חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מבחיני התאמה לכיתה א' - האמנם?

בס"ד

מבחני התאמה לכיתה א' - באמת?

ילד מגיע לגיל 5 או לגן חובה (מה שמגיע קודם) ועובר מבחני התאמה לכיתה א'. מבחנים רבים בתחומים שונים שאמורים לקבוע מהן הידיעות של הילד ומהי רמת האינטיליגנציה שלו, השכלית, המוטורית, הרגשית ועוד אינטיליגנציות שנולדו בשנים האחרונות ונקבעו על ידי מיטב הפסיכולוגים ומיושמים על ידי מיטב אנשי החינוך.
כיום ילד שאמור לעלות לכיתה א' צריך להיות בעל ידיעות שלא מביישות אפילו ילד בגיל 9או יותר.
בשנים עברו מטרתו של הגן היתה להקנות לילד יכולות וכישורים ראשוניים כמו התפתחות בתוך חברה, מושגים ראשונים, משחק, חינוך וגם ידע בסיסי בהתאם לגילו הרך. ילדים בעלי ליקויים מיוחדים או קשיים מסוימים נבדקו וטופלו בהתאם לרמות הקושי וסוג הקושי. כאשר כיתה א' היתה בעצם המעבר העדין שבין המשחק לבין הקנית הידע בקריאה , חשבון ושאר המקצועות הנלמדים בבית הספר. מרבית הילדים עלו לכיתה א' גם אם לא ידעו קרוא וכתוב שלא לדבר על ידיעת החשבון ועוד ידיעות שילדי הגן כיום נבחנים עליהם. פעם, לכל היותר הפתרון היה להשאיר את הילד שנה נוספת בגן על מנת שיתבגר קצת ויהיה בן 7 ולא בן 6. וכך בכיתה א' מרבית הילדים, גם אלו המתקשים הצליחו בעזרת ההורים והמחנכים (חשוב לציין את המילה מחנכים) ללמוד ולהגיע להישגים לא מבוטלים.
כיום ישנם מושגים חדשים לילדים בגיל הגן שאוהבים לשחק קצת יותר מאשר ללמוד. בפי "אנשי המקצוע" זה נקרא "הפרעות קשב וריכוז", "ליקויי למידה", והפתרונות רבים ומגוונים ,ממסגרות מיוחדות ועד לריטלין.
ילדים רבים נכנסים לתוך משבצת מסוימת של בעלי ליקוי למידה או כל ליקוי אחר כשבעצם לא בהכרח שיש להם באמת בעיה או ליקוי שלא ניתן לפתור בדרכים פשוטות יותר , וזאת רק משום שהם לא עומדים באיזה קריטריון של ידע שנקבע על ידי אותם אנשי חינוך ופסיכולוגים. ואז מתחיל המירוץ של ההורים כדי לטפל בילד או לחילופין להוכיח את יכולותיו.
ובזמן הזה, מה עובר על הילד בן ה- 6 (או פחות מזה) מבחינה רגשית וחברתית???
ומה כשהמקרה הוא הפוך? מה קורה עם ילד שהיכולות שלו גבוהות ביחס לגילו? האם אז נערכים לו אוטומטית  מבחנים מיוחדים? לא. לא לפני כיתה ג' אז נערכים מבחנים כלל ארציים לכל התלמידים , שגם הם לא בדיוק בודקים את היכולות הספציפיות של הילד.
ילד שהצטיין בתחום מסוים או שענה תשובות מבריקות אך לא סיים בזמן את כל המבחן לא עבר.
היום ילד בגיל הגן עם קשיים במוטוריקה גסה לדוגמא או בעל יכולות גופניות נמוכות מעט נשלח לפיסיותרפיה, ריפוי בעיסוק ולעוד בעלי מקצוע מוסמכים ותוך כדי מוצאים אצלו בעיות נוספות שאף אחד לא ידע קודם לכן על קיומם גם בתחומים שלא קשורים למוטוריקה.
פעם לכל היותר אותו תלמיד היה מקבל ציון "80" בחינוך גופני. אז הוא לא יהיה ספורטאי מצטיין...

ילדים רבים במיוחד היום בעידן המחשבים ותכניות הטלויזיה צוברים ידע כללי כל כך רחב. הם קולטים כל כך הרבה וזוכרים כל כך הרבה. בזכות הידע שהם צוברים (לא תמיד ידע המתאים לגילם אבל זה נושא אחר) הם לומדים לנתח דברים בצורה שונה מילדים שגדלו בעשורים קודמים (יחי הקידמה). כך הם גם מעניקים פירושים מיוחדים לידיעות מסוימות. התפיסה שלהם מיוחדת ושונה עד כי לא פעם הם מדהימים אותנו ההורים בדרך שבה הם רואים, מבינים ומפרשים דברים. החשיפה שלהם גדולה מבעבר ולכן גם המבחנים שבודקים את האינטיליגנציה שלהם צריכים להיות נרחבים יותר ולא להצטמצם לגבולות מסוימים ולסטנדרטים מסוימים.


לסיום:

במבחן אינטיליגנציה שנערך בארצות הברית לילדים בני 9  היתה שאלה :

הקף בעיגול ונמק מהו יוצא הדופן מן הפריטים הבאים -
לימון
שמש
כדור הארץ
ירח

התשובה הנכונה היתה אמורה להיות ירח, צפוי לא? כיוון שכולם עגולים והוא בצורת בננה.
אחד הילדים ענה :כדור הארץ - כיוון שכולם צהובים והוא כחול בשל הגזים המקיפים אותו.
מיותר לציין שהילד קיבל את מלוא הניקוד על תשובתו האינטיליגנטית.

- קלריס -

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

קלריס  בן דהן

המייל שלי - klarisc1@walla.com

האתר שלי - www.klarisbd.fav.co.il

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת קלריס בן דהן

מאת: קלריס בן דהןשירה19/05/121453 צפיות
תביט מעבר מעבר לחושך תראה את האור בעיניי. אם תביט מעבר, תוכל לשמוע כי ליבי עבורך שר .

מאת: קלריס בן דהןשירה16/04/101731 צפיות
"... ובשתיקה שלך הרבה מלים שלי רוצות לפרוץ, אבל עוצרת , מסתגרת משאירה אותן בפנים לשקוע מניחה לעיניים לדמוע..."

מאת: קלריס בן דהןספרות22/06/091727 צפיות
"נולדתי מתוך עיניך והייתי למה שבחרת לראות"

מאת: קלריס בן דהןספרות22/06/091533 צפיות
מתמסרת למשהו גדול ממני, לשקר. כי מהי האמת אם אינך כאן ?

מאת: קלריס בן דהןשירה09/05/091473 צפיות
שושנה אדומה. שיר שנכתב בשנת 1996

מאת: קלריס בן דהןשירה09/05/091369 צפיות
"מנעי קולך מבכי ועיניך מדמעה..". שיר שנכתב ב- 10-3-96

מאת: קלריס בן דהןשירה05/05/091701 צפיות
שירת הים, שירת דבורה - שיר על נעדרי צה"ל. גלעד שליט רון ארד גיא חבר נעדרי סולטן יעקב..........

מאמרים נוספים בנושא הפרעות קשב וריכוז

מאת: vodplaceהפרעות קשב וריכוז17/08/162111 צפיות
סיפור אישי של רועי ועל איך אבחון דידקטי עזר לו להתבר על ליקויי הלמידה שלו ולהצליח בלימודים ובחיים.

מאת: vodplaceהפרעות קשב וריכוז06/07/161636 צפיות
אבחון דידקטי מאפשר לזהות הפרעות קשב או בעיות לימודיות בסיסיות לימודיות. כשמדובר בצעירים האבחון מקבל חשיבות עליונה

מאת: sharondan80הפרעות קשב וריכוז21/07/152494 צפיות
הפרעות קשב וריכוז הן ללא ספק בעיה מוכרת מאוד, אשר הפכה לאחת הבעיות השכיחות יותר בתחום הנוירולוגיה אצל ילדים וכיום, בשל המודעות הרבה לתחום, והמודעות להשלכות של ההפרעה על הילדים, הרבה מהם זוכים לאבחון מוקדם וטיפול מקצועי שלא היה קיים בעבר.

מאת: נאוה סלורהפרעות קשב וריכוז19/07/152046 צפיות
הדיון בעולמו של ילד בעל הפרעת קשב וריכוז לרוב מתמצה בהתייחסות לתפקוד האקדמי שלו בכיתה או להתנהגות שלו בבית, תוך התעלמות מוחלטת ממה שעובר על נבכי נפשו. בתור הורים, כדי להבין לעומק מה עובר על ילד שיש לו הפרעת קשב וריכוז, עלינו להתמקד לא פחות מכך בעולמו הרגשי.

מאת: נאוה סלורהפרעות קשב וריכוז04/06/151818 צפיות
אחת הדילמות המרכזיות עימן מתמודדים הורים לילדים עם הפרעות קשב היא האם לדבר עם הילד על הבעייה או לא, ואם כן, איך בדיוק לעשות את זה. אולי אם לא נזכיר לו שהוא סובל מהפרעות קשב, הבעיה תהפוך מינורית, והוא לא יתפוס את עצמו כ"בעל הפרעה"? ומצד שני, שיחה כזו עם הילד דווקא יכולה לעזור לו להתמודד טוב יותר עם הקשיים? מה עושים? המומחים של מרכז אמירים עם כמה עצות להורים המבולבלים.

מאת: נאוה סלורהפרעות קשב וריכוז05/05/151932 צפיות
בשנים האחרונות הולכים ומתרבים המקטרגים על הריטלין. בעידן ניו אייג'י, שבו המודעות לחסרונותיהן של התרופות הכימיות נמצאת בשיאה, הורים רבים נרתעים מהמחשבה לטפל בילדיהם הסובלים מבעיות קשב וריכוז באמצעות ריטלין. היות שהריטלין נתפס בציבור כפתרון המרכזי והיחיד להפרעות קשב וריכוז, הורים שהם מתנגדי ריטלין נמנעים מלהעניק לילדיהם טיפול הולם, ולעיתים אף מסרבים לשלוח אותם לאבחון, ובלבד שהילד לא יצטרך לקחת את התרופה. כדי לסבר את האוזן ולטובת הילדים, חשוב לנו לספר לכם, שיש פתרונות נוספים, שאינם כרוכים בנטילת ריטלין:

מאת: מגניב הפרעות קשב וריכוז03/03/152113 צפיות
ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז מתקשים להשתלב בחברה ולדבר זה יכולות להיות השלכות קשות מאוד להם ולחברה שמסביבם. הפרעת קשב נובעת מפגיעה במערכת העצבים המרכזית, ובמערכת ההפעלה הרשתית, והסימפטומים לכך הם קשיים בהקשבה בריכוז, יכולות למידה וזיכרון מוגבלות, קושי במיון ועיבוד מידע של גירויים חיצוניים ופנימיים ועוד. כל ההפרעה הזאת גורמת ללחץ רב ולעומס נפשי על כל מי שסובל ממנה, בקושי בלמידה ובצבירת חוויות ועוד.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica