חפש מאמרים:
שלום אורח
16.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

האיחוד האירופי, שבדיה והמשבר הכלכלי הנוכחי

בדומה לבריטניה, גם השבדים החליטו בתחילת העשור שלא להצטרף לאיחוד האירופי, ובכך לשמר את עצמאותם המוניטרית. מעניין לעקוב אחר התפתחות הכלכלה בשבדיה בכדי ללמוד על ההשלכות של החלטה זו על יכולת ההתמודדות שלה עם המשבר הנוכחי.


כמו גרמניה ויפאן, גם אוכלוסיית שבדיה הולכת ומתבגרת, כאשר הגיל החציוני במדינה עבר את רף 41 השנים. כידוע, ככל שהאוכלוסיה מבוגרת יותר, כך היא נוטה לחסוך יותר, והכלכלה הופכת מוטת יצוא. למגמה זו השלכות משמעותיות על המערכת הפוליטית במדינה, וכן על מדיניות הרווחה שמנהיגה הממשלה הנבחרת (פנסיה תקציבית, טיפול רפואי מסובסד, וכו'). ואכן, מאז 1994 מאזן התשלומים של המדינה הינו חיובי, כאשר עודף היצוא הולך ומאמיר משנה לשנה.


המשבר הנוכחי, אשר הביא להתכווצות חדה בתרבות הצריכה המערבית, משפיע ממש על הכלכלה המקומית. התוצר צנח בלמעלה מ-6% ברבעון הראשון, וצפוי להתכווץ ב-5.4% במהלך השנה (בהתאם לתחזית הבנק המרכזי). חזרה לצמיחה צפויה רק ברבעון השלישי. אלא שסימנים להתייצבות המצב ניכרים, כפי שהם באים לידי ביטוי ברוב מדינות העולם: בטחון הצרכנים עולה זה החודש השלישי ברציפות, המכירות הקמעונאיות חזרו לעלות לאחר חודשים של דעיכה, והיצור התעשייתי התייצב לאחר התכווצות בחודשים ינואר-מאי בקצב שנתי של 20% (רמת היצור התעשייתי נמוכה כיום ב-15% מרמת השיא). לבסוף, מדד מנהלי הרכש של שבדיה חזר לאחרונה לטריטוריה ירוקה של התרחבות כלכלית לאחר שנה של התכווצות. בינתיים שיעור האבטלה המשיך לעלות, כשהוא מגיע ל-8.9% בחודש מאי.


היצוא המקומי, עליו מבוססת הכלכלה, ירד ב-24% לעומת שנה קודמת, בעוד היבוא ירד אף יותר (26% לעומת שנה קודמת). כתוצאה מכך, העודף המסחרי של שבדיה נותר חיובי לאורך המשבר, וזאת עקב הקטנת הביקושים של הצרכן השבדי בצורה חדה. כתוצאה מן הביקושים החלשים, כבתה להבת האינפלציה, והיא צפויה לסיים את השנה בירידה של 0.2%. נתוני מדד המחירים לצרכן נותרו יציבים בעיקר עקב מאמצי הפיחות של הבנק המרכזי ותוכנית הסובסידיות שהשיקה הממשלה בכדי לעודד את הכלכלה.


אלא שכאמור, שבדיה נמצאת במקום שונה מייתר מדינות האיחוד האירופי. העצמאות המוניטרית והפוליטית שלה מאפשרות לה לנקוט במהלכים שונים מאלו של הבנק המרכזי בגוש האירו, ובכך להלחם על שווקי היצוא שלה. במהלך יולי, הוריד הבנק המרכזי במפתיע את ריבית הריפו על הקרונה השבדית לרמתה הנמוכה מעולם 0.25%, וכן הציעו הלוואות ענק למערכת הבנקאות. מדיניות זו ממשיכה את הקו המוניטרי של בריטניה וארה"ב בדבר Quantitative Easing, כשמטרתה העיקרית להלחם באפשרות לדיפלציה. בנוסף הבנק המרכזי מנסה לפחת את הקרונה מול האירו והדולר, וזאת בכדי לשפר את עמדתו התחרותית של היצוא השבדי.


ביקורת רבה נשמעה על מדיניות זו של הבנק המרכזי, בעיקר מצד כלכלני האיחוד האירופי, אשר טוענים לפעילות לא הוגנת מצד הממשל השבדי. אלא שכאמור, ההחלטה שלא להצטרף לאיחוד נפלה בעיקר מן הסיבות הללו, וכעת שבדיה מנצלת את יתרונות עצמאותה המוניטרית ועושה על מאמץ להתמודד עם הירידה בביקושים ובתוצר. בסקירה שהוציא UBS, הוא צופה התאוששות מהירה יותר של הכלכלה השבדית מזו של מדינות רבות אחרות בגוש האירו, וזאת בעיקר עקב העצמאות המוניטרית והמדיניות האגרסיבית שבה נקט הבנק המרכזי.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת נדב אלון

מאת: נדב אלוןנדל"ן08/10/091026 צפיות
בעוד שוק הדיור הגיע לשיאו בשלהי 2005, ומאז צנח בלמעלה מ-30%, הרי ששוק הנדל"ן המסחרי המשיך לייצר שיאים חדשים, עד אמצע שנת 2007.

מאת: נדב אלוןהשקעות24/09/09795 צפיות
הכותרות מבשרות על בוא האביב. מחירי הבתים החלו לעלות בחודשים האחרונים, גידול במכירות בתים חדשים וקיימים וגם התחלות הבניה תוספות תאוצה. השבוע אף פורסם שביטחון הקבלנים בארה"ב הינו בשיא של מספר חודשים. נראה שאולי הגענו לתחתית בשוק הדיור, ומכאן חוזרים לשיגרה.

מאמרים נוספים בנושא פיננסים וכספים - כללי

מאת: nirפיננסים וכספים - כללי 29/08/211346 צפיות
מנכ"לית הבורסה מינתה וועדה שבחנה את נושא קיצור שעות המסחר, לאחר מספר דיונים הוחלט לקצר את שעות המסחר.

מאת: עוזי פלגפיננסים וכספים - כללי 09/04/208604 צפיות
הקלות והנגישות למקורות מימון, הפותרת את הבעיה לפרק זמן קצר, מרגיעה את צרכני המימון העסקיים והפרטיים, ובמקום לבחון את מבנה ההוצאות וההכנסות, והסיבות לחוסר התזרימי. ממשיכים בדרכם השגויה, והלא אחראית ומחריפים את הבעיה.

מאת: moraleפיננסים וכספים - כללי 18/03/202945 צפיות
אחד המנגנונים החשובים ביותר לצורך מעקב ובדיקה של בתי עסק בכלל ובפרט עסקים שעובדים עם חברות קבלן, הוא דוח בודק שכר מוסמך מטעם משרד העבודה. דוח זה נועד לבחון האם העסק מבצע את החוק כלשונו ומשלם לעובדים לפי הנחיות החוק, האם הוא עומד בכל התנאים והדרישות הסוציאליות ממנו.

מאת: גיא חזןפיננסים וכספים - כללי 08/08/193006 צפיות
אז נכון, האנושות אכן מרוויחה בגדול מהתפתחות הטכנולוגיה אך כמו כל דבר גם הצדדים הפחות מחמיאים משתדרגים.

מאת: אלכסיי קוגןפיננסים וכספים - כללי 29/04/181357 צפיות
ישנם שני סוגים של הליכי פירוק חברות מרצון: פירוק חברה ע"י הבעלים שלה ופירוק חברה ע"י הנושים.

מאת: רוני הכהןפיננסים וכספים - כללי 14/01/181606 צפיות
עבור ביצוע של החזר מס הכנסה בצורה עצמאית ממש לא צריכים לשלם כל עלות שהיא, אלא פשוט צריכים לדאוג להעביר את הטפסים הרלבנטיים כאשר יש שתי דרכים לביצוע של הבדיקה לזכאות, בצורה עצמאית או בצורה אחרת שהיא על ידי פניה אל משרד של רו"ח אשר מתעסק עם הפעילות מהסוג הזה.

מאת: שלום כהןפיננסים וכספים - כללי 10/11/172014 צפיות
אחד היתרונות הבולטים של לימודי הנהלת חשבונות, הינו שאתם יכולים להתחיל בקורס בסיסי 1+2 שאורך לא יותר מאשר שנה שבסיומו תוכלו להמשיך ללמוד סוג 3. להבדיל ממקצועות אחרים כגון רפואה, עריכת דין והוראה, שיש ללמוד הרבה שנים. תוכלו ללמוד מבלי להשקיע שנים ולנווט עם הזמן את הלימודים כמו קורס בסיסי וקורס מעמיק יותר הכול תלוי בשאיפות של כל אחד, הקורס הבסיסי של הנהלת חשבונות התחלתי, היות וזהו צעד ראשון ללימוד מקצוע שיהיה משתלם במיוחד עבורכם. האפשרות שלאחר הלימודים הבסיסיים, ניתן יהיה להשתלב מיד בעבודה מה שלא נ

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica