חפש מאמרים:
שלום אורח
02.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

סוגי צוואות במשפט הישראלי

מאת: עמית ורדדיני ירושה26/07/20111248 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

סוגי צוואות במשפט הישראלי

לפי החוק בישראל, קיימים מספר סוגים שונים של צוואות:

צוואה בכתב-יד

מסמך הכתוב כולו בכתב-ידו של המצווה והחתום בידי המצווה, כולל ציון התאריך, במסגרתה מורה המצווה מה ייעשה ברכושו לאחר פטירתו – מהווה צוואה חוקית ותקפה לכל דבר וענין.

בהקשר זה יוער, כי צוואה מסוג זה היא מסמך שלרוב באופן מקצועי על ידי עורך דין, לכן יתכנו בו שגיאות, העלולות להביא לכך שהמסמך ייפסל בעתיד כצוואה, או לכך שיבוצע הסדר שונה מזה שאליו התכוון המצווה במסמך.

צוואה בכתב יד אינה מומלצת, אלא אם אתה סמוך ובטוח, שבקיא בהוראות החוק ווסוגל לנסח צוואה תקפה ושלמה (הן מבחינה צורנית והן מבחינה מהותית), אשר תשקף במדויק את רצונך ובמידת הצורך גם תעמוד בעתיד ב'מבחן בית המשפט'.

צוואה בפני עדים

צוואה בפני עדים הינו מסמך בכתב, אשר נושא תאריך וחתימת המצווה ובסופו יש חתימות של שני עדים (כשירים, מעל גיל 18), ואף היא מהווה צוואה חוקית, לכל דבר וענין.

צוואה בפני עדים הינה הסוג הנפוץ של צוואות בישראל. צוואה בפני עדים נערכת לרוב באמצעות עורכי דין המתמחים צוואות וירושות. אמנם לעולם אין ביטחון וודאי שגם מסמך שנערך אצל עורך דין יהיה תקף, אך עורך עורכי דין מקצועיים, היודעים מלאכתם היטב, בהחלט יכולים לתת רמת ביטחון גבוהה ביותר ללקוח, כי הצוואה תהא תקפה, כך שלאחר פטירתו רכושו יחולק בהתאם לרצונו, כפי שבר לידי ביטוי בצוואה.

צוואה בפני רשות

זוהי אמירה בעל-פה בפני אחד מהגורמים המנויים בסעיף 22 לחוק הירושה (שופט, רשם, נוטריון), לגביה נערך פרוטוקול (מסמך בכתב), ואותו שופט, רשם או נוטריון מאשר, כי אמנם הצוואה נערכה בפניו.

צוואה בעל-פה ('שכיב מרע')

מי שרואה עצמו, בנסיבות מסוימות המצדיקות זאת, אל מול פני המוות (ובשפה המשפטית: 'שכיב מרע'), ומצווה (בעל-פה) בפני שני עדים (כשירים, מעל גיל 18), מה ייעשה ברכושו לאחר פטירתו, כאשר בסמוך אחר-כך אותם עדים גם ערכו פרוטוקול לגבי עשיית הצוואה, ואף הפקידו אותו אצל הרשם לענייני ירושה, מהווה גם היא צוואה חוקית לכל דבר וענין. צוואה מסוג זה פוקעת אוטומטית בחלוף חודש מהמועד בו תם האיום על חיי המצווה, אם נותר בחיים.

צוואה הדדית (בני זוג)

לפני מספר שנים, תוקן חוק הירושה והוכנס בו סעיף חדש לגבי צוואות הדדיות.

לפי הדין הישראלי צוואה הינה מעשה אישי (ושאין לאפשר לצד שלישי כל שהוא כל השפעה, או התערבות בניסוחה, מקל וחומר צד שלישי שהינו נהנה מכוח צוואה), אולם החוק הכיר גם באינטרס שיש לבני זוג באשר לצוואת בן-זוגם.

החוק מבטיח בן-זוג ממצב בו הוא מוריש את רכושו לבן-זוגו, כדי שזה יוריש את הרכוש לילדיהם המשותפים בבוא יומו, אולם לאחר פטירת בן הזוג הראשון, משנה בן הזוג הנותר בחיים צוואתו ומוריש את הרכוש לאחרים.

צוואות מסוג זה קרויות 'צוואות הדדיות', היכולות להיות במסמך אחד עליו באה חתימת שני הצדדים, או בשני מסמכי צוואה נפרדים.

צוואה הדדית מובטחת מפני שינויים עתידיים, בכפוף להוראות החוק, הקובעות, למשל, כי אדם הרוצה לשנות את צוואתו חייב להודיע על-כך לצד השני ואם כבר אינו בין החיים, יוכל בן הזוג לבטל את צוואתו רק אם יחזיר את שווי המנה לעיזבון בן הזוג שנפטר. כלומר, אדם הרוצה לשנות צוואה הדדית בעוד בן זוגו בחיים, חייב להודיע על כך לבן הזוג. לאחר פטירת בן-הזוג, אם טרם חולק עיזבון בן-הזוג הרוצה בשינוי הצוואה, חייב להסתלק מזכותו בעיזבון של בן-הזוג הנפטר, כדי לבטל או לשנות צוואתו. היה והעיזבון כבר חולק, כי אז עליו להשיב לעיזבון את כל מה שקיבל ממנו, כדי שיהא רשאי לבטל ו/או לשנות את צוואתו.

 

 

 



תגיות המאמר: צוואה


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

הכותב הוא בעלים של עמית ורד - משרד עורכי דין נוטריון וגישור בראשון לציון. נוסד בשנת 1998. המשרד עוסק בתחום אזרחי-מסחרי, התמחויות בגירושין ומעמד אישי, מקרקעין ונדל"ן, דיני חוזים, ייצוג בבתי משפט. המשרד מספק שירותים נוטריונים בראשון לציון והמרכז.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עמית ורד

מאת: עמית ורדנדל"ן ומקרקעין19/01/13877 צפיות
מכירת דירה אינה פעולה יומיומית, אלא מהווה עסקה גדולה עבור מרבית אנשים, המבוצעת אחת למספר שנים. מאחר ועסקינן בעסקה בסכום גבוה, יש להקפיד על התנהלות נכונה, על-מנת שהעסקה תעבור באופן חלק וללא מכשולים. בסקירה זו נביא בפניכם מספר טיפים חיוניים בנושא של מכירת הדירה, לקראת חתימת חוזה המכר.

מאת: עמית ורדנדל"ן ומקרקעין18/01/131647 צפיות
המאמר כולל הסבר על מדרגות מס הרכישה ומפרט עדכון המדרגות לשנת 2013.

מאת: עמית ורדדיני משפחה18/01/131133 צפיות
לפי הפסיקה של בית המשפט העליון, ככל שאחד מבני זוג קנה דירת מגורים לפני הנישואין (גם ללא משכנתא) ורשם אותה על-שמו, אולם לאחר החתונה התגורר בה עם הצד השני במשך שנים ארוכות, עם ילדים וכו', בעלותו בדירה בסכנה... והצד השני יוכל לתבוע מחצית מהדירה, אלא אם כן ערכו הצדדים הסכם ממון.

מאת: עמית ורדנדל"ן ומקרקעין26/09/121063 צפיות
מכירת דירה הינה עסקה מורכבת. מדובר בנכס בעל שווי יקר מאוד, המהווה את הנכס העיקרי בדרך כלל עבור המשפחה. לכן, טרם מכירת דירה יש לנקוט באמצעי זהירות ולבצע את הדברים עם תכנון מוקדם ובאופן מקצועי. במאמר זה תוכלו לקרוא דגשים על עסקאות מכירת דירה וטיפים חיוניים, אשר ישפכו לכם בוודאי אור על הנושא הזה. בהצלחה ושיהיה בשעה טובה!

מאת: עמית ורדדיני משפחה01/06/121184 צפיות
הסכמי ממון בישראל הפכו בשנים האחרונות לדבר מקובל. לאור היקף גירושין גבוה במדינת ישראל, גיל הנישואין שעלה, יחסים זוגיים פרק ב', ועוד סיבות, כיום יותר ויותר אנשים מבינים את החשיבות הרבה שיש לחוזה הייחודי הקרוי הסכם ממון. במאמר זה נסקור שבע סוגיות מרכזיות, אשר חובה לדעת לגבי הסכמי ממון בישראל.

מאת: עמית ורדחוק ומשפט - כללי31/01/121098 צפיות
בישראל 2013 מקצוע עריכת הדין מוצף כאשר מדי שנה יותר ויותר עורכי דין מצטרפים ללשכת עורכי הדין בישראל. למרבה הצער, הצפת המקצוע גרמה לירידה ברמה המקצועית של עורכי דין, בהיות עורכי דין צעירים רבים משוועים לעבודה ומורידים מחירים. מצב זה הוא מאוד בעייתי. התחרות הגוברת מקשה על אדם בבחירת עורך הדין המתאים והמקצועי עבורו לטיפול בתיק או בסוגיה משפטיים. המאמר שלפניכם כולל טיפים שימושיים לבחירת עורך דין.

מאת: עמית ורדחוק ומשפט - כללי31/01/1211445 צפיות
תעריפי נוטריונים בישראל הם אחידים ונקבעים ע"י משרד המשפטים. כל הנוטריונים מחויבים לאותם תעריפי נוטריון, כלומר, לאף נוטריון אסור לגבות שכר שירותי נוטריון שונה, בין אם גבוה, ובין אם נמוך. התעריפים של נוטריון צמודים למדד המחירים ומתעדכנים אחת לשנה. בחודש ינואר 2012 התעדכנו התעריפים. הפוסט מביא מספר דוגמאות לתעריפי נוטריון נכון לשנת 2012 לאחר העדכון במחירי נוטריון.

מאמרים נוספים בנושא דיני ירושה

מאת: רוני הכהןדיני ירושה30/09/201357 צפיות
עם השנים זה נעשה יותר ויותר ברור עד כמה זה חשוב להכין צואה.

מאת: רוני הכהןדיני ירושה21/09/201061 צפיות
החיים ממשיכים בלעדי כל אלה, וכאן, טמונה לה תורה שלמה של ירושה.

מאת: yoni romדיני ירושה14/11/191102 צפיות
נקודת ההנחה אומרת כי אדם אשר החליט לכתוב צוואה עשה זאת על מנת להשאיר הוראות התואמות את רצונו. מימוש הצוואה משמעותה לכבד את בקשותיו של אותו אדם. לכן, רוב הצוואות יכובדו כפי שנכתבו. עם זאת לעתים ישנו תהליך של ביטול של הצוואה כאשר האדם עצמו יכול לשנות את דעתו ולהחליט לבטלה או לעדכן אותה.

מאת: yoni romדיני ירושה03/07/191506 צפיות
כשאדם קרוב אלינו נפטר זו בשורה לא נעימה במיוחד, לפעמים אפילו מכאיבה מאוד במידה ומודבר בבן משפחה קרוב או בן משפחה שנפטר בטרם עת. בנוסף לכאב הגדול על האובדן עצמו לעיתים מתעוררות בעיות נוספות שגורמות לכאב נוסף - בעיות הירושה שהותיר אחריו המנוח.

מאת: רוני הכהןדיני ירושה24/04/181462 צפיות
כדי למנוע ריבים מיותרים אנשים רבים לקראת הזקנה עורכים מול עורך דין ירושה את כל הנדרש במסמך ירושה מסודר לכל הילדים.

מאת: יוסף מימוןדיני ירושה19/08/152609 צפיות
מאמר זה בא לתת מידע על סוגי צוואות ובמה יכול לסייע עורך דין צוואות, ירושות ועזבונות מומחה.

מאת: רגב אלקיים דיני ירושה04/12/144120 צפיות
ראוי להדגיש, כיעצם ההכרה בבן כ"בן ממשיך" אינה מעניקה לבן הממשיך זכויות קנייניות במשק. משמעות הצהרת בעל המשק על בנו כ-'בן ממשיך' מהווה הגדרת מערכת היחסים שבין 'הבין הממשיך', האגודה, הסוכנות והמנהל – ותו לא! ללא אישור בכתב של בעל המשק, וללא חתימת בעל המשק על המסמכים הרלוונטיים, הבן הממשיך אינו רשאי לבנות במשק

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica