חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

ביהמ"ש החליט: הסכם ממון לא מחליף צוואה

מאת: אירית רייכמןדיני משפחה03/10/20111167 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

בתאריך 11.9.2011 ניתן פסק דין תקדימי על ידי בית המשפט המחוזי אשרדן בשאלה האם הסכם ממון יכול לשמש גם כצוואהבעת פטירתו של מי מהצדדים?פסק דין חדש של השופטת צילה צפת בבית המשפט המחוזי בבאר שבע, צריך להדליקנורה אדומה לכל אלו אשר דוחים או מותרים על חתימה על הסכם ממון וכתיבתצוואה. על כך במאמר הבא.

הערעור לבית המשפט המחוזי הוגש על ידי ילדיו של אדם, אשר התאלמן בשנת1996. לאחר מות אמם, ויתרו הילדים על חלקם בירושת אימם לטובת אביהם והעניקולו את הזכויות המלאות על דירת הזוג. בשנת 1997, נישא מחדש האב בנישואיםאזרחיים וחתם על הסכם ממון עם אשתו החדשה, אשר מבהיר כי אין לאשתו בחייהםהמשותפים של השניים, משום זכות בדירתו של האב.

מסע התביעות החל לאחרפטירתו של האב בשנת 2008, לאחר שהוא לא השאיר אחריו צוואה.

כאשר הגישה אלמנתו של האב בקשה לצו ירושה, הכולל חצי מעזבונו, לרבותהדירה, דחה בית המשפט למשפחה את התנגדותם של בני המשפחה וקבע כי אשתו החדשהשל האביורשת גם את זכויות המנוח בדירה.

אין לקרוא בהסכם את מה שאין בו

לאור פסיקה זו, ילדיו של המנוח הגישוערעור לבית המשפט המחוזי בבארשבע, שם קבעה השופטת צילה צפת: כי התוצאה האופרטיבית במקרה שבפנינו היא,שעל פי הסכם הגישור בין המנוח לאלמנה, בהנחה שההסכם בר תוקף, הרי שלאלמנה אין זכות בדירה כיוןשההסכם שלל זאת ממנה, מכח החיים המשותפים אך הדירה נשוא המחלוקת , כמו כלרכוש אשר על שם המנוח בלבד , מהווה חלק מעיזבון המנוח ובהעדר צוואה יחולקרכוש המנוח ליורשיו על פי דין, הם האלמנה ושלושת ילדיו.

"אילו התכוון המנוח להדיר את האלמנה מעיזבונו היה עליו לעשות זאת בצוואה ומשלא עשה כן היא אחת מיורשתו על פי דין".

חוק יחסי ממון תקף רק לימי החיים

פסק הדין שניתן על ידי השופטת, מהווה פסק דין חשובביותר, כאשר עדהיום, מעולם לא נדרש בית המשפט העליון להתייחס לסוגיה זו. מפסק דין זה ,ניתן להבין כי אין תוקף להסכם ממון בעת פטירתו של אחד מבני הזוג וכי חוקיחסי ממון והסכמי ממון הוא תחום ששולט על היקף העזבון מכורח החייםהמשותפים. לעומת זאת, לאחר פקיעת הנישואין מכורח מוות – חוק הירושה שולטוקובע את זכויות היורשים.

יצויין, כילאור חידושה של הסוגיה, החליטה השופטת שלא לחייב את התובעים בשכר טרחה ועו"ד.

מסקנה- יש לערוך הסכם ממון וצוואה

פסק דין זה צריךלהוות נר לרגלי כל אלו אשר מתחתנים בפרק ב' של חייהםומעוניינים להגן על זכויות ילדיהם בחייהם ולאחר אריכות ימיהם על עזבונם.כיצדיועבר עזבונם לאחר מותם. כיום בני זוג שנישאים בפרק ב' ומבקשיםלשמור על זכויותיהם הרכושיות לחתום על הסכם ממון ולאשר בבית משפט למשפחהוכן להכין צוואה אשר תדאג להסדיר מה יעשה ברכושם לאחר אריכות ימים .

כיום לאור פסק דין זה , עורכת דין לגירושין איריתרייכמן ממליצהכי למרות שרבים אינם אוהבים לדבר על הנושא יש לערוך הסכםממון וצואה אשר יכוליםלהקל על הקרובים ולחסוך סכסוכים כספיים רבים.

עו"ד אירית רייכמן –משרד עורכי דין, מגשרת ונוטריון.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אירית רייכמן - עו"ד ונטוריון

lawyer-r@zahav.net.il

טל: 02-6541542 פקס: 02-6541544

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אירית רייכמן

מאת: אירית רייכמןדיני משפחה23/03/161165 צפיות
בית המשפט המחוזי פסק פיצויים נזיקיים לאישה בסך 180,000 ש"ח בגין עיכוב גט על ידי בעלה, על אף שלא הוכר על ידי בית הדין הרבני כסרבן גט. בית המשפט המחוזי, בשבתו כבית משפט לערעורים אזרחיים, קבע כי יש לקבל את עמדת האישה ולחייב את הבעל בפיצוי נזיקי בגין התנהלותו במהלך הליך הגירושין בבית הדין, וזאת על אף העובדה כי בקביעות בית הדין והן בבית הדין הרבני הגדול לא ניתנה קביעה כי הבעל סרבן ו/או מעכב גט.

מאת: אירית רייכמןגישור ובוררות03/02/148510 צפיות
בפסק דין שניתן לאחרונה (25.10.2013) על ידי כב' השופטת גאולה לוין מבית המשפט לענייני משפחה בבאר שבע, נקבע כי צוואה שנעשתה מחמת השפעה בלתי הוגנת הנה בטלה.

מאת: אירית רייכמןנזיקין05/01/145836 צפיות
בית המשפט לענייני משפחה נדרש לאחרונה יותר ויותר לדון בתביעות בגין פרסום לשון הרע באמצעות הרשתות החברתיות, ובמיוחד באמצעות רשת הפייסבוק. בשני פסקי דין שניתנו לאחרונה בבית המשפט לענייני משפחה בראשון לציון ובבאר שבע, נפסק פיצוי נזיקי בסך של כ-40,000 ש"ח בגין לשון הרע שפורסמה ברשת הפייסבוק. מאת עו"ד אירית רייכמן, עו"ד ומגשרת

מאת: אירית רייכמןגישור ובוררות11/11/137924 צפיות
פס"ד תקדימי: בית המשפט קבע כי התובע יוכר כידוע בצבור ויורש של המנוחה לאחר שבני הזוג התגוררו יחדיו שנה וחמישה חודשים. (תמ"ש 29037-09-12 בבית המשפט למשפחה במחוז ת"א ,שופט נפתלי שילה)

מאת: אירית רייכמןגישור ובוררות15/10/131703 צפיות
בית הדין הרבני הגדול קיבל ערעור של אישה וקבע כי בקשתו של בעלה לסגירת תיק הגירושין ביניהם, אינה כנה, מכיוון שהוא עדיין מעוניין בגירושין. בית הדין הרבני קבע כי כל בקשתו של הבעל היא לסגור את תיק הגירושין כדי להעביר את הדיונים בנושא הרכוש לבית המשפט לענייני משפחה.

מאת: אירית רייכמןדיני משפחה20/09/121596 צפיות
"סוף מעשה במחשבה תחילה" – בטרם נקיטת הליכים משפטיים בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני, ראוי לזכור כי קיים מגוון רחב של פעולות בסיסיות בהן יש לנקוט על פי הפירוט כדלקמן:

מאת: אירית רייכמןדיני משפחה16/08/121202 צפיות
תביעת אישה נגד בעלה לפיצוי כספי בגין הנזקים שנגרמו לה בשל העובדה כי הבעל סירב ליתן לה גט.

מאמרים נוספים בנושא דיני משפחה

מאת: איתמר כוכבידיני משפחה11/05/211506 צפיות
הורים מעוניינים להבטיח את כספם באמצעות החתמת הילד/ה ובן/בת זוגו על הסכם הלוואה, במסגרתו הם יתחייבו להחזיר את הכספים עם גירושיהם או חתימה על הסכם ממון של ילדיהם עם בן/בת הזוג.

מאת: איתמר כוכבידיני משפחה11/05/211299 צפיות
עשרת התנאים אשר הורים יכולים להציב לילדיהם או אף לילדם ובת/בן הזוג המתגוררים בדירה, שההורים רכשו והעניקו במתנה לילדיהם (או הבטחת כספים שהעניקו), המשתנים בהתאם לנסיבות המקרה כדלהלן:

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןדיני משפחה26/01/201616 צפיות
בית המשפט העליון בפסק דינו של כבוד השופט מ' מזוז, הכריע בימים אלו בעתירה המכוונת נגד החלטות של המשיבים 2-1, בית הדין הרבני הגדול בירושלים ובית הדין הרבני האזורי בתל אביב-יפו (להלן: בית הדין האזורי), מיום 14.2.2019 ומיום 12.11.2018 בהתאמה, בהן נקבע כי העותר חייב בגט לאשתו.

מאת: טלדיני משפחה03/06/182012 צפיות
אחד הנושאים המרכזיים בענייני גירושין הינו חלוקת הרכוש. בשיקולים של חלוקת רכוש כל צד מעלה את טענותיו כאשר מטרתו לקבל נתח משמעותי יותר בכלל הרכוש שנצבר.

מאת: רוני הכהןדיני משפחה10/04/181578 צפיות
לכל עורך דין לגירושים יש את הסגנון שלו. כדאי לוודא כי הסגנון שלהם מתאים הן שלך ואת הסגנון הדרוש כדי להגן על האינטרס שלך במהלך ואחרי הגירושים.

מאת: רוני הכהןדיני משפחה28/03/181683 צפיות
איך מסייעים בשלבים הללו של הפירוק הבלתי נמנע כדי ליצור עד כמה שפחות רגעים קשים בהליך מורכב שכזה? פניות אל עו"ד משפחה הן בהחלט צעד נבון

מאת: רוני הכהןדיני משפחה23/10/171796 צפיות
ברגע בו כבר נמצאים על פרשת דרכים לקראת גירושים יש כאלה שיכולים לומר דבר או שניים לגבי איך להתגרש נכון וחשוב להבין את העניין לעומק טרם הקפיצה השירה לתוכו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica