח בתיאוריה זו ואין הבחנה בין מוסרי ללא מוסרי.

•·         יש מעשים של הקרבה והצלה שנעשים לטובת הזולת ולא ניתן להגיד שמסתתר מאחוריהם רק מניע אגואיסטי.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת Efrat

מאת: Efratקניות 09/04/137896 צפיות
באירועים כמו חתונה ובת או בר מצווה, חלק חשוב בארגון האירוע הוא בחירת מתנות לאורחי המסיבה. יש שבוחרים מחזיקי מפתחות, פרחים או תמונות מגנטיות אך חולצות עם הקדשה או הדפסה הומוריסטית גם מהוות מתנה חביבה וגם יוצרות שיח משעשע בין האורחים.

מאת: Efratקניות 09/04/137960 צפיות
באירועים כמו חתונה ובת או בר מצווה, חלק חשוב בארגון האירוע הוא בחירת מתנות לאורחי המסיבה. יש שבוחרים מחזיקי מפתחות, פרחים או תמונות מגנטיות אך חולצות עם הקדשה או הדפסה הומוריסטית גם מהוות מתנה חביבה וגם יוצרות שיח משעשע בין האורחים.

מאת: Efratצרכנות09/04/138042 צפיות
ישנן חנויות ש"מגהצות" את סמל בית הספר שמשורטט בגלופה על פני החולצה – ואז הוא בדרך כלל בולט ממנה ומתבלה במהירות, וישנן חנויות שמדפיסות את הסמל באופן מיידי על פני החולצה. אצל אורי עצמון עובדים בשיטת הדפסת משי או על חיתוך של טפט במכונת הפלוטר.

מאת: Efratחקירות09/04/137974 צפיות
חידוש שמצאה דנה תדמור הוא מתחום מכשירי הבילוש הקטנים הוא עטי הפטנט שמצד אחד הן עטים תמימות למראה אך מצד שני הן יכולות להכיל בתוכן מצלמה או אמצעי הקלטה של קול שמסוגל להקליט מקרוב שיחה שלמה

מאת: Efratאופנה09/04/137886 צפיות
אתרי האינטרנט מייצרים יתרון למי שאינו יכול להגיע לחנות ומעוניין בהזמנה של הפריט – גם ישירות לכתובת אחרת, ופעמים רבות מייצרת גם הנחה והשוואת מוצרי תינוקות בקלות.

מאת: Efratביגוד והנעלה09/04/137518 צפיות
מדובר על חולצות טי מודפסות עם כיתוב משעשע אשר לרוב לובש החתן, האבות של שני הצדדים ולעיתים גם השושבינים. החולצה מהווה גם לבוש פחות מחייב וגם הפתעה לכל האורחים שמחכים לראות מה יהיה כתוב על החולצה. לעיתים חולצות מעין אלו גם מחולקות לאורחים כמזכרת חתונה.

מאת: Efratאירועים וחתונות – כללי05/02/137223 צפיות
האורחים המשתתפים באירוע מתחילים לדמיין אותו כבר מהרגע שבו מזכירים את התאריך, שמוסרים את ההזמנה ולדלות עליו מעט יותר פרטים. יד הדמיון ממשיכה לצייר את האירוע המצופה בצבעים המדומים, אולם מי שבאמת נותן את משיכת המכחול הנכונה היא חברת הפקות אירועים – אותו גוף שאמון על החוויה הצרופה לאותו המפגש. כאשר מדובר על אירוע לעובדים, המעסיק לא צריך לשבור

מאמרים נוספים בנושא סוציולוגיה

מאת: לי באומןסוציולוגיה05/03/129811 צפיות
בעשור האחרון, ההתייחסות להפרעת אכילה נהייתה מאוד פופלארית בתרבות שלנו, עד כדי כך שהיא ממש הפכה להיות כמעט כינוי נרדף למישהי שעושה דיאטה . אם אנחנו רואים מישהי רזה או מישהי שמנסה לא לאכול מתוק בהפסקות אוכל עם יתר האנשים, או רואים אשה שמנה- מיד אומרים כלאחר יד "יש לה הפרעת אכילה"

מאת: לי באומןסוציולוגיה04/03/129176 צפיות
זהות מינית היא נושא שהפך להיות מאוד נחקר בעשורים האחרונים. אם בעבר הומוסקסואליות ו לסביות הוגדרו כסטייה מינית, כיום ברור לחלוטין שלא מדובר במשהו שאינו נורמטיבי, והתופעה אינה מופיעה כהפרעה ב-DSM- המדריך הסטטיסטי להפרעות נפש.

מאת: tom lachamסוציולוגיה01/11/119187 צפיות
המכון לחקר מין, מגדר ופריון השוכן באוניברסיטת אינדיאנה הוקם בשנת 1947על ידי אחד מחוקרי המיניות הגדולים ביותר בעולם. שמו היה אלפרד קינסי.

מאת: דורון מוסנזוןסוציולוגיה27/07/1110832 צפיות
תת-תרבויות נוער הן נושא מרתק שמהווה הצצה לעולמם של בני הנוער בעולם המודרני. כל אחת מתת-התרבויות השונות מתמודדת עם הקונפליקטים הזהותיים הפסיכולוגיים והחברתיים בצורה שונה תוך כדי יצירת זהות משותפת. במאמר אבחן כמה מתת-התרבויות הבולטות כיום דרך המושג של "הון תת-תרבותי", ואנסה להראות את הצורות האקספרסיביות המגוונות שבני הנוער יוצרים לעצמם.

מאת: דורון מוסנזוןסוציולוגיה29/03/1110102 צפיות
הדיון על נטיות מיניות אחרות הוא כל כך סוער ונמצא בכותרות. למה? מה הדבר שמפחיד אותנו כל כך בבעלי הנטייה המינית השונה? במאמר אנסה לחקור זאת בעזרת פוקו ומאמר מאת כלנית צאלח.

מאת: דורון מוסנזוןסוציולוגיה21/03/1110750 צפיות
היפה והחנון היא דוגמה מבהיקה לתרבות הריאליטי ששותפת את הארץ והעולם המערבי בכלל בשנים האחרונות. במאמר אנסה לנתח את התוכנית מזווית ראייה קצת שונה- זווית סוציולוגית.

מאת: דורון מוסנזוןסוציולוגיה21/03/1120029 צפיות
סוגיית בתי הספר הפרטיים היא סוגייה משמעותית שמעסיקה אותנו רבות. במאמר אנתח את התופעה מזוויות מנוגדת בתאוריה הסוציולוגית: הפונקציונליזם וגישת הקונפליקט.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica