חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

בחינת חוקתיות חוקים בהתאם לחוקי היסוד

מאת: רון אפשטייןחוק ומנהל27/01/20092995 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

בחוקתיות החוקים באים לידי ביטוי 2 חוקי יסוד:

*חוק יסוד חופש העיסוק - קובע כי הזכות לחופש העיסוק משוריינת.

*חוק יסוד כבוד האדם וחירותו - קובע כי הזכות לכבוד וחירות משוריינת (מהותית).

בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, סעיף 10, אומר המחוקק באופן מפורש שחוק היסוד הזה, מבחינת ההתייחסות שלו לחוקים קיימים יהיה כזה שלא יפגע בדין קודם. כלומר כל חוק שהיה קיים עד 1992 יישאר בתוקפו גם אם הוא סותר את העקרונות של שני חוקי היסוד. אם מ-1992 המחוקק רוצה לחוקק חוקים הוא צריך לחוקק חוק שלא יסתור את חוק כבוד האדם וחירותו (לגבי חוק יסוד חופש העיסוק הכנסת מוסיפה שחוקים קודמים שסותרים את חוק יסוד חופש העיסוק יישארו בתוקף).

"חוק המחשבים בישראל התש"ן - 1990":

בבחינת חוקתיות החוק האמור בהנחה שהדיון מתקיים בבג"ץ בשנת 1991, העיקרון השולט הוא עיקרון ריבונות הכנסת. לפי מגילת העצמאות מדינת ישראל "תקיים שוויון זכויות חבר גמור לכל אזרחיה". בחוק האמור יש פגיעה בעיקרון השוויון על-פי מגילת העצמאות שכן לא כל בתי-הספר והמכללות יוכלו לקבל רישיונות ללימודי מחשבים אלא רק כאלו שיוכיחו איתנות כלכלית.

יש פה פגיעה בזכויות אך ניתן לראות שעל-פי פס"ד רגוזינסקי הכרזת העצמאות הייתה חסרת תוקף משפטי לפני 1992 - ולכן אף-על-פי שהיא כוללת דרישה לשוויון ולחופש דת אין היא מהווה חוק ולכן אינה מחייבת. כאשר יש הוראות חוק מפורשות של הכנסת יש ללכת לפיה, גם אם היא סותרת את עקרונות מגילת העצמאות. לכן ב-1991 החוק האמור תקף.

ב-1994 ניתן תוקף משפטי להכרזת העצמאות כשצירפו אותה לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו.

כיום יש חוקי יסוד המגדירים את כבוד האדם וחירותו, עיקרון השוויון וחופש הדת וכן הכרזת העצמאות הוכנסה לחוקי היסוד ולכן יש סיכוי סביר יותר שחוק המחשבים לא יהיה תקף.

סעיף 1: הפגיעה אשר באה לידי ביטוי היא פגיעה בחופש העיסוק ובעיקרון השוויון. על-פי חוק יסוד חופש העיסוק יש לבחון את החוק על-פי פסקת ההגבלה:

1. הפגיעה היא בחוק או לפי חוק. הפגיעה מעוגנת בחוק.

2. הולם את ערכיה של מדינת ישראל - יש כאן פגיעה בערכיה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית ששואפת לשוויון. שר המדע והטכנולוגיה על-פי שיקול דעתו המוחלט יעניק רישיונות ללימודי מחשבים כאשר הקריטריון היחיד לקבל רישיון הוא איתנות כלכלית בלבד.

3. תכלית ראויה - לא ברור מהי התכלית שלשמה חוקקו את החוק ואיזו מטרה היא באה לקדם.

4. פגיעה במידה שאינה עולה על הנדרש - הזכות הנפגעת היא חוק יסוד חופש העיסוק כאשר לא ידוע מה משרתת הפגיעה.

בפס"ד אליס מילר מאחר ועקרון השוויון מעוגן בחוקה, חובה לאפשר שוויון הזדמנויות לנשים בקורס טיס. בפס"ד שדולת הנשים נגד ממשלת ישראל גם כן חובה לאפשר שוויון הזדמנויות לנשים בדירקטוריונים מאחר ועיקרון השוויון מעוגן בחוקה. פס"ד דנילוביץ נגד אל-על קובע כי השוויון הוא זכות יסוד חוקתית.

סעיף2 - לא ברור מדוע בתי-ספר או מכללות שקיבלו אישור צריכים להפריש עשרה אחוז מרווחיהם למשרד המדע והטכנולוגיה - לא ברור אם התכלית ראויה כלומר לא ידוע מהי המטרה שלשמה צריכים בתי-הספר והמכללות להפריש מדי שנה סכום מרווחיהם (יש פגיעה בעיקרון המידתיות).

לכן ב-2005 חוק המחשבים לא תקף.

"החוק להסדרת לימודי המחשבים בישראל, התשס"ה-2005"

בניתוח חוקתיות החוק האמור יש לעבור על כל אחד מסעיפיו של החוק החדש ולבחון באיזה אופן הסעיף פוגע בחוק היסוד:

*סעיף בחוק החדש שפוגע בחוק יסוד הינו סעיף פסול אך הדבר אינו "מפיל" בהכרח את החוק החדש כולו אלא רק את הסעיף הפגום.

נהוג לראות את החוק הבעייתי "כמושהה", בג"ץ מעביר את החוק לבחינה ותיקון של הכנסת.

*חוקים שנחקקו לפני המהפכה החוקתית של 1992, חסינים - חוקי היסוד חלים רק על חקיקה חדשה (מ-1992 והלאה).

החוק נחקק בשנת: 2005 לכן העיקרון השולט: זכויות היסוד של הפרט כפי שהוגדרו בהצהרת העצמאות תוקף חוקתי.

יש לבדוק האם הסעיף עומד בפסקת ההגבלה המצויה בסעיף 8:

האם מתקיימים מספר תנאים מצטברים:

1. אם מדובר בחוק ראשי שנחקק על-ידי הכנסת, והתקבל על-ידי חבריה ברוב. בפס"ד קטלן נקבע כי לא די בתקנה כדי לפגוע בזכות יסוד. ההשלכות: פגיעה בזכות יסוד מחייבת הסמכה בחוק ראשי.

כאן החוק להסדרת לימודי המחשבים בישראל התקבל ברוב של 70 חכי"ם.

2. שהולם את ערכי המדינה - מקדם לפחות את אחד מהערכים הבאים: דמוקרטיה, יהדות, שוויון, פרטיות, כבוד, חופש ביטוי, בטחון, חינוך, בריאות, תשתיות, עורכי דין, ביטוח רכב וכו'.

כאן ניתן לומר שהחוק מקדם את ערך החינוך אך מצד שני פוגע בערך השוויון שכן לא כל אחד יתקבל ללימודי מחשבים ולא כל אחד יכול לפתוח מכללות חדשות ללימודי מחשבים.

3. שנחקק לתכלית ראויה - למטרה טובה. בפס"ד בנק המזרחי קבע שמגר שעל-מנת להצדיק פגיעה בזכות, המטרה המבוקשת חייבת להיות חשובה וחיונית מבחינת זכויות האדם וערכי החברה. ההשלכות: הגדרת התכלית הראויה. כאן התכלית הראויה הינה למנוע ריבוי של אנשים בתחום המחשבים ומזעור סטודנטים למחשבים. בפס"ד זנדברג נגד רשות השידור העתירה נדחתה כיוון שהחוק עומד בתנאי פסקת ההגבלה: מהווה חוק, נחקק לתכלית ראויה - הצלת רשות השידור מהתמוטטות כלכלית ובמידה שאינה עולה על הנדרש - דורש סכום קטן מהאזרח לטובת קיומה של הרשות.

4. במידה שאינה עולה על הנדרש - יש לבדוק איזו זכות נפגעת, מהו האמצעי הפוגע בה ומה משרתת הפגיעה. בהתאם לפס"ד בנק המזרחי יש לבדוק:

*אמצעי-מטרה: האם האמצעי קשור למטרה שרוצים להשיג?

*האם אפשר להשיג את אותו מטרה באמצעי שפוגע פחות בזכות שנפגעה?

*עלות-תועלת: מה התועלת שנגרמת למדינה מהפגיעה בחוק, לעומת הנזק שנגרם ממנה?

לאור האמור החוק הנ"ל נועד לתכלית ראויה והולם את ערכיה של מדינת ישראל. קיים קשר רציונאלי בין המטרה לאמצעי - מזעור של סטודנטים למחשבים על-ידי הגבלות ללימודים (סעיפים 1,2,3 לחוק). יחס מידתי - לא קיים יחס מידתי בין התכלית הראויה לבין הפגיעה בזכות- הפגיעה היא קשה מדי (סעיף 3 לחוק). סעיף 4 - התקציב המועבר לפקולטות למדעי החברה והרוח נועד לתכלית ראויה. סעיף 5 נועד כדי להתגבר על פסקת ההתגברות.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת רון אפשטיין

מאת: רון אפשטייןמשפחה וזוגיות - כללי08/08/111917 צפיות
אחרי קשר זוגי ארוך, יכול להיות שאת מרגישה שהסקס שלכם הפך למשהו מאוד שיגרתי ואפילו אפרורי, זה אולי טבעי שלא את ולא הוא מרגישים צורך לקפוץ אחד על השנייה ולקרוע את הבגדים, בכל זאת הוא ישן לידך כל יום ולמרות שאת מאוד אוהבת אותו התשוקה הפכה להיות זרה לכם. יכול להיות שביום יום זה לא ממש מפריע לך או שהשגרה היומיומית לא נותנת לך יותר מדי לחשוב על זה, אבל יש ימים כאלו שבטוח בא לך לחזור לימים של תחילת הקשר שהסקס היה אישיו, ימים בהם הרגשת סקסית וראית

מאת: רון אפשטייןעסקים קטנים ובינוניים17/08/101412 צפיות
היום ישנו ביקוש הולך וגובר להובלות קטנות- חברות ההובלות נערכות לצורך העניין. מי זקוק להובלות קטנות? מי שעוזב דירה קטנה, מי שעוזב משרד ועוד. הובלות קטנות מתאימות בעיקר לסטודנטים ששוכרים חדר במעונות או דירה, וזקוקים לשירות הובלה ואחר שלא השיגו את הטנדר של אבא (או של אבא של החברים).

מאת: רון אפשטייןקרימינולוגיה05/04/0918687 צפיות
הדימוי המרכזי שמייצג את מיתוס המאפיה הינו רעיון המשפחה שהיא מחד נורמטיבית ומאידך היא לאו, זאת מאחר ומטרת התמיכה היא ביצוע הפשע. קשרי הדם הם אלו המאגדים את המשפחה, בקשרי הדם יש יסוד קדמוני כי הדם זה החיים, המוות, האלימות והגנטיקה. קשרי הדם שמאחדים את המשפחה בניגוד למשפחות נורמטיביות אחרות הם קשרי דם שלא נבראו במעגל הביולוגי הראשוני. המשפחה היא אינה בהכרח דרך קשר דם ,לפי רוסו (1978) תמונות הגנגסטרים מוצגות כהתאגדות פשע הדומות לתאגיד מודרני.

מאת: רון אפשטייןהשקעות26/03/092124 צפיות
לרשות המשקיע עומדים מקורות מידע רבים על השוק הפיננסי, וכן על כל אחת מהחברות הנסחרות בבורסה. מקורות המידע הנם כלי עזר חשוב בתהליך קבלת ההחלטות של המשקיע והוא ניזון מהמקורות הבאים:

מאת: רון אפשטייןטלוויזיה08/03/092926 צפיות
הסדרה אותה בחרתי להציג היא הסדרה "מסודרים" אשר שודרה בשנת 2007 על ידי קשת בערוץ 2. הסדרה מסודרים עלתה לפני כשנתיים בפריים טיים של ערוף ערץ וסיפרה על הגשמת חלום. מדובר על סדרת דרמה-קומדיה ישראלית המובססת על סיפורה של חברת מירבילס. חברת התוכנה הישראלית אשר פיתחה באמצע שנות ה-90 את תוכנת האייסיקיו. מולי שגב ואסף הראל ייצרו את העלילה יחדיו וביססו אותה על מירביליס תוך שהם משלבים בה את סיפורי ההצלחה של כלל החברות הישראליות אשר הצליחו לפתח תוכנות ייחודיות ולמכור אותן ברחבי העולם.

מאת: רון אפשטייןקולנוע21/01/095917 צפיות
הסרט "פרידה" הינו סרט דרמה ביוגראפי הוליוודי המביא את הצופה "לקחת טעימה" מחייה המרתקים של הציירת המקסיקנית פרידה קאלו (1907-1954). הסרט אשר בוים על ידי ג'ולי טימור מאופיין בתאטרליות וצבעוניות רבה אשר מעניקים לו מבע קולנועי ייחודי רווי תשוקה ואידיאליזם וזאת על רקע היסטורי-תקופתי. התוודתי לעבודתיה של פרידה קאלו בשנות נעוריי לאורך לימודי האמנות בתיכון, דבר אשר גרם לי לפתח כלפיה סימפטיה ואהדה רבה. דמותה המהפכנית, הכריזמתית, השונה והמיוחדת נראו על אף מרחק הזמן כרלוונטים ונכונים לתקופתנו אנו.

מאת: רון אפשטייןתקשורת11/01/094704 צפיות
הקמתה שלHBO בישרה על עידן חדש בעולם הטלוויזיה, כתעשייה וכטכנולוגיה בתחילת שנות ה-70. עד לאותה תקופה, הטלביזיה האמריקאית נשלטה על ידי רשתות שידור ארציות (שבראשן NBC,CBS,ABC), שפנו לקהל יעד רחב ככל האפשר במטרה למשוך אליהן נותני חסות. HBO הציעה מודל עסקי חדש, שבו מרכז ההשפעה על התוכן המשודר יועבר מידיהם של המפרסמים לידיהם של הצופים בבית. מודל זה שינה את פרצופה של הטלביזיה האמריקאית הארצית בפעם הראשונה.

מאמרים נוספים בנושא חוק ומנהל

מאת: בנימין קלינגרחוק ומנהל20/11/222485 צפיות
קיבלת התראה על קנס מינהלי? בנית ללא היתר? חשוב לדעת את החוק בעניין קנסות מנהליים ,קנס קצוב ובעניין שימוש שלא ע"פ היתר הבנייה. חשוב גם לדעת שעומדים בפנייך מספר אםפשרויות בכדי לצמצם את ה"נזק" ולהמנע מקנס מינהלי. וגם אם קיבלת קנס מינהלי עדיין יש מה לעשות- לא סוף פסוק!

מאת: בנימין קלינגרחוק ומנהל22/10/222222 צפיות
הסרת צו למבנה מסוכן קיבלתם בדואר צו הריסה למבנה מסוכן מהרשות המקומית? לקבלת הצעת מחיר מהירה להסרת צו למבנה מסוכן כנראה שהמבנה עבר ביקורת של מהנדס העירייה והוא נחשד כמסוכן לציבור או לדיירים בו. יש מה לעשות! בודקים ומתחילים בתהליך של הסרת צו למבנה מסוכן.

מאת: בנימין קלינגרחוק ומנהל31/08/222303 צפיות
חריגת בניה הינה מושג שגור המתייחס למה שמוגדר בחוק התכנון והבניה, בסעיף 203, כעבודה ו/או שימוש אסור: + עבודה אסורה מוגדרת בחוק כ ״בנייה או עבודה הטעונה היתר שנעשתה בלא היתר או בניגוד לתנאי היתר״. + שימוש אסור מוגדר כ ״1. שימוש במקרקעין הטעון היתר שנעשה בלא היתר, או בניגוד לתנאי היתר או שימוש במקרקעין בניגוד לתכנית; 2. שימוש בעבודה אסורה״.

מאת: בנימין קלינגרחוק ומנהל30/05/222667 צפיות
מילון מונחים גולש יקר, האתר של קלינגר רישוי עסקים והתרי בניה מעניק לך מידע כללי עדכני ודינמי , ומידע נקודתי בתחומים ההנדסיים השונים ובהם רשוי ופקוח על הבנייה ותכנון בשילוב מפות גאוגרפיות עדכניות ומדויקות. בחלון זה תוכל לקבל מידע על מונחי יסוד בתחום ההנדסי / גאוגרפי ומידע אודות יכולות המערכת בתחומים שונים. להלן תאור של מספר מונחי יסוד שיקלו עליך את הגלישה

מאת: בנימין קלינגרחוק ומנהל30/03/222815 צפיות
עיריית תל אביב-יפו עושה מאמצים רבים לאתר עבירות בנייה, פיצול דירות או שימוש בלתי חוקי בנכסים ולטפל בהן. במקרה בו קיים חשד בנושאים אלו, אנא מלאו טופס תלונה ואנו נבדוק את החשדות ובמקרה הצורך ננקוט בדרכי אכיפה שונות. המחלקה יכולה להמליץ על תביעה משפטית המבוססת על הנתונים המצויים בידנו לצורך הוכחת ביצוע עבירה. לשם כך, חשוב שתתארו את כל פרטי המקרה ותציינו את פרטיכם המלאים (שם מלא, מספר טלפון, דואר אלקטרוני) על מנת שנוכל לעדכן אתכם בסטטוס הטיפול בפנייתכם. הטיפול בפניות למחלקת פיקוח על הבנייה נעשה בכפוף לחוק התכנון והבנייה.

מאת: בנימין קלינגרחוק ומנהל03/08/211711 צפיות
אנו משרד בנימין קלינגר שמחים לבשר כי לאחר מחקרים ו מאמצים רבים רשמית: אושרה "חלופת שקד" לתמ"א 38; "מתווה אופטימלי שגובש לאחר תהליך חשיבה מעמיק" החלופה כוללת בין היתר גם התייחסות ל"קביעת כללים לעניין חבות בהיטל השבחה על תוכניות" – נושא שלא עמד במרכז מסיבת העיתונאים בחודש שעבר, שבה הכריזה השרה שקד על התוכנית פחות מחודש לאחר ההכרזה – אושר התיקון לחוק התכנון והבנייה של שרת הפנים, הוא "חלופת שקד" לתמ"א 38.

מאת: בנימין קלינגרחוק ומנהל21/06/211804 צפיות
שמים סוף לבירוקרטיה- אז אתם שואלים איך עושים את זה? כל בעל עסק, חברה או תאגיד אשר ניסה לפנות בעבר לרשויות עבור רישיונות, היתרים וכיו"ב, וודאי נתקל בבירוקרטיה העצומה שמשמעותה קשיים רבים בדרך, ובזבוז מיותר של זמן וכסף, ולעתים קרובות אף פנייה למגוון אנשי מקצוע ששירותיהם אינם מצליחים לזרז את התהליך מול הרשויות. כתוצאה מכך, בעלי עסקים שונים נוטים להתייאש ואף לא לפנות מלכתחילה לרשויות, וע"י כך מסתכנים בעבירה על החוק.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica