חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

עו"ד אירית רייכמן - מהי "תקופת הזמן" המינימלית לקיום חיי משפחה?


פס"ד תקדימי: בית המשפט קבע כי התובע יוכר כידוע בצבור ויורש של המנוחה לאחר שבני הזוג התגוררו יחדיו שנה וחמישה חודשים.
(תמ"ש 29037-09-12 בבית המשפט למשפחה במחוז ת"א ,שופט נפתלי שילה)


בית המשפט למשפחה חזר וקבע כי בני זוג יוכרו כידועים בצבור לאחר מגורים של שנה וחמישה חודשים ביחד, תוך שהוא מצטט פסיקה שקבעה כי בני זוג שחיו יחד שלושה חודשים הנם ידועים בצבור. בית המשפט למשפחה דן בשאלה אם יש להצהיר על התובע כבן זוגה של המנוח בהתאם לסעיף 55 בחוק הירושה הדן בירושה של ידוע בצבור.

בחודש מרץ 2009 החליטו התובע והמנוחה לעבור להתגורר יחדיו בבית הורים ואף חתמו על הסכם דיור בבית ההורים לצורך מגורים משותפים ביחידת דיון משותפת. התובע והמנוחה התגוררו יחדיו ביחידת הדיור בבית ההורים החל ב-1.7.2009 ועד 9.12.2010, דהיינו שנה וחמישה חודשים בלבד.

התובע טען כי הוא והמנוחה היו בני זוג ידועים בצבור כהגדרתם בסעיף 55 לחוק הירושה ולפיכך הוא זכאי לרשת מחצית מעזבון המנוחה. מנגד, טענה בתה של המנוחה כי הם לא חיו "חיי משפחה במשק בית משותף" ולפיכך הוא לא עונה על הגדרת בן משפחה כמשמעותו בחוק. לדבריה משק הבית המשותף נוהל על ידי בית האבות והם התגוררו שם כשותפים לאותה יחידת דיור. בית המשפט ערך סקירה מחודשת של ההלכה המשפטית בנושא "ידועים בצבור".
מה נדרש לצורך קיום "חיי משפחה"?

במש מצטט פס"ד ע"א 621/69 (ניים נ' יוסטר) שבו קבע בית המשפט העליון כי "חיי אישות כבעל ואשה… מורכב מחיים אינטימיים כמו בין בעל ואשתו המושתתים על אותו יחס של חיבה ואהבה, מסירות ונאמנות, המראה שהם קשרו את גורלם זה בזה…".
מה נדרש לצורך קיום "משק בית משותף"?

"לא סתם משק בית משותף מתוך צורך אישי, נוחות כדאיות כספית או סידור ענייני לא כפועל יוצא טבע מחיי משפחה משותפים כנהוג וכמקובל בין בעל ואישה הדבקים אחד בשני בקשר של גורל חיים…".
מהי "תקופת הזמן" המינימלית לקיום חיי משפחה?

"המחוקק לא קבע תקופת זמן מינימלית לקיום חיי המשפחה המשותפים… תקופת זמן של קרוב לשנה יכולה להיות מספקת… אין ספק כי תקופת זמן כזאת וגם קצרה ממנה בהרבה, מספקת בהחלט". בע"ז 3696/90 קבע בית המשפט כי בני זוג נחשבים כידועים בצבור גם אם חיו יחדיו רק שלושה חודשים.

בית המשפט קבע כי התובע עבר לגור יחד עם המנוחה ביחידת הדיור בבית ההורים. הן התובע והן המנוחה פנו יחדיו לבית ההורים וניהלו במשותף את המשא ומתן כפי שהעידו העדים המתגוררים כדיירים בבית ההורים. כמו כן, העדים אישרו כי המנוחה והתובע חיו יחדיו כזוג לכל דבר ועניין. המדובר בעדים אובייקטיבים שאין להם כל עניין בתוצאות ההליך.

התובע העיד כי בתקופה האחרונה לחייה הוא סעד אותה, לא עזב אותה ליום אחד והסביר כי אם לא היה במקרה זה קשר אישי של אהבה אחווה ורעות, מה היה לתובע להשאר לצידה של אישה חולה.
הצדדים גרו ביחידת דיור אחת ולפיכך התאפשר להם אף לחיות חיי אישות. העובדה שהתובע והמנוחה קיבלו כמו יתר הדיירים שירותי הסעדה, כביסה, ניקיון, תרבות ועוד, לא פוגעת בכך שהם ניהלו משק בית משותף. בית המשפט קבע כי מספיק להוכיח מגורים משותפים תחת קורת גג אחת וחיים של מסירות ודאגה אחד לשני כפי שמקובל אצל בני זוג נשואים.

בית המשפט לא קיבל את הטענה כי יש צורך בתשלום משותף של הוצאות משק הבית לצורך הגדרה של ידועים בצבור. גם אם בן הזוג ממן מכיסו את כל ההוצאות או שבני הזוג עורכים חלוקה קפדנית של ההוצאות, הדבר אינו פוגע בכך שניתן לראותם כמי שמנהלים משק בית משותף. גם העובדה שבני הזוג ערכו הסכם ממון מלמדת כי המנוחה ראתה בתובע בן זוג, שהרי אחרת, מדוע היא ערכה הסכם ממון איתו.
לאור זאת, בית המשפט קבע כי התובע עמד בנטל ההוכחה והוכיח כי היה בן זוגה של המנוחה ויש להיעתר לתביעה. לפיכך ניתן פס"ד הצהרתי לפיו התובע היה ידוע בצבור של המנוחה על פי חוק הירושה וחייבו את הנתבעת, הבת, כי תישא בהוצאות משפט ושכ"ט עו"ד של התובע בסך של 50,000 ש"ח.

עו"ד אירית רייכמן מומחית בדיני משפחה אשר מתמחה בין השאר בהסכם גישור, הסכם גירושין, הסכם משמורת משותפת, ייעוץ לגישור, הליך גישור ועוד...

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אירית רייכמן - עו"ד ונטוריון

lawyer-r@zahav.net.il

טל: 02-6541542 פקס: 02-6541544

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אירית רייכמן

מאת: אירית רייכמןדיני משפחה23/03/161164 צפיות
בית המשפט המחוזי פסק פיצויים נזיקיים לאישה בסך 180,000 ש"ח בגין עיכוב גט על ידי בעלה, על אף שלא הוכר על ידי בית הדין הרבני כסרבן גט. בית המשפט המחוזי, בשבתו כבית משפט לערעורים אזרחיים, קבע כי יש לקבל את עמדת האישה ולחייב את הבעל בפיצוי נזיקי בגין התנהלותו במהלך הליך הגירושין בבית הדין, וזאת על אף העובדה כי בקביעות בית הדין והן בבית הדין הרבני הגדול לא ניתנה קביעה כי הבעל סרבן ו/או מעכב גט.

מאת: אירית רייכמןגישור ובוררות03/02/148505 צפיות
בפסק דין שניתן לאחרונה (25.10.2013) על ידי כב' השופטת גאולה לוין מבית המשפט לענייני משפחה בבאר שבע, נקבע כי צוואה שנעשתה מחמת השפעה בלתי הוגנת הנה בטלה.

מאת: אירית רייכמןנזיקין05/01/145834 צפיות
בית המשפט לענייני משפחה נדרש לאחרונה יותר ויותר לדון בתביעות בגין פרסום לשון הרע באמצעות הרשתות החברתיות, ובמיוחד באמצעות רשת הפייסבוק. בשני פסקי דין שניתנו לאחרונה בבית המשפט לענייני משפחה בראשון לציון ובבאר שבע, נפסק פיצוי נזיקי בסך של כ-40,000 ש"ח בגין לשון הרע שפורסמה ברשת הפייסבוק. מאת עו"ד אירית רייכמן, עו"ד ומגשרת

מאת: אירית רייכמןגישור ובוררות15/10/131700 צפיות
בית הדין הרבני הגדול קיבל ערעור של אישה וקבע כי בקשתו של בעלה לסגירת תיק הגירושין ביניהם, אינה כנה, מכיוון שהוא עדיין מעוניין בגירושין. בית הדין הרבני קבע כי כל בקשתו של הבעל היא לסגור את תיק הגירושין כדי להעביר את הדיונים בנושא הרכוש לבית המשפט לענייני משפחה.

מאת: אירית רייכמןדיני משפחה20/09/121596 צפיות
"סוף מעשה במחשבה תחילה" – בטרם נקיטת הליכים משפטיים בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני, ראוי לזכור כי קיים מגוון רחב של פעולות בסיסיות בהן יש לנקוט על פי הפירוט כדלקמן:

מאת: אירית רייכמןדיני משפחה16/08/121201 צפיות
תביעת אישה נגד בעלה לפיצוי כספי בגין הנזקים שנגרמו לה בשל העובדה כי הבעל סירב ליתן לה גט.

מאת: אירית רייכמןגישור ובוררות22/07/121238 צפיות
איזון משאביםבפסק הדין שלפנינו, ניתנה הכרעה תקדימית בסוגיית מינוי כונס נכסים בזכויות הפנסייה.

מאמרים נוספים בנושא גישור ובוררות

מאת: tiloniגישור ובוררות11/02/181588 צפיות
כשבאים לדון בנושא גישור לאחר בגידה, עולה השאלה האם לתת מקום לאמוציות ולהבעת רגשות או שמא יש להישאר מקצועיים ודידקטיים ולהתעסק רק בתחום החוזי של הסכם שלום בית או גישור?

מאת: tiloniגישור ובוררות04/01/181532 צפיות
הפנייה הראשונית אל המגשר היא פנייה טלפונית של אחד מבני הזוג אל מגשר מקצועי השייך לרשימת המגשרים המורשית של משרד המשפטים, למרות שאין חובה חוקית להיכלל ברשימה זו, הרי שמוטב לפנות לאיש מקצוע מוסמך ואמין.

מאת: tiloniגישור ובוררות01/12/171696 צפיות
כאשר הנישואים שלנו מגיעים לסיום אנחנו צריכים להחליט מהי הדרך הכי טובה להיפרד. תהליך של גישור גירושין יכול לסייע לנו להתגרש באווירה טובה וחיובית יותר

מאת: shlomy גישור ובוררות17/07/161854 צפיות
גירושין הוא אחד המאבקים הקשים הדורש משאבים נפשיים וכספיים רבים, הליך גישור בגירושין מבטיח לשני הצדדים את כל הזכויות בתהליך מהיר בלי בירוקרטיה והוצאות מיותרות

מאת: דוד סונינוגישור ובוררות24/06/152629 צפיות
המאמר מבוסס על עבודת הגמר שלי משנת 1990, ועל קורס שהעברתי באוניברסיטה בנושא. עבודת הגמר שלי היתה אבן דרך לביסוס מערכת הגישור. אולם תהליך השלמה שונה מתהליך הגישור. המאמר מנסה לשרטט את הדרך היעילה כדי לפתור באופן סופי סיכסוכים.

מאת: שירלי אנגלמןגישור ובוררות16/06/152108 צפיות
עו"ד שירלי אנגלמן, עורכת דין גירושין וענייני משפחה, מגשרת ומנחת סדנאות מתגרשים. (לשאלות וליצירת קשר בדואר אלקטרוני: s.mishpati@gmail.com ) (למאמר המלא ומידע נוסף באתר אינטרנט: www.get-net.co.il ). טלפון: 077-2010-298.

מאת: Yoniגישור ובוררות21/05/152525 צפיות
הדרך הנכונה והבריאה ביותר להתגרש היא חתירה אל הסכם המשרת את טובת שני הצדדים, הסכם הוגן המוסכם על שני הצדדים ומבוסס על גישור ותקשורת תקינה. כאשר שני הצדדים משתפים פעולה על התהליך, נכונים לפשרות ופועלים לסיום מהיר של התהליך הדברים יהיו הרבה יותר פשוטים בעבור שני הצדדים. חשוב להבהיר כי גישור גירושין משרת את טובת שני הצדדים, המגשר מחויב בהתייחסות שווה לזכויות של שני הצדדים.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica