חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

התייעלות אסטרטגית טקטית ותפעולית בעסק

מאת: עוזי פלגעסקים - כללי23/12/20111355 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

עוזי פלג*

התייעלות עסקית הינה תהליך המאפשר הקטנת עלויות תוך שימור התועלות או לחילופין הגדלת התועלות ללא שינוי בעלויות, התייעלות עסקית משמעותית הינה הקטנת עלויות מצד אחד, והגדלת תועלות בו בזמן ללא פגיעה בתפקוד העסק או בשיעור הרווח. פרי ההתייעלות יכול להישאר בתוך העסק, המשמעות במקרה זה  היא שיפור הרווחיות, פרי התייעלות יכול להגיע גם ללקוחות ואז המשמעות היא הוזלת המחיר של המוצר או השרות. בהתייעלות עסקית משמעותית ניתן לשלב בין גידול שעור הרווח ובין קיטון המחיר לצרכן.

התייעלות אסטרטגית הינה התייעלות משמעותית המסייעת לשינוי האסטרטגיה העסקית של החברה ומאפשרת להגיע לבידול במחיר המוצר. התייעלות דרמטית מאפשרת לחברה ליטול את ההובלה בשוק הענפי בשל מחיר זול משמעותית מהמתחרים ללא פגיעה באיכות המוצר או השרות. בהתייעלות דרמטית ייתכנו שיפורים גם בשיעור הרווחיות לחברה, וגם בהוזלת המחיר לצרכן. הבידול במחיר יאפשר לחברה להגדיל את המכירות לאורך זמן וכנגזרת מכך יגדל גם הרווח הכולל.  שינוי דרמטי כזה מתאפשר כתוצאה מקיום גורם או שילוב גורמים כדלקמן:   מעבר לשימוש בטכנולוגיה חדשנית בלעדית וייחודית לחברה, זיהוי מקורות אספקה איכותיים וזולים משמעותית תוך קבלת בלעדיות , אחוד לאחור כלומר רכישת ספק והטמעתו במערך החברה. שימוש  בחומרי גלם חלופיים המספקים פתרון מתאים לנדרש אך זולים משמעותית. פתוח מוצר בעל קונספט שונה אך  כזה הממשיך לספק את התועלות והתכונות הנדרשות למוצר הרלבנטי. ההשפעה הכוללת של ההתייעלות האסטרטגית תלויה בסוג המוצר, ובתמהיל המוצרים של החברה. יש הבדל בין ההתייעלות המשפיעה על מוצר אחד, או התייעלות המשפיעה על כל רוחב ועומק קו המוצרים. כאשר ההשפעה היא על מוצר אחד בלבד, יש חשיבות למשקל המוצר בתמהיל מוצרי החברה. במידה והשפעת ההתייעלות היא על מוצר אחד בעל משקל משמעותי בסל מוצרי החברה, יתאפשר לחברה לסבסד בעודפי הרווח מוצרים אחרים.

יש חשיבות למיקום המוצר בפורטופיליו העסקי של החברה. התייעלות של מוצר המוגדר "פרה חולבת" קרי מוצר בעל נתח שוק גבוה וצמיחת שוק סטאטית או איטית, תגדיל את הרווח הנקי לחברה, בשל ההוצאות הנמוכות יחסית הנדרשות לתמוך במוצר בעל נתח שוק גבוה בשוק בוגר בעל צמיחה איטית. השליטה בשוק מצריכה הוצאות שימור ואין כדאיות להוזיל את המחיר מכיוון שאין לאן לצמוח, או שלא כדאי בכדי לא להפוך למונופול. התייעלות של מוצר המוגדר "כוכב זוהר" המחזיק נתח שוק גבוה בשוק צומח ותחרותי תשפר את יכולת התחרות של המוצר בשוק הצומח ותאפשר לשמר או להגדיל את נתח השוק על ידי הורדת מחיר. התייעלות של מוצר המוגדר "כסימן שאלה"  קרי מוצר הנמצא בשוק צומח אך בעל אחיזה נמוכה, תאפשר לו אולי להפוך מ"סמן שאלה" ל"כוכב זוהר". השפעת ההתייעלות על מוצר המוגדר "כלב שוטה"  האוחז נתח שוק קטן בשוק בוגר, תאפשר לו לשרוד אולי עוד מספר שנות חיים נוספות בכוחות עצמו. לעיתים לחברה יש עניין להחזיק "כלב שוטה" כשומר למניעת כניסת אחרים, או לשמר דריסת רגל בשוק עד שתצליח להחדיר מוצר חלופי טוב יותר. לעיתים יש זיקה משלימה בין מספר שווקים שהחברה פעילה בהם, ונוכחות "הכלב השוטה" עשויה לסייע למוצרים אחרים של החברה לכן כדאי לשמר אותו.

התייעלות טקטית היא התייעלות ממוקדת מטרה, הכרוכה בהשקעת מאמץ מוגדר לזמן מסוים לבצוע פרויקט או מיזם מסוים, או כמענה לבלימת כניסת מתחרה מאיים,או לתת מענה להתנהלות מתחרה קיים אשר שבר כללי המשחק בשוק. כפי שציינתי התייעלות איננה הורדת מחירים שרירותית הפוגעת ברווח. התייעלות הטקטית תגיע בעקר מהסכמה בין החברה ושותפיה העסקיים כגון ספקים קבלני משנה ונותני שירותים להוזיל את עלויות הרכש בשיעור מסוים לזמן מוגבל או לפרויקט ספציפי. יש מקרים שלספקים השונים יש עניין וכדאיות לתמוך בחברה המחזיקה אותם למעשה בשוק. התייעלות טקטית לא נועדה לשיפור הרווחיות של החברה ומועברת כולה לצרכן לשיפור התחרות הספציפית.התייעלות טקטית לא נותנת מענה כמו התייעלות אסטרטגית שהיא עמוקה  ומשמעותית הרבה יותר.

התייעלות תפעולית היא התייעלות בשיעור נמוך ונועדה לשפר את הרווחיות באחוזים בודדים בלבד. מקורות ההתייעלות הם פנים ארגוניים ויושגו מאחוד פונקציות, בדיקה מחודשת של תקני בצוע, שיפור מערכות מידע ושליטה, צמצום שטחים, שיפור תהליכים ניהוליים וכו. התייעלות תפעולית לא נועדה להוזלת מחיר, מאחר ומדובר בשיעור התייעלות נמוך שאיננו משמעותי לשוק, אבל משמעותי לחברה ומונע גלישה להפסדים.

כל הזכויות שמורות לעוזי פלג ( UP יזמות ניהול בע"מ)

אין לעשות כל שימוש בכל מדיה שהיא בחומר הכתוב ללא אישור בכתב מהמחבר

www.uzip.co.il

אסטרטגיה,פתוח עסקי,בידול, התייעלות, BCG, ניהול עסקי,שיווק, אסטרטגיה עסקית, אסטרטגיה שיווקית, עסק, עסקים

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עוזי פלג יועץ לניהול עסקי וכלכלת משפחה

מנכ"ל לשעבק בחברות עסקיות

חונך עסקי מוסמך  המעוף משרד הכלכלה

יועץ מוסמך בינלאומי CMC

חבר בלשכת היועצים העסקיים בישראל.

UP ייעוץ ונהול-פתרונות לנהול עסק

0526969240 נייד

דוא"ל : peleguzi@012.net.il

אתר חברה: WWW.UZIP.CO.IL

אתר  "זהירוני" המדריך להקניית ערכים לילדים מהגיל הרך דרך גיבור תרבות  www.pelegbooks.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עוזי פלג

מאת: עוזי פלגהלוואות30/05/202551 צפיות
חלק גדול של בעלי העסקים הקטנים והבינוניים, רואים בבנק את אחד הגורמים העיקריים האחראיים לקשיים הפיננסיים של העסק. בעלי העסקים האלה סבורים שהבנק צריך לעזור לעסק וללכת לקראתו. האם טענתם מוצדקת? ננסה לבדוק זאת בשורות הבאות

מאת: עוזי פלגמכירות30/05/202619 צפיות
התשובה לשאלה מי הלקוח שלי?, מתחילה בשאלה מקדימה לאיזה צורך אני מספק פתרון ?. הבנת הצורך, מאפשרת זיהוי ראשוני של סוגי הלקוחות הנדרשים לצורך ואת גודל השוק הפוטנציאלי. אבל לפני פילוח השוק וזיהוי מי זה הלקוח הפוטנציאלי ובהמשך מי הלקוח הממוקד קרי "הפרסונה" אליה העסק יכוון. כדאי להבין מי הוא לקוח ומי הגורמים המעורבים "בשרשרת הקנייה" ומידת השפעתם על תהליך הקנייה.

מאת: עוזי פלגמכירות26/05/202469 צפיות
ניהול תהליך מכירה יעיל הוא מהלך נחוץ וחיוני בכל פעילות עסקית, בנושא פורסמו מאמרים רבים והנושא הוצג והודגש באופנים שונים, במאמר הזה הועלו נקודות שונות כולל טיפים, המתייחסים לניהול תהליך מכירה B2B (עסק מוכר לעסק) של מוצרים טכניים המיועדים לשימוש עסקי.

מאת: עוזי פלגניהול17/05/201487 צפיות
ארגון עסקי בכל גודל, נדרש לבצע שינויים והתאמות במהלך חיו העסקיים. תדירות השינויים וגודלם נגזרים ממטרת השינויים, שאת רובן ניתן לסווג כצורך: בפתוח עסקי, שיפור וייעול תהליכים עסקיים קיימים, התאמות לתנאי התחרות בשוק ועוד. במאמר הנוכחי אתייחס לשני חוקים מתחום הפיזיקה של אייזיק ניוטון, ונבצע דרכם אנלוגיות בתחום הניהול העסקי ונזהה "זיקה בין פיזיקה וניהול עסקי", אך לפני כן נגדיר מספר מושגים מתחום הפיזיקה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201601 צפיות
תוצר ניהולי הוא התוצאה המתקבלת מפעילות ניהולית. תוצר ניהולי המשיג את מטרתו הוא תוצר אפקטיבי ולהיפך, תוצר ניהולי אשר יוצר תוצאה בעייתית, ההופכת בעצמה לבעיה ואף יוצרת בעיות נוספות, הוא "וירוס ניהולי" ברמות חומרה שונות, ובתור שכזה יש לטפל בו למניעת נזק חמור למערכת. "ווירוס ניהולי" לא נוצר בכוונה תחילה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201616 צפיות
הנעת עובדי הארגון העסקי במטרה להשגת בצועים עסקיים משופרים, צריכה להיות אחת המטרות המרכזיות בכל אסטרטגיה ניהולית עסקית, ההשקעה בפתוח עובדי החברה היא אחת ההשקעות החשובות והמשתלמות ביותר לכל ארגון עסקי. לא מספיק שעובדי החברה יהיו משכילים, מיומנים ומנוסים, חשוב שכל הכישורים והתכונות שצוינו, יבואו לידי ביטוי באופן חופשי ושוטף בהתנהלות העובד הבודד והארגון.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201337 צפיות
במאמר זה רוכזו תובנות המתייחסות לסיטואציות שונות בתחומי הניהול. הנושאים מוצגים באופן מטפורי לעיתים באופן אירוני או אבסורדי באנלוגיה לתהליכי הניהול העסקי הנדרשים. בחרתי בדרך זו להציג ולהסביר תהליכים ואירועים בניהול עסקי שקשה היה להסבירם או להבינם, בעקר לחסרי ניסיון ניהולי עסקי.

מאמרים נוספים בנושא עסקים - כללי

מאת: ישראל רף עסקים - כללי16/07/231761 צפיות
מתנות לראש השנה, עציצים ממותגים, שיבטיחו לך הצלחה עסקית כל השנה. המטרה של כל עסק, למצוא מתנה לראש השנה שתשלב את הרצון לשמח את העובדים והלקוחות שתקדם את העסק עם תוצאות מעולות לטווח ארוך, וזאת בהשקעה כספית קטנה יחסית. עציץ ממותג עם הלוגו והמסר שלכם, משפט קצר או מוטו המאפיין את העסק, זו דרך מצוינת להעניק תשומת לב – לעובדים וללקוחות כאחד. נשמח לעזור ישראל רף 052-2978583

מאת: ישראל רף עסקים - כללי13/12/222666 צפיות
סרטון מתנות ממותגות לטו בשבט ברוח החג עם מסר אישי ממותג מתנות לטו בשבט ברוח החג עם מסר אישי ממותג, מתנה שמרחיבה את הלב ומעלה חיוך תיצור אווירה נפלאה לשמירה על הקשר עם הלקוחות, צוות העובדים, הספקים, ונותני השירות. מתנה שתשדרג את היחסים שלכם עם הלקוחות והעובדים לאורך כל השנה יש דרך לעזור לכם להשיג את המטרה הזו! נשמח לעזור ישראל רף 052-2978583

מאת: בנימין קלינגרעסקים - כללי12/10/221827 צפיות
1. מהו תכנון? בכל מקום בו אנו נמצאים, אנו משתמשים במרחב בדרכים שונות. על מנת להבטיח ניצול יעיל של המרחב, יש צורך לתאם בין מגוון השימושים המתקיימים בו, ולדאוג לתשתיות כמו תחבורה, מים, חשמל ועוד. לשם כך מתקיים הליך התכנון ברמות שונות, מתכנון נקודתי ועד תכנון כלל ארצי. הליך זה קובע כיצד ישתלבו השימושים השונים, הלכה למעשה, ונותן מענה לשאלות כגון היכן וכמה ניתן לבנות במרחב נתון, מה נחוץ לשם אישור הבנייה וכיצד ניתן לספק את הצרכים של המשתמשים. בסופו של הליך התכנון מתקבלת תכנית, המורכבת בעיקרה מתשריט (מפה המבטאת באופן גרפי את הוראות התכנית הנוגעת למרחב גאוגרפי נתון), תקנון (הוראות בכתב הקובעות מה מותר ומה אסור לבנות על הקרקע שבתכנית, כיצד לבנות ולאיזה מטרות) ומסמכים נוספים בהתאם לצורך.

מאת: בנימין קלינגרעסקים - כללי30/05/221874 צפיות
הריני להעלות בפניכם נוהל עבודה, לדיון בהתנגדויות בפני הוועדה המקומית לבקשות להיתרי בניה ולתכניות בנין עיר. נוהל העבודה יועלה לאתר האינטרנט ההנדסי של הוועדה המקומית לתכנון ולבניה. הנכם מתבקשים לפעול מעתה ואילך בהתאם להנחיות המפורטות בנוהל העבודה. הנוהל נערך בהיוועצות עם היועץ המשפטי ומושתת על ההוראות הקבועות בחוק התכנון והבניה התשכ״ה 1965( כהגדרתו בנוהל – חוק התכנון והבניה( ועל הקבוע בתקנות התכנון והבנייה )רישוי בנייה(, תשע״ו 2016( כהגדרתן בנוהל – תקנות רישוי בניה(.

מאת: ישראל רף עסקים - כללי26/05/222054 צפיות
כל בעל עסק מכיר את החשיבות של תהליך ה"מיתוג" בקרב קהל הלקוחות הקיים, הלקוחות הפוטנציאליים והקולגות העסקיים השונים. לצד עטים, מחברות ומוצרים שאנו רגילים לקבל מתנות בכנסים, יש את בעלי העסקים שמעניקים מתנות מוצרי פרסום שאנשים באמת שומרים אותן… עציצים ממותגים עם מסר אישי נשמח לעזור ישראל רף 052-2978583

מאת: ישראל רף עסקים - כללי01/05/221922 צפיות
נטוורקינג הוא אחד הכלים החזקים ביותר בעולם הפרסום ובאירועים עסקיים. מהו המוצר הפרסומי היעיל ביותר עבורך שיבדל אותך משאר המשתתפים ויקנה לך יתרון משמעותי לטווח ארוך. מסר אישי או עסקי ממותג בעציץ – המוצר הפרסומי הטוב ביותר לאירועים עסקיים לקבלת תוצאה עסקית מעולה. אשמח לעזור ישראל רף 052-2978583

מאת: אופירעסקים - כללי28/02/221530 צפיות
נושא הסמכת iso מאז ומתמיד היה נושא רגיש לבעלי עסקים ומותגים שגורר לאחרי כן כאב ראש, לחץ וחרדה. הסיבה לכך היא כי לא כולם באמת יודעים מה צריך על מנת להגיע להסמכה המושלמת, ואין כאן מורכבות כבדה מדי, בעיקר כאשר מלווים אתכם אנשי המקצוע הטובים ביותר.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica