חפש מאמרים:
שלום אורח
30.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

שמן זית, דבש וכל טוב הארץ

באזור הים התיכון ידוע כבר אלפי שנים כי השמן זית ודבש טובים למאכל ויפים מאד לבריאות. אזכורים על השמן זית ועל הדבש אפשר למצוא בכתבים עתיקים של כל עמי האזור, לא רק בתנ"ך. ידוע שכל היושבים בארצות הים התיכון המתיקו את מזונם עם דבש ותיבלו את מזונם בשמן זית. ידוע ששמן זית שימש כבר באותם ימים לתיבול מזון טרי ולבישול מאכלים שונים. שמן זית וגם דבש שימשו לקוסמטיקה וגם לריפוי. בימינו אנו, קשה לחשוב על אוכל טבעי ועל קוסמטיקה שאין בהם שמן זית, דבש, דונג דבורים ויערת דבש. כיום, מוצרים קוסמטיים המבוססים על שמן זית ועל דבש נפוצים ברחבי הארץ ומיוצאים לארצות רבות בחו"ל.

שמן זית וגם דבש תורמים לסביבה. הכיצד?

הדבורים ועצי הזית הם שותפים וותיקים בתחום התרבות העצים וייצור הדבש. הכיצד? אל רגלי הדבורים המחפשות אחר צוף נדבקת אבקת פרחי עצי הזית. הדבורים עפות מעץ אל עץ, וכך הן מפרות את העצים. הדבורים שותות את צוף פרחי עצי הזית והצוף נאסף אל מיכל קטן המצוי בגופן. הדבורים עפות אל הכוורות ושם הן מכינות את יערת הדבש. את יערות הדבש ואת הדבש הנאסף בכוורות רודים, ממלאים בצנצנות ומיכלים ומשווקים למרכולים. עצי הזית מספקים את הזיתים למאכל וכן שמן זית המופק מהזיתים. שמן זית נחשב לשמן בריא מאד למאכל.

מדוע נפגע בשנים האחרונות ייצור דבש?

את הדבש מייצרות הדבורים לא רק על ידי האבקת עצי זית, אלא גם על ידי האבקת עצים מסוגים שונים: עצי אבוקדו, שקדיות, שזיפים ואפרסקים. הדבורים מאביקות גם את המלונים, האבטיחים ואת המלפפונים.  בשנים האחרונות נפגעו דבורים רבות מווירוס לא מוכר שגרם להפחתת ההתרבות שלהן. כיוון שאוכלוסיית הדבורים פחתה, הייתה האבקה פחותה בין עץ אחד למשנהו, כך שפחות עצים התרבו וכמובן שייצור הדבש פחת מאד. גם מגדלי עצי הזית נפגעו מהווירוס המסתורי של הדבורים, כיוון שלא נעשתה האבקה מספקת על ידי הדבורים.

מדוע כל כך חשוב לצרוך דבש?

בימי קדם נהוג היה להמתיק את האוכל בדבש, כיוון שלא היו צמחים מוכרים אחרים להמתקת המזון. לאחר שהחלו בהפקת סוכר מקני סוכר, ירד הדבש מגדולתו. במשך שנים ארוכות שימש הסוכר להמתקת משקאות חמים ולהמתקת מאפים וקינוחים מתוקים. בשנים האחרונות, עם השיבה אל הטבע, חזר הדבש לגדולתו כמקדם. דיאטנים ותזונאים ממליצים לוותר כליל על הסוכר, גם על הסוכר החום, ולצרוך במקומו דבש. כיום ברור שסוכר גורם למחלות רבות ואין בו את החלבונים, הוויטמינים, האנזימים ונוגדי החמצון שיש בדבש. הדבש טוב לטיפול באפטות ובדלקות חניכיים, בעצירויות, בכיבי קיבה ובניקוי הכבד. הדבש טוב גם לטיפול חיצוני: מריחת דבש על פצעים וכוויות מזרז את תהליך הריפוי, כי לדבש יש תכונות אנטי דלקתיות. הדבש עוזר גם לנשים הסובלות ממחזור לא סדיר.

לדבש יש שימושים נוספים, מלבד להמתקת מזון?

הדבש משמש להמתקת מוצרים רבים, כמו מסטיקים, סוכריות טבעיות ומשקאות חמים. אך הדבש משמש לא רק לאכילה - מחלת הדבש מכינים נרות דקורטיביים יפהפיים. חלקם נטולי ריח וחלקם בעלי צורה כשל יערת הדבש וריחם כריח יערת הדבש. בתעשייה משתמשים בדבש כדי להכין מוצרים על בסיס גומי. מהדבש מכינים גם את השעווה להסרת שיער.

 



תגיות המאמר: שמן זית, דבש


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

רונית גלר

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת רונית גלר

מאת: רונית גלרמתכונים ואוכל - כללי27/10/11898 צפיות
במאמר זה הבאנו לכם מידע בנוגע ליתרונות הבריאותיים שיש לצריכת חלב ומוצריו השונים, אילו מוצרי חלב כדאי לצרוך ובאיזו מידה.

מאמרים נוספים בנושא מתכונים ואוכל - כללי

מאת: דוד כהןמתכונים ואוכל - כללי02/04/205299 צפיות
כשמתכוננים לעריכת ארוחה חגיגית, לא מתחשבים רק באוכל אלא גם בעיצוב השולחן. בדרך כלל משתמשים בכלי הגשה יוקרתיים. כלים אלה יכולים להיות גם מפלסטיק, כלים חד פעמיים. הבאנו כמה טיפים לשימוש בכלי הגשה חד פעמיים יוקרתיים.

מאת: עופר שלומתכונים ואוכל - כללי24/03/205218 צפיות
ציוד למסעדות

מאת: shlomy מתכונים ואוכל - כללי22/01/205519 צפיות
מתכננים אירוע בקרוב? רוצים לבחור את הקייטרינג הנכון ביותר עבור האירוע, וזה שיתרום להצלחה שלו בצורה הטובה ביותר? אם כן כדי לכם לקרוא את המאמר הבא:

מאת: ניב אבןמתכונים ואוכל - כללי21/01/205610 צפיות
אך מה ניתן לעשות כאשר רוצים לחגוג אירוע באווירה יותר אישית, מבלי לאבד את הייחודיות של ארוחת שף טעימה ומזמינה ללא טרחה שמצריכה עמידה מול כיריים ותנורים בוערים? בשביל זה בדיוק קיימים שפים אישיים.

מאת: שרון צרפתימתכונים ואוכל - כללי13/11/195923 צפיות
יש לשים את הדגש לגבי התוכן האישי על מנת לרדת מהר ובהצלחה

מאת: עופר שלומתכונים ואוכל - כללי30/07/196129 צפיות
ציוד למסעדות

מאת: חיים נוימתכונים ואוכל - כללי25/10/183100 צפיות
מסעדת "וינה" השוכנת ברחוב בן יהודה 62 בתל אביב היא מסעדה ותיקה שנוסדה לפני כשבעים שנה והמתמחה באוכל יהודי נוסח מזרח-אירופה. בשנים האחרונות קמה לה עדנה לארוחה מבית האימא הפולניה או הרומניה או הרוסיה ורבים שבים ופוקדים מסעדות המתמחות באוכל היהודי המנחם הזה, חלק רב מהם תיירים ולאחרונה גם צעירים שחזרו ממסע קניות בארצות מזרח אירופה ובמיוחד מפולין, שם הפירוגי הוא מאכל לאומי.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica